درمان خال های سیاه روی دندان و (لکه های قهوه ای) به بهترین شکل

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 10 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
درمان خال های سیاه روی دندان و (لکه های قهوه ای) به بهترین شکل

چکیده مطلب 

هنگامی که دندان‌هایتان به اندازه کافی سفید رنگ نیستند، دچار تغییر رنگ شده‌اند. تغییر رنگ دندان ها و به وجود آمدن لکه های قهوه ای روی دندان و نقطه سیاه روی دندان می‌توانند در اثر علل مختلفی مانند تروما (هر نوع ضربه، جراحت، شوک٬ آسیب و حادثه وارد شده بر بدن)، بیماری، غذا و نوشیدنی‌هایی که مصرف می‌کنیم، سیگار کشیدن، علت‌های ارثی، داروهای خاص، بهداشت دهان و دندان ضعیف و موارد دیگر باشند. در این مقاله ما همه علل قهوه ای شدن دندان و همچنین روش های درمان آن را بررسی می‌کنیم.

درمان لکه های قهوه ای روی دندان با 8 روش جالب

لکه های قهوه ای روی دندان ها زمانی رخ می‌دهد که دندان‌ها رنگ می‌گیرند و این اتفاق می‌تواند بسیار خجالت آور باشد. جدای از اینکه لکه قهوه ای روی دندان زیبایی لبخند و دندان‌ها را از بین می‌برد، این لکه های قهوه ای روی دندان می‌توانند سلامتی شما را به روش‌های مختلفی تحت تأثیر قرار دهند.

مقاله پیشنهادی دکتر سوشا : 8 روش جالب برای سفید شدن دندان ها

درمان لکه های قهوه ای دندان (سفید کردن لكه قهوه ای روی دندان)

 

علت ایجاد لکه های قهوه ای روی دندان

دلیل اصلی لکه های قهوه ای روی دندان سیگار کشیدن است. نیکوتین موجود در سیگار و سایر دخانیات باعث تشکیل لکه های قهوه ای روی دندان ها می‌شوند.

داروهایی مانند تتراسایکلین ، مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های تیره، بهداشت دهان و دندان ضعیف (به ویژه در کودکان)، آسیب‌هایی که سبب آسیب به دندان‌ها یا بافت‌های صمغی می‌شوند و بیماری‌های خاص می‌توانند علت لکه های قهوه ای روی دندان باشند.

جرم قهوه ای دندان یا جرم سیاه بر اثر داروی تتراسایکلین

علاوه بر عللی که گفته شد در ادامه به برخی از اصلی ترین دلایل پزشکی تشکیل لکه های قهوه ای روی دندان اشاره می‌کنیم:

یک پیشنهاد رایگان به کاربران : در صورتی که سوالی دارید، می‌توانید به بخش مشاوره پزشکی آنلاین سایت پزشکی دکتر سوشا مراجعه کرده و سؤالات خود را مطرح نمایید. 

پوسیدگی دندان علت لکه قهوه ای روی دندان

لکه های قهوه ای روی دندان می‌توانند به خاطر پوسیدگی دندان باشند که در اثر مصرف غذاهای شیرین و نشاسته‌ای بیش از حد ایجاد می‌شوند. نوشیدنی‌هایی که قند بالایی دارند، با ایجاد پلاک‌هایی به سطح دندان‌ها می‌چسبند و در طول زمان به دندان آسیب می‌رساند. اگر پلاک‌های دندانی تشکیل شده، با مسواک منظم از بین برده نشوند، مینای دندان را از بین می‌برد و آن را قهوه‌ای می‌کند.

لکه های سیاه روی دندان بر اثر پوسیدگی دندان 

تارتار (جرم دندان)

یک علت قهوه ای شدن دندان وجود جرم است. هنگامی که پلاک‌هایی روی دندان ها ایجاد می‌شوند، اگر این پلاک‌ها با مسواک زدن برداشته نشوند، آن‌ها به ماده‌ای سخت‌تر به نام تارتار تبدیل می‌شوند که اغلب قهوه ای رنگ است. جرم دندان اغلب در خط بین دندان ها و لثه‌ها ظاهر می‌شود و مسواک زدن منظم با خمیر دندان آن را حذف نمی‌کند.

لکه های قهوه ای روی دندان : جرم دندان علت قهوه ای شدن دندان

فلوروز

فلوروز ناشی از مصرف بیش از حد فلوراید است و در موارد شدید، باعث تشکیل لکه های قهوه ای روی دندان می‌شوند. فلوراید بیش از حد در بدن، به خصوص در بچه‌ها که دندان‌هایشان در لثه در حال شکل گرفتن است، مینای دندان را از بین می‌برد. وجود جرم قهوه ای دندان ، خاکستری یا سیاه روی دندان ها نشانگر فلوروزیس جدی هستند. البته اگر علت پوسیدگی دندان چیز دیگری باشد، فلوراید یک محصول بهداشتی سالم برای سفید کردن و رعایت بهداشت دهان است.

لکه های قهوه ای روی دندان : مصرف بیش از حد فلوراید

 

بیماری سلیاک علت لکه قهوه ای روی دندان

مینای دندان کسانی که بیماری سلیاک دارند، اغلب ضعیف است به همین دلیل احتمال تشکیل لکه های قهوه ای روی دندان و یا زرد شدن آن‌ها وجود دارد.

از بین بردن لکه های سیاه روی دندان

 

لکه قهوه ای روی دندان کودک

در اغلب مواقع دندان کودک سفیدتر از افراد بالغ است، اما در برخی از مواقع دچار تغییر رنگ می‌شود و ممکن است لکه های قهوه ای روی دندان کودک خود ببینید. تغییر رنگ دندان های کودک می‌تواند به دلایل زیر باشد:

• مسواک زدن ناکافی
• مصرف برخی داروهای حاوی آهن، مانند ویتامین‌ها ممکن است باعث ایجاد لکه های روی دندان کودک و تغییر رنگ دندان او شود. مصرف آنتی بیوتیک تتراسایکلین در دوران بارداری یا شیردهی توسط مادر نیز می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان کودک شود. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله سیاهی دندان کودک با قطره آهن : درمان و پیشگیری را مطالعه کنید.

از بین بردن لکه های سیاه روی دندان کودک (مصرف قطره آهن در کودکان)

• آسیب دندان و یا خونریزی آن می‌تواند باعث تیره شدن دندان کودک شود.
• مینای دندان ضعیف (برخی به خاطر مشکل ژنتیکی قادر به تشکیل مینای دندان نیستند و این امر منجر به تغییر رنگ دندان های کودک می‌شود)
• فلوراید بیش از حد (فلوروز)
• برخی بیماری‌ها مانند وجود بیلی روبین بیش از حد در خون (هیپربیلیوبینمی) می‌تواند باعث زرد یا سبز شدن دندان کودک شود.

درمان لکه های روی دندان کودک

برای از بین بردن لکه های روی دندان می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

• اگر تغییر رنگ دندان و تشکیل لکه های قهوه ای روی دندان کودک ناشی از بهداشت دهان و دندان ضعیف باشد، باید او را به مسواک زدن بیشتر تشویق کنید.
• برای حفظ سلامت دهان و دندان کودکتان او را از مصرف نوشیدنی‌های شیرین و غیر ضروری قبل از خواب منع کنید؛ زیرا این مواد شیرین می‌توانند باعث متصل شدن باکتری‌ها حفره دهانی به دندان شده و پلاک‌های دندانی ایجاد کنند و باعث پوسیدگی و تغییر رنگ دندان او شود.
• اگر مشکل تغییر رنگ دندان کودک شما خیلی جدی است و دغدغه او را دارید، آن را با یک دندانپزشک در میان بگذارید تا بهترین راه‌ها برای سفید کردن دندان را به شما پیشنهاد دهد.

لکه های قهوه ای روی دندان : غییر رنگ دندان کودک

 

درمان لکه های قهوه ای روی دندان

درمان لکه های قهوه ای روی دندان به روش نوین

گزینه‌های سفید کننده در بهداشت دهان و دندان می‌توانند به از بین بردن لکه های قهوه ای روی دندان کمک کنند. درمان لکه های قهوه ای روی دندان می‌تواند با استفاده از سیستم‌های سفید کننده دندان حرفه‌ای و جدید انجام شود. یکسری از مؤثرترین روش‌های نوین برای درمان لکه های قهوه ای روی دندان عبارتند از:

از بین بردن لکه های قهوه ای روی دندان با متود روز

 

پروفیلاکسی دندان

پروفیلاکسی دندان یک اقدام دوگانه پیشگیری کننده و درمانی است که لکه های قهوه ای روی دندان را پاک می‌کند و دندان‌ها و لثه‌ها را از آسیب یا بیماری بیشتر محافظت می‌کند. دندانپزشک با در نظر گرفتن میزان زردی و التهاب و تغییر زنگ دندان ها، با وسایل و تجهیزات خاصی لکه‌ها و پلاک‌های سفت روی دندان را از بین می‌برد.

این تکنیک در درمان لکه های قهوه ای روی دندان ناشی از توتون، چای، قهوه و دیگر مواد غذایی رنگی مؤثر است.

لکه های قهوه ای و لکه سیاه روی دندان با پروفیلاکسی دندان

 

درمان لکه های قهوه ای روی دندان با بلیچینگ دندان

در این روش سفید کردن دندان با استفاده از ترکیبی از پراکسید هیدروژن و ژل‌های سفید کننده برای از بین بردن لکه های قهوه ای روی دندان و بلیچینگ دندان استفاده می‌شود.

سفید کننده‌های دندان ممکن است موجب سوزش در سطح دهان و لثه شما شوند، به همین دلیل دندانپزشک از یک سد حفاظتی برای محافظت از دهان و دندان شما استفاده می‌‎کند.

در این تکنیک از نور برای درمان لکه های قهوه ای روی دندان و تسریع سفید شدن دندان ها استفاده می‌شود. در این روش، یک ژل سفید کننده روی دندان‌ها استفاده می‌شود و یک لیزر یا نور LED از روی آن عبور می‌کند. این نور ویژه ژل سفید کننده را فعال می‌کند و به سرعت لکه های قهوه ای را حذف می‌کند. یک جلسه 30-60 دقیقه‌ای می‌تواند نتایج بسیار جالبی داشته باشد و دندان ها را 4-3 درجه سفید کند.

از بین بردن لک دندان توسط بلیچینگ دندان

 

روکش یا کامپوزیت دندان

برای از بین بردن لکه قهوه ای روی دندان که قدیمی هستند، گزینه‌هایی مثل روکش کردن و یا کامپوزیت دندان به بیمار تجویز می‌شود. روکش‌های سفارشی و پیوند کامپوزیتی گزینه‌هایی هستند که دندان ها را پوشش می‌دهند و لکه های قهوه ای روی دندان را پوشش می‌دهند. رزین‌های کامپوزیتی و روکش دندان انتخاب خوبی برای پوشاندن تغییر رنگ دندان ها است و حداقل 4 سال یک بار نیاز به تمیز کردن پیدا می‌کنند.

روکش‌های دندانی به پایه خود دندان متصل می‌شود و روکش روی پایه دندان قرار می‌گیرد ولی کامپوزیت مانند رزینی روی مینای دندان را می‌پوشاند و از این طریق به درمان لکه های قهوه ای روی دندان کمک می‌کند.

 

اگرچه روش‌های نوین درمان لکه های قهوه ای روی دندان کارآمد می‌باشند اما هزینه بر هستند. اگر به دنبال روش‌های ارزان برای سفید کردن دندان هایتان هستید، می‌توانید از رو‌ش‌های طبیعی برای درمان این لکه های قهوه ای روی دندان استفاده کنید که در ادامه مطلب به آن‌ها اشاره می‌کنیم. اینکه کدام روش را برای درمان لکه های قهوه ای روی دندان خود انتخاب کنید به خودتان بستگی دارد.

درمان لکه های قهوه ای روی دندان به روش خانگی یا سنتی یا طبیعی

برای از بین بردن لکه های دندان چه کنیم ؟ درمان‌های خانگی و سنتی با سرعت کمتری لکه های قهوه ای دندان را از بین می‌برند اما هزینه کمتری دارند و شما نیاز به دندانپزشک برای انجام آن ندارید. در مطالب قبلی نیز راجع به روش‌های سنتی برای سفید کردن دندان صحبت کرده‌ایم اما در ادامه مطلب نیز به برخی از ساده‌ترین روش‌های خانگی برای درمان لکه های قهوه ای دندان اشاره می‌کنیم.

سفید کردن دندان توسط دندانپزشک می‌تواند به سرعت دندان‌ها را سفید کند. محلول بلیچینگ مورد استفاده در مطب دندانپزشک معمولاً بسیار قوی‌تر از کیت‌های خانگی است. علاوه بر این دندانپزشک از گرما و نور برای افزایش سرعت و اثربخشی فرآیند سفید کردن دندان استفاده می‌کند. سفید کردن دندان در خانه با استفاده از خمیر دندان‌ها، ژل‌ها، قالب‌ها و کیت‌های سفید کننده ای که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند، راحت‌ترین روش‌ برای درمان لکه های قهوه ای دندان هستند. در اکثر مواقع استفاده روزانه از این مواد سفید کننده توصیه می‌شود. این محصولات سفید کننده خانگی با سفید کننده هایی که دندانپزشکان برای بلیچینگ و درمان لکه های قهوه ای روی دندان استفاده می‌کنند، متفاوت هستند و مخصوص استفاده در خانه هستند.

درمان‌ لکه و خال سیاه ذندان با روش خانگی و سنتی

 

استفاده از قالب سفید کننده های دندان

هنگام استفاده از این روش، یک محافظ شبیه به قالب دندان با ژل یا خمیر سفید کننده حاوی پراکسید پر شده و این قالب برای چند ساعت در روز به مدت چهار هفته روی دندان‌ها قرار می‌گیرد. علاوه بر این بیمار می‌تواند در صورت نیاز از قالب‌های سفارشی ساخته شده توسط دندان‌پزشک نیز به این منظور استفاده کند.

لکه های قهوه ای روی دندان : قالب دندان

 

نوارها و ژل‌های سفید کننده دندان برای درمان لکه های قهوه ای دندان

این نوارها به طور مستقیم روی دندان قرار گرفته و حاوی پراکسید هستند. به این ترتیب برای دستیابی به نتایج مورد نظر لازم است، 30 دقیقه در روز از این نوارهای سفید کننده تا 20 روز، استفاده شود. همچنین می‌توانید دو بار در روز از این نوارهای سفید کننده استفاده کنید تا سریع‌تر به نتیجه دلخواه خود برسید.

این نوارهای سفید کننده ، لایه‌های ظریف و قابل انعطاف از پلاستیک است که در یک ظرف حاوی پراکسید هیدروژن قرار گرفته‌اند تا پراکسید هیدروژن بتواند با قدرت بیشتری به درمان لکه های قهوه ای روی دندان بپردازد.

البته استفاده مکرر از این نوارهای سفید کننده ممکن است باعث حساسیت در برخی از افراد شود که در اکثر مواقع قابل تحمل است و به زودی برطرف می‎شود.

نوارها و ژل‌های سفید کننده دندان

 

قلم سفید کننده دندان برای درمان لک قهوه ای دندان

قلم‌های سفید کننده دندان حاوی پراکسید هیدروژن هستند که با کشیدن این قلم‌ها روی سطح دندان‌ها و 30-20 دقیقه ماندن مواد قلم سفید کننده روی دندان به مرور زمان لکه های قهوه ای روی دندان از بین می‌رود.

این قلم‌های سفید کننده گران هستند و نسبت به نوارها و قالب‌های سفید کننده تأثیر کمتری در درمان لکه های قهوه ای روی دندان دارند.

قلم سفید کننده دندان برای درمان خال های سیاه و قهوه ای دندان

 

از بین بردن جرم قهوه ای دندان با خمیر دندان سفید کننده

خمیر دندان‌های سفید کننده می‌توانند به از بین بردن لکه های قهوه ای روی دندان ناشی از کافئین و سیگار مؤثر باشد. به خاطر اینکه خمیر دندان‌های سفید کننده تا حدودی ساینده هستند، در عمل می‌توانند به پاک کردن لکه های قهوه ای روی دندان کمک کنند. همچنین این خمیر دندان‌ها حاوی مواد شیمیایی یا محلول‌های براق کننده‌ای هستند که به سفید کردن دندان و از بین بردن لک روی دندان کمک می‌کنند.

اگر دو بار در روز از این خمیر دندان‌های سفید کننده استفاده شود، یک ماه طول می‌کشد که دندان‌ها سفیدتر شوند. خمیر دندان‎هایی که حاوی “بلو کووارین” باشند اثر سفید کنندگی سریع‌تری دارند.

خمیر دندان‌های سفید کننده ارزان قیمت هستند و در عمل می‌توانند دندان‌ها را تا یک درجه روشن کنند. بعضی از خمیر دندان‌های سفیدکننده حاوی پراکسید هستند، اما معمولاً محتویات خمیر دندان‌ها به مدت کافی روی دندان‌ها باقی نمی‌ماند که بتوانند دندان‌ها را به حد کافی سفید کنند.

از بین بردن لکه های قهوه ای روی دندان با خمیر دندان‌ سفید کننده

 

مواد طبیعی برای جلوگیری از تغییر رنگ دندان

گاهی اوقات برای درمان لکه های قهوه ای روی دندان در مراحل اولیه بهتر است از مواد طبیعی پاک کننده استفاده کنید و از بدتر شدن آن‌ها جلوگیری کنید. در ادامه به چندین ماده سفید کننده عالی برای درمان لکه های قهوه ای روی دندان اشاره می‌کنیم:

مخلوط جوش شیرین و آب را به شکل خمیری در بیاورید و این خمیر ساینده روی لکه های قهوه ای روی دندان هایتان بزنید.
آب لیمو را با آب رقیق کنید و آب لیموی رقیق شده را روی دندان‌هایتان مالش دهید. آب لیمو یک ماده سفید کننده قوی است که می‌تواند لکه های قهوه ای روی دندان هایتان را محو کند.
شستشوی دهان و دندان با پراکسید هیدروژن می‌تواند یک راه حل سفید کننده مؤثر باشد.
سفید کردن دندان با استفاده از زغال یک روش طبیعی و قدیمی برای درمان لکه های قهوه ای روی دندان است و زغال لکه های ناشی از تانن را خیسانده و از بین می‌برد.

درمان لکه و خال سیاه دندان با مخلوط جوش شیرین و آب

 

 

نتیجه گیری:

وارد شدن آسیب یا جراحت به دندان، برخی بیماری‌ها، بعضی از غذاها و نوشیدنی‌هایی که مصرف می‌کنیم،کشیدن سیگار ، ژنتیک، داروهای خاص، رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان ضعیف مهم‌ترین علل به وجود آمدن لکه قهوه ای روی دندان هستند.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :


منبع مقاله :

تهیه و گردآوری : سایت سلامت دکتر سوشا

داروهای مرتبط با این مقاله
مشاهده و جستجوی داروهای بیشتر

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

من یه دختر ۱۸ ماهه دارم روی ۲ تا از دندونای جلوش لکه های قهوه ای افتاده دلیلش چیه؟ قطره اهن بهش فرا مکس میدم و از دندوناش پاکش میکنم

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
لکه های قهوه ای روی دندان کودکان در این سن میتواند دو دلیل داشته باشد اگر کودک شما شیرینی زیادی مصرف میکند، شما باید مسواک زدن را برای او شروع کنید. شکلات و مواد قندی اصلی ترین عامل لکه های قهوه ای روی دندان کودکان است که در صورتی که بهبود پیدا نکنند، باعث پوسیدگی دندان میشوند دلیل دیگر، فلوراید زیاد است. اگر شما دندان های کودک را مسواک میزنید، بهتر است از یک خمیر دندان کودکان که فلوراید کمی دارد استفاده کنید. فلوراید زیاد میتواند باعث بروز لکه های قهوه ای شود البته هردوی این دو دلیل تنها حدس هستند و تشخیص قطعی اینکه این لکه ها به چه دلیل ایجاد شدند باید به صورت حضوری و توسط دندانپزشک انجام شود. به همین دلیل توصیه میکنیم حتما با یک دندانپزشک نیز مشورت کنید
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

دندون های بنده بخاطره سیگار کشیدن لکه قهوه ایی افتاده و ترک روی چن تا از دندان های من شده.مطالب شمارو خواندم.میخواستم بدونم با روزی سه سری مسواک زدن میره.
و این ترک ها مشکله مهمیه.یا برای چایی داغ خوردن

مشاهده کامل

با سلام خدمت شما دوست گرامی در این مقاله اطلاعات کاملی درباره علت لکهای قهوه ای روی دندان و راه های برطرف کردن آن ارائه شده است. پیشنهاد میکنم این مقاله رو به طور کامل بخونید تا به پاسخ سوالتون برسید. در رابطه با ترکهای دندانی هم مجموعه ای از عوامل باعث ایجاد اون میشن،مثل همون سیگار،چای داغ خوردن،استفاده بیش از حد از دندانهای جلو و همچنین کمبود مواد مغذی. در صورتی که نیاز به راهنمایی بیشتری داشتید در همینجا مطرح کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر