نوشیدنی هایی که برای سلامت دندان مضر هستند

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
نوشیدنی هایی که برای سلامت دندان مضر هستند

اعتیاد به برخی نوشیدنی‌ها و سلامت دندان

مجله پزشکی و سلامت : برخی افراد اعتیاد شدیدی به مصرف برخی از نوشیدنی‌ها مانند قهوه ، چای و نوشابه در تمام طول روز دارند. این افراد نمی‌توانند بدون مصرف این نوشیدنی‌های خاص زندگی کنند ، اما آیا از تأثیر آن‌ها بر سلامت دندان هایشان خبردار هستند؟
مدت‌ها است که دندان‌پزشکان از تأثیرات بد این نوشیدنی‌ها بر سلامت دندان‌ ها (خداحافظی با مینای دندان) ، هشدار داده‌اند ، اما در این مطلب ، به طور مفصل ، تأثیر هر یک از این نوشیدنی‌های دوست داشتنی را بر سلامت دندان‌ ها توضیح می‌دهیم.

تأثیر نوشیدنی‌های گازدار بر دندان‌ها

نوشیدنی‌های گازدار حتی اگر بدون قند یا کافئین باشند ، حاوی نوعی اسید هستند. محتویات اسیدی این نوشیدنی‌ها ، نه تنها به مینای دندان آسیب می‌رسانند ، بلکه ترکیب بزاق دهان شما با قند و اسید این نوشیدنی‌ها ، سلامت دندان‌های شما را به خطر می‌اندازد و موجب آسیب به آن‌ها می‌شود.
برای کمک به حفظ سلامت دندان‌هایتان،بهتر است این نوشیدنی‌های گازدار را با نی بنوشید. نوشیدن با نی کمک می‌کند که مایع مستقیماً به دندان شما برخورد نکند و به این ترتیب سلامت دندان‌های شما به خطر نیفتد.

تأثیر نوشیدنی‌های گازدار بر دندان‌ها

تأثیر قهوه بر سلامت دندان

متأسفانه باید بگوییم که مصرف قهوه در روز یا شب، سلامت دندان‌هایتان را به خطر می‌اندازد. قهوه به طور طبیعی یک نوشیدنی اسیدی است، بنابراین مصرف چند فنجان قهوه در طول روز، به مینای دندان آسیب می‌رساند و منجر به خوردگی مینای دندان می‌شود.
اسیدیته نوشابه‌های گازدار به صورت مصنوعی ایجاد می‌شود، اما اسیدیته قهوه بسته به نوع آن متفاوت است. به همین دلیل بهتر است قبل از خریدن قهوه، به میزان اسیدیته آن توجه کنید و نوعی از قهوه را خریداری نمایید که اسیدیته کمی داشته باشد.
قابل ذکر است که برای جلوگیری از آسیب به دندان‌هایتان، باید بعد از نوشیدن قهوه، دهان و دندانتان را بشویید تا نوشیدن قهوه به سلامت دندان‌هایتان آسیب نرساند.

تأثیر قهوه بر سلامت دندان

تأثیر چای بر دندان‌ها

چای، مانند قهوه، یک نوشیدنی به طور طبیعی اسیدی است. اما بهتر از نوشیدنی‌های گازدار است. انواع چای آماده نیز حاوی مقدار زیادی شکر و اسید سیتریک است که این ترکیب، موجب آسیب به دندان می‌شود.
برای حفظ سلامت دندان‌هایتان ، بعد از نوشیدن چای ، دهانتان را بشویید و چای طبیعی استفاده نمایید که به همراه شکر نباشد و آسیب کمتری به مینای دندان شما وارد کند.

تأثیر چای بر دندان‌ها

نقش شراب در به خطر انداختن سلامت دندان

میزان اسیدیته شراب بسیار بالا است و طعم و مزه آن به خاطر اسیدیته‌اش است. مالیک اسید، لاکتیک اسید، سیتریک اسید و استیک اسید ، اسیدهای موثر در ساخت شراب هستند و به همین دلیل شراب PH بسیار پایینی دارد و خاصیت اسیدی آن موجب آسیب به دندان‌ها می‌شود.
برخورد این نوشیدنی به دندان‌ها موجب آسیب جدی به سلامت دندان‌ها می‌شود ، به همین دلیل است که دین اسلام نیز شراب را حرام کرده است.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر