درمان سوء تغذیه در کودکان

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 5 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
درمان سوء تغذیه در کودکان

چگونه می‌شود سوء تغذیه را در کودکان و افراد کم سن و سال درمان کرد؟

درمان سوء تغذیه در کودکان موضوعی بسیار بااهمیت است. آیا فرشته کوچک شما وزن کم کرده و روز به روز ضعیف‌تر می‌شود؟ آیا او اغلب از عفونت‌ها و سایر مشکلات بهداشتی رنج می‌برد و شما نگران این هستید که ممکن است به علت سوء تغذیه باشد؟ جای درستی آمده‌اید. امروز قصد داریم درباره درمان سوء تغذیه در کودکان با شما صحبت کنیم. قبل از هر چیز باید بدانید که چه علائمی نشان‌دهنده سوء تغذیه هستند.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” تعیین سوء تغذیه با اندازه گیری دور بازو ” را در وب سایت پزشکی دکتر سوشا بخوانید.

علائم سوء تغذیه در کودکان چیست؟

  • نداشتن اشتها و علاقه به خوردن غذا یا نوشیدنی
  • خستگی و تحریک‌پذیری
  • ناتوانی در تمرکز
  • احساس سردی دائمی
  • از دست دادن چربی، توده عضلانی و بافت‌های بدن
  • در معرض خطر بیشتری برای بیمار شدن و یا طولانی شدن زمان بهبودی
  • افزایش مدت‌زمان بهبودی زخم‌ها
  • خطر بیشتر عوارض پس از جراحی
  • افسردگی
  • کاهش میل جنسی و مشکلات باروری

در موارد شدید سوء تغذیه در کودکان :

  • دشواری تنفس
  • نازک، خشک، غیر قابل انعطاف، رنگ‌پریده و سرد شدن پوست
  • گونه‌های لاغر و چشم‌های گود افتاده (به دلیل از بین رفتن چربی)
  • موهای خشک، ضعیف و شکننده

سوء تغذیه در کودکان در نهایت ممکن است به نارسایی تنفسی و نارسایی قلبی منجر شود و کودک را تحریک‌پذیر کند. اگر مدت‌زمان گرسنگی در کودکان بین 8 تا 12 هفته به طول انجامد، می‌تواند مرگبار باشد.

بعلاوه سوء تغذیه در کودکان ممکن است به کمبود رشد، خستگی و اضطراب آن‌ها منجر شود. شکل‌گیری مهارت‌های رفتاری و ذهنی این کودکان نیز ممکن است کند باشد و به مشکلات یادگیری بینجامد.

حتی با درمان سوء تغذیه در کودکان، اثرات درازمدت این عارضه بر عملکرد ذهنی کودکان و مشکلات گوارشی آن‌ها تا مدت‌ها ادامه می‌یابد. حتی در بعضی موارد ممکن است تا پایان عمر ادامه داشته باشد.

نکات کلی درباره درمان سوء تغذیه در کودکان

در مراحل اولیه سوء تغذیه، شما می‌توانید با روش‌های اختصاصی، در خانه سوء تغذیه کودکتان را درمان کنید.

  • در بیشتر بیماران با سوء تغذیه مصرف پروتئین، کربوهیدرات، آب، مواد معدنی و ویتامین‌ها باید به‌تدریج افزایش یابد.
  • مکمل‌های ویتامین‌ها و مواد معدنی اغلب توصیه می‌شود.
  • افراد مبتلا به سوء ممکن است نیاز به مصرف پروتئین یا مکمل برای درمان سوء تغذیه داشته باشند.
  • کسانی که دچار مشکلاتی در بلعیدن، جویدن یا خوردن غذا هستند، ممکن است نیاز به مصرف غذاهای بسیار نرم داشته باشند.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” اشتباهات تغذیه ای رایج در تناسب اندام بدن ” را نیز در وب سایت پزشکی دکتر سوشا بخوانید.

نکات کلی درباره درمان سوء تغذیه در کودکان

درمان سوء تغذیه در کودکان با رژیم غذایی سالم

مهم است که غذاهای مغذی را در رژیم غذایی خود بگنجانید. برنامه غذایی آن‌ها باید حاوی ویتامین‌ها، پروتئین، مواد معدنی و سایر مواد مغذی ضروری باشد. برای درمان سوء تغذیه در بچه‌ها خوردن میوه‌ها، سبزیجات، آجیل و غلات برای همه مردم و تخم مرغ برای افرادی که گیاهخوار نیستند، توصیه می‌شود.

درمان سوء تغذیه در کودکان با غذاهای تقویت کننده

در صورت عدم وجود غذای مغذی به هر دلیل، می‌توانید از غذاهای غنی‌شده استفاده کنید. غذاهای غنی‌شده غذاهایی هستند که مواد مغذی به آن‌ها اضافه می‌شود تا ارزش تغذیه‌ای آن‌ها افزایش یابد. بهتر است برای کودکان دچار سوء تغذیه از غلات و آرد غنی‌شده استفاده کنید. این غذاها حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند، بنابراین می‌توانند به تأمین مواد مغذی کودکان کمک کند.

درمان سوء تغذیه در کودکان با مصرف کربوهیدرات‌ها

کربوهیدرات‌ها مواد غذایی هستند که انرژی لازم برای انجام کارهای روزانه ما را فراهم می‌کنند. کمبود کربوهیدرات در رژیم غذایی موجب ضعف در بدن می‌شود؛ بنابراین، برای درمان سوء تغذیه باید غذاهای حاوی این ماده ضروری را بخوریم. بهترین منابع غذایی کربوهیدرات‌ها عبارت‌اند از نان، غلات کامل، حبوبات، بنشن و برنج. حتماً این غذاها را در رژیم روزانه کودکانتان قرار دهید.

درمان سوء تغذیه در کودکان با مصرف کربوهیدرات‌ها

درمان سوء تغذیه در کودکان با مصرف محصولات لبنی

کودکان دچار سوء تغذیه غالباً دچار کمبود کلسیم هستند. کمبود کلسیم را می‌توان با افزایش مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم جبران کرد. برای این کار، می‌توانید از محصولات لبنی نظیر شیر و ماست استفاده کنید. بهتر است محصولات لبنی کم‌چربی را انتخاب کنید. برخی از محصولات گیاهی نظیر تخم شربتی نیز، کلسیم فراوانی دارند. علاوه بر غذا، می‌توانید مکمل کلسیم مصرف کنید.

درمان سوء تغذیه در کودکان با مصرف تنقلات سالم

کودکان دچار سوء تغذیه می‌بایست به غیر از سه وعده اصلی غذا، از میان وعده‌ها و تنقلات سالم نیز استفاده کنند. به جای خوردن نوشیدنی‌های ناسالم و چرب، تنقلات سالم مانند پنیر و اسموتی مصرف کنید. میان وعده‌ها را طوری انتخاب کنید که حاوی مواد مغذی کافی باشند. شما همچنین می‌توانید از کره بادام‌زمینی به عنوان یک میان وعده سالم و پرانرژی استفاده کنید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” تغذیه کودکان کم وزن ” را نیز در وب سایت پزشکی دکتر سوشا بخوانید.

درمان سوء تغذیه در کودکان با مصرف آهن

کم خونی ناشی از کمبود آهن در سراسر جهان، بسیار رایج است. خوردن غذاهای غنی از آهن به پیشگیری از این مشکل کمک می‌کند. بهترین مواد غذایی حاوی آهن عبارت‌اند از: آرد سویا، سیب، زردآلو، لوبیا، آلو، کشمش، هلو و بسیاری از غذاهای دیگر. افرادی که گیاهخوار نیستند می‌توانند آهن را با خوردن جگر مرغ، زرده تخم مرغ و یا کنسرو ماهی به دست آورند.

درمان سوء تغذیه در کودکان با مصرف ویتامین D

کمبود ویتامین D یکی دیگر از مشکلات عمده کودکان دچار سوء تغذیه است. بهترین منبع ویتامین D نور خورشید است. بهتر است کودکان دچار سوء تغذیه روزانه حدود 15 دقیقه در مقابل نور خورشید قرار گیرند. ماهی چرب و جگر حاوی مقدار زیادی ویتامین D است، بنابراین آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید. افراد گیاهخوار می‌توانند قارچ بخورند.

درمان سوء تغذیه در کودکان با مصرف ویتامین D

درمان سوء تغذیه در کودکان با مصرف چربی‌های سالم

به غیر از دیگر مواد مغذی، برای درمان سوء تغذیه در افراد کم سن و سال نیاز به مصرف میزان مناسبی چربی در رژیم غذایی آنان می‌باشد. چربی اندام‌های بدنمان را در مقابل ضربه، شوک و هرگونه آسیب‌دیدگی محافظت می‌کند. همچنین چربی برای جذب بهتر برخی از ویتامین‌ها نظیر A و D مورد نیاز است. با این وجود از مصرف غذاهای چرب اشباع‌شده و چربی ترانس اجتناب کنید زیرا ضرر آن‌ها بیش از فوایدش است. بهترین چربی‌هایی که برای کودکان دچار سوء تغذیه می‌توانید استفاده کنید، عبارت‌اند از: روغن زیتون، روغن سویا، روغن ماهی، روغن بادام‌زمینی و سایر چربی‌ها. از این روغن‌ها می‌توانید برای پخت غذا نیز استفاده کنید.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 


منبع مقاله :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

بازگشت به صفحه مجله پزشکی و سلامت

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام خسته نباشید من دختر یک نیم ساله دارم خیلی ضعیف است غذا به سختی میخوره تا انوز دورست نمیشینه اگه میشه داکتر ما رو رهنمای کن

مشاهده کامل

سلام و خسته نباشید. من یه دختر یک ساله دارم که خیلی بد غذا شده و به سختی بهش غذا میدم و همچنین موهاش هم خیلی کم پشته ممنون میشم اگه من رو راهنمایی کنین.
با تشکر

مشاهده کامل

با سلام لطفا مقاله بالا رو به دقت مطالعه کنید و به توصیه های اون عمل کنید. بعلاوه اینکه ممکن است کودکتان بیمار شده باشد و برای یک دوره کوتاه بدغذا شود که جای نگرانی نیست اما اگر بلند مدت بود حتما با متخصص اطفال مشورت کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

مدتی است کف پای پسر سه سالم میخچه زده می خوام بدونم چه چیزی باعث بروز این مشکل شده و برای برطرف شدن این مشکل چه راهی پیشنهاد میکنید؟

مشاهده کامل

با سلام خدمت شما دوست گرامی علت اصلی بروز میخچه در پا استفاده از کفش‌های نامناسب است کفش مناسب باید سرتاسر پا را بپوشاند، تنگ یا گشاد نباشد، انعطاف‌پذیری مناسبی داشته باشد و کودک در آن احساس ناراحتی نکند. درمان اولیه میخچه استفاده از پماد های ضد میخچه در کنار کفش مناسب است. در غالب موارد بعد از این مرحله میخچه از بین میرود اما اگر درمان نشود،در موارد نادری هم نیاز به جراحی مطرح می‌شود.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر