سلامت روان در محیط کار

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
سلامت روان در محیط کار

هفته سلامت روان

مجله سلامت : در سراسر جهان، بیش از 300 میلیون نفر از افسردگی رنج می‌برند و افسردگی علت اصلی ناتوانی بسیاری از افراد است، همچنین بسیاری از این افراد علائم اضطراب نیز دارند. یک مطالعه اخیر توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) برآورد می‌کند که هر ساله 1 تریلیون از بودجه اقتصادی جهان خرج افسردگی و اختلالات اضطرابی می‌شود. به همین دلیل است که سلامت روان اهمیت زیادی دارد و ۱۰ اکتبر برابر با ۱۸ مهر ماه از طرف فدراسیون جهانی بهداشت روان (WFMH) به عنوان     ” روز جهــــــانی بهـــــــداشت روان “ اسم نهاده شده است. این فدراسیون برای این روز در هر سال، یک شعار خاص را بر می‌گزیند.

در ایران نیز هفته پایانی مهر ماه (30-24 مهر) به نام هفته سلامت روان نام گذاری شده است و عمده ‌ترین هدف در این هفته ارتقا و افزایش آگاهی مردم نسبت به مسائل بهداشت روان می‌باشد.

بیکاری و محیط کار ناامن تهدیدی برای سلامت ذهن

تا به حال فکر کردید که بیکاری چقدر میتونه به سلامت ذهنتون آسیب برسونه؟ میدونید کار کردن تو یه محیط کار ناامن هم میتونه براتون مشکلات روانی ایجاد کنه؟

بیکاری یک عامل خطر شناخته شده برای مشکلات سلامت روان است، در حالیکه بازنشسته شدن یا شاغل بودن در یک محیط کار امن محافظ سلامت روان شما است. یک محیط کاری منفی ممکن است منجر به مشکلات جسمی و روانی، استفاده افراطی از مواد مخدر یا الکل و مشکلات سلامت ذهن دیگر شود.

محیط کار سالم ، سلامت روان را ترویج داده و احتمال اختلال روانی و مشکلات روانپزشکی را کاهش می‌دهد. از آنجایی که سلامت روان افرادی که در محیط کار سالم کار می‌کنند، بیشتر است، دستاوردهای اقتصادی چنین محیط کارهایی نیز بیشتر است.

بیشتر بخوانید : سه روش خلاقانه برای تناسب اندام در محل کار

در ادامه این مطلب، به اختلالاتی در محیط کار که ممکنه سلامت روان را به خطر بیندازه و باعث مشکلات روانی در افراد بشه، اشاره می‌کنیم. این مطلب را بخونید و در آخر، دیدگاه خود راجع به محیط کاری که در آن شاغل هستید را با ما به اشتراک بگذارید. چقدر محیط کاری که در آن کار می‌کنید سلامت روان شما را تضمین می‌کند؟ آیا محیط کارتان پر تنش است و ممکنه به سلامت ذهنتون آسیب برسونه؟

بیکاری و محیط کار ناامن تهدیدی برای سلامت ذهن

کلیدی‌ترین نکات راجع به محیط کار و سلامت ذهن

• کار برای سلامت روان خوب است، اما یک محیط کار ناامن و منفی می‌تواند منجر به مشکلات جسمی و روانی شود.
• افسردگی و اضطراب تأثیر اقتصادی قابل توجهی دارند؛ بر اساس تخمین‌ها، 1 تریلیون دلار در سال به خاطر این مشکلات ذهنی به هدر می‌رود.
• آزار و اذیت در محیط کار می‌توانند تأثیر قابل توجهی بر سلامت روان داشته باشند.
• اقدامات مؤثر بسیاری وجود دارد که سازمان‌ها باید برای ارتقای سلامت روان در محل کار انجام دهند.

روش‌های ایجاد یک محیط کار سالم برای سلامت ذهن بیشتر

یک عنصر مهم برای ایجاد یک محیط کار سالم ، توسعه قوانین، استراتژی‌ها و سیاست‌های دولتی درست در این زمینه است. محیط کار سالم به معنی حضور کارمندان و مدیران به طور فعال و کنار هم در یک محیط کار آرام و امن برای سلامت روان است که ایمنی ذهنی و جسمی و رفاه مالی همه کارکنان، در این محل کار تأمین شود.

مجمع اقتصاد جهانی برای ایجاد یک محیط کار سالم مداخله‌های زیر را واجب می‌داند:

• حفاظت از سلامت روان از طریق کاهش عوامل خطر مرتبط باکار. به این معنی است که محیط کار نباید خطر جانی برای کارکنان ایجاد کند تا سلامت روان آن‌ها نیز به خطر نیفتد.
• ارتقای سلامت‌روان از طریق ایجاد جنبه‌های مثبت کار و نیروی کار کارمندان.

• توجه به مشکلات سلامت روان در کارمندان.
• پیاده سازی و اجرای سیاست‌ها و شیوه‌های بهداشت و ایمنی، از جمله شناسایی پریشانی ، استفاده مضر از مواد روانگردان و بیماری‌های روانشناختی و ارائه منابع برای مدیریت آن‌ها.

پشتیبانی کارمندان برای حفظ سلامت روان آن‌ها در محیط کار.
• مشارکت دادن کارکنان در تصمیم گیری، انتقال حس مدیریت و مشارکت به آن‌ها؛ استفاده از شیوه‌های مدیریتی برای حفظ تعادل در محیط کار و زندگی سالم کارمندان

• برنامه‌های پیشرفت حرفه‌ای کارکنان
• شناخت نقاط قوت کارمندان و اعطای پاداش به آن‌ها.

• آگاهی بیشتر نسبت به فاکتورهای مهم برای حفظ سلامت روان کارمندان در محیط کار.
• درک نیازهای مادی و معنوی کارکنان و حمایت از کارمندان در این زمینه‌ها برای حفظ سلامت روان کارکنان در محیط کار

روش‌های ایجاد یک محیط کار سالم برای سلامت ذهن بیشتر


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر