دفع الکل از بدن با بهترین روش (روش متابولیزاسیون ۲ مرحله ای)

مجله پزشکی و سلامت
3 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 5 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
دفع الکل از بدن با بهترین روش (روش متابولیزاسیون ۲ مرحله ای)

برای دفع الکل از بدن چه باید کرد؟

زمانی که الکل وارد جریان خون می‌شود، می‌تواند به بافت‌های مختلف بدن از جمله مغز دسترسی پیدا کند. این اتفاق باعث مسمومیت می‌شود. مضرات مصرف الکل برای مغز بر کسی پوشیده نیست و بارها در مطالعات اثبات شده است.

بدن ما طوری طراحی شده است که تأثیر داروها و مواد دیگری چون الکل را به سرعت در بدن از بین ببرد. بنابراین بعد از قطع مصرف الکل ، دفع الکل از بدن به سرعت انجام شده و مسمومیت برای زمان زیادی در بدن باقی نخواهد ماند.

در حقیقت، بدن حتی قبل از اینکه الکل به جریان خون برسد نیز دفع الکل از بدن را آغاز می‌کند. اگر می‌خواهید درباره ماندگاری الکل در بدن بدانید به مقاله مربوطه در همین سایت مراجعه بفرمایید.

زمانی که فردی الکل مصرف می‌کند، اولین جایی که الکل بعد از دستگاه گوارش به آنجا می‌رود، کبد است. بعد از نوشیدن ، الکل وارد مویرگ‌های اطراف معده و روده می‌شود. سپس از مویرگ‌ها به ورید پورتال (رگ ورودی به کبد) وارد می‌شود. ورید پورتال نیز الکل را به مویرگ‌های کبد وارد می‌کند.

الکل از طریق مویرگ‌های کبد به نزدیک‌ترین سلول کبدی وارد می‌شود. در سلول‌های کبدی تغییراتی روی الکل صورت گرفته و توسط آنزیم‌ها به محصولات غیرفعال تبدیل می‌شود. به این فرایند متابولیسم الکل گفته می‌شود و به محصولات حاصل از تجزیه الکل، متابولیت می‌گویند.

کرم های آبرسان کامان سری واتر بمب-ads

راه‌های دفع الکل از بدن

در واقع دفع الکل از بدن از  دو طریق صورت می‌گیرد: ترشح و متابولیزاسیون. متابولیزاسیون الکل که از طریق کبد صورت می‌گیرد، باعث تبدیل الکل به ماده‌ای غیرفعال و یا کم اثر می‌شود. بیشترین روش دفع الکل متابولیزاسیون آن است. اما گاهی الکل مستقیماً و بدون هیچ تغییری، از طریق تعریق، تنفس،مدفوع ،ادرار و غیره دفع می‌شود. دفع الکل از بدن به شیوه ترشح اساس تست تنفسی مصرف الکل است که توسط پلیس آگاهی انجام می‌شود.

نحوه دفع الکل از بدن به روش متابولیزاسیون

دفع الکل از بدن (و دیگر مواد سمی و دارویی) به روش متابولیزاسیون، از طریق آنزیم‌های کبدی و در ۲ مرحله صورت می‌گیرد. این مراحل باعث اثربخشی الکل و داروها را متوقف . در واقع زمانی که مواد سمی به متابولیت تبدیل می‌شوند، عملکرد زیستی کمتری نسبت به داروی اصلی دارند. گرچه استثنائاتی در این زمینه وجود دارد؛ مانند چیزی که ما در مورد الکل می‌بینیم.

موادی چون الکل، در مرحله دوم متابولیسمشان در کبد به اشکال قطبی محلول در آب تبدیل می‌شوند تا بتوانند از طریق جریان خون به کلیه‌ها رسیده و از آنجا به ادرار منتشر شود. در طول فرایند دفع الکل از بدن، آنزیم‌ها باعث سرعت بخشیدن به فرایند می‌شوند. البته سرعت دفع الکل از بدن از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

نحوه دفع الکل از بدن

برای آشنایی با نقش کبد در بدن می توانید این ویدئو را مشاهده نمایید.

 

مرحله اول دفع الکل از بدن

در این مرحله الکل به استالدهید تبدیل می‌شود. گرچه بخشی از الکل در خود معده تجزیه می‌شود، اما محل اصلی پردازش آن کبد است. سلول‌های کبدی دارای آنزیمی به نام الکل دهیدروژناز هستند که باعث تبدیل الکل به ماده‌ای به نام استالدهید می‌شود. این ماده، سمی است و علت ایجاد علائم مصرف الکل یعنی سرخی پوست، سردرد ، گیجی و افزایش ضربان قلب ، همین ماده می‌باشد. مستی ناشی از الکل به دلیل تولید استالدهید از الکل می‌باشد.

مرحله دوم دفع الکل از بدن

تبدیل استالدهید به استیک اسید در بدن، یک راه طبیعی برای خلاص شدن از استالدهید می‌باشد. یک آنزیم دیگر در کبد وجود دارد به نام استالدهید دهیدروژناز که باعث تبدیل استالدهید به ماده دیگری به نام استیک اسید می‌شود. این ماده غیرفعال است و به سرعت به آب و کربن دی‌اکسید تبدیل می‌شود.

برخی از مردم توانایی تبدیل استالدهید به استیک اسید را به میزان کافی ندارند. زمانی که آن‌ها الکل مصرف می‌کنند، استالدهید در خونشان تجمع کرده و باعث ایجاد ناراحتی‌های بسیار در آن‌ها می‌شود. آن‌ها دچار سرخی صورت، سردرد، تهوع، استفراغ و تپش قلب می‌شوند. علت اینکه این افراد نمی‌توانند استالدهید را تجزیه کنند، وقوع جهش در آنزیم استالدهید دهیدروژناز می‌باشد. بنابراین واکنش افراد نسبت به الکل ممکن است یکسان نباشد.

خرید محصولات از فروشگاه اینترنتی دکتر سوشا

محصولات مراقبت از مو

مدت زمان دفع الکل از بدن

میزان آنزیم‌های استالدهید دهیدروژناز موجود در کبد، مقدار نسبتاً ثابتی است. بنابراین وقتی کسی  الکل بیش از حد مصرف می‌کند، به دلیل آنکه آنزیم کافی برای دفع الکل از بدن وجود ندارد، بخشی از الکل در جریان خون انباشته می‌شود و باعث ایجاد مسمومیت می‌گردد. پس میزان تجزیه الکل به میزان آنزیم‌های موجود در کبد بستگی دارد.

90% دفع الکل از بدن از طریق متابولیزاسیون آن در کبد صورت می‌گیرد. حدود 5% با تنفس از بدن دفع می‌شود.5% هم از طریق ادرار و مقدار ناچیزی از دفع الکل از بدن نیز از طریق مدفوع و تعریق صورت می‌گیرد.

معمولاً به طور میانگین 0.06-0.01 گرم از الکل در هر ساعت از 100 میلی‌لیتر خون دفع می‌شود.

الکل بعد از روده، وارد جریان خون می‌شود و از طریق آن به سایر بافت‌های بدن می‌رود. الکل در آب بیشتر از چربی حل می‌شود. بنابراین انتظار می‌رود در بافت‌های متشکل از آب بیش از بافت‌های متشکل از چربی تجمع کند. پس می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که در افراد چاق بیش‌تر الکل در خون تجمع می‌یابد.

مدت زمان دفع الکل از بدن

نکاتی درباره دفع الکل از بدن

  • دفع الکل از بدن زنان با سرعت بیشتری نسبت به مردان صورت می‌گیرد (در حدود 20% بیشتر). شاید علت آن، بیشتر بودن نسبت کبد به وزن بدن در زنان باشد. سیکل قاعدگی نیز تأثیر خاصی در سرعت دفع الکل از بدن ندارد.
  • طبق مطالعات خوردن 150-60 گرم فروکتوز ( قند میوه ) بعد از نوشیدن الکل ، می‌تواند سرعت دفع الکل از بدن را 80-20 درصد افزایش دهد. البته دادن فروکتوز به فردی که دچار بیماری های کبدی باشد، می‌تواند مسمومیت را تشدید کند. با خوردن حدود 300 گرم عسل،500 گرم آلو و یا 300 گرم سیب خشک، می‌توانید این میزان فروکتوز را دریافت کنید.
  • سن، تأثیر زیادی در سرعت دفع الکل از بدن ندارد. اما ممکن است دفع الکل از بدن کودکان با سرعت 0.028 گرم در ساعت به ازای هر 100 میلی‌لیتر خون انجام شود. علت این امر ممکن است بالا بودن نسبت کبد به وزن بدن در کودکان باشد.
  • هیچ مدرکی وجود ندارد که مصرف کافئین، نمک، آب زیاد، قرص‌های ضد بارداری یا سیگار کشیدن باعث افزایش سرعت دفع الکل از بدن شود.

چگونه حالت تهوع ناشی از مصرف الکل را از بین ببریم ؟




منبع مقاله:

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام الکل دست ساز میخورم خواستم ببینم بهترین و سریعترین روشی که انو بتونم بپرونم چیست

مشاهده کامل

فکر کنم منظور شما از پروندن همون دفع الکل از بدن باشه . ما داخل این مقاله به صورت کامل توضیح دادیم که چکارار باید بکنید . اما اینکه الکل دستی چی هستش و چقدر دوز الکش بالا یا پایینه ما هیچ اطلاعاتی نداریم و نمیتونیم به شما کمکی منیم
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مدیریت کل سایت
با سلام وب سایت دکتر سوشا سایت تخصصی پزشکی وسلامت بوده و این سوال ارتباطی با حوزه کاری این سایت نداشته و علاوه بر آن این کار خلاف قوانین میباشد
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

پادزهر الکل چی هستش؟ براي دفع الكل از بدن از کره و سوپ و آبلیمو میتونیم استفاده کنیم؟ اخه شنیدیم که با اینا میشه الکل رو از بدن خارج کرد. من مرد هستم و 38 سال سن دارم و 3 ساله مشروبات الکلی مصرف میکنم و بعضی وقتها روزی 2 بار الکل مخورم (اتانول).

 

مشاهده کامل

مدیریت کل سایت
با سلام کاربر گرامی آبلیو منجر به استفراغ فرد شده و الکی که در معده وجود دارد رو از بدن خارج میکند اما در اثر گذشت زمان الکل ممکن است وارد جریان خون شده و برای تسریع دفع الکل از بدن باید آّب فراوان بنوشید و یا از نوشیدنی های کافئین دار استفاده کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام دکتر بنده دیشب الکل مصرف کردم ولی الان نمی تونم هیچی بخورم همش حالم بد میشه میارم بالا چیکار کنم

مشاهده کامل

سلام.
من باید ازمایش خون بدم هم چکاب کامل و هم یه ازماش برای الرژیم
حواسم نبود ازمایش دارم و الکل مصرف کردم
میخواستم ببینم بعد از چند روز میتونم برم ازمایش خون بدم که تو جواب ازمایشم اشتباهی پیش نیاد

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
سلام حداقل 48 ساعت قبل از آزمایش، از مصرف نوشیدنی های الکلی باید خودداری کنید. برای اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید . ماندگاری الکل در خون
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

دکتر من 17 سالمه و جمعه من الکل خوردم .
از جمعه به بعد سرگیجه دارم چشمامم یخورده تار میبینه میشه بگید که چم شده؟و آیا رفع میشه یا نه ؟

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام این علائمی که گفتید میتونه از عوارض جانبی مصرف الکل باشه یا ممکنه دارو یا ماده دیگری مصرف کرده باشید که با الکل تداخل کرده و باعث شده تاثیرش شدیدتر بشه مثلا مصرف داروی استامینوفن عوارض بعد از مصرف الکل رو شدیدتر میکنه. به طور کلی مصرف الکل باعث مشکلاتی در بینایی و حفظ تعادل میشه که اگر مصرف کننده دائمی باشید ممکنه اثرات شدیدتر دیده بشن
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام خسته نباشید
یک سوال داشتم در مورد مسمومیت متانول
اگر کسی از اول تا اخرین زمان مصرف حتی بیشتر از ۲۴ ساعت هیچگونه از علایم مسمومیت رو نداشته باشه حتی تهوع استفراغ سردرد تاری دید یا غیره و حالش نورمال باشه ، بعد از ۲۴ ساعت (با اینکه ۱روز کامل گذشته) تا ۷۲ ساعت ممکن هست علاعم ظاهر بشه ؟؟

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام علائم مسمومیت متانول معمولا بین 10 الی 30 ساعت بعد از مصرف آن بروز پیدا میکنند. البته اگر اتانول نیز در محلول بوده باشد، ممکن است بروز علائم کمی تاخیر پیدا کند. بنابراین اگر طی این مدت هیچ علامتی وجود نداشته است، احتمالا مسمومیت نیز وجود ندارد. اما در صورتی که هرگونه علائمی مشاهده شد حتما فورا به پزشک مراجعه نمایید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام خسته نباشین .
تقریبا دو روز که میشه تقریبا ۴۰۰سی سی عرق مصرف کردم الان هم معدم احساس ناراحتی میکنه و خیلی کم هم حالت خماری تو سرم حس میکنم

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام بعد از مصرف الکل تجربه شرایط مشابه شما عادی است. برای رفع علائمی که ذکر کردید باید مقادیر زیادی مایعات مخصوصا آب مصرف کنید. همچنین دو قاشق زنجبیل را در یک لیوان آب گرم حل کنید و میل نمایید. اگر علائم برطرف نشد، به پزشک مراجعه کنید شاید دچار مسمومیت شده باشید. مطالعه مقاله بالا نیز توصیه میشود.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام من ساعت ۳ مشروب خوردم متاسفانه چون چند وقته تحت فشار روحی و بیخوابی دارم الان ساعت ۹ شب هست. میتونم قرص الپرازولام استفاده کنم؟

مشاهده کامل

با سلام خیر ..شما نمیتوانید همزمان با مصرف الکل از داروهای مسکن خصوصا نوع قوی آن استفاده کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

من جوانی ۳۰ساله هستم مجرد من هر روز مشروب میخورم. صبح که از خواب بیدار میشم مشروب میخورم. به خدا خسته شدم. نمیدانم چکار کنم. چند بار خواستم ترک کنم نشد. بعد چند هفته دوباره شروع کردم. الان هم خیلی پشیمان و ناراحت هستم .نمیدونم باید چکار کنم؟ تو را خدا کمک کنید

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
کاربر گرامی روش های متفاوتی برای ترک اعتیاد به الکل وجود دارد، از طب سوزنی و روش های سنتی و درمان های گیاهی گرفته تا استفاده از قرص های شیمیایی. اما مهم ترین و کارآمد ترین روش برای ترک الکل، تصمیم گیری برای آن است. تا زمانی که حس نیاز به الکل در ذهن شما وجود داشته باشد، همواره به سمت آن خواهید رفت. بنابراین در قدم اول اراده، و در قدم دوم کمک گرفتن از یک رواشناس میتواند بهترین توصیه برای شما باشد.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

اقام زیاد عرق خورده چيکار کنم حالش خوب شه؟

مشاهده کامل

با سلام مقاله بالا رو به دقت بخونید و به توصیه های اون عمل کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام بنده مشروب جزئي خورده أم ولي سیستم بدنم را به هم زده هم خوابم را و هم پاهام یك جوري مي شود مثل اينكه سرد ميشود

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام برای برخی افراد الکل عوارضی که شما نام بردید را به همراه دارد. بهترین کار مصرف نکردن الکل است. ممکن است در مصرف طولانی مدت مواردی که اشاره کردید از بین برود، اما قطعا مشکلات جدی تری جایگزین خواهند شد.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر