چه کارهایی رو قبل از خواب برای لاغری و کاهش وزن انجام بدیم؟

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
چه کارهایی رو قبل از خواب برای لاغری و کاهش وزن انجام بدیم؟

خواب کافی کلید لاغری و کاهش وزن

مجله پزشکی و سلامتخواب کافی مهم‌ترین و مؤثرترین راه برای لاغری و کاهش وزن است. طبق مطالعات انجام شده، افرادی که 8 ساعت در شب می‌خوابند در مقایسه با افرادی که 5 ساعت خواب شبانه دارند، دو برابر بیشتر لاغر می‌شوند.قابل ذکر است که طرز آماده شدن شما برای خواب، بیش‌ترین تأثیر را روی لاغری و کاهش وزن دارد. در واقع عادت‌های خاص قبل از خواب، بر روی لاغری و کاهش وزن شما تأثیر می‌گذارند. باید قبل از خواب، عادت‌هایی داشته باشید که با کیفیت خواب شبانه شما تداخل نکند و بتوانید خواب آرامی داشته باشید تا لاغر شوید. این عادت‌های مفید عبارت‌اند از:

مصرف لبنیات مناسب برای لاغری و کاهش وزن

پروتئینی که در لبنیاتی مانند شیر و ماست وجود دارد موجب افرایش میزان عضله سازی در طول خواب، می‌شود. مصرف لبنیات قبل از خواب موجب افزایش متابولیسم و سوزاندن کالری بیشتر می‌شود.

کاهش دمای اتاق

دو ساعت قبل از خواب، دمای اتاق را تنظیم کرده و به مقدار کمی دمای اتاق را کاهش دهید. کاهش دمای اتاق باعث می‌شود که شما راحت‌تر به خواب بروید و در طول شب خواب آرام‌تری داشته باشید. بهتر است دمای اتاق به مقدار کمی از دمای بدن شما پایین‌تر باشد تا با استفاده از دمای بدن خودتان بخوابید. کاهش دمای اتاق باعث می‌شود که خواب کافی و آرامی داشته باشید و روند لاغری و کاهش وزن شما نیز سریع‌تر می‌شود.

آرامش و تنهایی قبل از خواب

اگر به فکر لاغری و کاهش وزن هستید، 30 دقیقه قبل از خواب را به تنهایی بگذرانید. بهتر است قبل از خوابیدن برای آرامش بیشتر، کتابی مطالعه کنید، به موسیقی گوش دهید و یا فیلم کوتاهی تماشا کنید. این کارها آرامش قبل از خواب شما را بیشتر می‌کنند و به آرامی به خواب می‌روید. در نتیجه لاغری و کاهش وزن شما محقق می‌شود.

آرامش و تنهایی قبل از خواب

تنظیم چراغ خواب برای لاغری و کاهش وزن

زمانی که بدون چراغ خواب می‌خوابید، ممکن است نوری که از پنجره وارد اتاق شما می‌شود، موجب کاهش میزان هورمون ملاتونین شده و با کیفیت خواب شما تداخل کند. طبق تحقیقات انجام شده در دانشگاه آکسفورد (سال 2014)، زنانی که در اتاق کاملاً تاریک می‌خوابند، نسبت به زنانی که در اتاق روشن‌تر به خواب می‌روند، 21% لاغرترند. اگر عادت به خوابیدن در روشنایی دارید، برای داشتن خواب بهتر باید چراغ خواب کم نوری روشن کنید تا نور چراغ خواب بر میزان ملاتونین شما تأثیر نگذارد و بتوانید به آرامی به خواب بروید.

انجام حرکات یوگا قبل از خواب

ورزش‌های سنگین و قدرتی قبل از خواب روی میزان و کیفیت خواب شما تأثیر معکوس می‌گذارند، اما ورزش‌های آرامی مثل یوگا بدن شما را آرام و شل می‌کند و کیفیت خواب شما را ارتقا می‌دهد.
حرکات ورزشی یوگا مانند تنفس آهسته، تنفس عمیق و دم و بازدم آرام، سیستم اعصاب پاراسمپاتیک را فعال کرده و موجب افرایش آرام قبل از خواب شما می‌شود. زمانی که خواب کامل و آرامی داشته باشید، لاغری و کاهش وزن شما نیز به وقوع می‌پیوندد.

دوری از مصرف مشروب قبل از خواب

مصرف مشروبات الکلی قبل از خواب، با کیفیت خواب شما در بخش دوم شب، تداخل می‌کند. زمانی که قبل از خواب مشروب مصرف می‌کنید، بدن برای سوخت و ساز قند موجود در مشروبات الکلی، در تمام طول شب، فعال باقی مانده و استراحت نمی‌کند، در نتیجه آرامش کافی برای خوابیدن آرام در بدن برقرار نمی‌شود. به همین دلیل است که مصرف مشروبات الکلی با لاغری و کاهش وزن مداخله می‌کند.

دوری از مصرف مشروب قبل از خواب

جمع آوری نهایی

تمامی موارد بالا، عادت‌های قبل از خوابی هستند که بر کیفیت خواب تأثیر می‌گذارند و در نتیجه بر روند لاغری و کاهش وزن شما نیز تأثیر گذار خواهند بود. زیرا همان‌طور که گفته شد، خواب کافی و آرام، بیشترین تأثیر را بر لاغری و کاهش وزن دارند.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر