هفته هشتم بارداری؛ [هفته فشار و تنگی در اطراف پایین شکم]

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
هفته هشتم بارداری؛ [هفته فشار و تنگی در اطراف پایین شکم]

هفته هشتم بارداری

مجله سلامت : همان‌طور که هفته هشتم بارداری خود را سپری می‌کنید، در رحم هورمون‌هایی هستند که احساس بویایی شما را افزایش داده، حساسیت سینه‌هایتان را بیشتر کرده و تکرر ادرار شما را مجبور کرده تا مرتباً مثانه‌تان را خالی کنید. گاهی اوقات نیز به خاطر این تغییرات هورمونی دوران بارداری، شما دچار تغییرات خلقی شدیدی در دوران بارداری می‌شوید.

در هفته هشتم بارداری تغییرات اخلاقی ممکن است کمی کاهش یابد، با این حال، از هر زنی به زن دیگر متفاوت است. بهتر است در دوران بارداری به مادر شدنتان فکر کنید و با آرامش بیشتری با این تغییرات بدنی مواجه شوید. خیالتان راحت باشد که این علائم دوران بارداری هیچ تأثیری بر روی کودک شما ندارند.

اتفاقات بسیاری در هفته هشتم بارداری اتفاق می‌افتند. اگر چه اولین مراجعه به پزشک بسیاری از زنان باردار در هفته‌های ششم و هفتم بارداری بوده است، بسیاری از خانم‌های باردار نیز ترجیح می‌دهند تا بعد از هفته هشتم بارداری یا زمانی که دو دوره از زمان قاعدگی آنان سپری شده است، به دکتر مراجعه کنند.

علائم و وضعیت زن باردار در هفته هشتم بارداری

شما ممکن است احساس فشار و تنگی در اطراف پایین شکم خود را در هفته هشتم بارداری داشته باشید. در این هفته از بارداری، رحم به سرعت در حال رشد است تا جای متناسب با تمام نیازهای کودک شما باز کند. رحم در هفته هشتم بارداری بر مثانه شما فشار می‌آورد که اغلب باعث تکرر ادرار می‌شود.

شما می‌توانید تغییر رنگ پوست سینه‌ها را در هفته هشتم بارداری مشاهده کنید که به دلیل افزایش گردش خون تیره می‌شود. نوک سینه‌ها و غدد کوچک روی سینه‌ها بسیار برجسته می‌شوند.

لیستی از علائمی که ممکن است در هفته هشتم بارداری تجربه شود، عبارت‌اند از:

• بیماری صبحگاهی
تهوع و استفراغ صبحگاهی
• تکرر ادرار
• رشد و تغییرات در سینه‌های شما قابل مشاهده است
• درد در قسمت پایین شکم
• اشتیاق و تنفر یکباره از بعضی از غذاها
• تنگی نفس
• سوزش سر دل
• افزایش ترشحات واژن
استفراغ و نفخ
• یبوست
• سرماخوردگی
• سردرد
• کم خونی

علائم و وضعیت زن باردار در هفته هشتم بارداری

رشد جنین در هفته هشتم بارداری

در هفته هشتم بارداری پلک‌های جنین به طور کامل توسعه یافته و از چشمان زیبای کودک محافظت می‌کنند. لب‌ها، بینی، پاها و کمر به سرعت در حال رشد و شکل گیری و ریه‌ها در حال توسعه برای کمک به تنفس نوزاد شما هستند. در هفته هشتم بارداری قلب کودک شما به طور کامل کار می‌کند و 150 بار در ساعت ضربان قلب کودک شماست. این میزان تپش قلب تقریباً دو برابر ضربان قلب یک فرد بالغ است.

رشد جنین در هفته هشتم بارداری

اندازه جنین در هفته هشتم بارداری

در هفته هشتم بارداری کودک شما بیش از 2/1 اینچ یا 1.6 سانتی متر طول دارد و به اندازه لوبیا یا تمشک است. او به طور مداوم تغییر وضعیت می‌دهد و در رحم شما دست و پاهایش را حرکت می‌دهد، اما شما ممکن است این را متوجه نشوید فقط به این دلیل که او خیلی کوچک است.

اتصال بین مادر و جنین

در هفته هشتم بارداری، بند ناف نوزاد شما یک پیوند بین شما و کودک شما ایجاد کرده است. در حال حاضر تغذیه نوزاد و دفع ضایعات از طریق این اتصال با شما انجام می‌شود. این اتصال همچنین به عنوان فرستنده ارتباط بین شما و کودک شما عمل می‌کند. هورمون‌های بدن شما سیگنال‌هایی را برای تغییرات لازم ارسال می‌کنند. شریان‌ها در اطراف یک ورید به صورت مارپیچی پیچیده‌اند که بند ناف بسیار قوی را تشکیل داده‌اند. کودک شما در انتهای این سیم و جفت (متصل کننده جنین به دیواره رحم) در طرف دیگر قرار دارد.

اندازه جنین در هفته هشتم بارداری

قطب جنین در هفته هشتم بارداری

توده سلول‌هایی که از کیسه زرده جدا می‌شوند، قطب جنین نام دارند که با سپری شدن هفته هفتم بارداری و ورود شما به هفته هشتم بارداری در سونوگرافی ترانس واژینال (سونوگرافی از طریق واژن) قابل مشاهده می‌باشد.

از بهترین روش‌ها برای محاسبه زمان زایمان، اضافه شدن 1 میلی متر در روز به قطب جنین بعد از گذشت شش هفته از بارداری است. در هفته هشتم بارداری قطب جنینی حدود 14 میلی متر است.

توصیه‌هایی برای هفته هشتم بارداری

بعد از مطالعه مطلب راهنمایی‌های اوایل دوران بارداری، توصیه‌های ضروروی هفته هشتم بارداری را بخوانید.

• قبل از اینکه اقدام به خرید لباس برای کودکتان کنید، یک سینه بند مناسب و کمی بزرگ‌تر از سایز سینه‌هایتان بخرید تا با رشد سینه‌هایتان در دوران بارداری سازگار باشد.
• اگر چه میزان رشد هر زن در دوران بارداری متفاوت است، اما به احتمال زیاد در هفته هشتم بارداری احساس بارداری بیشتری دارید و بهتر است کتاب‌های دوران بارداری را بخرید.
• در هفته هشتم بارداری باید باور کنید که باردار شده‌اید و کتاب‌های دوران بارداری بخوانید. خواندن کتاب‌های بارداری به سلامت روحی و جسمی شما و جنین کمک می‌کند. همچنین به شما کمک می‌کند ‌که نسبت به تغییرات داخلی و خارجی که طی 32 هفته آینده اتفاق می‌افتد، آگاه‌تر بشوید.
• در هفته هشتم بارداری نیز به مصرف ویتامین‌های دوران بارداری برای حفظ سلامت حاملگی خود ادامه دهید. این ویتامین‌ها مانند مواد غذایی برای شما ضروری هستند.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر