مشکلات غذای نذری در ظروف یکبار مصرف

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
مشکلات غذای نذری در ظروف یکبار مصرف

آیا ریختن غذای نذری در ظروف یکبار مصرف مشکل ساز است؟

مجله سلامت : اخیراً بازار ظروف یکبار مصرف بین همه مردم داغ شده و به خاطر مشغله زیادی که همه مردم دارند در تمام مهمانی‌ها از مجموعه سرویس‌های آشپزخانه یکبار مصرف استفاده می‌کنند، اگر چه هر کسی از راحتی استفاده از ظروف یکبار مصرف لذت می‌برد، اما بهتر است به مشکلات ظروف یکبار مصرف و خوردن غذا در آن‌ها فکر کنید. در ماه محرم که بازار نذری دادن در میان مردم بسیار داغ است، استفاده از ظروف یکبار مصرف و پلاستیکی بسیار بی رویه است و مشکلات غذای نذری در ظروف یکبار مصرف در میان صف‌های طولانی نذری گرفتن به فراموشی سپرده می‌شود.

ماه محرم در ایران یکی از ماه‌هایی است که شرایط خاصی را در زندگی افراد جامعه پدید می‌آورد و یکی از مهم‌ترین بخش‌های این ماه، پخش کردن غذای نذری در ظروف یکبار مصرف در میان عزاداران است. در ماه محرم و ایام عزاداری،‌ استفاده از ظروف یکبار مصرف به طور چشمگیر افزایش پیدا می‌کند. این در حالی است که ریختن غذای نذری داغ در ظروف یکبار مصرف سلامت افراد را به خطر می‌اندازد، مخصوصاً به این خاطر که اکثر هیئت‌ها برای اینکه هزینه کمتری برای ظروف یکبار مصرف خرج کنند، از ظروف یکبار مصرف نامرغوب و بی‌کیفیت استفاده می‌کنند.

مشکلات ظروف یکبار مصرف برای غذای نذری

به طور کلی پلاستیک‌ها پلیمرهایی هستند که از سنتز مواد اولیه‌ای به نام مونومر تهیه می‌شوند. مونومرها مواد سمی و شیمیایی بوده که برای سلامت انسان‌ها مضر می‌باشند در حالی که پلیمرها خنثی هستند و مشکلی ندارند؛ اما اشکال اینجاست که معمولاً در فرآیند تهیه پلیمرها، مقداری مونومر باقی می‌ماند. در واقع اگر این فرآیند، اصولی و مطابق استانداردهای لازم صورت گرفته باشد، مشکلی برای سلامت افراد به وجود نمی‌آورند ولی در غیر این صورت، برای سلامتی انسان‌ها خطر آفرین می‌شوند. به همین دلیل است که در ایامی مانند محرم باید حواسمان به مشکلات غذای نذری در ظروف یکبار مصرف باشد.

یکی دیگر از مشکلات استفاده از ظروف یکبار مصرف برای غذای نذری مشکل دفن زباله‌های پلاستیکی ناشی از آن‌ها در شهر است و اینکه این پلاستیک‌ها چرخه زیست محیطی را به خطر می‌اندازند و می‌توانند باعث آلودگی آب و هوایی شوند که تنفس می‌کنید و این وضعیت آب و هوایی نامناسب نیز به نوبه خود به بدن شما آسیب برساند.

نوع ظروف یکبار مصرفی که برای غذای نذری استفاده می‌شود، بسیار مهم است و هنگام خرید این ظرف‌ها باید ترکیب شیمیایی آن‌ها در نظر گرفته شود. به عنوان مثال پی ویوییل کلرید یا پلی پروپیلن از اصلی‌ترین اجزای شیمیایی ظروف یکبار مصرفی هستند که پایداری خوبی ندارند. این مواد شیمیایی سمیت خاصی دارند و ثبات ‌آن‌ها در برابر درجه حرارت بالا بسیار ضعیف است، به همین دلیل استفاده از چنین ظروفی خطر بسیاری برای افراد دارد. حتماً در نظر بگیرید که برای کشیدن غذای نذری داغ از ظروف یکبار مصرفی که مواد شیمیایی پلی پروپیلن دارند، استفاده نکنید زیرا مقاومت آن در دمای بالا بسیار ضعیف است و شکننده بودن خاصی دارند و مستعد تغییر شکل هستند.

مشکلات ظروف یکبار مصرف برای غذای نذری

چند نکته کلی برای خرید ظروف یکبار مصرف برای غذای نذری

• استفاده از ظروف یکبار مصرف شفاف، روشن و شیشه‌ای رنگ تنها برای مواد غذایی سرد (اگر درون این ظروف یکبار مصرف آب جوش یا غذای داغ مانند آش ریخته شود، برای جلوگیری از شکسته شدن ظرف، مونومرهای سمی از این ظروف آزاد شده و وارد بدن می‌شوند که می‌توانند با تأثیر بر آنزیم‌ها و سلول‌های بدن منجر به بروز سرطان‌های مختلف و عوارض ناگوار دیگر برای فرد شوند.)
• با توجه به توضیحات بالا، بهتر است از ظروف یکبار مصرف سفید رنگ استفاده نمایید و در استفاده از ظروف رنگی احتیاط بیشتری داشته باشید چون که جنس ظروف یکبار مصرف طوری است که توانایی نگهداری رنگ را ندارند و زمانی که با چای یا غذای نذری داغ تماس پیدا ‌کنند، رنگشان در غذا یا نوشیدنی حل می‌شود و وارد بدن فرد می‌شود. به همین دلیل برای سلامت فرد مخاطره آمیز است.
• از نگهداری غذاهای داغ و چرب در ظروف پلاستیکی اجتناب کنید چرا که بر اثر نفوذ غذاها به خصوص روغن‌، سطح این ظروف یکبار مصرف به محیطی مناسب برای رشد انواع میکروب‌ها تبدیل می‌شود که این خود می‌تواند موجب آلودگی غذاها گردد. برای همین به هیئت‌ها و یا افرادی که قصد توزیع نذورات دارند تأکید می‌شود که برای عرضه مواد غذایی گرم از ظروف یکبار مصرف فوم دار و کاغذی سلولزی استفاده کنند تا مشکلات ظروف یکبار مصرف دیگر را نداشته باشد.
• در هنگام خرید ظروف یکبار مصرف برای غذای نذری مراقب باشید که از مواد پلاستیکی بازیافتی تهیه نشده باشند. معمولاً ظرف‌های بازیافتی کدر و تیره رنگ هستند، بوی نامطبوعی دارند، ارزان هستند و نشانی از علامت استاندارد در کف آن‌ها دیده نمی‌شود.

مشکلات ریختن غذای نذری در ظروف یکبار مصرف

اگر غذای نذری داغ در ظروف یکبار مصرف ریخته شود و دمای آن‌ها بالاتر از 65 درجه سانتی گراد برود، بعضی از مواد مضر موجود در ظروف یکبار مصرف به داخل غذا نفوذ می‌کنند و بر سیستم عصبی مرکزی افراد نیز تأثیر منفی زیادی خواهد داشت. اندام‌های داخلی بدن و اندام‌های کبدی دچار آسیب می‌شوند. در نتیجه برای حفظ سلامت خود باید مشکلات استفاده از ظروف یکبار مصرف برای غذای نذری را در نظر بگیرید، زیرا در ایام محرم غذای داغ را داخل این ظرف‌ها می‌ریزند و بسیاری از مواد مضر ظروف یکبار مصرف به غذا منتقل شده و وارد بدن شما می‌شوند.

مقاله پیشنهادی دکتر سوشا : کشتن دام نذری | چگونه گوشت نذری سالمی تهیه کنیم؟

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر