راه های موثر برای دفع سنگ کلیه

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
راه های موثر برای دفع سنگ کلیه

آیا دفع سنگ کلیه امکان پذیر است؟

مجله پزشکی و سلامت : سنگ کلیه، سنگ‌های کوچکی هستند که از مواد معدنی فشرده ‌شده تشکیل ‌شده‌اند. این سنگ در دستگاه ادراری باقی می‌ماند و بسیار دردناک است به همین دلیل دفع سنگ کلیه مورد توجه مردم و پزشکان قرار گرفته است. دفع سنگ کلیه با یکسری درمان‌ها در منزل امکان پذیر است. اما برای دفع سنگ‌ کلیه‌های بزرگ، درمان‌های پزشکی حرفه‌ای نیاز است. در ادامه مطلب به چندین نکته راجع به دفع سنگ کلیه اشاره می‌کنیم:

1- دفع یک‌سری سنگ‌ها از بقیه آسان‌تر است

• عمدتاً آسانی یا سختی دفع سنگ کلیه، به اندازه آن وابسته است.
• درمان‌های خانگی معمولاً در سنگ کمتر از 10/1 اینچی (3 میلی‌متر) مؤثر است.
• هنگامی‌که سنگ کلیه در حدود 10/3 اینچ (8 میلی‌متر) باشد، تنها 20 درصد احتمال دارد که دفع سنگ کلیه با درمان‌های خانگی انجام شود.
• سنگ که 2/5 اینچ (1 سانتی‌متر) باشد، همیشه نیاز به درمان پزشکی حرفه‌ای دارد.

2- مصرف آب و نوشیدنی فراوان برای دفع سنگ کلیه

آب به دفع سنگ کلیه کمک می‌کند و به کلیه‌ها کمک می‌کند تا سنگ را از خودشان خارج کنند.شما باید مصرف روزانه آب را تا 2.8- 1.9 لیتر افزایش دهید.آب بهترین نوشیدنی است.
شما باید به‌اندازه کافی مایعات بنوشید تا ادرار شما روشن و تمیز باشد و بتوانید حضور یا عدم حضور سنگ را در آن تشخیص دهید.

مصرف آب و نوشیدنی فراوان برای دفع سنگ کلیه

3- اضافه کردن لیمو به رژیم غذایی

گاهی اوقات کمی لیمو به آب اضافه کرده و آن را بنوشید و یا غذاهایتان را با آب لیمو بخورید.
لیمو سیتریک اسید (citric acid) بالایی دارد، که در شکستن سنگ‌های کلیوی از جنس کلسیم مؤثر است. لیمو به‌عنوان یک سنگ‌شکن، دفع سنگ کلیه را آسان‌تر و بدون ‌دردتر می‌کند.
سعی کنید روزانه 2/1 فنجان (125 میلی‌لیتر) آب‌لیمو خالص مصرف کنید.
توجه داشته باشید که آب‌میوه‌های دیگر به‌مراتب کمتر مؤثر هستند. درواقع آب‌آلبالو، آب سیب، آب گریپ‌فروت خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهند به‌جای اینکه به شکستن سنگ کلیه کمک کنند.

4- دفع سنگ کلیه با مصرف کمتر نمک و پروتئین

مصرف نمک(سدیم) را به 3 گرم در روز کاهش دهید و مصرف پروتئین‌هایی مانند گوشت را تعدیل کنید.
نمک،کلسیم ادرار را افزایش می‌دهد که می‌تواند باعث ساخت سنگ کلیه از جنس کلسیم شود. برخی مطالعات نشان می‌دهد که سدیم، اورات (ماده‌ای که باعث تشکیل سنگ کلیه می‌شود) را نیز افزایش می‌دهد.
پروتئین باعث افزایش سطح اسید اوریک، کلسیم، اگزالات و کاهش سیترات در ادرار می‌شود. پروتئین گوشت نیز مقدار بالایی گوگرد دارد، در نتیجه اسید بیش‌تری نسبت به پروتئین‌های گیاهی تولید می‌کند.

5- افزایش دریافت فیبر

مصرف بیشتر غلات سبوس‌دار و سبزیجات تازه، به دفع سنگ کلیه کمک می‌کند.
بسیاری از غذاهای غنی از فیبر شامل فیتات ،به پیشگیری و کاهش ایجاد سنگ کلیه بر پایه کلسیم،کمک می‌کند. این ترکیب در حبوبات، گندم و سبوس برنج یافت می‌شود.

افزایش دریافت فیبر

6- ترک مصرف نوشابه برای دفع سنگ کلیه

مصرف قهوه و چای به‌خصوص اگر بدون کافئین باشند، ایرادی ندارد. نوشابه با اسید فسفریک، سطح سیترات ادرار را کاهش می‌دهد که می‌تواند عوارض و بیماری‌های پیچیده‌ای را در فرد ایجاد کنید. نوشابه که حاوی سیترات هستند، تا حدی قابل‌قبول است.
حتی اگر نوشیدن قهوه و چای ایمن به نظر بیاید، توجه داشته باشید که آب هنوز هم بهترین نوشیدنی برای دفع سنگ کلیه است.
تا جایی که ممکن است از مصرف کافئین را کاهش دهید. برخی منابع نشان می‌دهد که کافئین امن است، درحالی‌که بعضی دیگر نشان می‌دهد که ماهیت نم زدا کافئین می‌تواند عوارض داشته باشد. نوشیدنی بدون کافئین را بنوشید تا احساس امنیت بیشتری داشته باشید.

7- فعالیت بدنی عامل مهم در دفع سنگ کلیه

فعالیت بدنی منظم می‌تواند به حفظ حرکت سنگ کلیه کمک کند، فعالیت بدنی کم تا متوسط توصیه می‌شود.
ازآنجاکه سنگ کلیه می‌تواند بسیار دردناک باشد،فرد بیمار ممکن است قادر به انجام ورزش‌های زیادی نباشد. سعی کنید ورزش‌های سبک مثل پیاده‌روی انجام دهید و برای کاهش درد استراحت کنید. شما نیاز به تحرک دارید، اما می‌توانید زمانی که درد دارید،استراحت کنید.

8- کاهش استرس

بین تشکیل سنگ کلیه و استرس،ارتباط وجود دارد. اما هنوز معلوم نیست که آیا کنترل استرس،به دفع سنگ کمک می‌کند یا خیر ؟اما این ثابت‌شده است که کنترل استرس از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می‌کند.

کاهش استرس

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا 

منبع : (wikihow)

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر