هفته پنجم بارداری؛ [هفته به هم ریختن دوره قاعدگی]

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
هفته پنجم بارداری؛ [هفته به هم ریختن دوره قاعدگی]

هفته پنجم بارداری

مجله سلامت : دانستن اینکه شما و همسرتان به زودی پدر و مادر می‌شوید، می‌تواند برای شما شادی آور و در عین حال ترسناک و غیر قابل توضیح باشد. اولین چیزی که شما باید در هفته پنجم بارداری انجام دهید این است که بارداری خود را قبول کنید. اگر دوره قاعدگی بیش از یک هفته عقب بیافتد، اکثر زنان می‌فهمند که باردار شده‌اند. با این وجود، این روش قابل اعتمادی برای تشخیص بارداری نیست، به خصوص اگر دوره‌هایتان در چند ماه گذشته منظم نباشند.

راحت‌ترین راه تشخیص بارداری در هفته پنجم بارداری ، انجام تست بارداری در خانه است. شما می‌توانید کیت‌های تشخیص بارداری را به راحتی از داروخانه خریداری کنید. انواع مختلفی از کیت‌های بارداری، در بازار وجود دارد که در شکل، اندازه و رنگ هم متفاوت هستند. شما می‌توانید از طیف وسیعی از نوارهای تست و تست‌های دیجیتال برای تشخیص بارداری در هفته پنجم بارداری استفاده کنید.

تمام کیت‌های دوران بارداری با دستورالعمل‌های گام به گام تولید می‌شوند. به طور معمول، شما باید ادرار خود را از طریق کیت آزمایش بارداری تست کرده و برای نتیجه چند دقیقه صبر کنید. اگر در هفته پنجم بارداری ، جواب آزمایش شما مثبت یا منفی باشد، قبل از هر تصمیم و اقدامی، عاقلانه است که آزمایش تشخیص بارداری را دو بار دیگر هم تکرار کنید تا به نتیجه تست مطمئن شوید، زیرا احتمال نتیجه منفی و یا مثبت کاذب در این تست‌ها وجود دارد. پس مهم‌ترین کار در هفته پنجم بارداری مطمئن شدن نسبت به بارداری است.

علائم و وضعیت زن باردار در هفته پنجم بارداری

اولین تغییر محسوس در هفته پنجم بارداری ، به هم ریختن دوره قاعدگی شما می‌باشد. علائم ظاهری بارداری تنها زمانی می‌تواند دیده شود که شکم شما برآمده باشد که در هفته پنجم بارداری بسیار بعید است؛ اما برخی از علائم اولیه بارداری وجود دارد که ممکن است در هفته پنجم بارداری در شما ظاهر شود.

• واضح‌ترین و بدیهی‌ترین علامت بارداری، قطع شدن قاعدگی است.
• نوسانات طبیعی ناشی از تغییرات در سطح هورمون در بدن شما.
• شما اغلب احساس ادرار می‌کنید، هر چند مقدار آن می‌تواند کم باشد.
• ممکن است تهوع و بیماری صبحگاهی را تجربه کنید، هرچند که شدید نخواهد بود.
• سینه‌های شما ممکن است حساس شده و درد داشته باشد.
• خستگی شدید که مانع از انجام کارهای روزمره شما می‌شود.
• تولید بزاق بیش از حد و مرطوب شدن دهان
• علاقه مندی یکباره به برخی مواد غذایی و نفرت از برخی غذاهای دیگر

اکثر این علائم از هفته پنجم بارداری قابل مشاهده هستند و بعضی دیگر در دوران بارداری ظاهر می‌شوند.

رشد جنین در هفته پنجم بارداری

کودک که در حال حاضر جنین نامیده می‌شود، در رحم گرم و محافظ شما رشد می‌کند. اگر چه کودک با سرعت رشد می‌کند، اما در هفته پنجم بارداری تنها 3 میلی متر است. در مراحل اولیه حاملگی، اندازه گیری نوزاد از تاج سر او تا انتهای عقب آن است که به عنوان اندازه گیری CRL شناخته می‌شود. تا انتهای هفته پنجم بارداری، نوزاد شما ممکن است اندازه یک پرتقال باشد و اندازه او می‌تواند بین 5-1 میلی متر متغیر باشد.

رشد جنین در هفته پنجم بارداری

توصیه‌هایی برای هفته پنجم بارداری

مهم نیست که تاکنون چقدر زندگی شما سالم بوده است، ممکن است مجبور شوید تغییرات خاصی در حین بارداری خود داشته باشید. در دوران بارداری یک تغییر پنهانی دراماتیک در درون شما اتفاق می‌افتد. همه چیزهایی که در حال حاضر انجام می‌دهید، تأثیری پایدار بر زندگی و جنین شما خواهد گذاشت. در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما از هفته پنجم بارداری به بعد کمک می‌کند:

1- ورزش منظم و تمرین کاربردی از هفته پنجم بارداری

اگر مدت زیادی است که تنبل شده و ورزش نکرده‌اید، هفته پنجم بارداری زمان شروع تمرینات است. شما برای داشتن بارداری و زایمان خوب، باید به اندازه مناسب قوی باشید. اگر شما سالم باشید، کودک در حال رشد شما نیز سالم خواهد بود! همچنین ورزش به شما کمک خواهد کرد که پس از به دنیا آمدن کودک، بدن شما به راحتی به شکل قبلی خود بازگردد.
اگر شما به شدت ورزش کرده‌اید، اکنون زمان آن است که کمی از شدت ورزش خود بکاهید. با پزشک خود مشورت کنید تا بدانید چه ورزش‌هایی برای شما و کودکتان مفید است.

2- عدم مصرف الکل

مدرک و شواهدی وجود ندارد که نشان دهد چه میزان الکل در دوران بارداری مجاز است و به کودک شما آسیبی نمی‌رساند. از این رو بهترین حالت این است که به طور کلی از مصرف مشروبات الکلی اجتناب کنید.

عدم مصرف الکل

3- به اندازه 2 نفر غذا نخورید

گرچه از هفته پنجم بارداری مطمئن شده‌اید که فرد دیگری نیز در داخل بدن شما زندگی می‌کند، اما او فقط یک جنین کوچک است و نیازی به غذای کامل ندارد. بسیاری از زنان تمایل دارند که به اندازه دو نفر غذا بخورند که ممکن است باعث افزایش وزن شود. مقدار غذا نیست که مهم است، بلکه کیفیت غذا است که در دوران بارداری مهم است.

4- خودتان را تقویت کنید

شما قبلاً اسید فولیک و مکمل‌های ویتامین D را توسط پزشک خود دریافت خواهید کرد، اما باید پرتقال، فلفل قرمز، میوه و انواع توت‌ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا بتوانید مقدار کافی از ویتامین C مورد نیاز بدنتان را به دست آورید. سلول‌های کودک شما برای رشد نیاز به تغذیه اضافی دارند؛ از این رو از هفته پنجم بارداری به بعد شما بیش از پیش به مصرف مکمل‌ها نیاز دارید.

5- پرهیز از مصرف غذاهای دریایی خام یا نیمه پخته

اگرچه غذاهای دریایی بسیار سالم هستند، اما در دوران بارداری از خوردن غذاهای خام و یا غذاهای دریایی کم پخته شده خودداری کنید. اگر غذاهای دریایی به درستی پخته نشده باشند، ممکن است انگل‌هایی ایجاد کنند که می‌تواند شما را بیمار کند و علاوه بر این، مواد مغذی ضروری برای رشد کودک را در بدن شما از بین می‌برد. بارداری زمان مناسب برای لذت بردن از سوشی نیست.

5- پرهیز از مصرف غذاهای دریایی خام یا نیمه پخته


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر