علائم و نشانه‌های کمبود فیبر در بدن

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
علائم و نشانه‌های کمبود فیبر در بدن

کمبود فیبر ضد سلامت عمومی

مجله پزشکی و سلامتشما می‌دانید که یبوست یکی از نتایج کمبود فیبر در بدن است. اما با این حال، گاهی اوقات بدن شما با علائم خاصی به شما التماس می‌کند که مواد غذایی حاوی فیبر بخورید، اما شما در این زمینه کوتاهی می‌کنید. برای دریافت فیبر بهتر است منابع غذایی که سرشار از فیبر خالص هستند، مانند سبزیجات را مصرف کنید. فیبر در بدن، مزایای زیادی برای حفظ سلامت عمومی از جمله کنترل وزن و تناسب اندام، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و حتی برخی از سرطان‌ها دارد. در ادامه مطلب 5 نشانه اصلی که در اثر کمبود فیبر به وجود می‌آید را برایتان بیان می‌کنیم.

1- شکل مدفوع غیر عادی

کمبود فیبر موجب بروز یبوست می‌شود. به زبان دیگر مدفوع سفت و ریز نشانه کمبود فیبر در بدن است. زمانی که میزان کافی فیبر مصرف کنید به راحتی اجابت مزاج می‌کنید و مدفوع شما سفت و ریز نخواهد بود. فیبر برای حفظ سلامت عمومی و گوارشی ضروری است.

شکل مدفوع غیر عادی

2- بعد از وعده غذایی، احساس گرسنگی می‌کنید

فیبر حجم زیادی از دستگاه گوارش شما را اشغال کرده و موجب می‌شود که مدت بیشتری احساس سیری کنید. بنابراین اگر طی 2-1 ساعت بعد از خوردن غذا، احساس گرسنگی می‌کنید، این نشانه کمبود فیبر در وعده غذایی است که خورده‌اید. سعی کنید وعده غذایی خود را با خوردن مواد غذایی حاوی فیبر مانند سوپ، 4/1 فنجان حبوبات و سالاد سبز شروع کنید. این مواد غذایی نه تنها برای حفظ سلامت عمومی شما مناسب هستند، بلکه سرشار از فیبر بوده و موجب می‌شود که احساس سیری کنید. در واقع کمبود فیبر در وعده غذایی شما مضراتی مانند چاقی دارد.

بعد از وعده غذایی، احساس گرسنگی می‌کنید

3- نفخ

قابل ذکر است که نه تنها مصرف بیش از حد سبزیجات و مواد غذایی حاوی فیبر، موجب نفخ می‌شوند، بلکه کمبود فیبر نیز موجب نفخ می‌شود. دلیل این امر آن است که وجود فیبر برای تنظیم سرعت حرکت مواد غذایی در دستگاه گوارش و سلامت عملکرد دستگاه گوارش ضروری است و زمانی که در رژیم غذایی‌تان کمبود فیبر داشته باشید، سلامت عمومی و گوارش شما نیز به خطر می‌افتد.

نفخ

4- نیاز به چرت بعد از غذا

بعد از خوردن یک وعده غذایی سنگین، نیاز به چرت زدن پیدا می‌کنید. اما اگر همیشه بعد از وعده‌های غذایی، احساس خواب‌آلودگی می‌کنید، مطمئناً از کمبود فیبر رنج می‌برید. فیبر نقش مهمی در کمک به تنظیم سطح قند خون ایفا می‌کند. زمانی که شما به مواد غذایی کم و یا بدون فیبر می‌خورید، قند خون شما به سرعت افزایش و سپس کاهش خواهد یافت. به همین دلیل است که کمبود فیبر موجب خواب‌آلودگی شده و سلامت عمومی بدن را به خطر می‌اندازد.

نیاز به چرت بعد از غذا

5- شکست در این آزمون ساده

برای سنجش سلامت دستگاه گوارش خود، دانه ذرت را بدون جویدن قورت دهید تا بینید، سرعت عبور مواد غذایی در دستگاه گوارش شما چگونه است؟
اگر تا 18 ساعت، دانه ذرت در مدفوع شما وجود داشت، نشان‌دهنده سلامت دستگاه گوارش و رژیم غذایی مناسب شما است. اما اگر بعد از 18 ساعت نیز دانه ذرت در مدفوعتان دیده شد، یعنی سرعت حرکت مواد غذایی در دستگاه گوارش شما مناسب نیست و در رژیم غذایی‌تان کمبود فیبر دارید.

شکست در این آزمون ساده

برای مبارزه با کمبود فیبر چه کنید؟

هرکدام از شما روزانه به 30-25 گرم فیبر نیاز دارید. اگر حس می‌کنید که دچار کمبود فیبر هستید، به تدریج مواد غذایی حاوی فیبر مانند غلات سبوس‌دار، آجیل، لوبیا، میوه و سبزیجات را به رژیم غذایی خود بیفزایید. فقط در نظر داشته باشید که اگر مواد غذایی حاوی فیبر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، ممکن است دچار نفخ و درد شکم شوید که باید با آن مقابله کنید. اگر با خوردن مواد غذایی حاوی فیبر، باز هم دچار کمبود فیبر هستید، می‌توانید از مکمل‌های فیبر استفاده کنید.

برای مبارزه با کمبود فیبر چه کنید؟

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر