درمان جوش های هورمونی؛ (جوش ناحیه T یا پیشانی و خط وسط)

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 7 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
درمان جوش های هورمونی؛ (جوش ناحیه T یا پیشانی و خط وسط)

جوش های هورمونی چه هستند؟

درمان جوش های هورمونی مستلزم شناخت دقیق علت آن است. جوش های هورمونی همان‌طور که از نام آن مشخص است، بر اثر نوسانات هورمونی بدن به وجود می‌آیند. نوسانات هورمونی اغلب هنگام بلوغ و به دنبال تغییرات هورمونی این دوران رخ می‌دهند. با این وجود جوش های هورمونی ممکن است در هر سنی ایجاد گردد و حتی بزرگسالان را نیز تحت تأثیر قرار دهد. در بزرگسالان ممکن است علت عدم تعادل هورمونی یکسری از بیماری‌ها باشند.

جوش های هورمونی در زنان شایع‌تر از مردان است. برخی از عوامل ممکن است به این امر کمک کنند، از جمله قاعدگی و یائسگی. حدود 50 درصد زنان 20 تا 29 ساله و 25 درصد از زنان 40 تا 49 ساله دچار جوش های هورمونی می‌شوند.

با خواندن این مقاله درباره علت جوش های هورمونی و راه درمان جوش های هورمونی بیشتر خواهید دانست. پس با ما همراه باشید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” درمان جوش صورت با گلاب ” را نیز در وب سایت پزشکی دکتر سوشا بخوانید.

جوش های هورمونی چه هستند؟

راهنما و پیشنهاد خرید محصولات مراقبتی پوست:

برای خرید انواع محصولات ضد جوش و آنتی آکنه کلیک کنید. اگر در خصوص خرید محصولات مراقبتی پوست نیاز به مشاوره دارید می توانید با شماره های ما از بخش تماس با ما، ارتباط برقرار کنید. با کسب اطلاعات صحیح ،خرید درست و متناسب با نیاز خود را در فروشگاه دکتر سوشا تجربه کنید.

شکل جوش های هورمونی چگونه است؟

در دوران بلوغ، جوش های هورمونی اغلب در ناحیه T صورت ایجاد می‌گردند. ناحیه T یعنی پیشانی و خط وسط صورت که شامل بینی و چانه می‌شود. این در حالی است که جوش های هورمونی در بزرگسالان معمولاً در قسمت پایین صورت ایجاد می‌گردد. منظور قسمت پایین گونه و در ناحیه فک می‌باشد.

جوش های هورمونی می‌توانند به صورت جوش سر سیاه و یا سر سفید ظاهر گردند. بعلاوه از نظر اندازه ممکن است گاهی کوچک باشند و گاهی هم به بزرگی یک کیست. کیست‌ها در بخش‌های عمقی‌تر پوست تشکیل می‌شوند و سطحی نیستند. این ضایعات پوستی نسبت به لمس حساس هستند.

جوش های هورمونی ممکن است بر اثر تغییرات هورمونی شدیدی رخ دهد که در دوران زیر اتفاق می‌افتد:

  • قاعدگی
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • یائسگی
  • افزایش سطح آندروژن

زمانی که تغییرات هورمونی در بدن ایجاد گردد، تغییراتی نیز در پوست به وقوع می‌پیوندد. نتیجه این تغییرات ایجاد جوش های هورمونی در سطح پوست می‌باشد. برخی از این تغییرات عبارتند از:

  • التهاب پوست
  • افزایش تولید چربی در پوست
  • وارد شدن سلول‌های مرده پوست به فولیکول‌های مو
  • تولید هرچه بیشتر باکتری‌های مولد آکنه به نام پروپیونی باکتریوم آکنه (Propionibacterium acnes)

همچنین پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” درمان جوش صورت با عسل ” را نیز در وب سایت پزشکی دکتر سوشا بخوانید.

آیا جوش های دوران یائسگی نوعی از جوش های هورمونی هستند؟

بسیاری از زنان از سنین 40 تا 50 سالگی می‌کنند. یائسگی منجر به کاهش طبیعی در هورمون‌های تولید مثلی و پایان قاعدگی می‌گردد.

برخی از زنان در این دوران دچار جوش های هورمونی می‌شوند. این به احتمال زیاد به دلیل کاهش سطح استروژن و یا افزایش سطح هورمون‌های آندروژن مانند تستوسترون است. شما حتی ممکن است در صورت استفاده از داروهای جایگزینی هورمون (HRT) که برای بهبود علائم یائسگی تجویز می‌شوند نیز دچار جوش های هورمونی شوید. علت آن است که برخی از HRT ها با مقدار زیادی هورمون پروژسترون را برای جایگزینی استروژن و پروژسترون بدن، به بدن می‌رسانند. این هورمون می‌تواند شرایط بدن را تغییر دهد و باعث ایجاد جوش و آکنه در بدن زنان شود.

حال علت جوش های هورمونی هرچه که باشد، حتماً سؤال بعدی شما این است: درمان جوش های هورمونی چگونه است؟

آیا جوش های دوران یائسگی نوعی از جوش های هورمونی هستند؟

درمان جوش های هورمونی به روش قدیمی

حتی اگر جوش های هورمونی شما از نوع خفیف و ملایم باشند، محصولات موضعی ضد جوش بدون نسخه معمولاً در درمان آن موفق نیستند. علت آن است که جوش های هورمونی معمولاً به صورت کیست درمی‌آیند. کیست‌ها به صورت عمقی در پوست ایجاد می‌گردند و از دسترس داروها خارج می‌گردند.

مصرف داروهای خوراکی برای درمان جوش های هورمونی تأثیر بیشتری دارند. این داروها می‌توانند هورمون‌ها را متعادل کنند و جوش‌ها را از بین ببرند. برخی از این داروها عبارتند از داروهای ضد بارداری خوراکی و داروهای ضد آندروژن.

داروهای پیشگیری از بارداری خوراکی که معمولاً برای درمان آکنه استفاده می‌شوند عبارتند از اتینیل استرادیول (ethinylestradiol) به علاوه یکی از موارد زیر:

  • دروزپیرنون (drospirenone)
  • نورژستیمیت (norgestimate)
  • نورتیندرون (norethindrone)

ترکیب این داروها با یکدیگر، هورمون‌هایی که منجر به جوش های هورمونی می‌شوند هدف قرار می‌دهد. مصرف این داروها به خصوص در دوران اوج تغییرات هورمونی مثلاً طی دوره تخمک‌گذاری مفید می‌باشند.

اگر شما سابقه لخته شدن خون، فشار خون بالا یا سرطان سینه دارید، نمی‌توانید از داروهای پیشگیری از بارداری برای درمان جوش های هورمونی استفاده کنید. همچنین اگر سیگار می‌کشید نیز نمی‌توانید از این داروها استفاده کنید.

درمان جوش های هورمونی با داروهای آنتی-آندروژن

هر دوی مردان و زنان دارای سطوح طبیعی از هورمون آندروژن هستند. تولید بیش از حد این هورمون به ایجاد جوش های هورمونی منجر می‌گردد. درواقع افزایش تولید آندروژن منجر به افزایش تولید چربی و همچنین اختلال در عملکرد فولیکول‌ها مو می‌گردد. داروهای آنتی آندروژن با کاهش هورمون اندروژن مردانه به درمان جوش های هورمونی کمک می‌کنند.

اگرچه اسپیرونولاکتون (آلدکتون) عمدتاً برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شود، اما اثرات آنتی آندروژن دارد؛ به عبارت دیگر، این دارو می‌تواند از تولید بیشتر آندروژن جلوگیری کند تا سطح هورمون در بدن شما به تعادل برسد.

درمان جوش های هورمونی با رتینوئید

اگر جوش های هورمونی شما خفیف باشند، ممکن است بتوانید از رتینوئیدهای موضعی برای درمان جوش های هورمونی استفاده کنید. رتینوئید ها از مشتقات ویتامین A هستند.

انواعی از کرم‌ها، ژل‌ها و لوسیون های رتینوئید در بازار وجود دارند که به صورت بدون نسخه قابل تهیه هستند. همچنین در صورت لزوم می‌توانید با مراجعه به پزشک، نسخه مربوط به تهیه انواع قدرتمندتر آن را دریافت کنید.

در صورتی که روزانه از رتینوئید موضعی استفاده می‌کنید، مهم است که حتماً به طور منظم از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید. رتینوئیدها خطر آفتاب‌سوختگی را افزایش می‌دهند و ممکن است دچار لک‌های پوستی شوید.

درمان جوش های هورمونی با رتینوئید

درمان جوش های هورمونی با روش‌های طبیعی

روش‌های طبیعی و خانگی درمان جوش های هورمونی نیز در بسیاری از موارد مؤثر هستند. بعلاوه اینکه درمان‌های طبیعی معمولاً عوارض جانبی ناشی از داروهای شیمیایی را نیز ندارند؛ اما ممکن است به اندازه آن‌ها مؤثر نباشند. در ادامه برخی از روش‌های طبیعی درمان جوش های هورمونی ارائه گردیده است که می‌توانید آن‌ها را نیز امتحان کنید.

روغن درخت چای برای درمان جوش های هورمونی

روغن درخت چای از طریق کاهش التهاب به درمان جوش های هورمونی کمک می‌کند. نتایج یک مطالعه نشان داد که استفاده از روغن درخت چای 5٪ توانست به درمان جوش های هورمونی خفیف تا متوسط کمک کند.

روغن درخت چای در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست مانند پاک‌کننده‌ها و تونرها موجود است. شما همچنین می‌توانید مستقیماً از روغن درخت چای به عنوان درمان موضعی جوش های هورمونی بهره ببرید.

قبل از استفاده، باید روغن درخت چای را با یک روغن حامل رقیق کنید. بهترین گزینه‌ها برای روغن حامل شامل روغن نارگیل، جوجوبا و زیتون هستند. به عنوان یک قانون کلی، شما می‌بایست حدود 12 قطره روغن حامل به هر یک تا دو قطره از روغن درخت چای بیفزایید.

همچنین قبل از استفاده از روغن درخت چای رقیق‌شده، یک آزمایش پوستی انجام دهید تا مطمئن شوید نسبت به آن حساسیت ندارید. برای انجام این کار، مقدار کمی از روغن رقیق‌شده را در قسمت داخلی ساعد خود استعمال کنید. اگر در عرض 24 ساعت هیچ تحریک یا التهابی نداشته باشید، می‌توانید با اطمینان آن را در دیگر بخش‌ها نیز استفاده کنید.

آلفا هیدروکسی اسید برای درمان جوش های هورمونی

اسیدهای هیدروکسی آلفا (AHAs) اسیدهای گیاهی هستند که عمدتاً از مرکبات به دست می‌آیند. AHAs می‌تواند به برداشت سلول‌های مرده پوست کمک کند. همچنین AHAs می‌تواند جای جوش و یا جای باقی‌مانده از زخم‌ها را کاهش دهد.

AHA در بسیاری از ماسک‌ها و کرم‌های بدون نسخه وجود دارد. همانند رتینوئید، AHAs نیز حساسیت پوست شما را در برابر نور خورشید افزایش می‌دهد؛ بنابراین هنگام استفاده از محصولات AHA نیز همیشه باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

چای سبز برای درمان جوش های هورمونی

چای سبز به عنوان یک عامل مؤثر برای کاهش التهاب در بدن شناخته شده است؛ بنابراین می‌توانید علاوه بر دیگر اقدامات مراقبت از پوست، روزانه چند فنجان چای سبز نیز بنوشید. البته در اکثر لوسیونها و ژل‌ها نیز از عصاره حداقل 2% چای سبز استفاده شده است.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” درمان جوش بدن با سریع‌ترین و بهترین روش ” را نیز در وب سایت پزشکی دکتر سوشا بخوانید.

چای سبز برای درمان جوش های هورمونی

محدودیت‌های رژیم غذایی برای درمان جوش های هورمونی

تا کنون نقش دقیق رژیم غذایی در درمان جوش های هورمونی مشخص نشده است. با این وجود به نظر می‌رسد که برخی از غذاها جوش های هورمونی را تشدید می‌کند و برخی دیگر نیز به درمان آن‌ها کمک می‌کند.

بهترین غذاهایی که منجر به درمان جوش های هورمونی می‌شوند، غذاهای ضد التهابی هستند. غذاهای گیاهی حاوی میزان بالایی از آنتی اکسیدان هستند که می‌تواند باعث کاهش التهاب و افزایش شفافیت پوستی شود. همچنین اسیدهای چرب امگا 3 نیز می‌توانند باعث کاهش التهاب پوست شوند.

بر خلاف تصور عمومی، هله هوله و فست فود باعث ایجاد جوش در بدن نمی‌شود؛ اما مصرف بیش از حد آن به دلیل اینکه التهاب را در بدن افزایش می‌دهد، می‌تواند منجر به بروز جوش و آکنه گردد.

ممکن است نیاز باشد که محدودیت‌های زیر را در رژیم غذایی خود اعمال کنید:

  • قند
  • محصولات لبنی
  • کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند نان سفید و ماکارونی
  • گوشت قرمز

همچنین پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” درمان جوش صورت به روش سنتی و طبیعی |بخش اول ” را نیز در وب سایت پزشکی دکتر سوشا بخوانید.

توصیه‌های مفید برای درمان جوش های هورمونی

برای درمان جوش های هورمونی می‌توانید از توصیه‌های زیر نیز پیروی کنید:

  • صورت خود را در صبح و عصر شستشو دهید.
  • از مصرف بیش از حد محصولات ضد آکنه خودداری کنید زیرا ممکن است باعث تحریک و خشکی پوست شما شود.
  • هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
  • از محصولات آرایشی استفاده کنید که منجر به بسته شدن منافذ صورتتان نشود.

منبع مقاله :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

بازگشت به صفحه مجله پزشکی و سلامت

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر