غذای مفید برای زردی سیاه (رژیم غذایی مفید + 5 نکته کلیدی)

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
غذای مفید برای زردی سیاه (رژیم غذایی مفید + 5 نکته کلیدی)

زردی سیاه یا همان هپاتیت ب چیست؟

زردی سیاه یک بیماری کبدی ناشی از عفونت با ویروس هپاتیت B است. افراد مبتلا به این عارضه قطعاً به دنبال غذاهای مفید برای زردی سیاه هستند. یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند به این افراد کمک کند تا سلامت کبد خود را بازیابند و از پیشرفت بیماری جلوگیری کنند. همچنین برخی از غذاها به کبد در تولید سلول‌های جدید کمک می‌کنند.

در این مقاله قصد داریم به شما چند غذای مفید برای زردی سیاه معرفی کنیم. پس اگر شما یا یکی از عزیزانتان به این عارضه دچار هستید، با ما همراه باشید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” هپاتیت B – علائم هپاتیت B و روش درمان خانگی هپاتیت B ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید.

غذای مفید برای زردی سیاه؛ چه ویژگی باید داشته باشند

بنیاد بین‌المللی هپاتیت می‌گوید یک تغذیه خوب می‌تواند به افراد مبتلا به زردی سیاه کمک کند که با تولید سلول‌های کبدی جدید، با اثر منفی ناشی از نابودی سلول‌های کبدی توسط ویروس هپاتیت ب غلبه کنند. بعلاوه اکثر افرادی که به بیماری های مزمن کبدی دچار هستند با مشکل سوء تغذیه مواجه‌اند، بنابراین به یک تغذیه صحیح و مناسب نیاز دارند.

  • افراد مبتلا به هپاتیت B باید مصرف پروتئین خود را کنترل کنند، زیرا مصرف بیش از حد پروتئین می‌تواند باعث انسفالوپاتی کبدی شود. این عارضه با مشکلات روانی همراه می‌باشد. انسفالوپاتی زمانی اتفاق می‌افتد که ورودی پروتئین کبد بیش از میزان قابل استفاده آن باشد. این اتفاق باعث ایجاد سمومی در کبد می‌شود که مانع عملکرد مغز می‌شوند.
  • افراد مبتلا به هپاتیت B می‌بایست در مصرف کالری مورد نیاز خود دقت کنند؛ زیرا مصرف بیش از حد کالری می‌تواند به ناتوانی کبد منجر شود و ذخیره چربی در کبد شود. به طور کلی چربی مصرفی هر فرد باید کمتر از 30% از کالری دریافتی روزانه آن‌ها را تشکیل دهد. مصرف بیش از حد کالری علاوه بر مشکلات کبدی می‌تواند باعث افزایش وزن و بیماری های قلبی-عروقی شود.
  • مصرف سدیم (نمک) در افراد مبتلا به زردی سیاه باید محدود شود؛ زیرا مقادیر زیاد آن می‌تواند منجر به احتباس مایعات در بدن شود. غذاهای پر نمک شامل غذاهای کنسرو شده، غذاهای سرخ شده و طعم‌دهنده‌هایی مانند سس مایونز و سس گوجه فرنگی می‌شود.
  • افراد مبتلا به زردی سیاه بهتر است از مصرف کربوهیدرات‌های صنعتی (قند و شکر) تا حد امکان اجتناب کنند.
  • افراد مبتلا به زردی سیاه می‌بایست در مصرف آهن احتیاط کنند. به طور کلی بهتر است از مصرف قرص آهن و یا غذاهای غنی‌شده با آهن خودداری کنند. همچنین بهتر است میوه‌هایی چون زردآلو و ماهی‌هایی چون ماهی تن را مصرف نکنند.

غذاهای مضر برای هپاتیت ب

برای زردی چی بخوریم

  • غذای مفید برای زردی سیاه غذاهای حاوی آنتی اکسیدان می‌باشد. آنتی اکسیدان ها از بدن در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد و سموم بدن محافظت و از بیماری های مزمن جلوگیری می‌کنند. مصرف آنتی اکسیدان ها، سلول‌های کبدی را نیز در برابر آسیب‌های بیشتر محافظت می‌کند. غذاهایی که دارای آنتی اکسیدان های بالایی هستند شامل میوه‌ها، سبزیجات و دانه‌های کامل می‌شود.
  • غلات کامل نیز یک غذای مفید برای زردی سیاه محسوب می‌گردد. شما می‌توانید غلات کامل را از طریق مصرف سبوس، نان گندم کامل، برنج قهوه‌ای، بلغور جو و ذرت، ماکارونی یا کلم بروکلی دریافت کنید.
  • یک غذای مفید برای زردی سیاه روغن زیتون است. این روغن در گروه چربی‌های سالم است و می‌تواند برای مبتلایان به زردی سیاه مفید باشد.
  • مصرف مقدار مناسب پروتئین‌های سالم مانند شیر و فراورده‌های لبنی کم‌چرب، لوبیا، تخم‌مرغ و سویا نیز می‌تواند یک غذای مفید برای زردی سیاه باشد و به سلامت کبد کمک کند.
  • یک غذای مفید برای زردی سیاه سیب زمینی است. علت آن به طور دقیق مشخص نیست؛ اما به نظر می‌رسد که برای سلامت سلول‌های کبدی مفید باشد.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” رژیم غذایی مناسب برای مراقبت از کبد در افراد مبتلا به هپاتیت ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید.

نکاتی مفید برای مبتلایان به زردی سیاه

افراد مبتلا به زردی سیاه می‌بایست نکات زیر را به صورت روزانه رعایت کنند:

  • برای حفظ سلامت کبد از مصرف الکل و سیگار اجتناب کنند.
  • از مصرف مکمل‌های ویتامین یا داروهای بدون نسخه بدون مشورت با پزشک اجتناب کنند.
  • وعده‌های غذایی کوچک داشته باشند.
  • آب زیادی بخورند.
  • استراحت کافی داشته باشند.

درمان خانگی زردی سیاه


منبع مقاله :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

بازگشت به صفحه مجله پزشکی و سلامت

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام خدمت شما امیدوارم خسته نباشید
می خواستم در مورد ورزش های سنگین مانند پرورش اندام و یا ورزش های رزمی بدانم که آیا تاثیر مثبت دارد بالای زردی سیاه ( هیپاتیت بی ) یا خیر
لطف نموده پاسخ دهید که آیا می توانم ورزش کنم یا خیر
تشکر

مشاهده کامل

درمان زردی سیاه چیه ؟

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
درمان زردی سیاه یا هپاتیت ث بستگی به میزان پیشرفت آن دارد. در مواردی میتوان آن را با دارو و قرص بهتر کرد و در موارد بسیار حاد که باعث تخریب کبد بشود، پیوند کبد لازم است.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر