خواب نامناسب باعث بروز مشکلات جبران ناپذیری می‌شود

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
خواب نامناسب باعث بروز مشکلات جبران ناپذیری می‌شود

خواب نامناسب

مجله پزشکی و سلامتاختلالات خواب و خواب نامناسب هر چند هم اندک باشد می‌تواند بر سلامت جسم و ذهن و متعاقب آن بر کیفیت زندگی مؤثر باشد. هرچه که ما مسن‌تر می‌شویم، ارتباط بین کمبود خواب و از دست دادن حافظه و زوال مغز شدیدتر می‌شود.

مشکلات جبران ناپذیر خواب نامناسب

برای نخستین بار محققان دانشگاه کالیفرنیا توانستند ارتباطی را بین خواب نامناسب و از دست دادن حافظه و زوال عقل به دست آورند. دستاورد این دانشمندان درهایی را به سوی تقویت حافظه در افراد سالمند باز می‌کند. دانشمندان عصب شناسی دانشگاه کالیفرنیا دریافته‌اند که امواج مغزی آرامی در طی خواب عمیق ایجاد می‌شوند. خواب شیرین و کاملی که افراد معمولاً در طی دوران جوانی تجربه می‌کنند نقشی مهم در انتقال خاطرات از هیپوکامپ (محل حافظه کوتاه مدت) به کورتکس بلند مدت (محل حافظه طولانی مدت) به عهده دارد. با این حال، در بزرگ‌سالان با سن بالاتر، خاطرات ممکن است در هیپوکامپ باقی بمانند، که این امر به دلیل کیفیت پایین خواب و خواب نامناسب در مرحله خواب با امواج آرام رخ می‌دهد. پروفسور walker بیان می‌کند که افراد جوان خواب عمیقی دارند که به مغز آنها کمک می‌کند که اطلاعات جدید را نگه‌داری و بازیابی کند. ولی با افزایش سن افراد، کیفیت خواب در آن‌ها کاهش یافته و از ذخیره خاطرات توسط مغز در طی شب ممانعت می‌شود.

یافته بزرگ محققان در رابطه با مشکلات جبران ناپذیر خواب نامناسب

به گفته متیو واکر ( Matthew Walker ) محقق خواب در دانشگاه کالیفرنیا، دانشمندان این دانشگاه توانسته اند یک مسیر معیوب پیدا کنند که می‌تواند ارتباط بین زوال مغز، خواب نامناسب و از دست دادن حافظه را در سنین بالا توجیه کند.این یافته‌ها همچنین می‌توانند دلیل فراموشی رایج در بین سالمندان که شامل مشکلات در به یاد آوردن نام افراد می‌باشد را تا حدی روشن کنند. طبق یافته ذکر شده افراد بزرگ‌سال و سالم به طور معمول یک چهارم شب را در خواب عمیق و بدون حرکات سریع چشم (REM) می‌گذرانند.امواج آرام توسط قسمت میانی لوب پیشانی تولید می‌شوند.تخریب این ناحیه از مغز در افراد مسن با مشکلات آن‌ها در ایجاد خواب عمیق مرتبط است.

یافته بزرگ محققان در رابطه با مشکلات جبران ناپذیر خواب نامناسب

درمان فراموشی و آلزایمر با خواب

کشف اینکه امواج آرام در لوب پیشانی مغز به تقویت حافظه کمک می‌کند راه درمانی برای درمان فراموشی در افراد سالمند را فراهم می‌کند، درمان‌هایی مثل تحریک مستقیم کرانیال مغز یا درمان‌های دارویی. برای مثال در مطالعه‌ای متخصصین اعصاب آلمانی توانستند از تحریک الکتریکی مغز در بزرگ‌سالان جوان برای افزایش خواب عمیق و دو برابر کردن حافظه در طول شب بهره ببرند. محققان دانشگاه کالیفرنیا در تلاش‌اند که پژوهش مشابهی را در افراد بزرگ‌سال مسن‌تر اعمال کنند تا میزان بهبود حافظه شبانه آن‌ها را بررسی کنند.

تأیید یافته‌ها راجع به خواب نامناسب

به گفته بریس ماندر (Bryce Mander) همکار مقطع دکترای تخصصی رشته روانشناسی ، به راه انداختن خواب با امواج آرام و کمک به مردم برای بهتر به یاد آوردن زندگی و خاطراتشان یک احتمال هیجان انگیز است. در مطالعه‌ای در دانشگاه کالیفرنیا ، ماندر (Mander) و همکارانش ، حافظه 18 جوان سالم را که عموماً در دهه بیستم زندگی خود بودند و 15 فرد مسن‌تر که در دهه 70 زندگی خود بوده و همگی سالم بودند را بعد از یک شب خواب کامل بررسی کردند.
شرکت کنندگان در این بررسی قبل از رفتن به رختخواب 120 کلمه یاد گرفته و با این کلمات حافظه آن‌ها تست شد. زمانی که این افراد به خواب رفتند، یک دستگاه الکتروانسفالوگراف (EEG) فعالیت امواج مغزی آن‌ها را اندازه گیری کرد. صبح روز بعد، افراد شرکت کننده دوباره توسط لغات شب قبل تست شدند،این تست ، در حالی بود که افراد تحت اسکن MRI قرار داشتند.
در افراد مسن تر، نتایج ارتباط روشنی را بین درجه زوال مغز در لوب پیشانی و شدت نقص فعالیت امواج آرام در طی شب نشان می‌داد. به طور متوسط، کیفیت خواب عمیق در این افراد 75 درصد کم‌تر از شرکت کنندگان جوان‎تر بود و حافظه آن‌ها در مورد به یاد آوردن لغات در روز بعد 55 درصد بدتر بوده است.
درحالی‌که در افراد جوان‌تر ، اسکن مغزی نشان داد که خواب کافی به طور مؤثری به انتقال خاطرات از حافظه کوتاه مدت هیپوکامپ به حافظه بلند مدت کورتکس پره فرونتال کمک کرده است.

نتیجه کلی راجع به خواب نامناسب

در نتیجه خواب نامناسب عامل مؤثری برای فراموشی و آلزایمر در افراد مسن است و خطر آلزایمر را در این افراد افزایش می‌دهد. پس اختلالات خواب و خواب نامناسب را جدی بگیرید و برای درمان این مشکل حتماً به پزشک مراجعه کنید، زیرا خواب نامناسب ، عواقب ناگواری دارد.

نتیجه کلی راجع به خواب نامناسب

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر