کیست تخمدان ، علائم و رفع مشکلات کیست تخمدان

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 7 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
کیست تخمدان ، علائم و رفع مشکلات کیست تخمدان

کیست تخمدان یکی از شایع‌ترین مشکلات در میان دختران و زنان است. هدف ما در این مقاله معرفی بهترین روش شناسایی و درمان کیست تخمدان است.

 

نکته بسیار بسیار مهم : کاربر گرامی اگر شما با خواندن این مقاله مشکلتان حل نشد، می‌توانید در قسمت نظر سنجی انتهای صفحه سوال خود را بیان کنید تا در کمترین زمان ممکن به آن پاسخ داده شود.

کیست تخمدان چیست؟

مجله سلامتکیست تخمدان یک مشکل شایع در میان زنان است، به خصوص افرادی که هنوز پریود می‌شوند. کیست‌های تخمدانی یک ساختمان کیسه مانند پر از مایع یا جامد در تخمدان هستند که در اکثر موارد بدون درد و بی ضرر می‌باشند. شما ممکن است، بدون این که متوجه شوید در هر ماه از چرخه قاعدگی خود، دچار کیست تخمدان شوید. کیست‌های تخمدانی معمولاً خود به خود درمان می‌شوند و در دوران بارداری بسیار رایج هستند. کیست‌های تخمدانی که بزرگ و دردناک باشند، ممکن است خطرناک بوده و یا احتمال سرطانی بودن را داشته باشند، اما آن‌ها بسیار نادر هستند.

علائم کیست تخمدان چیست؟

اکثر کیست‌های تخمدانی کوچک هستند و هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کنند. زمانی که کیست تخمدان، نشانه‌هایی داشته باشد، شما ممکن است فشار، نفخ، تورم یا دردی در قسمت تحتانی شکم در سمت کیست حس کنید. درد کیست تخمدان شما ممکن است شدید، بسیار زجرآور و رفت و برگشتی باشد. اگر کیست تخمدان در شما همراه با علائم زیر بود، به صورت اضطراری به دکتر مراجعه کنید:

• درد ناگهانی و شدید شکم
• درد همراه با تب و لرز
• سرگیجه و احساس ضعف
• تنفس سریع

این نشانه‌ها می‌تواند به این معنا باشد که کیست باعث پیچ و تاب خوردن تخمدان شده باشد.

انواع کیست‎های تخمدانی

کیست‌ تخمدان عملکردی

تخمدان یک زن حاوی هزاران فولیکول است که خانه تخمک‌های نابالغ می‌باشد. در طول هر ماه چرخه قاعدگی، زمانی که به تخمک گذاری نزدیک می‌شود، تعدادی از فولیکول‌ها برای تخمک گذاری بالغ می‌شوند. کیست تخمدانی که به خاطر نقص در بلوغ فولیکول ایجاد می‌شود، کیست عملکردی نام دارد. دو نوع کیست عملکردی وجود دارد:

کیست فولیکولار

این اتفاق زمانی می‌افتد که فولیکول موفق به پارگی و انتشار تخمک در تخمک گذاری نشود و به جای آن همچنان به رشد ادامه دهد، در این حالت کیست تخمدان تشکیل می‌شود که این کیست فولیکولار است.

کیست جسم زرد یا کورپوس لوتئوم

هر ماه، پس از تخمک گذاری، به محض اینکه تخمک‌ها آزاد شدند، تغییراتی در فولیکول ایجاد شده و جسم زرد تشکیل می‌شود و سپس متلاشی می‌گردد. اگر در پروسه متلاشی شدن مشکل پیش بیاید، این دسته سلول به یک کیست تخمدان تبدیل می‌شود که به آن کیست جسم زرد می‌گویند.

کیست جسم زرد یا کورپوس لوتئوم

انواع دیگر کیست تخمدان

در ادامه انواع دیگری از کیست تخمدان که در تخمدان‌ها تشکیل می‌شوند اما به چرخه قاعدگی ارتباطی ندارند، اشاره می‌کنیم. این نوع کیست‌های تخمدانی ممکن است باعث آسیب به تخمدان، از جمله پیچش، بافت اسکار و چسبندگی شوند. کیست درموئید و کیستادنوماس ممکن است باعث بزرگ شدن تخمدان شود. این نوع از کیست‌ها پیچیده‌تر بوده و معمولاً به خوبی به درمان‌های طبیعی پاسخ نمی‌دهند. بهترین کار این است که با دکتر خود در مورد این نوع از کیست‌ها مشورت کنید.

کیست درموئید
این کیست‌ها پیچیده هستند و از سلول‌های تولید کننده تخمک انسان توسعه می‌یابند. به همین دلیل، این نوع کیست تخمدان ممکن است حاوی مو، دندان و یا پوست باشد؛ البته این نوع کیست تخمدان به ندرت سرطانی است.

کیستادنوماس
این نوع از کیست از بافت تخمدان توسعه می‌یابد و با مایع یا مخاطی پر شده است.

اندومتریوم
این نوع کیست زمانی تشکیل می‌شود که سلول‌های آندومتر آزاد به تخمدان می‌چسبند و شروع به رشد و تشکیل آندومتریوز می‌شود. این نوع کیست تخمدان معمولاً، کیست شکلات نیز نامیده می‌شود.

تخمدان پلی کیستیک

در تخمدان پلی کیستیک تعداد بسیار زیادی کیست‌های کوچک در یک ردیف، بر روی سطح تخمدان تشکیل می‌شود که شبیه به یک رشته مروارید است. تخمدان پلی کیستیک با سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) در ارتباط است. در مورد تخمدان پلی کیستیک، تخمدان‌ها ممکن است بزرگ شوند، به طور معمول به اندازه دو برابر تخمدان طبیعی می‌شوند و به سرعت به بیماری غدد درون ریز پیشرو در میان زنان تبدیل می‌شوند.

تخمدان پلی کیستیک

درمان کیست تخمدان

بیشتر کیست‌های تخمدانی نیاز به هیچ درمانی ندارند و خود به خود از بین می‌روند. اگر کیست تخمدان بزرگ باشد و یا مشکلی برای شما پیش بیاورد، پزشک شما باید مرتباً آن را چک کند. پزشک ممکن است دارویی برای تسکین درد برای شما تجویز کند. گاهی اوقات او با تجویز قرص‌های ضد بارداری، پروسه درمان کیست تخمدان را آغاز می‌کند، هورمون‌های موجود در قرص پیشگیری از بارداری، کیست تخمدان را درمان نمی‌کنند، اما آن‌ها می‌توانند به جلوگیری از تشکیل کیست‌های تخمدانی جدید کمک کنند. برخی کیست‌های تخمدان که بزرگ هستند و یا باعث بروز علائم می‌شوند، به جراحی نیاز دارند. همچنین کیست تخمدان در زنانی که نزدیک یائسگی هستند، ممکن است به جراحی نیاز داشته باشد؛ دلیلش این است که این کیست تخمدان، ممکن است سرطانی باشند. جراح برای درمان کیست ممکن است تخمدان و یا خود کیست تخمدان را خارج کند.

انواع مختلف جراحی کیست تخمدان

لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی برای خارج کردن کیست تخمدان کوچک استفاده می‌شود. پزشک برای جراحی این نوع کیست تخمدان، برش کوچکی در بالا یا زیر ناف ایجاد می‌کند، سپس با یک ابزار کوچک و دوربین همراه آن که به داخل می‌فرستد، می‌تواند داخل را ببینید و با استفاده از ابزاری که به داخل فرستاده است، کیست را خارج می‌کند. بعد از انجام عمل لاپاروسکوپی کیست تخمدان، ممکن است نیاز باشد که یک شب در بیمارستان بمانید.

لاپاراتومی

این نوع جراحی برای کیست تخمدانی که ممکن است سرطانی باشد، استفاده می‌شود. این جراحی با یک برش بزرگ در شکم انجام می‌شود.

درمان سریع و طبیعی کیست تخمدان

راه‌های مؤثر طبیعی و سریع برای جلوگیری از رشد و یا درمان کیست‌های تخمدانی عملکردی وجود دارند. در این راهنما به شما خواهیم آموخت که چگونه استروژن اضافی دریافت نکنید و با این کار، کیست را درمان کرده و از تشکیل کیست‌ جدید جلوگیری کنید. نتایج این روش درمانی طبیعی و سریع، در سه ماه دیده می‌شود، فقط باید قبل از تلاش برای بارداری از این روش برای درمان کیست تخمدان استفاده کنید. مزایای درمان‌های طبیعی برای کیست تخمدان عبارت‌اند از:

• استروژن اضافی را کاهش می‌دهد
• ترویج تعادل هورمونی
• کاهش اندازه کیست و رشد آن
• حداقل تهاجم
• بسیار مؤثر
• بدون عوارض جانبی

برای درمان سریع کیست تخمدان، اقدامات زیر را انجام دهید:

گام اول برای درمان سریع کیست تخمدان: کاهش استروژن

استروژن اضافی یکی از رایج‌ترین انواع عدم تعادل هورمونی است که می‌تواند در تخمک گذاری اختلال ایجاد کند. یکی از بهترین راه‌ها برای خلاص شدن بدن از استروژن بیش از حد، جلوگیری از قرار گرفتن در معرض زنوهورمون‌ها (xenohormones) و شروع مصرف مکمل دیندولی متان (DIM) است. برای اجتناب از قرار گرفتن در معرض استروژن و زنوهورمون‌ها، این اقدامات را انجام دهید:

• جلوگیری از خوردن غذاهای حاوی سویا
• خوردن گوشت و فراورده‌های لبنی آلی
• قرار ندادن غذاهای ماکروویو در پلاستیک
• اجتناب از آشامیدن آب در بطری‌های پلاستیکی
• اجتناب از روغن‌های معدنی و پارابن‌ها در محصولات مراقبت از پوست
• استفاده از مواد شوینده طبیعی
• مصرف مکمل‌های غذایی با DIM: DIM به پاک سازی بدن از استروژن‌های اضافی، تعادل هورمونی و کاهش حمایت از رشد کیست تخمدان کمک می‌کند. برای درمان کیست باید علاوه بر تغییر شیوه زندگی خود که شامل اجتناب از زنوهورمون‌های موجود در محصولات، مواد غذایی و محیط زیست است، حداقل سه ماه از مکمل DIM استفاده کنید.

گام اول برای درمان سریع کیست تخمدان: کاهش استروژن

گام دوم برای درمان سریع کیست تخمدان: افزایش پروژسترون و تعادل هورمون‌ها

هنگامی که استروژن اضافی در بدن وجود دارد، معمولاً کمبود پروژسترون هم وجود دارد. تعادل هورمونی استروژن و پروژسترون خود را با استفاده از کرم پروژسترون طبیعی حفظ کنید تا احتمال تشکیل کیست تخمدان کاهش یابد. استفاده از کرم پروژسترون طبیعی به افزایش سطح پروژسترون کمک می‌کند. دکتر جان لی معتقد بودند که پروژسترون طبیعی به عنوان یکی از بهترین درمان‌ها برای کیست تخمدان است. یکی از راه‌های او برای درمان کیست تخمدان با استفاده از پروژسترون طبیعی، استفاده از پروژسترون طبیعی در روز 26-10 چرخه قاعدگی بود. این کار باعث می‌شود که بدن به اشتباه تصور کند که باردار است و از تخمک گذاری ممانعت کند، به این ترتیب اگر تخمک گذاری رخ ندهد، کیست تخمدان عملکردی نیز تشکیل نمی‌شود.

گام سوم: حل و کم شدن کیست تخمدان

استفاده از درمان‌های طبیعی کیست تخمدان، به حل شدن کیست و کوچک شدن آن کمک می‌کنند. دو درمان طبیعی که به کوچک شدن اندازه کیست تخمدان کمک می‌کنند را در ادامه به شما معرفی می‌کنیم:

آنزیم درمانی سیستمیک
بدن شامل حاوی انواع آنزیم‌ها است. آنزیم‌ها کاتالیزورهای واکنش‌های شیمیایی هستند که این اقدامات شیمیایی برای حفظ عملکرد بدن ضروری هستند. یک نوع آنزیم شناخته شده، با نام آنزیم سیستمیک به از بین بردن بافت‌های خارجی و کاهش التهاب کمک می‌کنند. مکمل‌های حاوی آنزیم‌های سیستمیک مانند “Wobenzym N” ممکن است به مرور زمان، موجب کاهش حجم کیست تخمدان یا از بین بردن آن‌ها شود.

روغن کرچک درمان سنتی کیست تخمدان
روغن کرچک از زمان‌های باستان، خاصیت درمانی داشته است. این روغن به بدن در پاک سازی بافت‌های اضافی و مواد سمی کمک می‌کند، همچنین این روغن غدد لنفاوی و سیستم گردش خون را نیز تحریک می‌کند، از آنجایی که سیستم لنفاوی به حذف سموم و مواد زائد از بدن کمک می‌کند، تحریک آن، نقش مؤثری در از بین بردن و کاهش اندازه کیست تخمدان دارد. همچنین افزایش گردش خون توسط روغن کرچک، اکسیژن رسانی به اندام‌های بدن، از جمله اندام تناسلی و تخمدان را افزایش داده و این یک گام حیاتی برای کمک به درمان کیست تخمدان و حل شدن کیست است.

بی توجهی به کیست تخمدان چه مشکلاتی به وجود می‌آورد؟

علائمی مانند درد شدید، دوره‌های قاعدگی نامنظم، سرگیجه، تب و خستگی می‌تواند نشانه این باشد که مشکل کیست تخمدان شما ساده نیست و نباید آن را نادیده بگیرید. اگر به همراه این علائم، مشکلات تنفسی مانند تنگی نفس نیز داشته باشید، مشکل کیست تخمدان شما جدی و شدیدتر است. بهترین راه برای تشخیص بیماری کیست تخمدان، مراجعه به پزشک و تشخیص بیماری با انجام آزمایش اولتراسوند یا لاپاراسکوپی است.

کیست‌های تخمدان بزرگ ممکن است به شکم فشار آورده و باعث بروز علائم مختلف شود. کیست تخمدان پس از یائسگی ممکن است سرطانی باشد و زنان نباید علائم کیست‌های تخمدانی را نادیده بگیرند، زیرا نادیده گرفتن علائم می‌تواند عواقب ناگواری داشته باشد. به طوری که زنان یائسه باید به طور منظم، معاینه لگنی انجام دهند. شناخت علائم کیست تخمدان، مهم‌ترین مرحله برای پیشگیری از گسترش و درمان کیست تخمدان است. هرگز علائمی مانند تب، استفراغ و یا درد غیر منتظره در منطقه شکم و لگن را دست کم نگیرید، زیرا این علائم مکن است نشانه مشکل پزشکی جدی‌تری باشند.

بی توجهی به کیست تخمدان چه مشکلاتی به وجود می‌آورد؟


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام خانم دکتر به تازه گی فهمیدم پرولاکتین غده ی هپیوفیزم 400شده الان دکترم برا MARنوشت من پریودیم قطع شده وباقرص میشدم قبلا درموردتنبلب تخمدان سوال کرده بودم..الان این ربطی به بالا بودن پرولاکتین داره؟؟خوب میشم نگرانم…ممنون ازتون خانم دکتر

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
کاربر گرامی سلام بالا بودن سطح پرولاکتین میتواند دلائل بسیار زیادی داشته باشند. پیشنهاد میشود MRI را انجام داده و نتیجه را پیش دکتر خود ببرید تا با اطمینان تجویز لازم انجام شود.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام. بیماری اندومتروی رحم خوب میشه ؟

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام بطور کلی اندومتریوز توسط سه روش میتواند کنترل شود یا بهبود پیدا کند: عمل جراحی، هورمون درمانی، و مصرف مسکن ها. تشخیص اینکه آیا درمان برای شما لازم است یا نه باید توسط پزشک معالج و با در نظر گرفتن عواملی مثل سن شما، وخامت کیست و وخامت علائم شما تعیین شود. مطالعه منبع بالا توضیه میشود.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

باسلام خدمت شما..
بنده 25سالمه و مجردم. ولی متاسفانه تنبلی تخمدان دارم و با قرص استروژن پریود میشم. نخورم نمیشم. دکتر هم رفتم گفتن فایده نداره. باید قرص ها رو بخوری..سوالم اینه این نازایی یا نه و به چه علت اینطور شدم؟؟یکی بهم گفت تا اخر عمرت بچه دار نمیشی. خیلی ناامیدم کرد ولی هنوز امیدی هست.

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
کاربر گرامی سلام تنبلی تخمدان مشکلی تقریبا شایع است و از هر ده زن یک نفر به آن مبتلا است. تخمدان های شما به صورت خود به خودی فعال نمیشوند و تخمک آزاد نمیشود پس لازم است حتما قرص های خود را مصرف کنید تا به صورت مصنوعی تخمدان ها متوجه شوند باید فعالیت داشته باشند. اما این به معنی عدم باروری نیست. تخمک ها در تخمدان های شما وجود دارند و سالم هستند و فقط نیاز به یک محرک برای آزاد شدن دارند. یکی از مواردی که در کنترل تنبلی تخمدان میتواند موثر باشد کنترل وزن است. چنانچه اضافه وزن دارید سعی کنید شاخه توده بدنی خود را به حد استاندارد برسانید. همچنین در هر صورتی شما قادر به باروری به صورت طبیعی نبودید، همواره راه کارهای بسیار زیاد دیگری برای باروری وجود دارند. به مطلب زیر توجه کنید. همه چیز درباره لقاح خارج رحمی (IVF) و مراکز درمانی IVF
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام .وقت بخیر.شرمندم مزاحم شدم. طی سونوگرافی متوجه شدم که میوم به اندازه ی ۲۵ میلیمتری در قسمت چپ رحم دارم.و همزمان کیست تخمدان ساده ۳۸ میلیمتری در تخمدان سمت راست دارم.که خانم دکترم برام قرص Dupbaston سی عدد را تجویز کردن.بنظرتان استفاده سه ماهه از این قرص باعث رشده میوم نخواهد شد؟ یا باعث ریزش مو نخواهد شد؟
باسپاس از جنابعالی

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام این دارو کاملا مناسب بوده و مورد ریزش مو گزارش نشده تا حالا .
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

با سلام.سه ساله با میومهای بسیار بزرگ رحمی درگیرم.
مجرد هستم. یه جعبه اسمیا پیدا کردم و دارم استفاده می کنم. باید جعبه دوم رو شروع کنم. اما از هیچ جا پیدا نمی کنم.

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام میتونین از دارو های معادلش استفاده کنین . با پزشکتون مشورت کنین تا براتون تجویز کنن .
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام من متاهلم و کیست تخمدان گرفتم و دو روزه تو سونوگرافیم معلوم شده.مقداری نفخ دارم به ندرت درد دارم پایین شکم ولی یه هفته هست که تب و لرز دارم ایا باعث نگرانیه؟بدنمم جوش خارش دار مث کهیر داره که البته تو ازمایشای مختلف و سونو به چیزی مربوط نشد.دکتر گفت بخاطر تغییرات هورمونیه.در ضمن خیلی استرس شدید دارم و دکتر برام حتی قرص اعصاب تجویز کرده.باید نگران باشم؟

مشاهده کامل

با سلام سوال شما بسیار نامفهومه و در نهایت متوجه نشدم که سوال شما چیه؟! کیست تخمدان نه باعث تب و لرز میشه و نه جوش بدن.. علت تب و لرزتون میتونه یک بیماری دیگر نظیر عفونت باشه. جوشهای بدن شما هم در صورتی که آزمایشات مشکل دیگری نشون نداده میتونه عللی چون تغییرات هورمونی،تغذیه ای و یا گرمازدگی داشته باشه در رابطه با استرس هم نمیدونم در چه حدی بوده که پزشکتون تصمیم به تجویز آرامبخش گرفته از نکات مقاله بالا استفاده کنید:
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام خسته نباشید من الان دوماه هسته اقدام به بارداری کردم رفتم دکتر دکتر میگه کیست تخمدان چپ دارم پنج سانتی یکی تو لوله رحم هفت میلی الانم خیلی عفونت دارم دستشویی میرم چیزهای کشک ناک از رحمم میاد خواهشن چکار کنم عفونتمو کیستم رفع بشن اخه بچه ندارم میخواهم باردار بشوم

مشاهده کامل

با سلام برای باردار شدن باید صبور باشید؛ می بایست هورمون درمانی خودتون رو برای درمان کیست آغاز کنید و از طرفی از ترکیب داروهای آنتی بیوتیک و ضد قارچ برای برطرف کردن عفونت های خودتون استفاده کنید. این داروها و روند درمان نیاز به مراجعه شما به پزشک داره و از این طریق امکان پذیر نیست. از طرفی استرس و اضطراب شما اصلا به نفعتون نیست و بهتره با سعه صدر روند درمان رو آغاز کنید و سپس اقدام به بارداری نمایید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

خانم 44ساله هستم پارسال دچار خونریزی زیاد هر 15 روز داشتم و2 کیست کوچک در تخمدان با کمک داروی همویوپاتی عادتم مرتب شده بود ولی این ماه پریود نشدم و در سونو دادم باز 2 کیست 3سانتی و1 فیبروم در فونداس نوشته دکتر که رفتم آمپول zelodax نوشته که زیر ناف تزریق شود آیا این لازم هست بزنم چون عوارض زیادی داره میترسم لطفا راهنمایییم کنید

مشاهده کامل

با سلام خدمت شما دوست عزیز تمام داروهای شیمیایی دارای یکسری عوارض هستند و این غیر قابل اجتنابه و بنابراین عوارض آمپول زولادکس هم غیرقابل انکار. منتها با وجود با توجه به وضعیت حاضر شما، لطفا بر اساس تجویز پزشکتان عمل نمایید زیرا منفعتش برای شما بیش از عوارض خواهد بود.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام خسته نباشید. من دختری هستم ۲۴ساله. مجرد. سونوگرافی دادم از رحم و تخمدان. میوم دارم. شیش میلیمتری مونترامول. با مراجعه به دکتر متخصص زنان الان قرص مدروفم مصرف میکنم. قرار بود بعد از ده شب مصرف پریود شم ولی از روز هشتم لک بینی دارم. الانم چهار روزه با قطع قرص هنوز لک هستم. پریود نشدم. ممنون راهنماییم کنید .با تشکر

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام قرص مدروفم ساختاری هورمونی دارد و برای تنظیم چرخه قاعدگی مصرف میشود. ممکن است بین 10 الی 15 روز طول بکشد تا قرص برای شما اثر کند. اما باید در نظر داشته باشید این قرص درمان میوم شما نیست و برای درمان میوم باید از روش ها و داروهای دیگری استفاده کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

باسلام، کیست تخمدان دارم مشکوک به آندومتریوما و آزمایشca125عدد ۶۶ رو نشون داده آیا خطرناک هست؟؟

مشاهده کامل

با سلام خدمت شما به طور کلی مقدار ca125 در موارد زیر بالا میره: اندومتریوز بیماری های کبدی قاعدگی بیماری التهابی لگن بارداری فیبروئیدهای رحمی یا فیبروم رحم سرطان تخمدان سرطان اندومتر سرطان لوله فالوپ سرطان پریتونئال میزان نرمال ca125 کمتر از 46 واحد در هر میلی لیتر خون می باشد ولی معمولا در برخی از افراد به طور طبیعی از این مقدار بالاتر است خصوصا که شما دارای کیست تخمدان هم هستید. به طور کلی اگر مقدار ca125 بالاتر از 100 باشه میتونه نگران کننده باشه در مورد شما به نظر میرسه که دچار اندومتر شده باشید که باز هم می بایست به پزشک مراجعه کنید و با بررسی سایر عوامل و انجام سونوگرافی نسبت به تشخیص دقیق و شروع درمان اقدام نمایید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر