راز طول عمر طولانی و سلامتی در چیست؟

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
راز طول عمر طولانی و سلامتی در چیست؟

آیا می‌توانید تا 90 سالگی هم سالم بمانید؟

مجله پزشکی و سلامتمطالعات اخیر نشان می‌دهد که اگر شیوه زندگی و ژن‌های سالمی داشته باشید، می‌توانید در سنین پیری نیز با سلامتی کامل زندگی کنید. در واقع راز طول عمر طولانی ، سیوه زندگی سالم است. به گفته برترین محققان و پزشکان دنیا، مبتلا نشدن به بیماری‌های مزمن در دوران پیری، مسئله غیر قابل باوری نیست. طول عمر زیاد همراه با سلامتی کامل، یک هدف دست‌یافتنی است که همراه با یک شیوه زندگی مناسب و رعایت استراتژی‌های سلامتی، محقق می‌شود.

آیا متوسط طول عمر در سال‌های اخیر افزایش یافته است؟

بر اساس مطالعه‌ای که در آمریکا انجام شده است، در حال حاضر آمریکایی‌ها طولانی‌تر از همیشه زندگی می‌کنند و طول عمر بیشتری دارند. در سال 2014، متوسط امید به زندگی در بدو تولد، تقریباً 79 سال بود، اما با توجه به مرکز آمار بهداشت ایالات‌متحده، یک قرن پیش از این، امید به زندگی فقط کمی بیش از 54 سال بوده است.

آیا متوسط طول عمر در سال‌های اخیر افزایش یافته است؟

آیا افزایش طول عمر متوسط مردم جهان، همراه با سلامتی بوده است؟

اگرچه متوسط طول عمر در سال‌های اخیر بیش از گذشته شده است، اما این افزایش طول عمر همراه با سلامت نبوده است. یعنی دوره سلامتی افراد – مدت زمانی که هر فردی از سلامت کامل بهره می‌برد- همگام با طول عمر، افزایش نیافته است. اگرچه طول عمر افراد طولانی شده است؛ اما عمر آن‌ها همراه با ناتوانی سپری می‌شود. درنتیجه باید تمامی مردم دنیا، از راهکارهایی برای افزایش طول عمر همراه با سلامتی استفاده کنند.

چگونه طول عمر طولانی و سلامتی داشته باشیم؟

محققانی از دانشگاه آلبرت انیشتین و بوستون، مطالعاتی را راجع به طول عمر، به تأخیر انداختن ناتوانی قبل از مرگ و ژن طول عمر انجام دادند. بر اساس این مطالعات فاکتورهای ژنتیکی (سابقه فامیلی) در کنار شیوه زندگی صحیح، نقش مهمی در میزان طول عمر و سلامتی افراد بازی می‌کنند. افرادی طول عمر طولانی‌تری دارند که شیوه زندگی صحیح و دوره سلامتی بیشتری داشته باشند.
ژن طول عمر، سابقه فامیلی و فاکتورهای ژنتیکی نقش مهمی در شیوع بیماری‌هایی مانند سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، فشارخون بالا، پوکی استخوان و سکته مغزی در میان زنان و مردان دارد. درنتیجه فاکتورهای ژنتیکی روی میزان طول عمر تأثیرگذار است.

مطالعات نشان داده است، افرادی که در سنین جوانی به این بیماری‌های مزمن دچار می‌شوند طول عمر و دوره سلامتی کوتاه‌تری دارند، اما افرادی که در سنین پیری به این بیماری‌های مزمن دچار می‌شوند، بیشتر عمر می‌کنند و ناتوانی قبل از مرگ آن‌ها کم‌تر است. به‌طور مثال بر اساس یافته‌های حاصل از مطالعه اخیر، افراد مسن مبتلا به سرطان، حدوداً تا 96 سالگی عمر کردند، درصورتی‌که افراد جوان مبتلا به سرطان حدوداً تا 76 سالگی زندگی کردند. اگرچه فاکتورهای ژنتیکی نقش اساسی در میزان طول عمر بازی می‌کنند، اما شیوه زندگی نیز در نرخ ابتلا به بیماری‌های مزمن، میزان سلامتی و طول عمر نقش دارد. هر فردی می‌تواند با انتخاب یک شیوه زندگی سالم، به‌عنوان مثال تغذیه سالم، ورزش و فعالیت بدنی، تناسب‌اندام، دوری از مصرف دخانیات و الکل، طول عمر طولانی و سالمی داشته باشد.

چگونه طول عمر طولانی و سلامتی داشته باشیم؟

راز طول عمر طولانی و سلامتی

براساس تحقیقات انجام شده، فاکتورهای ژنتیکی نقش اصلی در میزان طول عمر و سلامتی بازی می‌کنند. برخی از فاکتورهای ژنتیکی، موجب کند شدن فرایند پیری یا حفاظت از بدن در برابر بیماری‌ها می‌شوند. به نظر می‌رسد که عوامل محیطی نقش کمتری در میزان طول عمر و سلامتی بازی می‌کنند. راز طول عمر طولانی و سلامتی در دستان شیوه زندگی سالم است. بدبختانه تمامی مردم دنیا اشتباهاتی در شیوه زندگی‌شان دارند که باعث می‌شود در سنین پیری، دچار ناتوانی شوند. به‌طور مثال، 60 درصد از مردان و 30 درصد از زنان سیگاری هستند، کمتر از نصف مردم به‌طور منظم ورزش می‌کنند و حدود 50 درصد مردم از اضافه‌وزن یا چاقی رنج می‌برند. فاکتورهایی مانند مصرف دخانیات، چاقی و عدم فعالیت موجب پیری زودرس و ناتوانی می‌شوند.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر