هفته دوم بارداری؛ [افزایش ترشحات واژن، افزایش ناگهانی دمای بدن]

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
هفته دوم بارداری؛ [افزایش ترشحات واژن، افزایش ناگهانی دمای بدن]

هفته دوم بارداری

مجله سلامتشما ممکن است در هفته دوم بارداری ، احساس بارداری نکنید اما بدن شما شروع به تولید هورمون بارداری کرده است و کودک شما سریع‌تر از هر دوره دیگری از بارداری، در حال رشد است. اگرچه دو هفته اول بارداری، برای زن باردار بسیار هیجان انگیز است، اما علائم نه چندان محبوب بارداری شروع می‌شود.

هفته دوم بارداری ، یک نقطه عطف مهم در رشد و نمو جنین است و در بارداری هفته دوم ، مادر باردار باید بر تغییر شیوه غذایی و زندگی خود تمرکز کند و رژیم غذایی مناسب دوران بارداری را رعایت کند.

زن باردار در هفته دوم بارداری

جنین تقریباً 38 هفته بعد از لقاح به دنیا می‌آید و دوران بارداری معمولاً چهل هفته است. این چهل هفته با شمارش 40 هفته از اولین روز از آخرین دوره قاعدگی محاسبه می‌شود. در واقع اولین اتفاقی که با شروع بارداری در زن می‌افتد، خداحافظی مادر با بارداری برای 9 ماه است. مادر باردار تا بعد از زایمان پریود نخواهد شد. همچنین رحم در هفته دوم بارداری در حال افزایش تولید آندومتر است تا محیط سالمی برای رشد و جای دادن نوزاد فراهم کند.

رشد جنین در هفته دوم بارداری

کودک شما در هفته دوم بارداری ، به کوچکی یک تخم مرغ میکروسکوپی است. مایع آمنیوتیک جنین به سفیده تخم مرغ و جنین به زرده تخم مرغ نسبت داده می‌شود. هدف اصلی مایع آمنیوتیک، تغذیه جنین در حال رشد است تا زمانی که جفت به طور کامل تشکیل و آماده شود.

کودک که در هفته دوم بارداری یک جنین نامیده می‌شود، شامل 150 سلول است که شروع به تقسیم به سه لایه جداگانه می‌کند. در اینجا یک توضیح مختصری از هر یک از این لایه‌ها و اینکه به چه چیزی تبدیل می‌شوند، داریم:

هفته دوم بارداری

لایه اول: لایه داخلی جنین که به نام آندودرم نیز شناخته شده است و سپس به دستگاه گوارش، دستگاه تنفسی و غددی مانند پانکراس، تیروئید، کبد و غده تیموس تمایز می‌یابد.

لایه دوم: لایه میانی جنین که به نام مزودرم نیز شناخته شده است و استخوان کودک، غضروف، سیستم گردش خون، لایه پوست درونی، عضلات، اندام تناسلی، سیستم دفع و پوشش بیرونی جنین را تشکیل می‌دهد.

لایه سوم: لایه بیرونی که اکتودرم یا اکتوبلاست نیز نامیده می‌شود و سیستم عصبی، مغز و اپیدرم (شامل پوست، ناخن و مو) کودک را تشکیل می‌دهند.

در طول این زمان تحول، جنین به سادگی در رحم شناور است و توسط ترشحات پوشش رحم حفاظت می‌شود. کودک در هفته دوم بارداری بسیار بسیار کوچک (حدود 0.2-0.1 میلی متر) است.

رشد جنین در هفته دوم بارداری

رژیم غذایی و توصیه‌هایی برای هفته دوم بارداری

نکته اصلی که هر زن بارداری باید با آگاهی از بارداری و آغاز هفته دوم بارداری انجام دهد، این است که هر عادت مضری را ترک کند:

• عادات بد و نادرست مانند سیگار کشیدن، مصرف الکل و مواد مخدر را ترک کنید. این کارهای مضر نه تنها سلامت جنین را به خطر می‌اندازد، بلکه موجب می‌شود که شما بارداری سالمی را تجربه نکنید.
• در دوران بارداری و از همین هفته دوم بارداری یک رژیم غذایی متعادل و مناسب برای مدیریت وزن بدن را رعایت کنید.
• کاهش استرس و شرکت در فعالیت‌های فیزیکی و ورزش‌های مناسب دوران بارداری
• اگر زمانی که در هفته دوم بارداری هستید، داروی خاصی مصرف می‌کنید، حتماً با پزشک خود راجع به مصرف دارو صحبت کنید، زیرا مصرف برخی از داروها در دوران بارداری سلامت جنین را به خطر می‌اندازند.
• از همین اوایل بارداری یک مولتی ویتامین روزانه حاوی 400 میکروگرم اسید فولیک مصرف کنید. مصرف اسید فولیک مانع از نقایص هنگام تولد در نوزاد می‌شود.

توصیه‌هایی برای پدران در هفته دوم بارداری

• شریک زندگی شما ممکن است احساس کند که این زمان هیچ نقشی در دوران بارداری بازی نمی‌کند، اما سلامت و شیوه زندگی او از همین اویل یعنی حتی در هفته دوم بارداری روی نوزاد آینده‌اش تأثیر می‌گذارد.
• حواستان به خانم باردارتان باشد، حتماً عادات غذایی، داروها و عادات نادرست مانند مصرف سیگار و الکل و … او را زیر نظر بگیرید تا سلامت او و جنین به خطر نیفتد.
• اگر برای بارداری برنامه ریزی کردید، حتماً با تجویز پزشک، از قبل از لقاح ویتامین‌های دوران بارداری را به شریک زندگی‌تان بدهید.

ما امیدواریم که شما هم اکنون یک بینش و درک خوبی در مورد هفته دوم بارداری به دست آورده باشید. حتی اگر در هفته دوم بارداری ظاهر کودک شما ساخته نشده باشد، اما بارداری هفته دوم یکی از مراحل بسیار مهم در زندگی کودک شما است؛ بنابراین برای حفظ سلامت خود و جنین، توصیه‌های مهم هفته دوم بارداری را رعایت کنید.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر