هفته سی و ششم بارداری

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 8 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
هفته سی و ششم بارداری

هفته سی و ششم بارداری

هفته سی و ششم بارداری فرا رسید و احتمالاً خانه شما بسیار نامرتب و کثیف به نظر می‌رسد! بله درست شنیدید، زمانی که به هفته‌های پایانی بارداری نزدیک می‌شوید به شدت از نظر جسمانی محدود می‌شوید و در انجام کارهای خانه دچار مشکل خواهید شد؛ اما نگران نباشید؛ زیرا این امری طبیعی و غریزی است و جهت ذخیره انرژی شما و به‌کارگیری آن در جایی مهم‌تر رخ می‌دهد. در این مقاله با تغییرات بدن مادر و جنین در هفته سی و ششم بارداری آشنا خواهید شد؛ پس با ما همراه باشید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” در ماه نهم بارداری وضعیت مادر و جنین چگونه است ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید. برای دریافت مشاوره پزشکی رایگان سؤالات خود را در بخش مشاوره پزشکی دکتر سوشا ثبت کنید.

علائم و نشانه‌های هفته سی و ششم بارداری

در هفته سی و ششم بارداری به احتمال زیاد یک یا چند مورد از علائم زیر را مشاهده خواهید کرد:

  • ترشح از پستان‌ها
  • بی اختیاری ادرار
  • درد در قسمت پایین شکم
  • فشار خون بالا و سطح بالای قند
  • ترشحات واژن
  • درد در ناحیه لگن
  • ادم
  • افزایش انقباضات اشتباهی
  • ناراحتی عمومی ناشی از رشد شکم
  • خارش در ناحیه شکم

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” در ماه نهم بارداری چگونه از خودمان مراقبت کنیم ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید. برای دریافت مشاوره پزشکی رایگان سؤالات خود را در بخش مشاوره پزشکی دکتر سوشا ثبت کنید.

آیا شما هم در “ هفته سی و ششم بارداری ” هستید؟
شما می‌توانید در انتهای صفحه و در بخش نظرات سوال یا تجربه خود را مطرح کنید تا در کمترین زمان ممکن به سوالتان پاسخ داده شود

تغییرات بدن مادر در هفته سی و ششم بارداری

در هفته 36 بارداری، بدن شما تقریباً آماده زایمان است. اکثر نوزادان بین هفته 37 و هفته 40 بارداری به دنیا می‌آیند. از لحاظ فیزیکی، مشکل زیادی نخواهید داشت؛ زیرا کودک خودش را به سمت ناحیه لگن چسبانده است و در انتظار روز زایمان است؛ اما از نظر احساسی، شما شباهت به فردی دارید که موج‌سواری می‌کند، گاهی اوقات خوشحالید و گاهی به شدت غمگین. گاهی اوقات ممکن است به حدی عصبانی به نظر برسید که کسی جرئت نزدیک شدن به شما را نداشته باشد.

در اینجا برخی از تغییراتی که ممکن است در طی هفته سی و ششم بارداری در بدن شما رخ دهد، اشاره شده است:

بی اختیاری ادرار در هفته سی و ششم بارداری

مراجعه شما به توالت در حال حاضر بیشتر از همیشه است. در هفته 36 حاملگی، اکثر نوزادان در ناحیه لگن قرار دارند. این موضوع باعث وارد شدن یک فشار عظیم بر روی مثانه می‌شود که منجر به سخت شدن کنترل ادرار خواهد شد. همچنین هورمون بارداری hCG جریان خون را به ناحیه لگن و کلیه افزایش می‌دهد و باعث می‌شود که بدن مایعات اضافه خود را با سرعت بیشتری دفع کند. متأسفانه، کار خاصی برای برطرف شدن این مشکل نمی‌توانید انجام دهید. هر بار که به توالت می‌روید، بعد از یک‌بار تخلیه مثانه، قدری صبر کنید. سپس مجدداً تلاش کنید. با این وجود در مورد کاهش مصرف مایعات فکر نکنید، زیرا بدن شما به مایعات برای جلوگیری از ادم و عفونت ادراری نیاز دارد. گرچه محدود کردن مصرف مایعات در شب‌ها به نفع شما خواهد بود.

چرخش سر کودک به سمت لگن در هفته سی و ششم بارداری

در صورتی که سر نوزادتان تاکنون در ناحیه لگن قرار نگرفته است، در هفته سی و ششم بارداری این اتفاق خواهد افتاد. ریه‌ها و دیافراگم‌های شما اکنون فضای بیشتری دارند و در نتیجه کمتر دچار تنگی نفس خواهید شد. شما همچنین در این زمان می‌توانید از خوردن غذای کامل بدون تجربه سوزش سر دل لذت ببرید.

شل شدن عضلات ناحیه لگن در هفته سی و ششم بارداری

هورمون بارداری hCG همچنین مفاصل اطراف لگن شما را شل می‌کند که می‌تواند باعث راه رفتن اردکی شما شود. شل شدن مفاصل به کودک کمک می‌کند تا هنگام زایمان به راحتی از استخوان‌های لگنی عبور کند. ممکن است دچار درد در اطراف شکم و ناحیه لگن شوید. حمام گرم و استفاده از کمپرس گرم در اطراف ناحیه پشتی می‌تواند به کاهش درد شما کمک کند.

شل شدن عضلات ناحیه لگن در هفته سی و ششم بارداری

ترشحات واژن در هفته سی و ششم بارداری

گاهی اوقات ممكن است ماده موكوس مانند صورتی‌رنگی (بعضی اوقات قرمز و گاهی قهوه‌ای) تخلیه، به خصوص پس از رابطه جنسی یا معاینه فیزیکی، از بدنتان خارج شود. این ماده لوکوره (leucorrhea) نامیده می‌شود. این اتفاق زمانی می‌افتد که هورمون استروژن ، جریان خون را به ناحیه لگن افزایش می‌دهد. این ترشحات که بوی ملایمی دارند، از وقوع عفونت در کانال زایمان پیشگیری می‌کنند و تعادل باکتری‌های سالم را در این ناحیه حفظ می‌کنند. ترشحات واژن طبیعی است و هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد؛ مگر این‌که به رنگ سبز درآید و یا بوی بدی داشته باشد. از دوش واژن استفاده نکنید چون دوش، فلور طبیعی واژن را به هم می‌زند. در عوض استفاده از پدهای مخصوص استفاده کنید و منطقه واژن را کاملاً تمیز و خشک نگه دارید.

ناراحتی عمومی و بدن درد در هفته سی و ششم بارداری

شکم در حال رشد، عضلات خسته و بی خوابی، همه به ایجاد ناراحتی عمومی در شما منجر خواهند شد. بدن شما در هفته سی و ششم بارداری، به‌ویژه در قسمت پایین شکم، کمر و باسن درد می‌کند. حمام گرم و استراحت تنها راهی است که به شما کمک خواهد کرد.

بی خوابی در هفته سی و ششم بارداری

شکم در حال رشد شما این اجازه را نمی‌دهد که بر روی شکم یا کمرتان بخوابید. تنها گزینه موجود این است که به پهلو بخوابید که مطمئننا برایتان ناراحت‌کننده است و منجر به بی خوابی شما خواهد شد. بعلاوه اینکه اصلاً راحت نخواهد بود که با وجود یک هندوانه در معده‌تان بتوانید به خواب بروید!

تنها راه حل این است که آرام باشید و همه نگرانی‌ها را کنار بگذارید. استرس فقط موجب سوزش سر دل شما می‌شود که به نوبه خود می‌تواند شما را بیدار نگه دارد. پیاده‌روی روزانه، دوش گرم و ماساژ ملایم یا استفاده از برخی از داروهای آرام ‌بخش‌ (تنها با تجویز پزشک) می‌تواند خواب شما را بهبود دهد. قبل از خواب، لباس زیرتان را عوض کنید. همچنین مطمئن شوید که ملحفه‌های شما تمیز و راحت باشند.

تغییرات بدن جنین در هفته سی و ششم بارداری

در هفته سی و ششم بارداری نوزاد شما تقریباً آماده تولد است. او بیش از قبل رشد نمی‌کند در عوض او به شدت فعال است. لگدها و حرکات کودک در این هفته ادامه خواهد یافت. در اینجا برخی از تغییرات دیگر کودک که در هفته 36 بارداری رخ می‌دهد، اشاره شده است:

استخوان‌های جمجمه نرم هستند

جمجمه نرم به کودک اجازه می‌دهد تا از طریق ناحیه لگن به راحتی عبور کند و با شکل کانال تولد مادر سازگار باشد. نه‌تنها جمجمه، بلکه بیشتر استخوان‌های کودک نرم هستند. این استخوان‌ها هنگامی که کودک شما رشد کند، سخت‌تر می‌شود.

تولید مکونیوم

مکونیوم یک ماده سیاه و چسبناک است که تا زمان تولد در روده کودک قرار دارد؛ اما بعضی اوقات جنین زمانی که در رحم قرار دارد، مكونیم را خارج می‌کند و باعث رنگی شدن مایع آمنیوتیك می‌شود. در صورتی که رنگ مایع آمنیوتیک سبزرنگ شده باشد، می‌بایست حتماً به پزشک مراجعه کنید.

تولید مکونیوم

تغییر موقعیت سر

در صورتی که تا هفته سی و ششم بارداری سر کودک به سمت پایین نچرخیده باشد، پزشک با فشاری ملایم، سر کودک را به سمت پایین هدایت خواهد کرد.

کودک به اندازه قبل فعال نیست.

فضای قرارگیری کودک به حدی تنگ شده که دامنه حرکت او به شدت محدود شده است. او همچنین در حال آماده شدن برای زایمان است؛ بنابراین او به اندازه او قبل فعالیت ندارد. با این حال، می‌توانید عکس‌العمل او را نسبت به یک آهنگ به خوبی ببینید و یا از شریک زندگی خود بخواهید با او صحبت کند.

ترشح از پستان‌ها

تا ماه هشتم، سینه‌های شما ماده‌ای به نام کلوستروم (colostrum) که ماده زردرنگ رقیق مملو از پروتئین‌ها و سایر مواد مغذی ضروری می‌باشد، ترشح می‌کند. این وضعیت طبیعی است و شاید روش طبیعت برای نشان دادن اینکه شما اکنون آماده تولد هستید، باشد. برای جلوگیری از نشت، می‌توانید از پدهای مخصوص در داخل سینه‌بندهای خود استفاده کنید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” نشانه و علائم زایمان در ماه نهم بارداری چیست ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید. برای دریافت مشاوره پزشکی رایگان سؤالات خود را در بخش مشاوره پزشکی دکتر سوشا ثبت کنید.

اندازه بدن جنین در هفته سی و ششم بارداری

در هفته سی و ششم بارداری جنین حدود 2.5 کیلوگرم وزن و حدود 51 سانتیمتر قد دارد. اندازه بدن جنین در هفته سی و ششم بارداری به اندازه یک خربزه اسپانیایی است.

نکات هفته سی و ششم بارداری

چند هفته آخر بارداری ممکن است به نظرتان خیلی کش‌دار شده باشد، به‌ویژه اگر 9 ماهه دشوار داشته باشید. از سوی دیگر، اضطراب و بی‌خوابی‌های شبانه نیز شما را درگیر خواهد کرد. در اینجا چگونگی مقابله با عوارض و مشکلات هفته 36 بارداری آورده شده است:

  • مادران شاغل معمولاً از هفته سی و ششم بارداری به بعد برای زایمان مرخصی می‌گیرند. حالا وقت آن رسیده که پاهای خود را بالا ببرید (مخصوصاً اگر از ادم رنج می‌برید) و استراحت کنید!
  • اگر شما یک بچه بزرگ‌تر دارید، ممکن است مجبور باشید که مواردی را سازمان‌دهی کنید تا کمترین اختلالی در رفتار او ایجاد شود. با کسی هماهنگ کنید که او را تا مدرسه یا کلاس‌های تفریحی مشایعت کند.
  • برای تمام هزینه‌های اضافی مربوط به پرورش کودکتان برنامه‌ریزی کنید. درباره هزینه‌های مراقبت از کودکان، هزینه‌های خوراک و پوشاک و یا هزینه‌های تحصیل و صد چیز عجیب‌وغریب دیگر می‌بایست برنامه‌ریزی کنید. برنامه‌ریزی صحیح در این مورد، از استرس‌های شما هنگام مواجهه با این بحران‌ها پیشگیری خواهد کرد.
  • ساک بیمارستان خود را، اگر تاکنون این کار را نکرده‌اید، آماده کنید. برخی از ملزومات موجود در ساک شما عبارت‌اند از کارت بیمه، چند دست لباس تمیز، دستمال‌های بهداشتی، پد پستان و مجموعه‌ای از حوله‌های تمیز. ساک کودک نیز باید شامل لباس‌های کودک، حوله، پوشک و صندلی ماشین مخصوص او باشد.
  • شما مجبور نیستید منتظر بمانید تا نوزادتان به دنیا بیاید تا با او ارتباط برقرار کنید. کودک شما احتمالاً زمانی که استراحت می‌کنید، فعال‌تر است. شما می‌توانید با او حرف بزنید و یا یک موسیقی آرامش‌بخش برای او پخش کنید. مطالعات نشان می‌دهد که کودکان می‌توانند صداهایی را که در رحم شنیده‌اند تشخیص دهند؛ شنیدن این صداها پس از تولد نوزاد را آرام می‌کند.
  • تمرین تنفس انجام دهید. تنفس صحیح هنگام زایمان به شما کمک خواهد کرد. بهترین نوع تنفس، تنفس آهسته و عمیق باشد یا تنفس‌های سریع و کم‌عمق. این بستگی به وضعیت شما در آن لحظه دارد.
  • اگرچه راه رفتن آخرین چیزی است که می‌خواهید انجام دهید، مهم است که شما پیاده‌روی روزانه خود را ادامه دهید. پیاده‌روی درمانی مناسب برای درد و رنج شماست.
  • وقت بیشتری را با عزیزان خود سپری کنید. آن‌ها می‌توانند به شما در کاهش استرس و اضطراب‌های مرتبط با حاملگی کمک کنند. پس از زایمان، شما و نوزادتان درگیر استرس دنیای بیرون خواهید شد که در آن زمان ممکن است وقت و انرژی برای صحبت با آن‌ها نداشته باشید.
  • هورمون‌های بارداری فقط بر روی راه رفتن زن تأثیر نمی‌گذارد؛ آن‌ها همچنین بر اندازه سینه‌های شما تأثیر می‌گذارند. گاهی اوقات، به خاطر وزن زیاد سینه‌ها آن‌قدر خسته می‌شوید که شب‌ها به راحتی می‌خوابید. برای حمایت بهتر از سینه‌ها، در طول روز حتماً از سینه‌بند مناسب استفاده کنید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” خوردنی های مجاز و غیر مجاز در ماه نهم بارداری ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید. برای دریافت مشاوره پزشکی رایگان سؤالات خود را در بخش مشاوره پزشکی دکتر سوشا ثبت کنید.

نکات هفته سی و ششم بارداری


منبع مقاله :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

ترشحات چسبناک بی رنگ و زرد رنگ در سی و هشت هفته به چه دلیله .ودهانه رحم ممکنه چند روز در حالت یک سانت بمونه؟؟

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
علت باز شدن دهانه رحم بخاطر این است که سر بچه پایی قرار دارد و فشاری وارد میکند و تولید ترشحات چسبناک در این هفته و هفته های آینده نیز طبیعی است.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر