درمان دیابت با داروهای گیاهی

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 12 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
درمان دیابت با داروهای گیاهی

آیا درمان دیابت با داروهای گیاهی ممکن است؟

گیاه دارویی کلم بروکلی برای درمان دیابت

یکی از سبزیجات بسیار مفید و پرخاصیت که این روزها بیشتر از قبل مورد استفاده قرار می‌گیرد، کلم بروکلی است. یکی از نکات مثبت در رابطه با این سبزی، میزان فراوان و قابل توجه فیبر و کلسیم موجود در آن است. کلم بروکلی سرشار از کروم بوده که در درازمدت نقش اساسی و مهم در تنظیم قند خون دارد؛ بنابراین به افراد دیابتی توصیه می‌شود از کلم بروکلی بیشتر استفاده کنند. بعلاوه بر اساس تحقیقات، مصرف کلم بروکلی ممکن است عوارض دیابت را از بین ببرد. کلم بروکلی در درمان سرطان کبد نیز اهمیت دارد.

کلم بروکلی را می‌توان هم به صورت خام و هم به صورت پخته مصرف کرد. کلم بروکلی خام را می‌توانید همراه و در کنار غذاها و همچنین داخل سالادها استفاده کنید. علاوه بر این، کلم بروکلی برای انواع سوپ و غذاها نیز مناسب است. طبق بررسی‌های جدیدی، شیره تازه کلم (آب کلم) دارای اثرات فراوانی برای درمان دیابت است. مقدار مصرف آن یک تا دو فنجان در روز است. 

گیاه دارویی قره قاط برای درمان دیابت

برگه‌ای گیاه دارویی قره‌قاط (سیاه گیله) در طب سنتی برای درمان دیابت استفاده می‌شود. اثر ضد دیابت عصاره این گیاه که اثری مشابه انسولین دارد تا چند هفته در بدن باقی می‌ماند. به علاوه این گیاه دارویی در پیشگیری از عوارض دیابت در درازمدت، مانند عوارض قلبی عروقی، عوارض کلیوی و عوارض چشمی (مانند آب‌مروارید) تا حدی مؤثر است. عصاره گیاه دارویی قره قاط به مقدار ۸۰ تا ۱۶۰ میلی‌گرم، سه بار در روز برای درمان دیابت توصیه می‌شود.

گیاه دارویی ریحان برای درمان دیابت

گیاه دارویی ریحان روند ترشح انسولین را آسان‌تر می‌کند. به طور عمومی هر گیاهی که لوزالمعده و کبد را تقویت کند در درمان دیابت مفید است؛ اما اگر دیابتی هستید و دارویی برای کنترل میزان قند خون مصرف می‌کنید، بهتر است با پزشک مشورت و به‌طور منظم میزان قند خون خود را کنترل کنید تا با افت ناگهانی قند خون مواجه نشوید.

گیاه دارویی بابونه برای درمان دیابت

تحقیقات نشان می‌دهد، نوشیدن چای گیاه دارویی بابونه به طور روزانه، به پیشگیری از بروز مشکلات و ناراحتی‌های ناشی از دیابت نوع ۲ کمک می‌کند. برخی از این مشکلات شامل از دست دادن قدرت بینایی یا آسیب به سیستم عصبی و کلیه‌ها می‌شوند. پژوهشگران انگلیسی و ژاپنی در یک تحقیق به موش‌های آزمایشگاهی مبتلا به دیابت عصاره بابونه را خواندند. پس از مدتی معلوم شد که ظاهراً عصاره این گیاه می‌تواند سطح قند خون را پایین آورده و فعالیت آنزیمی که باعث افزایش ناراحتی‌های ناشی از دیابت می‌شود را متوقف کنند.

سیب برای درمان دیابت

سیب، خبر خوبی برای بیماران دیابتی، افراد با قند پایین و افرادی که به شدت نسبت به افزایش و کاهش میزان قند خون حساس هستند، می‌باشد. میزان بالای فیبر غذایی موجود در یک دانه سیب، موجب می‌شود که سطح قند خون یا همان گلوکز خون ثابت باقی بماند. وجود ثبات در سطح قند خون باعث کاهش اشتها در شما می‌شود.

خوردن ۲ یا ۳ عدد سیب متوسط در روز ایدئال است. برای دستیابی به همه فواید سیب، پوست آن را هم بخورید. با آن که آب سیب هم مقوی است، اما به اندازه خود سیب سرشار از فیبر غذایی نیست. کسانی که دیابت دارند بهتر است روزی یک سیب بخورند. اکثر متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند حتماً در رژیم غذایی خود سیب را بگنجانید؛ زیرا سیب دارای کالری پایین و فیبر و الیاف گیاهی بسیار بالا است و جلوی گرسنگی را می‌گیرد. همچنین سیب دشمن کلسترول بد است و میزان قند خون را کاهش می‌دهد.

گیاه دارویی پیازچه برای درمان دیابت

پیازچه سرشار از کروم می‌باشد و در تنظیم قند خون، بهبود سوخت‌وساز بدن و ذخیره‌سازی قند نقش دارد. مصرف پیازچه موجب کاهش قند خون، کاهش کلسترول خون (چربی خون)، کاهش فشار خون بالا، کاهش التهاب، کاهش ریسک سرطان روده بزرگ پیشرفته و دیگر سرطان‌ها می‌گردد.

گیاه دارویی سیر برای درمان دیابت

داروی گیاهی سیر هم مانند پیاز، توانایی فراوانی در کنترل قند خون دارد. مصرف سیر موجب کاهش چسبندگی پلاکت‌ها می‌شود. سیر از میزان قند خون کاسته و احتمالاً اثر انسولین را افزایش می‌دهد. پس بیشتر سیر بخورید؛ حال چه به صورت خام چه به صورت پخته در غذا.

گیاه دارویی پسته برای درمان دیابت

نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد که اضافه کردن مقدار مناسب پسته به رژیم غذایی، خطر ابتلا به نارسایی‌های عروق کرونری و قلبی را کاهش می‌دهد. پسته می‌تواند سطح کلسترول بد (LDL) را تا حدود ۱۲ درصد کاهش دهد. متخصصان تغذیه می‌گویند پسته با کاهش روند جذب کربوهیدرات‌ها در بدن می‌تواند قند خون را پایین بیاورد.

گیاه دارویی پسته برای درمان دیابت

شاتوت برای درمان دیابت

شاتوت سرشار از ویتامین‌های B،C و E می‌باشد و مواد معدنی مانند کلسیم و پتاسیم دارد. شاتوت میوه‌ای مغذی و تصفیه‌کننده خون است. شاتوت قند خون را می‌کاهد و برگ درخت شاتوت در درمان دیابت بسیار مؤثر است. قند شاتوت برای بیماران قندی بسیار مفید است.

آووکادو برای درمان دیابت

آووکادو باعث پایین آوردن کلسترول بد خون می‌شود. این امر برای بیماران دیابتی که در معرض خطر ناراحتی‌های قلبی و چشمی هستند، خیلی مهم است و علاوه آووکادو سرشار از فیبر است و مصرف غذاهای حاوی فیبر زیاد به‌ویژه برای مبتلایان به دیابت توصیه می‌شود چرا که این مواد برای کنترل وزن و ثابت نگه‌داشتن قند خون مفیدند آووکادو سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع است که موجب کند شدن هضم و پیشگیری از افزایش قند خون بعد از صرف غذا می‌شود

هویج برای درمان دیابت

هویج یکی از منابع طبیعی سرشار از بتاکاروتن است که می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش داده و قند خون را تنظیم کند.

فندق خام برای درمان دیابت

فندق خام برای مبتلایان به دیابت مفید است. فندق خام دارای اسید اولئیک است که در تنظیم قند خون نقش مؤثری دارد. با توجه به ارزش تغذیه‌ای بالاتر فندق خام نسبت به انواع تفت‌داده شده، بهتر است مردم از فندق خام استفاده کنند و توجه داشته باشند که ۶۰ تا ۷۰ درصد فندق را روغن، تشکیل می‌دهد. این آجیل با داشتن اسید اولئیک، پروتئین، ویتامین‌ها و املاح ضروری جایگاه خاصی در بین دیگر انواع آجیل دارد.

گیاه دارویی تخم کتان برای درمان دیابت

گیاه دارویی تخم کتان، سرشار از پروتئین، فیبر، چربی‌های خوب (از نوعی که در ماهی موجود است) و منیزیم می‌باشد. این مواد قند خون را تنظیم کرده و به سلول‌ها در جذب انسولین کمک می‌کنند.

گیاه دارویی آرتیشو برای درمان دیابت

گیاه دارویی آرتیشو (کنگر فرنگی) یک سبزی بوته‌ای است که طعمه خوبی دارد. از زمان قرون وسطا برگ و ریشه این گیاه برای درمان دیابت به کار می‌رفته است. آرتیشو سرشار از پتاسیم است و منبع غنی از ویتامین A و حاوی مقادیری از ویتامین C، اسید فولیک، کلسیم و سدیم است. در ترکیه به صورت سنتی از گیاه دارویی آرتیشو برای پایین آوردن قند خون در افراد مبتلا به دیابت استفاده می‌شده است. مطالعات اخیر در دانشگاه استانبول نشان می‌دهد که آرتیشو می‌تواند بعضی از عوارض دیابت نظیر آسیب‌های پوستی و آسیب‌های مفصلی را کاهش دهد.

گردو برای درمان دیابت

گردو حاوی مقادیر بالایی فیبر و پروتئین بوده، سوخت کندی دارد و به‌تدریج به قند تبدیل می‌شود. از سوی دیگر سرشار از چربی‌های غیراشباع است که برای سلامت مفید هستند. داروی گیاهی برگ درخت گردو دارای اثری نسبتاً قوی در درمان دیابت می‌باشد. مصرف دم‌کرده ۱۵ تا ۲۰ گرم برگ گیاه دارویی گردو در یک لیتر آب جوش بسیار مؤثر است. به طوری که پس از کمی جوشیدن به مدت ۱۵ دقیقه آن را دم کنید. مقدار مصرف آن ۳ تا ۵ فنجان در روز است. آسان‌ترین شکل دارویی برگ درخت گردو دم‌کرده آن است. ضمناً باید دانست که برگ گردو اثر تسکین‌دهنده تشنگی شدید ناشی از بیماری دیابت را دارد.

سیب زمینی شیرین برای درمان دیابت

یک سیب‌زمینی شیرین که در اجاق کبابی شده، ۳۰ درصد کمتر از سیب‌زمینی معمولی قند خون را افزایش می‌دهد؛ زیرا حاوی فیبر بالا و ریزمغذی‌های است که ۴۰ درصد آن‌ها محلول بوده و موجب کاهش کلسترول و کندی هضم غذا می‌شوند. در ضمن سیب‌زمینی شیرین سرشار از کاروتنوئید و رنگ‌دانه‌های زرد و نارنجی است که به اندام‌ها امکان عکس‌العمل مناسب در برابر انسولین را می‌دهند. سیب‌زمینی شیرین سرشار از اسید کلروژنیک است. این ترکیب گیاهی طبیعی می‌تواند به کاهش مقاومت در برابر انسولین کمک کند.

سیب زمینی شیرین برای درمان دیابت

جوی دوسر و سبوس آن برای درمان دیابت

جوی دوسر یکی از مغذی‌ترین غلات است. جوی دوسر حاوی فیبرهایی است که در آب محلول بوده و یک خمیر را تشکیل می‌دهند. مصرف آن باعث می‌شود یک ماده چسبناک در معده به وجود بیاید. در نتیجه دستگاه گوارش مدت طولانی‌تری غذا را در خود نگه داشته و قندها به‌تدریج وارد خون می‌شوند.

متخصصان غدد داخلی دانشکده کنتاکی مشخص ساختند که آن دسته از بیماران دیابتی که رژیم غذایی آن‌ها سرشار از فیبرهای جوی دوسر و دیگر کربوهیدرات‌های مشابه بود، میزان مصرف انسولین خود را به نصف رسانده‌اند و در میان تعدادی از آن‌ها که اصولاً مصرف انسولین اندکی داشتند، توانستند استفاده از این دارو را به‌کلی قطع کنند. این پژوهشگران نتیجه می‌گیرند که این فیبرها سرعت جذب کربوهیدرات‌ها را کم می‌کنند و بدین ترتیب از صعود ناگهانی قند خون جلوگیری می‌کنند.

توصیه می‌شود روزانه یک قاشق سبوس آسیاب شده و در صورت ابتلا به یبوست بیش از این مقدار را مصرف نمایید. جوی دوسر برای افراد دیابتی که مستعد اضافه‌وزن هستند، بسیار مهم می‌باشد. اگر وزنتان را کاهش دهید معمولاً به‌طور آشکاری کنترل قند خونتان بهتر می‌گردد.

جو برای درمان دیابت

می‌توانید جو را جایگزین برنج کنید تا میزان قند خونتان بعد از خوردن غذا حدود ۷۰ درصد کاهش یابد و تا ساعت‌ها ثابت باقی بماند؛ بنابراین مصرف جو می‌تواند به کنترل قند خون کمک کند. ولی انواع شیرین شده‌ی آن را تهیه نکنید. جو سرشار از فیبر محلول است و به آهستگی جذب می‌شود و سطح قند خون شما را به‌سرعت افزایش نمی‌دهد. همچنین می‌تواند به کاهش وزن کمک کند زیرا فیبر محلول در جو باعث ایجاد احساس سیری برای زمان طولانی می‌شود.

فلفل تند برای درمان دیابت

مواد شیمیایی موجود در فلفل قرمز به نام کاپسایسینویید قابلیت پایین آوردن قند خون، کاهش سطح انسولین، کاهش تشکیل چربی‌ها در دیواره‌های سرخرگ‌ها و جلوگیری از تشکیل لخته‌های خونی را دارد.

گیاه دارویی برگ انبه برای درمان دیابت

گیاه دارویی برگ انبه تأثیر زیادی در درمان دیابت دارد. کافی است برگه‌های انبه را به مدت ۲۴ ساعت در آب خیس کنید. سپس برگ‌ها را بفشارید و آب به دست آمده را بخورید. یا برگه‌ای انبه را خشک کنید و سپس آسیاب کنید و روزی دو بار با آب مصرف کنید. این دو روش عوارض دیابت را از بین می‌برند.

گیاه دارویی زرشک برای درمان دیابت

بربرین یکی از موادی است که در زرشک وجود دارد و باعث کاهش قند خون می‌شود. پژوهشگران در موسسه کاران تأثیر بربرین را در کاهش قند خون بر روی موش‌ها آزمایش کردند و متوجه شدند خوردن آن باعث کاهش میزان قند خون، کم شدن چربی‌های موجود در جریان خون و کارکرد بهتر انسولین در بدن می‌شود. همچنین وزن بدن حیوان را کم می‌کند.

گیاه دارویی بومادران برای درمان دیابت

گیاه بومادران در درمان دیابت استفاده می‌شود.

قارچ خوراکی برای درمان دیابت

دانشمندان علوم تغذیه می‌گویند مصرف مواد حاوی مقدار بالای کروم، مانند قارچ‌ها، نقش به سزایی در درمان دیابت دارند.

گیاه دارویی سماق برای درمان دیابت

خاصیت سماق در جلوگیری از ترکیب گلوکز با مولکول‌های پروتئین‌های حیاتی بدن باعث شده تا این گیاه دارویی برای درمان دیابت مفید تشخیص داده شود.

گیاه دارویی سماق برای درمان دیابت

گیاه دارویی خار مریم برای درمان دیابت

گیاه دارویی خار مریم باعث افزایش حساسیت سلول‌ها به انسولین و کاهش قند خون می‌شود. ماده مؤثره آن سلی مارین نام دارد که تجویز آن به مقدار ۲۰۰ میلی‌گرم، سه بار در روز، موجب کاهش مختصر قند خون ناشتا و هموگلوبین A1C و چربی‌های خون می‌شود. فرآورده‌های این گیاه دارویی از دانه‌های داخل میوه تهیه می‌شود.

گیاه دارویی هندوانه ابوجهل برای درمان دیابت

هندوانه ابوجهل یکی از گیاهان دارویی متعلق به خانواده خیارها و کدوها است. میوه این گیاه دارای گلوکوزید قابل توجه بوده و به رنگ زرد است. در طب سنتی بسیاری از کشورها از جمله ایران تجویز میوه این گیاه جهت کاهش قند خون متداول است. میوه این گیاه بسیار سمی است و مصرف مقدار زیاد آن باعث اسهال ‌خونی و در نهایت مرگ می‌شود. تجویز ماده مؤثر هندوانه ابوجهل به مقدار ۱۰۰ میلی‌گرم، سه بار در روز و برای دو ماه موجب کاهش مختصر هموگلوبین A1C و قند خون ناشتا در بیماران دیابتی نوع دو می‌شود. تجویز این مقدار به مدت دو ماه در این بیماران بدون هیچ‌گونه عوارض جانبی گوارشی، کبدی و کلیوی می‌باشد.

گیاه دارویی اسفرزه برای درمان دیابت

گیاه دارویی اسفرزه یک داروی ملین گیاهی است که از طریق جذب آب باعث حجیم شدن محتویات روده می‌شود. به علت همین خاصیت حرکات دودی روده را افزایش داده و تخلیه مدفوع را تسهیل می‌کند. مصرف پودر گیاه دارویی اسفرزه به مقدار ۱۰ گرم در روز و به مدت هشت هفته هموگلوبین A1C را مختصراً کاهش می‌دهد.

گیاه دارویی چای سبز برای درمان دیابت

بسیاری از خواص چای سبز مربوط به ماده‌ای به نام کاتچین است که فعالیت آنتی‌اکسیدانی بالایی دارد. مصرف 1.5 گرم پودر چای سبز خشک، باعث کاهش مختصر قند خون در بیماران دیابتی می‌شود. مقدار توصیه شده برای بیماران دیابتی مصرف دو فنجان چای دم‌کرده در روز است.

گیاه دارویی چای ترش برای درمان دیابت

چای قرمز یا چای ترش که در نقاط مختلف با نام‌های متفاوتی شناخته می‌شود، دارای خواص کاهش دهنده قند خون می‌باشد.

سبوس گندم برای درمان دیابت

بدن انسان در یک فرآیند سریع و آسان کربوهیدرات‌های ساده را حذف کرده و قند آن را وارد جریان خون می‌کند. همین باعث می‌شود تا لوزالمعده سریعاً با تولید انسولین واکنش نشان دهد؛ اما هضم کربوهیدرات‌های مرکب به زمان بیشتری نیاز دارد و همین امر موجب می‌شود تا میزان قند خون به‌تدریج تغییر کند. در این حالت لوزالمعده فرصت بیشتری برای تنظیم قند خون دارد. سبوس گندم نیز یک کربوهیدرات مرکب و باارزش است که انجمن دیابتی‌های آمریکا به مصرف آن به‌جای کربوهیدرات‌های ساده‌ای مانند شکر و دیگر مواد نشاسته‌ای توصیه کرده است. متخصصان تغذیه مصرف حدود 30 گرم غلات سبوس‌دار را برای 3 تا 6 وعده در روز توصیه می‌کنند.

گیاه دارویی آلوئه ورا برای درمان دیابت

گیاه دارویی آلوئه ورا به‌عنوان یک گیاه شفابخش شناخته می‌شود. شیره خشک‌شده و ژله آن که از قسمت داخل برگ‌ها به دست می‌آید، در کاهش میزان قند خون بسیار مؤثر است.

گیاه دارویی علف چشمه برای درمان دیابت

گیاه علف چشمه در درمان دیابت مؤثر است. گیاه علف چشمه را می‌توان به حالت خام و یا شیره آن را به مقدار ۶۰ تا ۱۵۰ گرم در روز به صورت مخلوط در شیر یا در یک جوشانده مناسب مصرف کرد.

گیاه دارویی علف چشمه برای درمان دیابت

گیاه دارویی علف هفت بند برای درمان دیابت

گیاه دارویی علف هفت‌بند در درمان دیابت مؤثر است. جوشانده ۲۰ تا ۳۰ گرم برگ گیاه کامل ریشه‌دار علف هفت‌بند در یک لیتر آب به مقدار دو فنجان در روز مصرف می‌شود.

بادام‌زمینی برای درمان دیابت

بادام‌زمینی مانند لوبیا، توانایی کنترل قند خون را دارد. خوردن بادام‌زمینی منجر به افزایش تدریجی و یکنواخت سطح قند و انسولین خون می‌شود. این ویژگی بادام‌زمینی برای کسانی که بیماری قند دارند یا نسبت به تغییر سطح قند خون حساس هستند بسیار مفید است. بهتر است در مصرف خشکبار ازجمله بادام‌زمینی، اعتدال را رعایت کنیم؛ چراکه آن‌ها مقادیر زیادی چربی دارند. همچنین سعی کنید از انواع تفت داده نشده و بدون نمک آن‌ها استفاده کنید.

گیاه دارویی چای سیاه برای درمان دیابت

پژوهشگران هندی خاصیت چای سیاه در درمان دیابت را نشان داده‌اند. در چندین مطالعه عصاره چای سیاه سطح قند خون را به طور فراوانی در حیوانات آزمایشگاهی پایین آورد. با افزودن ادویه‌های کاهش دهنده قند خون به چای سیاه، یک نوشیدنی قوی برای درمان دیابت درست کنید.

گیاه دارویی برگ بو برای درمان دیابت

گیاه دارویی برگ بو باعث کارایی بیشتر انسولین در بدن می‌شود. برگ‌های گیاه دارویی برگ بو میزان قند خون را در حیوانات آزمایشگاهی پایین آورده است. پیش‌بینی می‌شود همین تأثیر را در انسان هم داشته باشد.

گیاه دارویی ختمی برای درمان دیابت

ریشه گیاه دارویی ختمی حاوی نوعی فیبر محلول گیاهی به نام پکتین است. خوردن پکتین راه مؤثری در پایین نگه داشتن قند خون می‌باشد. شما می‌توانید رشته‌های فیبری گیاه ختمی را در طول شب در آب بخیسانید و بعد مصرف کنید.

گیاه دارویی گزنه برای درمان دیابت

گیاه دارویی گزنه در طب سنتی ایران به عنوان یک داروی کاهنده گلوکز خون شناخته شده است. عصاره برگ گیاه دارویی گزنه می‌تواند یک نقش حفاظتی در برابر افزایش میزان قند خون و تخریب سلول‌های پانکراس داشته باشد.

گیاه دارویی کلپوره همدانی برای درمان دیابت

عصاره گیاه دارویی کلپوره همدانی به مقدار ۱۲۵ میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن و به مدت ۶ هفته قند خون را مختصراً کاهش می‌دهد.

لوبیا برای درمان دیابت

مطالعات نشان داده‌اند که خوردن غذاهای غنی از فیبرهای محلول به خصوص انواع لوبیا ، مانع بالا رفتن قند خون بعد از غذا شده و پایین افتادن بعدی آن را به تأخیر می‌اندازند. به این طریق میزان قند خون را نزدیک به محدوده طبیعی نگه می‌دارند. مصرف جوشانده میوه نارس و خشک شده گیاه لوبیا به مدت دو روز، هر روز یک فنجان بین دو غذا مفید است. اثر لوبیا را در درمان دیابت بیشتر مربوط به مواد شیمیایی فازول، فازین و آرژینین موجود در آن می‌باشد.

لوبیا برای درمان دیابت

گیاه دارویی عدس الملک برای درمان دیابت

عدس الملک یک گیاه دارویی بومی ایران است و در طب سنتی جهت کاهش قند خون بیماران دیابتی تجویز می‌شود. بااین‌حال مصرف روزانه پودر بذر این گیاه دارویی به مقدار ۱۵۰۰ میلی‌گرم در روز و به مدت دو ماه اثر مفیدی بر قند خون نشان نداده است و در حال حاضر اطلاعات علمی کافی در مورد اثرات این گیاه در دسترس نیست.

گیاه دارویی دارچین برای درمان دیابت

مطالعات نشان می‌دهند مبتلایان به دیابت می‌توانند با افزودن کمی دارچین به رژیم غذایی خود به حفظ سلامت بدنشان کمک کنند. در این مطالعات بیماران دیابتی که به مدت ۴۰ روز، روزانه یک گرم دارچین به رژیم غذایی معمول خود افزودند، میزان قند خون، کلسترول و چربی‌های خونشان تا ۳۰ درصد کاهش یافت. همچنین باعث کاهش میزان کلسترول قند و چربی خون در بیماران دیابتی گردید.

گیاه دارویی شنبلیله برای درمان دیابت

بعضی از محققان معتقدند شنبلیله برای درمان دیابت مفید است. مصرف شنبلیله موجب تسکین علائم دیابت، مانند پر نوشی و پر ادراری می‌شود. مصرف سبزی شنبلیله موجب کاهش قند خون می‌شود و به درمان دیابتی‌ها کمک می‌کند.

گیاه دارویی زردچوبه برای درمان دیابت

مصرف گیاه دارویی زردچوبه در درمان انواع بیماری‌ها و از جمله دیابت از اهمیت زیادی برخوردار است. این ادویه زندگی‌بخش به پایین آوردن قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک می‌کند. زردچوبه دشمن دیابت است. زردچوبه باعث افزایش ترشح انسولین و کاهش قند خون می‌شود. زردچوبه با داشتن ماده‌ای به نام کورکومین که نوعی آنتی اکسیدان است باعث تقلیل میزان پایداری انسولین شده و از بروز دیابت نوع ۲ جلوگیری می‌کند. میزان روزانه ۱۲ گرم زردچوبه از اختلالاتی قبیل انواع التهاب‌ها، چاقی و دیابت می‌کاهد. زردچوبه در بیماران دیابتی مانع از سخت شدن رگ‌های خونی می‌شود. زردچوبه همچنین تصفیه‌کننده خون است و در حل کردن لخته خون اثر بارزی دارد.

پیاز برای درمان دیابت

پیاز دارای یک نوع انسولین گیاهی به نام گلوکایین بوده که برای مبتلایان به بیماری دیابت داروی مؤثری است و قند خون را پایین می‌آورد. برای این منظور باید پیاز را به صورت خام مصرف نمایید. لازم به تذکر است که چون پیاز خام قند خون را کاهش می‌دهد، باید افرادی که قند خونشان کمتر از اندازه طبیعی است از خوردن زیاد آن خودداری نمایند. مصرف پیاز به صورت تازه، خشک و پخته در پیشگیری از بروز دیابت نقش مهمی دارد.

ترکیبات پایین آورنده قند در پیاز خیلی مؤثرتر از داروهای شیمیایی عمل می‌کنند به طور کلی خوردن پیاز خام خواص بیشتری به بدنتان می‌رساند.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :


منبع خبر :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

بازگشت به صفحه مجله پزشکی و سلامت

داروهای مرتبط با این مقاله
مشاهده و جستجوی داروهای بیشتر

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

با سلام و عرض ادب
دیابت دارم (ارثی) قند خونم حدودا 200 هست نزدیک 8 ماه موتورم ازکار افتاده نعوظ به سختی صورت میگیره و خیلی زمان کوناه لطفا راهنمایی بفرمایید. با تشکر 47 سال دارم

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام کاربر گرامی، اختلال در نعوظ رایج ترین مشکل در افراد مبتلا به دیابت است. راه اصلی درمان این مشکل، درمان دیابت است چون دیابت این مشکل را ایجاد کرده و تا زمانی که درمان نشده باقی بماند، اختلال در نعوظ هم وجود خواهد داشت. تا زمانی که دیابت کاملا درمان نشده است و قند خون به حالت عادی برنگشته است، میتوانید از روشی مثل ورزش کگل استفاده کنید. برای آشنایی با این ورزش مقاله زیر را مطالعه نمایید. بهترین راه های تقویت نعوظ با ورزش
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام و عرض خسته نباشید،مادر من 53ساله شون هست،حدود سیزده ساله که دیابت نوع دو دارن،و مرتب چکاپ میشه توسط دکتر،ولی حدود یک ماهه که وزن کم می‌کنه آزمایشات چکاپشون هم سالم بوده ولی نگران هستم که دلیل وزن کم کردنشون چی می‌تونه باشه،خیلی نگرانم که نکنه سرطان باشه،میشه کمکم کنید،آیا می‌تونه که بخاطر گرمای هوا و تحرک زیاد ایشون و دیابت باشه.خیلی نگرانم لطفاً راهنماییم کنید،سپاسگزارم…

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
سلام وقتتون بخیر باشه اگر تمامی آزمایشات کاملا خوب بوده جای نگرانی نیستش . بهتر است که مقدار مایعات و مصرف فیبرشون رو کمی بالا بیارن . اگر همچنان وزنشون پایین اومد ، با فوق تخصص غدد و یا متخصص داخلی مشاوره کنید . ان شا الله مشکل ایجاد شده به زودی مرتفع میشود .
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر