هفته هفدهم بارداری

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 8 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
هفته هفدهم بارداری

هفته هفدهم بارداری

در مقاله قبلی وقایع هفته شانزدهم بارداری را مطالعه کردید. در این مقاله با رویدادهای هفته هفدهم بارداری آشنا خواهید شد. در این هفته شما دچار تعریق شدید خواهید بود؛ اما جای نگرانی ندارد؛ زیرا اکثر مادران از هفته هفدهم بارداری به‌شدت عرق می‌کنند. دلیل آن افزایش عروق خونی و به دنبال آن افزایش خون‌رسانی است که دمای بدن مادران باردار را افزایش می‌دهد.

غدد عرقی جنین از هفته هفدهم بارداری تشکیل می‌گردد که از ویژگی‌های شاخص این هفته می‌باشد. شما در هفته هفدهم بارداری نیز با کاهش علائم فیزیکی و عاطفی مربوط به ابتدای حاملگی مواجه خواهید شد؛ بنابراین احساس راحتی بیشتری خواهید داشت.

شکم شما در این هفته نیز اندکی بزرگ‌تر می‌شود. بزرگ‌تر شدن شکم باعث می‌شود تا حدودی مرکز ثقل بدنتان تغییر کند؛ بنابراین ممکن است به اندازه قبل نتوانید تعادل خود را حفظ کنید؛ بنابراین مراقب زمین خوردن‌های ناگهانی باشید تا امنیت خود و فرزندتان را حفظ کنید.

برای اطلاع از وضعیت مادر و در جنین در ماه پنجم بارداری و به طور ویژه‌تر در هفته هفدهم بارداری ، با ادامه مقاله همراه ما باشید.

تغییرات مادر در هفته هفدهم بارداری

وضعیت شکم مادر باردار

در هفته هفدهم بارداری شکم شما اندکی بزرگ‌تر می‌شود. مسما این اتفاق شما را خوشحال می‌کند و از طرفی کنجکاوی اطرافیانتان را درباره وضعیت بارداری‌تان برطرف می‌کند؛ زیرا شکمتان دیگر به حدی بزرگ شده است که برای دیگران نیز قابل مشاهده است.

تغییرات وزن بدن مادر باردار

البته این تنها ظاهر شما نیست که در حال تغییر است بلکه تغییراتی درونی نیز در بدنتان در حالت اتفاق افتادن هستند. از شروع هفته هفدهم بارداری تا هفته بیستم بارداری ، ممکن است هفته‌ای نیم کیلوگرم به وزن شما اضافه شود؛ بنابراین انتظار می‌رود تا پایان دوران بارداری حدود ۲ تا ۳ کیلوگرم اضافه وزن پیدا کنید.

تغییرات مفاصل و استخوان‌های مادر باردار

هرچه رشد جنین در داخل رحم مادر پیش می‌رود، تغییراتی نیز در وضعیت استخوان‌ها، عضلات و مفاصل مادر رخ می‌دهد تا فضای کافی و شرایط مناسب برای رشد جنین مهیا شود؛ اما نتیجه آن برای شما اندکی گرفتگی عضلات، تورم پاها، کمر درد و ابتلا به واریس خواهد بود.

تغییرات پوست مادر باردار

کشیده شدن پوست مادر در هفته هفدهم بارداری ، می‌تواند ایجاد تحریک و خارش نماید. البته خود تحریک و خارش پوست می‌تواند نشانه‌ای از رشد نرمال جنین باشد و باعث خوشحالی شما شود. معمولاً خطی تیره از ناحیه ناف تا قسمت تناسلی مادر رؤیت می‌شود که جزء علائم بارز هفته هفدهم بارداری می‌باشد. همچنین کشیدگی پوست در نواحی سینه‌ها نیز علامتی طبیعی از رشد جنین است و نباید شما را نگران کند. البته این نوع کشیدگی‌ها، خارش‌ها و تحریک‌ها در نواحی مختلف پوست شما، گذرا هستند و دائمی نخواهند بود.

تغییرات پوست مادر باردار

تغییرات رحم مادر باردار

به دنبال تغییرات هفته هفدهم بارداری ، رحم شما نیز دچار تغییراتی خواهد شد. به دنبال رشد جنین، رحم نیز شروع به بزرگ شدن می‌کند و ناحیه لگن مادر باردار را پر می‌کند. نتیجه این اتفاق وارد شدن فشار زیاد به روده‌های مادر باردار خواهد بود. از طرفی در این هفته ناحیه شکم در بالای رحم شروع به تورم و گرد شدن می‌کند که با پیشرفت بارداری برآمدگی آن بیشتر هم خواهد شد.

تغییراتی در شیوه راه رفتن مادر باردار

بزرگ شدن رحم شما می‌تواند باعث تغییراتی در شیوه‌ی راه رفتنتان شود و از طرفی عوارضی چون کمر درد و ناراحتی‌های دیگر در بدنتان ایجاد کند. تمامی این ناراحتی‌ها به‌زودی از بین خواهند رفت و جای آن را به حس خوب مادر شدن خواهند داد.

تغییراتی در ضخامت جفت

ضخامت جفت نیز روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند و تأمین اکسیژن و مواد غذایی و دفع مواد سمی از جنین را تا انتهای بارداری ادامه خواهد بود.

تغییراتی در شیوه لباس پوشیدن مادر باردار!

در هفته هفدهم بارداری با توجه به تغییرات گسترده‌ای که در شرایط بدنی شما ایجاد می‌گردد، بهتر است به‌کلی لباس‌های تنگ و چسبان را کنار بگذارید. برای خود لباس‌های مخصوص بارداری که راحت و آزاد هستند، تهیه کنید. همچنین از پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند که باعث می‌شوند نتوانید تعادل خود را حفظ کنید، به‌کلی خودداری کنید.

درد سیاتیک در مادر باردار

درد سیاتیک یکی دیگر از عوارضی است که در هفته هفدهم بارداری ممکن است با آن مواجه شوید. بلندترین طناب عصبی بدن هر انسانی عصب سیاتیک می‌باشد که فعالیت‌های حسی و حرکتی بخش‌های پایین بدن را کنترل می‌کند. به دنبال رشد جنین در دوران بارداری و همچنین بزرگ شدن رحم مادر، فشار وارده بر این عصب افزایش پیدا می‌کند. نتیجه آن درد شدید پا در مادر باردار خواهد بود.

درد سیاتیک در مادر باردار

سرگیجه

سرگیجه یکی از عوارض طبیعی است که در کل دوران بارداری و همین‌طور در هفته هفدهم بارداری انتظار آن می‌رود. علت آن تغییراتی است که در وضعیت بدن مادر ایجاد شده است و تطبیق مادر با آن به زمان نیاز دارد. بهتر است هنگام تغییر وضعیت خود از حالت نشسته با ایستاده و یا دراز کشیده به نشسته آرامش خود را حفظ کنید و از انجام حرکات ناگهانی خودداری کنید.

تغییراتی در اشتهای مادر باردار

در هفته هفدهم بارداری مادر میل شدیدی به خوردن پیدا می‌کند. ممکن است علت این افزایش گرسنگی و میل شدید، بهبود هرچه بیشتر تهوع صبحگاهی دوران بارداری باشد که باعث شده است مادر اشتهای از دست رفته خود را مجدداً به دست آورد. برای زیاد خوردن خود احساس گناه نکنید، زیرا رشد طوفانی کودک که در هفته هفدهم بارداری نیز با سرعت زیادی ادامه می‌یابد، باعث شده است که مادر پیام‌هایی برای زیاد خوردن دریافت کند.

اما باید به این نکته توجه داشته باشید که نیاز نیست با پرخوری بیش از حد به پیام‌های دریافتی پاسخ دهید. مراقب افزایش بیش از حد وزن خود باشید. نیازی نیست شما به اندازه دو نفر غذا بخورید، زیرا استفاده چندانی برای کودک شما ندارد. تنها سعی کنید با سالم غذا خوردن و اجتناب از مصرف مواد غذایی غیرضروری سلامت خود و فرزندتان را حفظ نمایید.

حس کردن حرکات جنین

شما در هفته هفدهم بارداری حرکات جنین را احساس می‌کنید. این برای شما بسیار لذت‌بخش و هیجان‌انگیز خواهد بود و باعث می‌شود که جاندار بودن جنین داخل رحم خود را احساس کنید. به این نکته توجه داشته باشید که شما باید قادر به درک حرکات جنین، قبل از هفته بیستم بارداری باشید.

این نکته را هم به ذهن بسپارید که همه‌ی جنین‌ها به یک اندازه فعالیت نمی‌کنند؛ بنابراین نسخه یک جنین را برای دیگری نپیچید!

برخی از آن‌ها در زمانی از روز فعال‌تر هستند و در زمانی دیگر آرام می‌گیرند و برخی همیشه فعال‌اند. برخی از آن‌ها حرکات دست و پای قوی دارند و برخی دیگر حرکات کوچک و ملایمی از خود نشان می‌دهند؛ اما تقریباً تمام مادران در حد قابل قبولی متوجه وجود جنین و حرکات آن در جنین خواهند شد؛ حتی اگر برای افراد خارج قابل درک نباشد.

آماده شدن پستان‌های مادر باردار

در هفته هفدهم بارداری پستان‌های شما به‌تدریج آماده شیردهی می‌شود. حتی ممکن است مایعی غلیظ و به رنگ زرد از سینه‌های شما ترشح شود؛ اما شما باید چند ماه دیگر صبر کنید تا بتوانید فرزندتان را از شیر خود تغذیه کنید.

علائم و نشانه‌های هفته هفدهم بارداری

تقریباً می‌توان گفت در هفته هفدهم بارداری علائم اولیه‌ای که باعث ناراحتی‌های عاطفی و فیزیکی در بدن شما شده بودند، به‌طور کامل فروکش کرده‌اند؛ اما جای خود را به تغییرات جدیدی می‌دهند که به دنبال رشد جنین و رشد رحم در بدن شما صورت می‌گیرند. برخی از علائم و نشانه‌هایی که در هفته هفدهم بارداری ممکن است با آن‌ها مواجه شوید، عبارت‌اند از:

  • سرگیجه
  • کمر درد
  • گرفتگی عضلات
  • سوزش سر دل
  • نفخ معده یا باد شکم
  • بواسیر یا هموروئید
  • بزرگ شدن شکم
  • بزرگ شدن سینه‌ها
  • افزایش اشتها
  • احساس کشیدگی در رباط‌های نگهدارندِ رحم
  • تغییراتی در ناحیه پوست

علائم و نشانه‌های هفته هفدهم بارداری

تغییرات جنین در هفته هفدهم بارداری

رشد جنین در هفته هفدهم بارداری با سرعت بیشتری ادامه پیدا می‌کند و تا انتهای بارداری ادامه خواهد داشت. اندازه جنین در هفته هفدهم بارداری تقریباً معادل یک پرتقال بزرگ است.

شکل‌گیری چربی زیر پوست جنین

در هفته هفدهم بارداری لایه‌هایی از چربی قهوه‌ای در زیر پوست جنین شکل می‌گیرند. این چربی‌ها علاوه بر این که نقش حفاظتی دارند، بعد از تولد جنین به گرم نگه‌داشتن و تأمین انرژی بدن او کمک خواهند کرد.

تشکیل لایه محافظتی ورنیکس

در اواخر هفته هفدهم بارداری یک ماده سفید پنیری شکل به نام ورنیکس (Vernix) روی پوست جنین شکل می‌گیرد. معمولاً در نوزادانی که به‌تازگی متولد شده‌اند، می‌توان آثار آن را مشاهده کرد. تحقیقات شگفت‌انگیزی در رابطه با نقش ورنیکس انجام شده‌اند. این مطالعات نشان دادند که نباید نوزاد را بلافاصله پس از تولد شستشو دهیم؛ زیرا لایه ورنیکس دارای خواص ضد باکتریایی و مرطوب‌کنندگی برای نوزاد است و باعث محافظت نوزاد طی فرایند زایمان و اندکی پس‌ازآن می‌شود. به‌طوری‌که امروزه توجهات زیادی را در صنایع لوازم آرایشی و بهداشتی به خود جلب کرده است.

تغییرات اسکلتی جنین

در هفته هفدهم بارداری تشکیل غضروف‌ها و استخوان‌های نرم جنین ادامه می‌یابد. پس از ایجاد تغییراتی در ساختمان استخوان‌های نرم و غضروفی جنین آن‌ها تبدیل به استخوان‌هایی قوی می‌شوند. پس از مدتی جنین می‌تواند مفاصل خود را به حرکت درآورد.

تشکیل میلین در اطراف نخاع

در هفته هفدهم بارداری در اطراف نخاع جنین ماده‌ای محافظ به نام میلین ایجاد می‌گردد.

تکامل دستگاه تنفسی جنین

دستگاه تنفسی جنین در هفته هفدهم بارداری تکمیل می‌شود. در این زمان ریه‌های جنین آماده‌به‌کار هستند و می‌توانند اکسیژن را از فضای بیرون از رحم جذب کنند.

رشد اندام‌ها

رشد اندام‌های بدن جنین، مانند دست، پا و سر در هفته هفدهم بارداری ادامه می‌یابد و تکامل بیشتری پیدا می‌کند.

تحرک جنین

جنب‌وجوش جنین در داخل رحم، در هفته هفدهم بارداری افزایش می‌یابد.

حرکات دهان جنین

جنین در هفته هفدهم بارداری با باز و بسته کردن دهان خود، مهارت‌هایی نظیر مکیدن و تنفس را تمرین خواهد کرد.

ضربان قلب جنین

ضربان قلب جنین در این هفته وضوح بیشتری پیدا کرده است به طوری که می‌توانید در کلیه چکاب‌های سونوگرافی از شنیدن آن لذت ببرید.

ضربان قلب جنین

درک صداهای اطراف

در هفته هفدهم بارداری جنین حساسیت بیشتری نسبت به صداهای اطراف پیدا می‌کند. به نحوی که به راحتی می‌تواند صداهای مربوط به گوارش غذا، گرسنگی شکم و ضربان قلب مادر و دیگر سروصداهای محیط اطراف را بشنود. او ممکن است از شنیدن برخی از صداها وحشت‌زده شود و برعکس با شنیدن بعضی از آن‌ها احساس آرامش کنند؛ بنابراین سعی کنید صداهایی که او می‌شنود را مدیریت کنید.

درک بیشتر مادر

در هفته هفدهم بارداری جنین درک بهتری از احساسات مادر پیدا می‌کند؛ بنابراین سعی کنید با او ارتباط برقرار کنید و با نوازش کردن و صحبت‌های آرامش‌بخش با او ارتباط بهتری بگیرید. می‌توانید گاهی برایش آواز بخوانید.

اندازه جنین در هفته هفدهم بارداری

طول بدن جنین در هفته هفدهم بارداری حدود ۱۲ تا ۱۴ سانتیمتر و وزن او در حدود ۱۴۰ گرم می‌باشد. اندازه جنین به‌طور تقریبی به‌اندازه کف دست شماست. البته باعث دلگرمی شما خواهد شد اگر بدانید که کودکتان مسیری طولانی و پیچیده را طی کرده است تا از یک توت فرنگی کوچک تا یک سیب بزرگ تغییر سایز بدهد!

مراقبت از مادر و جنین در هفته هفدهم بارداری

شما می‌توانید در هفته هفدهم بارداری با خریدن یک گوشی پزشکی، به همراه همسرتان از شنیدن صدای ضربان قلب کودک دلبندتان لذت ببرید. این کار علاوه بر اینکه از سلامت جنین به شما خبر می‌دهد، می‌تواند باعث آرامش شما شود. برای اینکه بدانید در ماه پنجم بارداری چگونه از خود مراقبت کنید ، به مقاله مربوطه در همین سایت مراجعه کنید.

یبوست مادر در هفته هفدهم بارداری

یبوست یکی از مشکلاتی است که ممکن است در طول بارداری با آن مواجه شوید و از هفته هفدهم بارداری شدت بگیرد. شما می‌توانید با اقداماتی از وقوع آن پیشگیری کنید؛ زیرا یبوست می‌تواند باعث ایجاد زخم و بواسیر در ناحیه مقعد شما شود. یبوست می‌تواند علل متعددی داشته باشد، مانند:

  • تغییرات هورمونی دوران بارداری
  • مصرف قرص‌های آهن
  • نداشتن فعالیت بدنی کافی
  • رشد بیش‌ازحد رحم
  • نبودن فیبر کافی در رژیم غذایی مادر

همه این عوامل می‌تواند، باعث ایجاد یبوست در دوران بارداری شوند و یا آن را شدیدتر کنند. برای پیشگیری از یبوست بارداری موارد زیر را انجام دهید:

  • سعی کنید در طول روز بین یک و نیم تا دو لیتر آب بنوشید. نوشیدن آب کافی همیشه بهترین گزینه و اولین گزینه برای بهبود یبوست می‌باشد.
  • مصرف میوه‌های تازه و سبزیجات نیز تا حدود زیادی از یبوست پیشگیری کرده و یا آن را بهبود می‌بخشند. به‌طورکلی بهتر است فیبر موجود در رژیم غذایی خود را افزایش دهید.
  • افزایش فعالیت بدنی با انجام ورزش‌هایی چون پیاده‌روی و یا یوگا علاوه بر سایر مزایایی که برای سلامتی شما خواهند داشت، می‌توانند از وقوع یبوست در دوران بارداری جلوگیری کنند. همچنین می توانید برای اطلاعات بیشتر به مقاله ده ورزش ایمن برای دوران بارداری مراجعه کنید.
  • برای تخلیه روده‌های خود یک الگو و برنامه منظم داشته باشید. سعی کنید تخلیه روده‌ها را صبح‌ها انجام دهید؛ اما هرگز از فشار آوردن زیاد برای تخلیه استفاده نکنید؛ زیرا فشار وارد کردن برای همه افراد، خصوصاً مادران باردار خطرناک است.

مقالات پیشتهادی دکتر سوشا : 


منبع مقاله :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

بازگشت به صفحه مجله پزشکی و سلامت

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر