هپاتیت B – علائم هپاتیت B و روش درمان خانگی هپاتیت B

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
هپاتیت B – علائم هپاتیت B و روش درمان خانگی هپاتیت B

بیماری هپاتیت B 

مجله پزشکی و سلامتبیماری هپاتیت B نوعی بیماری ویروسی در انسان‌هاست که بیشترین آسیب را به کبد می‌رساند. ویروس بیماری هپاتیت B ، یکی از جدی‌ترین انواع هپاتیت، را سبب می‌شود.

علائم بیماری هپاتیت B

علائم و نشانه‌های بیماری هپاتیت B ، معمولاً ۳ ماه بعد از آلوده شدن به ویروس HBV ظاهر می‌شوند و می‌توانند طیف گسترده‌ای از علائم را شامل شود، علائم عفونت هپاتیت B می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

• درد شکم
• ادرار تیره
• تب
• درد مفاصل و ماهیچه‌ها
• حالت تهوع و استفراغ
• زرد شدن پوست و سفیدی چشم‌ها
• خستگی و ضعف

درمان خانگی هپاتیت B

درمان هپاتیت B در منزل، می‌تواند به رفع علائم و جلوگیری از گسترش بیماری هپاتیت B کمک کند.

کاهش میزان فعالیت برای درمان هپاتیت B

فعالیت‌های خود را کاهش دهید تا انرژی‌تان حفظ شود. البته لازم نیست در رختخواب بمانید اما به بدن خود و علائمی که می‌دهد گوش کنید و وقتی خسته هستید سرعت فعالیت‌های خود را کاهش دهید. اگر در مدرسه و یا محل کار، احساس خستگی می‌کنید، حجم کار خود را کم کنید.

درمان هپاتیت B با اجتناب از ورزش شدید

هم چنانکه احساس کردید حالتان بهتر شده است، آرام‌آرام به‌عقب برگردید و فعالیت‌های منظم خود را دوباره از سربگیرید. اما از فعالیت بدنی شدید بپرهیزید چرا که ممکن است دوباره بیمار شوید.

درمان هپاتیت B با اجتناب از ورزش شدید

برای درمان هپاتیت B درست غذا بخورید

حتی اگر تمایلی به غذا خوردن نداشتید، مهم است که خوب غذا بخورید. بسیاری از مبتلایان به بیماری هپاتیت B از حالت تهوع و بی‌اشتهایی در طول روز، رنج می‌برند، به این افراد توصیه می‌شود سعی کنند یک وعده را در روز، غذای مفصل البته نه سنگین، میل کنند؛ مثلاً در صبح، که تمایل به خوردن، بیشتر است یک صبحانه مفصل بخورند و وعده‌های بعدی را در طول روز، سبک بخورند.
پزشکان توصیه می‌کنند که افراد مبتلا به بیماری هپاتیت B ، رژیم غذایی پرکالری – پرپروتئین داشته باشند که متأسفانه تبعیت از چنین رژیمی برای کسانی که حالت تهوع دارند، مشکل است؛ بنابراین توصیه ما این است که سعی کنید یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید.

جلوگیری از کم‌آبی بدن برای درمان هپاتیت B

مهم است که بدن خود را به خوبی، هیدراته نگه‌دارید، به‌خصوص زمانی که استفراغ دارید و بدن دچار کم‌آبی می‌شود.

آب زیاد بنوشید

درصورتی‌که تمایل به نوشیدن آب ندارید، برای افزایش مصرف مایعات می‌توانید از آبمیوه و یا سوپ کمک بگیرید که انتخاب‌های بسیار خوبی هستند چراکه علاوه بر تأمین آب موردنیاز شما، مقداری کالری نیز دارند. بسیاری از نوشیدنی‌های ورزشی، در فروشگاه‌های مواد غذایی، در دسترس هستند که الکترولیت‌ها (مواد معدنی ضروری) را که در طول روز، بر اثر استفراغ، ازدست داده اید، تأمین نمایند. همچنین از این طریق، آب مورد نیاز خود را نیز تأمین می‌کنید.

اجتناب از مصرف الکل و مواد مخدر برای درمان هپاتیت B

در بیماری هپاتیت B، کبد درگیر می‌شود؛ کبد همچنین محل سم‌زدایی سموم و داروها نیز می‌باشد، بنابراین پردازش الکل و مواد مخدر نیز در کبد صورت می‌گیرد. اگر شما مواد مخدر مصرف می‌کنید (چه با نسخه پزشک و چه غیرقانونی) و یا الکل می‌نوشید و مبتلابه بیماری هپاتیت B نیز هستید، اثر این دو ماده قوی‌تر شده و بار کبد را افزایش می‌دهند، درنتیجه آسیب‌پذیری کبد را بیشتر می‌کنند.
اگر شما در حال مصرف داروهای تجویزی توسط پزشک هستید، ممکن است پزشک معالج هپاتیت شما، اجازه دهد تا مدتی، این داروها را کنار بگذارید، البته تا زمانی که کبد، التیام یابد. مراقب باشید که مصرف داروهای خود را خودسرانه قطع نکنید و حتماً باید از پزشک معالج خود اجازه بگیرید. قبل از مصرف هر نوع دارو، علاوه بر داروهای درمان هپاتیت B، با پزشک خود مشورت کنید، مثلاً هنگامی‌که می‌خواهید از استامینوفن‌ها مانند تیلنول (Tylenol) و یا داروهای گیاهی، استفاده کنید. استامینوفن می‌تواند بیماری‌های کبد را بدتر کند به‌خصوص زمانی که الکل نیز می‌نوشید. پس تا زمانی که پزشک، احساس کند کبد شما به‌طور کامل، التیام‌یافته است، از نوشیدن الکل، بپرهیزید. این امر ممکن 3 تا 4 ماه طول بکشد.

کنترل خارش

مبتلایان به بیماری هپاتیت B ، گاهی اوقات ممکن است خارش پوست، داشته باشند. شما می‌توانید با خنک نگه‌داشتن خود و دوری از آفتاب، خارش خود را کنترل نمایید. لباس‌های پنبه‌ای بپوشید و با استفاده از آنتی هیستامین‌هایی مانند بنادریل (Benadryl) یا کلر تریمتون (Chlor-Trimeton) خارش خود را کمتر کنید. البته باز هم تأکید می‌کنم که قبل از مصرف این داروها با پزشک خود مشورت نمایید.

کنترل خارش

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام . من یه فرد مبتلا به hbsمثبت هستم و عروسی هم کردم و دودانه بچه دارم. حالا نمیدونم خانم من و یا اطفال من مساب شده اند یانه ؟ درباره از بین بردن این ویروس از نوع مزمن لطفان معلومات ارایه فرمایید

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
سلام همسرتون که قطعا مبتلا شده اند فرزندان هم اگر قبل از اقدام، مبتلا بودید حتما مبتلا شده اند همگی میبایست ازمایش بدن. این ویروس با مصرف یک قرص خاص به مدت سه ماه از بدنتون خارج میشه. بنابراین بعد از انجام آزمایش میبایست به متخصص گوارش و کبد مراجعه کنید
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

من به مریضی زردی سیاه یا همان هپاتیت B پنج سال هست مبتلا هستم،داروی خاصی هم مصرف نمیکنم چه راه درمانی وجود دراد و در ضمن خیلی حالت گر گرفتگی دارم لطفا راهنمائی کنید

مشاهده کامل

با سلام لطفا مقاله بالا و مقاله زیر رو مطالعه بفرمایید: غذای مفید برای زردی سیاه
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر