علت عرق کردن زیاد بدن در خواب چیست؟

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
علت عرق کردن زیاد بدن در خواب چیست؟

رایج‌ترین علل عرق کردن زیاد بدن

مجله پزشکی و سلامتاغلب بیماران، از عرق کردن زیاد بدن به پزشکان شکایت می‌کنند. تعریق زیاد شبانه بدن به معنی عرق کردن بیش از حد در طول شب و هنگام خواب است. اگر اتاق شما بسیار گرم است و یا هنگام خواب، مقدار زیادی لباس می‌پوشید، عرق کردن زیاد بدن شما عادی است. اما اگر تعریق زیاد شما ربطی به دمای اتاق ندارد و در حین خواب دچار گرگرفتگی شدیدی می‌شوید که موجب خیس شدن لباس‌ها و رخت خوابتان می‌شود، این عرق کردن زیاد بدن غیر طبیعی و نگران کننده است. عرق زیاد در خواب می‌تواند علل مختلفی داشته باشد که پزشک با انجام تست‌های آزمایشگاهی مختلف و بررسی تاریخچه و علائم بیمار، علت اصلی تعریق زیاد شبانه را جستجو می‌کند.

1- یائسگی و عرق زیاد در خواب

زنان بعد از یائسگی به دلیل تغییرات هورمونی زیاد در طول روز و یا شب دچار گرگرفتگی می‌شوند و از آنجایی که یائسگی با گرگرفتگی همراه است، می‌تواند یکی از شایع‌ترین علل عرق کردن زیاد بدن باشد.

2- تعریق ایدیوپاتیک و عرق زیاد در خواب

تعریق ایدیوپایتک بیماری است که در آن فرد بدون هیچ دلیل علمی و پزشکی موجهی، به مقدار زیادی عرق می‌کند. تعریق ایدیوپایتیک یکی از بیماری‌هایی است که می‌تواند موجب عرق کردن زیاد بدن شود.

3- عفونت و عرق کردن زیاد بدن

سل شایع‌ترین عفونت همراه با تعریق زیاد شبانه است. اما عفونت‌های باکتریایی مانند اندوکاردیت (التهاب دریچه‌های قلب)، استئومیلیت (التهاب در استخوان‌ها) و آبسه نیز می‌توانند باعث تعریق زیاد شبانه شود. همچنین تعریق زیاد شبانه یکی از علائم عفونت HIV یا ایدز است.

4- سرطان‌ها و عرق زیاد در خواب

تعریق زیاد شبانه یکی از علائم برخی از سرطان‌ها است. رایج‌ترین نوع سرطان مرتبط با عرق کردن زیاد بدن، لنفوم است. علاوه بر این، بیماران سرطانی، علائم دیگری مانند کاهش وزن زیاد و تب نیز دارند.

سرطان‌ها و عرق زیاد در خواب

5- داروها و عرق کردن زیاد بدن

مصرف برخی از داروها می‌توانند موجب تعریق زیاد شبانه شوند. داروهای ضد افسردگی رایج‌ترین دسته دارویی است که می‌تواند موجب تعریق زیاد شبانه شود. 22-8 درصد افرادی که از داروهای ضد افسردگی استفاده می‌کنند، دچار تعریق زیاد شبانه می‌شوند. دیگر داروهای روان‌پزشکی نیز همراه با عرق کردن زیاد بدن هستند. گاهی اوقات مصرف داروهای کاهنده تب، مانند آسپرین و استامینوفن و برخی داروهای دیگر نیز می‌تواند منجر به تعریق زیاد شبانه و گرگرفتگی شود.

6- هیپوگلیسمی (افت قند خون) و عرق زیاد در خواب

قند خون پایین می‌تواند موجب تعریق شود. افرادی که در حال مصرف انسولین یا داروهای دیابت هستند، ممکن است دچار افت قند خون و تعریق زیاد شبانه شوند.

7- اختلالات هورمونی و عرق کردن زیاد بدن

تعریق زیاد شبانه و گرگرفتگی می‌تواند با چند اختلال هورمونی از جمله فئوکروموسیتوم، سندرم کارسینوئید و پرکاری تیروئید مرتبط باشد. در نتیجه بهتر است تعریق زیاد شبانه را ساده نگیرید و برای چکاب به پزشک مراجعه کنید.

8- بیماری عصبی

برخی از بیماری‌های عصبی نادر مانند اتونومیک دیس رفلکسی، سیرنگومیلی پس از سانحه، سکته مغزی و نوروپاتی اتونوم ممکن است باعث افزایش تعریق شبانه شوند. این بیماری‌های عصبی نادر هستند و کمتر کسی را می‌توانید بیابید که علت عرق کردن زیاد بدن او، این بیماری‌ها باشد.

بیماری عصبی

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر