افتادن در خواب (70% مردم سقوط در خواب را تجربه کرده اند)

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
افتادن در خواب (70% مردم سقوط در خواب را تجربه کرده اند)

افتادن در خواب نشانه چیست؛ آیا نگران کننده است؟

مجله پزشکی و سلامتپروسه خوابیدن برخی از افراد با پرش دست، پا و یا احساس سقوط و پرش تمام بدنشان آغاز می‌شود که بهتر است دلایل این نوع افتادن در خواب را بدانید. بعد از گذراندن یک روز بسیار خسته کننده، به تخت خواب می‌روید و در حال چرت زدن هستید تا کاملاً به خواب بروید. در همین حس و حال هستید که ناگهان احساس سقوط کردن، تمام وجود شما را در بر می‌گیرد و با لرز و دلهره عجیبی از خواب بلند می‌شوید و دوباره می‌خوابید. آیا این احساس سقوط و پرش نشانه به خواب عمیق‌تر رفتن است و یا یک مشکل سلامتی جدی است؟

علت پرت شدن در خواب هرچی که هست، وحشت نکنید

این احساس سقوط و پرش در اوایل خوابیدن، بسیار رایج هستند و مضر نمی‌باشند. بر اساس تخمین‌های بنیاد ملی خواب، حدود 70% از مردم این پرش‌ها و احساس سقوط ناگهانی را بعد از خوابیدن، تجربه می‌کنند. این احساس سقوط ممکن است در شرایط خاصی برای هر کس اتفاق بیفتد (به عنوان مثال احساس خستگی مفرط، استرس و یا شرایط روحی نامناسب می‌تواند باعث احساس سقوط و پرش بعد از خوابیدن شود). اسناد خاصی برای اثبات دلایل حرکت غیر ارادی عضلات و پرش ماهیچه‌ها وجود ندارد، اما ایده‌هایی راجع به دلایل احتمالی این احساس سقوط و افتادن در خواب وجود دارد. یک نظریه اساسی می‌گوید، دلیل این احساس سقوط و پرش عضلانی، تعویض سیستم عصبی به حالت خواب است.

ایده دیگر راجع به علت احساس افتادن در خواب

در اصل، مغز شما قبل از بدنتان به خواب می‌رود و در نتیجه تمام ماهیچه‌های شما آرام می‌شوند، این آرامش ماهیچه‌ها موجب احساس سقوط و پرش ماهیچه‌ها می‌شود. بر اساس شواهد به دست آمده، تعداد افرادی که مشکل احساس سقوط و پرش بعد از خواب را تجربه می‌کنند، بسیار زیاد است و بروز این مشکل در میان بیماران، اختلال خواب در بیماران را افزایش می‌دهد.
در واقع هر چه مغز شما سریع‌تر از بدنتان بخوابد، بیشتر دچار بی خوابی، احساس سقوط و پرش و اختلال خواب می‌شوید.

سقوط در خواب نشانه چیست

دوری از احساس سقوط در خواب

بنابراین برای دوری از احساس سقوط و پرش بعد از خوابیدن و حفظ سلامت عمومی بهتر است سعی کنید هر شب به طور منظم 8 ساعت بخوابید و قبل از خوابیدن به نکات زیر توجه کنید:
• خواند کتاب برای افزایش آرامش کلی
• مهار سطح استرس
• اجتناب از مصرف تلفن همراه و تبلت
• تمرین‌های مدیتیشن برای آماده شدن ذهن برای خوابیدن
• دوری از مصرف الکل
• ترک مصرف کافئین (کافئین موجب اختلال در خواب می‌شود و برای شما بی خوابی می‌آورد)

زمان درمان احساس افتادن در خواب توسط پزشک

اگر هر شب احساس سقوط و افتادن در خواب می‌کنید،  به پزشک مراجعه کنید تا با انجام بررسی‌های پزشکی، مطمئن شوید که این پرش‌های شبانه نشانه مشکل سلامتی نیست.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر