هفته بیست و هفتم بارداری

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 7 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
هفته بیست و هفتم بارداری

هفته بیست و هفتم بارداری

هفته بیست و هفتم بارداری هم فرا رسید و تغییرات بدن شما و جنین داخل شکمتان به سرعت در حال پیش روی است. یکی از تغییرات شگفت‌انگیز هفته 27 بارداری این است که نوزادتان پلک‌هایش را باز می‌کند و چشمان نازنینش را همچون مرواریدی در صدف نمایان می‌کند.

تغییرات حاملگی در روحیات شما نیز همانند جسمتان ادامه پیدا می‌کند و باعث می‌شود که شما قبل از اینکه مادر شوید، کاملاً احساس مادر بودن را تجربه کنید. اینجاست که یاد جمله‌ای زیبا می‌افتیم که می‌گوید: کودکتان هدیه‌ای است که نه ماه درون شکمتان، سه سال در آغوشتان و یک عمر داخل قلبتان از او نگه‌داری می‌کنید.

برای آشنایی با تغییرات بدن مادر و جنین در هفته بیست و هفتم بارداری و توصیه‌های ضروری این هفته این مقاله را بخوانید. همچنین مقاله ” در ماه هفتم بارداری وضعیت مادر و جنین چگونه است ” که در وب سایت دکتر سوشا منتشر شده است نیز، اطلاعات سودمندی خواهید یافت.

آیا شما هم در “ هفته بیست و هفتم بارداری ” هستید؟
شما می‌توانید در انتهای صفحه و در بخش نظرات سوال یا تجربه خود را مطرح کنید تا در کمترین زمان ممکن به سوالتان پاسخ داده شود

تغییرات بدن نوزاد در هفته بیست و هفتم بارداری

در هفته بیست و هفتم بارداری :

  • چربی در زیر پوست نوزادتان بیشتر می‌شود؛ زیرا نوزادتان بعد از تولد برای تأمین انرژی و محافظت در برابر سرما به این چربی نیاز دارد.
  • نوزادتان به سمت پایین تغییر جهت می‌دهد.
  • جنین در هفته 27 بارداری صورتی‌رنگ می‌شود چون رگ‌های خونی بسیار نزدیک به سطح هستند.
  • در آخر این هفته احتمالاً وزن نوزاد به بیش از ۹۰۰ گرم برسد.
  • جفت نیز تقریباً به صورت کامل شکل گرفته است.
  • نوزادتان به قدری لگد می‌زند که اگر لحظه‌ای آرام شود نگران می‌شوید نگران نباشید مقدار لگدهای نوزادتان بیشتر به شخصیت او مربوط می‌شود تا سلامتی‌اش. اگر می‌خواهید خیالتان راحت شود می‌توانید مقدار لگدهای او را بشمارید. برای این کار:

روی سمت چپ خود دراز بکشید. معمولاً بعد از خوردن غذا و اوایل عصر زمان مناسبی است و ببینید چه مدت زمان لازم است تا 10 ضربه بزند. این کار را به مدت یک هفته هر روز انجام دهید. سپس می‌توانید تعداد میانگین لگدهای جنین را به دست آورید و از این طریق کمتر و بیشتر شدن حرکات او را رصد کنید.

همچنین به یاد داشته باشید که حرکات نوزاد به طور طبیعی در نهمین ماه حاملگی تغییر می‌کنند و اتاق او کوچک‌تر و تنگ‌تر می‌شود؛ بنابراین این تغییرات در نوع حرکت نوزاد نباید نگرانتان کند.

درد استخوان لگن مادر در هفته بیست و هفتم بارداری

در هفته بیست و هفتم بارداری و کلاً اواخر حاملگی ممکن است احساس درد در ناحیه زیر شکم و بالای استخوان پوبیک داشته باشید. ممکن است جدایی استخوان لگن داشته باشید؛ اگرچه این روی سلامتی نوزادتان تأثیری نمی‌گذارد ولی بسیار دردناک است.

لگن شما استخوانی است که قسمت پایینی شکمتان را احاطه کرده است و تا قسمت جلو ادامه دارد. فضای خالی بین این دو پل در جلوی لگن توسط یک غضروف انعطاف‌پذیر به نام PS متصل شده است. PS مثل یک طناب کشیده شده است؛ بنابراین لگن می‌تواند حرکت کرده و پهن شود تا برای نوزاد فضای بیشتری ایجاد کنند. در موارد نادری PS بیش از حد گسترده و پهن می‌شود و از لگن جدا می‌شود که باعث ایجاد درد می‌شود. خانم‌هایی که PS شان جدا شده است اغلب مشکل راه رفتن و مخصوصاً بالا رفتن از پله‌ها را دارند.

برای پیشگیری از دردهای لگنی دوران بارداری ، استراحت کنید. لگن خود را گرم نگه دارید و از کمربندهای حاملگی استفاده کنید. اگر دردتان شدید باشد پزشکتان شما را به یک فیزیوتراپیست معرفی خواهد کرد. بهتر است صبور باشید. طی چند هفته بعد از تولد نوزادتان وقتی PS به حالت اولیه قبل از حاملگی بازگشت، درد شما هم از بین می‌رود.

تغییرات بدن مادر در هفته بیست و هفتم بارداری

در هفته بیست و هفتم بارداری نیز احتباس آب در بدن شما را آزار خواهد داد. شما همچنین ممکن است علائم زیر را در این هفته مشاهده کنید:

  • درد لگن و کمر
  • شما به طور کلی فراموش می‌کنید که یک زمانی پادرد نداشته‌اید! زیرا پادرد جزئی جدانشدنی از دوران بارداری خواهد شد.
  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه
  • اختلالات خواب
  • سوزش سر دل
  • هموروئید یا بواسیر در بسیاری از مادران
  • گرفتگی عضلات بخش‌های مختلف خصوصاً اندام‌های انتهایی

شما در این هفته در معرض زایمان زودرس قرار دارید که می‌بایست با علائم آن آشنا شوید. به همین منظور پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” همه‌چیز در خصوص زایمان در هفته 30 بارداری و قبل از آن ” را در وب سایت پزشکی دکتر سوشا بخوانید و نسبت به علائم خود کاملاً هشیار باشید.

تغییرات بدن مادر در هفته بیست و هفتم بارداری

اندازه جنین در هفته بیست و هفتم بارداری

در هفته 27 بارداری نوزاد شما حدود 875 گرم وزن دارد و طول بدن او در این هفته حدود 36.6 سانتی‌متر می‌باشد. اگر بخواهیم اندازه جنین در هفته بیست و هفتم بارداری را به یک میوه تشبیه کنیم، او تقریباً به اندازه سر یک گل کلم می‌باشد.

در هفته 27 بارداری سعی کنید از تصادفات دوری کنید

اکنون که نوزادتان درون شما است، بهترین راه برای مراقبت از جنین این است که از خودتان مراقبت کنید. در دوران بارداری سعی کنید از تصادفات دوری کنید که احتمال وقوع آن در هفته بیست و هفتم بارداری و بعد از آن بسیار زیاد است. تصادفات پنجمین دلیل مرگ بر آمریکا هستند با رعایت توصیه‌های زیر احتمال وقوع تصادفات را کاهش دهیم

  • با احتیاط رانندگی کنید
  • همیشه کمربند خود را ببندید
  • مواظب اطراف خود باشید
  • عابر پیاده باهوشی باشید

میزان خطرات احتمالی در خانه را کاهش دهید:

  • در خانه خود ضد حریق نصب کنید.
  • مواظب نردبان‌های شل و فرش‌ها و قالیچه‌هایی که ممکن است رویشان سر بخورید باشید و در حمام یا زیر دوش حصیری پهن کنید که از سر خوردن شما جلوگیری کنند.
  • تلفن اورژانس را به یاد داشته باشید تا در مواقع ضروری با آن تماس بگیرید.
  • غذاهای سالم بخورید تا از بروز بیماری‌ها پیشگیری کنید.
  • به طور مرتب دست‌های خود را مرتب بشویید تا میکروب‌ها پخش نشوند.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” در ماه هفتم بارداری چگونه از خودمان مراقبت کنیم ” را بخوانید.

توصیه‌های هفته بیست و هفتم بارداری

با ورود به هفته بیست و هفتم بارداری بیش از نیمی از دوران بارداری را طی کرده‌اید؛ ولی ممکن است احساسی داشته باشید که گویی از همان اول حامله بوده‌اید و تا آخر عمر هم حامله می‌مانید. احساس خستگی و اضطراب در اواسط دوران بارداری کاملاً طبیعی است. نمی‌توانید کاری برای رفع این احساس بکنید؛ ولی با کمک روش‌های زیر می‌توانید تا حدودی آن‌ها را کمرنگ کنید:

پیاده‌روی کنید

پیاده‌روی گردش خون شما را بیشتر می‌کند و باعث احساس بهتری در شما می‌شود و از این طریق به بدن شما نیرو می‌بخشد می‌توانید. همراه یک دوست یا همسایه‌تان به پیاده‌روی بروید و به او بگویی درباره حاملگی صحبت نکند.

اگر از مسیرهای پیاده‌روی تکراری خسته شده‌اید با ماشین به محیط جدیدی بروید، ماشینتان را پارک کنید و از همان‌جا شروع به پیاده‌روی کنید.

پیاده‌روی کنید

برای خود سرگرمی ایجاد کنید

فیلم نگاه کنید، روی سرگرمی مورد علاقه‌تان تمرکز کنید، روز خود را با یک دوست خوب سپری کنید. می‌توانید در یک فعالیت‌ اجتماعی شرکت کنید.

کتاب‌هایی غیر از موضوعات حاملگی بخوانید

همان‌قدر که خواند کتاب‌های آموزشی در زمینه حاملگی مهم است، خواندن کتاب‌های دیگر هم می‌تواند کمک خوبی برای روحیه‌تان باشد. رمان‌های پرفروش و یا کتاب‌هایی با موضوعات جذاب را انتخاب کنید و شروع به خواندن کنید. در تلویزیون هم برنامه‌های مربوط به حاملگی را نگاه نکنید. در کلاس‌هایی ثبت نام کنید که به حاملگی مربوط نیستند. به کلاس‌های رقص، نقاشی، عکاسی، کامپیوتر و هر چه که دوست دارید بروید. این کلاس‌ها تقریباً همه جا در سطح شهر ارائه می‌شود. آخر هفته‌ها بیرون بروید. استفاده از هوای آزاد و سپری کردن زمان خود در خارج از شهر می‌تواند تأثیر خوبی در روحیه شما و همسرتان داشته باشد.

در دوران بارداری همسرتان را فراموش نکنید

شخصیت شما در دوران حاملگی تغییر می‌کند؛ مخصوصاً اگر این اولین حاملگی شما باشد. تغییرات دوران بارداری به اندازه‌ای بزرگ است که ممکن است همسرتان را نیز فراموش کنید. رابطه شما با یکدیگر هم در دوران حاملگی تغییر می‌کند. چون از یک جفت بودن به یک خانواده تبدیل می‌شوید یا در صورتی که بچه‌های دیگری دارید به خانواده بزرگ‌تری تبدیل می‌شوید.

اگرچه این مسئله در مورد همه زوج‌ها صدق نمی‌کند، ولی خانم‌ها بیشتر قبل از اتفاق افتادن تغییرات زندگی به آن فکر می‌کنند و مردها بیشتر بعد از اتفاق افتادن مسئله‌ای به آن واکنش نشان می‌دهند. ممکن است شما و همسرتان درباره اتفاق بزرگ پدر و مادر شدن واکنش‌های متفاوتی داشته باشید.

مهم است که افکار خود را با یکدیگر در میان بگذارید. با همسرتان درباره‌ی انتظارات و طرح‌های خود از پدر و مادر شدن صحبت کنید. اجازه دهید همسرتان افکار و احساسات شما را بداند و همچنین از او بخواهید افکار و احساسات خود را بازگو کند. یکی از ترس‌های او ممکن است این باشد که بعد از مادر شدن شما مجبور خواهد بود شما را با نوزادتان تقسیم کند. بهتر است رک باشید و با صبر و حوصله درباره این مسائل قبل از به دنیا آمدن نوزادتان صحبت کنید. چون بعد از زایمان زندگی‌تان به شدت پرمشغله خواهد شد و پیدا کردن زمان برای نشستن و صحبت کردن آسان نخواهد بود.

در هفته بیست و هفتم بارداری خود را هیدراته نگه دارید

نوشیدن مایعات زیاد در این مرحله از حاملگی بیش از هر زمانی مهم است. هیدراته بودن کمک می‌کند تا مشکلاتی مثل ادرار کردن سردرد، یبوست و سرگیجه برایتان پیش نیاید. اگر در زمان بارداری و زایمان آب بدنتان به خوبی تأمین باشد استقامت و نیروی بیشتری خواهید داشت. همچنین به یاد داشته باشید که بدن نوزادتان هم به آب نیاز دارد و اگر شما هیدراته باشید، نوزادتان هم آب کافی دریافت خواهد کرد.

  • ۸ لیوان آب در روز آب بدن شما را تأمین می‌کند. اگر ورزش می‌کنید یا هوا گرم است و عرق می‌کنید چند لیوان بیشتر آب بخورید. اگر به مقدار کافی آب بخورید ادرار شما تمیزتر و بی‌رنگ‌تر می‌شود در غیر اینصورت رنگ ادرارتان زرد خواهد بود.
  • آب بهترین راه برای هیدراته شدن است؛ ولی مایعات دیگر مثل شیر، آب‌میوه و چای یا قهوه بدون کافئین نیز در طول روز می‌توانند نیاز مایعات شما را تأمین کنند. خیلی از میوه‌ها و سبزیجات نیز آب دارند برای مثال ۹۴ درصد وزنه گوجه‌فرنگی و ۸۵ درصد وزن سیب آب است.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” خوردنی های مجاز و غیر مجاز در ماه هفتم بارداری ” را نیز در وب سایت پزشکی دکتر سوشا بخوانید.

در هفته بیست و هفتم بارداری خود را هیدراته نگه دارید

۱۰ جانشین آب برای دوران بارداری

از آب نوشیدن خسته شده‌اید؟ در هفته بیست و هفتم بارداری خیلی از زنان باردار از نوشیدن آب دل‌زده می‌شوند. پس بلند شوید و طعم‌های مورد علاقه خود را با مواد زیر درست کنید:

  • شربت آب‌لیمو و یا آب زغال‌اخته
  • چای سرد بدون کافئین همراه با یک تکه لیموی تازه و برگ‌های نعنا
  • آب‌پرتقال همراه با یخ
  • آب‌میوه‌های استوایی با یخ
  • یخ‌های طعم دار و ۱۰۰ درصد طبیعی
  • آب‌های طعم دار
  • ترکیب قهوه بدون کافئین همراه با شیر کم‌چرب و یخ
  • شکلات داغ با شیر بدون چربی، یک قاشق غذاخوری شکر و یک قاشق چای‌خوری پودر شکلات (شکلات ۱۰۰ درصد طبیعی)
  • چای میوه (از چای بدون کافئین و یخ‌های طعم دار پرتقالی، توت‌فرنگی و تمشک استفاده کنید.)

مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 


منبع مقاله :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

بازگشت به صفحه مجله پزشکی و سلامت

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر