ویتامین و مکمل های طبیعی برای ریزش مو

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 5 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
ویتامین و مکمل های طبیعی برای ریزش مو

ریزش مو و درمان طبیعی آن

مجله پزشکی و سلامت : مو و شکل ظاهری آن نقش مهمی در ظاهر و اعتماد به نفس شما بازی می‌کند.بنابراین ریزش مو می‌تواند تجربه ویرانگری باشد، به خصوص زمانی که نتوانید ریزش مو را کنترل کنید. اما آیا می‌دانید که ویتامین‌هایی برای رشد مو وجود دارد؟ در واقع، تغذیه نامناسب، از جمله کمبود ویتامین، عامل عمده‌ ریزش مو است. این درمان طبیعی برای ریزش مو با رفع اساس مشکلات، مانند تنظیم سطح هورمون و یا مبارزه با استرس اکسیداتیو که با افزایش سن افزایش می‌یابد ، کار می‌کند.
کمتر از 45 درصد از زنان در طول زندگی خود موهایی پرپشت دارند در حالی که اکثریت مردان ، در طول عمر خود دچار ریزش مو می‌شوند. به همین دلیل است که محصولات متنوعی برای رشد مجدد مو و پیشگیری از ریزش مو در بازار جهانی تولید شده است، اما قبل از اینکه پول زیادی را صرف خرید این محصولات کنید ، سعی کنید این ویتامین‌ها را برای رشد موی خود امتحان کنید.

فرایند پیچیده ریزش مو

حقیقت این است که ریزش مو شامل مکانیسم‌های مختلف ژنتیکی، هورمونی و زیست محیطی است. درست مثل پوست، فولیکول مو نیز به پیری درونی و بیرونی وابسته است. فاکتورهای داخلی شامل مکانیزم‌های ژنتیکی و اپی ژنتیک و عوامل بیرونی شامل سیگار کشیدن و اشعه UV است.
گاهی اوقات ریزش مو به علت کمبود ویتامین است. خوشبختانه این کمبود را می‌توان با اضافه کردن مواد غذایی غنی از ویتامین به رژیم غذایی و یا استفاده از مکمل جبران کرد.برخی از ویتامین‌ها دارای خواص آنتی‌اکسیدانی هستند که به مبارزه با عوامل بیرونی ریزش مو، کمک می‌کنند و برخی از ویتامین‌ها نیز به تعادل هورمونی بدن کمک می‌کنند.
سعی کنید این ویتامین‌ها را برای رشد موی خود امتحان کنید و از ضخیم شدن موی خود تعجب نکنید.

روغن ماهی

طبق مطالعات انجام شده چربی امگا3 به تغذیه و افزایش ضخامت مو و کاهش التهاب کمک کرده و در نتیجه  از ریزش مو جلوگیری می‌کند. همین موجب مزایای روغن ماهی برای رشد مو می‌شود.
برای رشد مو ، مواد غذایی حاوی امگا3 مانند ماهی آزاد، ماهی خال مخالی، ماهی تن، ماهی سفید، ساردین، زرده تخم‌مرغ، گردو، دانه شاهدانه و ناتو بخورید، این مواد غذایی به کاهش التهاب و تعادل هورمون‌ها کمک می‌کند. اگر شما به اندازه کافی مواد غذایی حاوی امگا3 نمی‌خورید، یک یا دو کپسول یا یک قاشق غذاخوری مکمل روغن ماهی بخورید. اگر در حال حاضر داروهای رقیق کننده خون،مانند آسپیرین مصرف می‌کنید،با پزشک خود راجع به مصرف مکمل روغن ماهی کمک کنید، زیرا ممکن است باعث افزایش خونریزی شود.

روغن ماهی

تاثیر مکمل های دارویی بر رویش مو

روی

ترکیبات خوراکی روی چندین دهه است که برای درمان اختلالاتی مانند تلوژن افلوویوم و آلوپسی آره آتا که انواع ریزش مو هستند استفاده می‌شود، زیرا خواص روی موجب سلامت فولیکول مو می‌شود. روی یک کو فاکتور ضروری برای آنزیم‌های دخیل در فعالیت‌های مهم فولیکول مو و همچنین  مهارکننده قوی رگرسیون فولیکول مو است که موجب تسریع بهبود فولیکول مو می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که برخی از بیماران آلوپسی آره آتا، کمبود روی دارند و سولفات روی خوراکی یک درمان مؤثر برای این افراد است و حتی می‌تواند به عنوان یک درمان کمکی برای بیمارانی که روش‌های سنتی درمان را تجربه کردند اما نتیجه نگرفتند، باشد. به همین دلیل است که روی یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ها برای رشد مو است.

ویتامین ب کمپلکس (بیوتین و B5)

بیوتین و اسید پانتوتنیک (ویتامین B5) به عنوان درمان‌های جایگزین برای ریزش مو استفاده شده است. بیوتین به بازسازی آسیب مو ناشی از شامپو بیش از حد، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و سشوار یا اتو کردن مو کمک می‌کند. ویتامین B5 غدد آدرنال را حمایت کرده و موجب تحریک رشد مو می‌شود.
نشانه اصلی، کمبود بیوتین ریزش مو است. کمبود بیوتین می‌تواند با مصرف سیگار، اختلال کارکرد کبد و یا حتی بارداری ایجاد شود. تحقیقات نشان می‌دهد که تعداد قابل توجهی از زنان در دوران بارداری دچار کمبود بیوتین می‌شوند، زیرا سلول‌های جنین در حال رشد، سریع تقسیم می‌شوند و برای سنتز کربوکسیلازها و بیوتنیلاسیون هیستون نیاز به بیوتین دارند. به همین دلیل مصرف بیوتین در دوران بارداری و شیردهی باید بیشتر از دوران عادی باشد تا نیازهای بدن و جنین تأمین شود و مادر دچار ریزش مو نشود.
برای بازگشت روند ریزش مو و افزایش قدرت مو،روزانه یک قرص ویتامین B کمپلکس و یا بیوتین و ویتامین B5 را به طور جداگانه مصرف کنید.مواد غذایی حاوی بیوتین و ویتامین B5 ، مانند تخم‌مرغ، گوشت گاو، مرغ، آووکادو، حبوبات، آجیل و سیب زمینی، به رشد مو کمک می‌کند.

ویتامین C

شواهد تجربی نشان می‌دهد که استرس اکسیداتیو نقش مهمی در روند پیری ایفا می‌کند. گونه‌های اکسیژن فعال و یا رادیکال‌های آزاد مولکول‌های بسیار واکنش‌پذیری هستند که می‌توانند به طور مستقیم موجب آسیب سلولی ساختار غشاء، لیپیدها، پروتئین‌ها و DNA شوند.
با افزایش سن، تولید رادیکال‌های آزاد افزایش می‌یابد و میزان آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی که از بدن دفاع می‌کنند کاهش می‌یابد و منجر به آسیب ساختارهای سلولی و پیری مو می‌شوند. ویتامین C به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل کرده و با استرس اکسیداتیو (باعث سفید شدن و ریزش مو می‌شود) مبارزه می‌کند.
برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد و محافظت از پیری مو، مواد غذایی سرشار از ویتامین C مانند پرتقال، فلفل قرمز، کلم پیچ، کلم بروکسل، کلم بروکلی، توت‌فرنگی، گریپ‌فروت و کیوی بخورید. اگر شما نیاز به مصرف مکمل دارید، می‌توانید دو بار در روز 1000-500 میلی‌گرم ویتامین C (به عنوان آنتی‌اکسیدان) مصرف کنید.

ویتامین C

آهن

مطالعات متعددی در ارتباط با فقر آهن و ریزش مو انجام شده است و برخی از این مطالعات نشان می‌دهد که کمبود آهن ممکن است با آلوپسی آره آتا، آلوپسی آندروژنتیک، تلوژن افلوویوم و ریزش مو مرتبط باشد.
محققان در دانشگاه علوم پزشکی تهران رابطه بین وضعیت آهن بدن و انواع مختلف ریزش مو را مورد مطالعه قرار دادند. این مطالعه نشان می‌دهد که زنان با کمبود آهن در معرض خطر بالاتری از ریزش مو هستند و سطح فریتین سرم کمتر و یا برابر با 30 میلی‌گرم/میلی‌لیتر به شدت با ریزش مو تلوژن در ارتباط است.
برای افزایش رشد مو، مواد غذایی غنی از آهن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و مقدار زیادی اسفناج، برگ چغندر، خربزه، زرده تخم مرغ، استیک گوشت گاو، دانه‌های لوبیا سیاه و سفید بخورید. از آنجا که ممکن است کمبود آهن منجر به ریزش مو شود،حتماً مقدار توصیه شده روزانه آهن را مصرف کنید، این مقدار آهن را می‌توانید با خوردن مواد غذایی غنی از آهن و یا مصرف مولتی‌ویتامین روزانه دریافت کنید.
با این حال، توجه کنید که بیش از حد مکمل آهن مصرف نکنید زیرا این اضافه بار آهن عواقب بدی برای بدن دارد.

ویتامین D

فولیکول‌های مو به هورمون‌ها بسیار حساس هستند و ویتامین D هورمونی است که نقش مهمی در هموستاز کلسیم، تنظیم سیستم ایمنی و تمایز رشد سلول دارد. قابل توجه است که بیماری آلوپسی آره آتا معمولاً در بیماران مبتلا به کمبود ویتامین D و یا جهش در ژن گیرنده ویتامین D دیده می‌شود.
قرار گرفتن در معرض مستقیم خورشید بهترین راه برای جذب ویتامین D است، به علاوه شما می‌توانید بدن خود را با خورشید سم‌زدایی کنید. نشستن در آفتاب برای حدود 15-10 دقیقه موجب جذب 10000 واحد ویتامین D می‌شود. مصرف موضعی ویتامین D نیز ممکن است نقش مهمی در بازسازی اختلال چرخه مو در بیماران مبتلابه آلوپسی آره آتا بازی کند. برای افزایش سطح ویتامین D منابع غذایی غنی از ویتامین D مانند نوعی ماهی قزل‌آلا، ماهی خال مخالی، مارماهی، ماهی سفید، اره ماهی و قارچ بخورید.

فروش اینترنتی لوازم آرایشی و بهداشتی

پیشنهاد خرید محصولات مراقبت از مو

پیشنهاد می کنیم حتماً از فروشگاه اینترنتی دکتر سوشا دیدن فرمائید. خرید اینترنتی محصولات آرایشی و بهداشتی از بهترین برند های خارجی و ایرانی با بهترین قیمت ☀ با ضمانت اصل بودن کالا ☀ دارای تاییدیه وزارت بهداشت ایران و نشان سیب سلامت.

 

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر