مواد غذایی مفید برای تقویت چشم و بینایی

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
مواد غذایی مفید برای تقویت چشم و بینایی

تغذیه برای تقویت چشم و بینایی

مجله پزشکی و سلامتتغذیه و رژیم غذایی مناسب، با مزایای بهداشتی زیادی ازجمله پیشگیری از چاقی، دیابت نوع 2 و سرطان مرتبط است. همچنین، یک تغذیه مناسب به نفع تقویت چشم و بینایی فرد نیز عمل می‌کند. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که مواد مغذی مناسب حتی می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های چشم و تقویت چشم و بینایی کمک کند. آب مروارید و دژنراسیون ماکولای وابسته به سن (AMD) از شایع‌ترین مشکلات چشم است که بزرگ‌سالان مسن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و منجر به اختلالات بینایی و نابینایی می‌شود. آب مروارید موجب کدر شدن عدسی چشم می‌شود، AMD نیز به شبکیه – بافتی در پشت چشم که نور را به سیگنال‌های عصبی تبدیل می‌کند- آسیب می‌رساند.

هردوی این بیماری‌های چشمی در افراد بالای 55 سال رخ می‌دهد، اما نوعی از AMD، علت اصلی نابینایی در بزرگ‌سالان (در سن بالای 55 سال) است. در سراسر جهان، AMD بیش از 25 میلیون نفر را تحت تأثیر قرار داده است. درست مثل تأثیر رژیم غذایی سالم بر جلوگیری از چاقی، تغذیه و رژیم غذایی مناسب به تقویت چشم و بینایی کمک می‌کند. شما باید مواد غذایی را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید تا تقویت چشم و بینایی شما تضمین شود. در ادامه تعدادی از این مواد غذایی محافظ بینایی را برایتان نام می‌بریم.

1- آنتی‌اکسیدان‌ها مناسب برای تقویت چشم و بینایی

یک رژیم غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان به‌عنوان یکی از مؤثرترین راه برای تقویت چشم و بینایی و مقابله با اثرات پیری ناشی از رادیکال‌های آزاد است. آنتی‌اکسیدان‌ها در مواد غذایی مختلف وجود دارند و در حین تبدیل غذا به انرژی در بدن، آزاد می‌شوند. همچنین زمانی که پوست و یا چشم شما در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند، آنتی‌اکسیدان‌های مختلفی در بدن شما تولید می‌شوند.
آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C و E، بتاکاروتن، سلنیوم و روی می‌توانند به بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد کمک کنند. ویتامین C در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود، درحالی‌که آجیل، سیب‌زمینی شیرین، کره بادام‌زمینی و غلات غنی‌شده سرشار از ویتامین E هستند که به کاهش خطر ابتلا به آب مروارید و همچنین AMD و تقویت چشم و بینایی کمک می‌کنند.

میوه و سبزیجات قرمز، زرد و نارنجی مانند هویج، پاپایا و انبه، غنی از بتا کاروتن هستند، همچنین در جگر، تخم‌مرغ و شیر نیز بتاکاروتن یافت می‌شود. بدن بتاکاروتن را به ویتامین A تبدیل می‌کند که موجب تنظیم تغییرات نور ورودی به چشم و حفظ رطوبت آن می‌شود و از بیماری‌های چشمی مانند AMD و آب مروارید جلوگیری می‌کند. میوه‌ها و سبزیجات سبز تیره و رنگارنگ، حاوی آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی هستند. علاوه بر این، فلاونوئیدهایی در شکلات تلخ و انواع توت‌های تیره‌رنگ (مانند زغال‌اخته و تمشک) پیدا شده است که برای حفاظت از مویرگ‌های چشم و همچنین رگ‌های خونی سراسر بدن و تقویت چشم و بینایی مناسب است.

2- غلات سبوس‌دار مناسب برای تقویت چشم و بینایی

غذاهای با فیبر بالا نه‌تنها شما را سیر نگه می‌دارند بلکه به پیشگیری از AMD و تقویت چشم و بینایی در سنین پیری کمک می‌کند. قند و آرد سفید تصفیه‌شده (آرد سفید) موجود در اکثر فراورده‌های غذایی، می‌توانند افراد را در معرض خطر AMD قرار دهند. علاوه بر افزایش خطر ابتلا به دژنراسیون بینایی، کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده به‌سرعت، جذب بدن می‌شوند، بنابراین کالری بیشتری مصرف می‌کنید تا احساس سیری کنید. یک رژیم غذایی حاوی فیبر بالا، جذب نشاسته و قند را کند می‌کند در نتیجه سرعت هضم غذا در بدن کاهش می‌یابد و بدن شما مواد مغذی بیشتری از مواد غذایی جذب می‌کند. برای تقویت چشم و بینایی خود رژیم غذایی حاوی غلات سبوس‌دار، حبوبات و فیبر داشته باشید.

غلات سبوس‌دار مناسب برای تقویت چشم و بینایی

3- امگا 3 و تقویت چشم و بینایی

اسیدهای چرب امگا 3 ضروری در مولکول‌های چربی خاصی یافت می‌شوند و برای تقویت چشم و بینایی حیاتی هستند و خواص درمانی مختلفی نیز دارند. سطح پایین اسیدهای چرب امگا 3 می‌توانند منجر به بروز سندرم خشکی چشم، AMD، رتینوپاتی دیابتی و رتینوپاتی نوزادان نارس شوند. امگا 3 همچنین برای تقویت چشم و بینایی و افزایش عملکرد مناسب چشم در نوزادان بسیار مهم است. اسیدهای چرب امگا 3 در درجه اول در غذاهای دریایی مانند ماهی قزل‌آلا، تون، خال‌مخالی، ساردین و دیگر ماهی‌های چرب یافت می‌شود. آن‌ها همچنین در آجیل، دانه‌ها، روغن‌های گیاهی، سبزیجات دارای برگ سبز تیره، و همچنین به‌صورت مکمل یافت می‌شوند.

4- تقویت چشم و بینایی با لوتئین و زیگزانتین

این کاروتنوئیدها، آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی موجود در چشم هستند و وجود آن‌ها در رژیم غذایی موجب کاهش اکسیداسیون سلول‌های چشم شده و از انحطاط شبکیه و عدسی چشم جلوگیری می‌کند. این به‌نوبه خود می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های چشم مزمن مانند آب مروارید و AMD کمک کند. بااین‌حال، بدن نمی‌تواند به‌اندازه کافی از این مواد مغذی حیاتی تولید کند. برای دریافت این مواد مغذی باید مکمل و یا مواد غذایی حاوی این مواد مغذی را مصرف کنید. سبزیجات برگ‌دار تیره‌رنگ مانند اسفناج، کلم بروکلی، کلم پیچ و خربزه سرشار از لوتئین و زیگزانتین هستند. آن‌ها همچنین در میوه‌هایی مانند کیوی، خربزه، انبه و همچنین تخم‌مرغ، ذرت و هویج یافت می‌شوند.

تقویت چشم و بینایی با لوتئین و زیگزانتین

5- تقویت چشم و بینایی با مکمل‌های

برای تقویت چشم و بینایی در دوران پیری باید، مکمل‌های بینایی به‌منظور دریافت مواد مغذی که در مواد غذایی به میزان کافی وجود ندارند و یا برای جذب مواد مغذی که در بدن سنتز نمی‌شوند، استفاده شوند. به‌عنوان مثال، سلنیوم معدنی به جذب ویتامین E و روی به جذب ویتامین A کمک می‌کند. ویتامین‌های گروه B، مواد مغذی ضروری برای بدن هستند و ویتامین B12 نیز به درمان از دست دادن بینایی در بیماران مبتلابه گلوکوم کمک می‌کند. مصرف مکمل‌های اسیدفولیک و ویتامین B6 می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به AMD (به‌خصوص در افراد مسن) کمک کند.

6- معاینه منظم

برای تقویت چشم و بینایی ، علاوه بر خوردن مواد غذایی مناسب، باید به‌صورت منظم برای معاینه چشم به پزشک مراجعه کنید. به‌خصوص اگر دچار کم بینایی و یا بیماری چشمی خاصی هستید، سریعاً برای درمان آن به پزشک مراجعه کنید.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر