زردچوبه دارای خواصی فراتر از یک ادویه

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
زردچوبه دارای خواصی فراتر از یک ادویه

 خواص زردچوبه

 مجله پزشکی و سلامت : زردچوبه گیاهی است که به عنوان یک ادویه شناخته می‌شود. دارای طبعی گرم، طعمی تلخ که معمولاً به عنوان طعم دهنده یا رنگ دهنده در غذا استفاده می‌شود  . اما عصاره زردچوبه و ماده‌ی مؤثر آن به نام کورکومین به طور وسیعی برای درمان بیماری‌های گوناگون استفاده می‌شود. مطالعات نشان داده‌اند که زردچوبه دارای خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدویروسی، ضد باکتریایی، ضد قارچی ، ضد التهابی  و از بین برنده سلول‌های سرطانی می‌باشد.

زردچوبه سرشار از فیبر غذایی، نیاسین، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین K، پتاسیم، روی، کلسیم و دیگر مواد مغذی مناسب برای سلامتی می‌باشد. به دلیل این همه ویژگی، زردچوبه اغلب به عنوان درمان طیف گسترده‌ای از مشکلات سلامتی استفاده می‌شود.

خواص درمانی زردچوبه

 1- جلوگیری از سرطان

مصرف زردچوبه از تکثیر سلول‌های سرطانی پیشگیری کرده ولی به سلول‌های سالم آسیبی وارد نمی‌کند. زردچوبه به طور مستقیم موجب مهار تشکیل عروق جدید می‌شود. سلول‌های سرطانی برای تأمین اکسیژن و مواد مغذی نیازمند ایجاد عروق تغذیه کننده هستند. بنابراین هر ماده غذایی یا دارویی که بتواند از تشکیل این عروق جلوگیری کند باعث مهار تومور سرطانی می‌شود.

2-تسکین درد مفاصل

اثر ضد التهابی زردچوبه برای کاهش درد مفاصل بسیار عالی است زیرا زردچوبه از آزاد سازی فاکتورهای التهابی جلوگیری کرده و مسیر التهابی درون سلولی را نیز مهار می‌کند. التهاب عامل اصلی از بین رفتن مفاصل در بیماری‌های روماتیسمی می‌باشد. علاوه به راین زردچوبه به علت دارا بودن ظرفیت آنتی‌اکسیدانی بالا با از بین بردن رادیکال‌های آزاد از آسیب سلول‌های بدن جلوگیری می‌کند

3-کنترل دیابت

زردچوبه سطح انسولین را تنظیم کرده و می‌تواند در درمان دیابت به‌کاربرده شود. همچنین سطح گلوکز خون را نیز کنترل می‌کند و  منجر به اثربخشی داروهای مورد استفاده در دیابت می‌شود.

4-کاهش سطح کلسترول

مطالعات نشان می‌دهند زردچوبه زمانی که تنها به شکل ادویه استفاده می‌شود  می‌تواند سطوح کلسترول خون را کاهش دهد. مشخص شده است که سطوح بالای کلسترول یک مشکل جدی سلامتی است و کنترل سطح کلسترول خون می‌تواند از بسیاری از بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری کند.

5-تقویت سیستم ایمنی

زردچوبه حاوی ماده‌ای به نام لیپوپلی ساکارید است که منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود همچنین دارای ترکیبات ضد باکتریایی، ضد ویروسی و ضد قارچی نیز می‌باشد. اگر شما احساس سرماخوردگی می‌کنید و می‌خواهید زودتر بهبود یابید روزانه 1 قاشق چای‌خوری زرد چوبه را به همراه شیر داغ میل کنید.

6-جلوگیری از آلزایمر

 تجمع پلاک‌های پروتئینی و التهاب در مغز باعث آسیب و از بین رفتن سلول‌های مغزی می‌شود. زردچوبه موجب کاهش پلاک‌های مغزی، کاهش التهاب و  افزایش اکسیژن رسانی به مغز می‌شود و از بیماری آلزایمر جلوگیری می‌کند.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر