سرفه های مزمن بخاطر چه عواملی است؟

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
سرفه های مزمن بخاطر چه عواملی است؟

خوب نشدن سرفه مزمن، مشکلی شایع و نگران‌کننده

مجله پزشکی و سلامتآیا از خوب نشدن سرفه های مزمن و آزاردهنده، رنج می‌برید. خوب نشدن سرفه مشکلی رنج‌آور برای بیمار و دکتر است. خوب نشدن سرفه های مزمن می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که بهتر است با آگاهی از این دلایل، به تسکین بیماری و سرفه خود کمک کنید.

1- تحریک راه‌های هوایی بعد از سرماخوردگی یا آنفولانزا

شایع‌ترین علت سرفه های مزمن، قابل پیش‌بینی است. اغلب سرفه های مزمن به دلیل یک عفونت ویروسی سرماخوردگی یا آنفولانزا آغاز می‌شوند. در اکثر مواقع علائم سرماخوردگی پس از چند روز از بین می‌رود، اما سرفه های مزمن همچنان ادامه دارند. خوب نشدن سرفه‌ بعد از سرماخوردگی به دلیل التهاب و تورم راه‌های هوایی (در اثر دوام حضور ویروس‌ها) است.

2- مشکلات زمینه‌ای سلامتی

آلرژی و آسم یکی از شایع‌ترین علل سرفه های مزمن هستند. سرماخوردگی نیز می‌تواند باعث حمله آسم شود به همین دلیل بسیاری از افراد، سرماخوردگی و آسم را به طور هم‌زمان تجربه می‌کنند. بیماری ریفلاکس اسید و آپنه انسدادی خواب همچنین می‌توانند سرفه های مزمنی را ایجاد کنند. خوشبختانه، این بیماری‌ها قابل درمان هستند. اگر نشانه‌هایی از بیماری ریفلاکس اسید را دارید، برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید. این نشانه‌ها عبارت‌اند از:

• آروغ زدن
• سوزش معده
• سرفه مداوم
• قی

همچنین اگر نشانه‌هایی از بیماری آپنه انسدادی خواب دارید، برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید. این نشانه‌ها عبارت‌اند از:

• بی‌خوابی
• خروپف بلند
• خفگی و یا نفس نفس زدن شبانه
• بیداری مکرر
• خواب آلودگی در طول روز

3- استرس و خوب نشدن سرفه های مزمن

استرس، به ویژه هنگامی که مزمن باشد، می‌تواند دوره بیماری سرماخوردگی را طولانی‌تر کند. کم کردن شدت استرس در هنگام سرماخوردگی موجب تسکین سرفه می‌شود. هر چه بیشتر در معرض استرس باشید، مریض‌تر خواهید شد، به همین دلیل بهترین راه برای تسکین بیماری و سرفه‌تان، 8-7 ساعت خواب و استراحت کافی است.

استرس و خوب نشدن سرفه‌های مزمن

4- کمبود مصرف مایعات

شما در دوران بیماری سرماخوردگی یا آنفلوانزا، نیاز به نوشیدن مقدار زیادی مایعات (آب، آب میوه و سوپ) دارید، زیرا مایعات به نرم و مرطوب کردن راه‌های هوایی کمک می‌کنند و به همین دلیل برای تسکین سرفه های مزمن ،بسیار مفید هستند. الکل و نوشیدنی‌های حاوی کافئین مایعات مفیدی نیستند، زیرا بدن شما را بی‌آب می‌کنند و به همین دلیل انتخاب مناسبی برای دوران سرماخوردگی نیستند. در نتیجه یکی از مهم‌ترین علل خوب نشدن سرفه، کمبود مایعات است، پس بهتر است در دوران سرماخوردگی به فراوانی، مایعات بنوشید.

5- استفاده بیش از حد از اسپری ضد احتقان بینی

استفاده از این اسپری‌ها ممکن است در ابتدا به رفع گرفتگی بینی کمک کند، اما استفاده طولانی مدت از این اسپری‌ها و قطع مصرف آن‌ها باعث بدتر شدن علائم و خوب نشدن سرفه می‌شود. استفاده زیاد از اسپری، موجب متورم شدن غشاهای بینی و افزایش ترشحات پشت بینی و سرفه های مزمن می‌شود.

6- خوب نشدن سرفه در هوای خیلی خشک یا مرطوب

هوای خشک (به خصوص در فصل زمستان) و یا هوای خیلی مرطوب می‌تواند محرک سرفه های مزمن و آسم باشد. هوای مرطوب محرکی برای رشد آلرژن‌هایی مانند گردو غبار و قارچ است و به همین دلیل، خوب نشدن سرفه در هوای مرطوب بسیار رایج است.

7- عفونت باکتریایی و سرفه های مزمن

سرماخوردگی می‌تواند عواقب ناگوار دیگری را در پی داشته باشد. زمانی که دچار سرماخوردگی می‌شوید، راه‌های هوایی شما تحریک شده است و حمله باکتری‌ها به آن آسان‌تر می‌شود. باکتری‌ها مسبب بیماری‌هایی مثل عفونت‌های سینوسی، برونشیت و ذات‌الریه هستند. اگر دچار علائمی مانند تب، درد و سرفه های مزمن هستید، ممکن است به یک عفونت باکتریایی دچار شده باشید، در چنین مواقعی بهتر است به دکتر مراجعه کنید تا با تجویز آنتی‌بیوتیک، بیماری شما بهبود یابد.

عفونت باکتریایی و سرفه‌های مزمن

8- داروهای فشار خون

استفاده از داروهای فشار خون (مهار کننده ACE)، در اکثر افراد همراه با عوارض جانبی مانند سرفه های مزمن و خشک است. اگر از خوب نشدن سرفه‌های خود رنج می‌برید، مصرف دارو را ادامه ندهید و برای مشورت به پزشک مراجعه نمایید. تعدادی از داروهای فشار خون که مهار کننده ACE هستند و ممکن است عوارض جانبی مانند سرفه های مزمن داشته باشند، عبارت‌اند از:

• کوئیناپریل
• رامیپریل
• کاپتوپریل
• بنازپریل
• تراندولاپریل
• فوزینوپریل
• لیزینوپریل
• انالاپریل

اگر سرفه شما شدید است و یا پس از یک هفته بهتر نشد، با دکتر خود تماس بگیرید. شما با شناخت علت خوب نشدن سرفه های مزمن خود، می‌توانید سریع‌تر آن را درمان کنید.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

با سلام پسرم دو سال و پنج ماهشه دو هفته است سرفه ها خلط دار داره دو بار بردم دكتر فقط شربت سرفه سالباتومول و متوتيفن دادن اما هنوز خوب نشده گفتن آلرژي گلوش هم نگاه كردن گفتن چرك نكرده اما دو روز صداش هم گرفته لطفاراهنمايي كنيد

مشاهده کامل

مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر