علت قرمزی لثه و متورم شدن آن چیست؟ +(بهترین روش درمان)

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 9 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
علت قرمزی لثه و متورم شدن آن چیست؟ +(بهترین روش درمان)

چکیده مطلب 

لثه‌ اهمیت به سزایی در سلامت دهان و دندان ایفا می‌کند. در حالت عادی لثه‌ از بافت صورتی رنگ ضخیم، فیبری و پر از عروق خونی تشکیل شده‌ است که استخوان‌های فک را می‌پوشاند. اما گاهی به علل مختلف، لثه‌ دچار تورم و قرمزی شده و دردناک می‌شود که نیاز به درمان و مراقبت دارد. در این مقاله علت تورم و قرمزی لثه را بررسی کرده و روش‌های درمان خانگی قرمزی لثه را شرح می‌دهیم.

علت تورم و قرمزی لثه چیست؟

معمولاً علت اصلی تورم و قرمزی لثه بیماری ژنژیویت ( Gingivitis ) است، اما در برخی موارد هم ممکن است بیماری‌های لثه مسبب آن نباشند؛ بلکه علت آن سایر بیماری‌هایی باشند که به دنبال آن‌ها عوارضی چون حساسیت‌های دهانی و در نهایت تورم و قرمزی لثه ایجاد می‌گردد.

اولین گام برای پیدا کردن بهترین راه درمان قرمزی لثه و تورم آن، مشخص کردن علت دقیق آن است. در ادامه مطلب علل اصلی و نحوه درمان قرمزی لثه و تورم آن‌ آورده شده است که می‌توانید با مطالعه آن‌ها دید خوبی نسبت به راهکارهای درمانی این عارضه پیدا کنید.

قرمزی لثه به خاطر چیست؟

علائم و نشانه های قرمزی لثه و التهاب آن

نشانه های زیر در این بیماری پدیدار می‌شوند:

  • قرمز شدن لثه دور دندان
  • موقع استفاده از مسواک و نخ دندان لثه خونریزی می‌کند.
  • احساس مزه بد یا بوی بد در دهان
  • وجود نقاط سفید روی لثه‌ها
  • فاصله افتادن بین دندان و لثه
  • وجود آلودگی و جرم بین لثه و دندان

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” بهداشت دهان و دندان در طب سنتی ” را نیز در وب‌سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید.

یک پیشنهاد رایگان به کاربران : در صورتی که سوالی دارید، می‌توانید به بخش مشاوره پزشکی آنلاین سایت پزشکی دکتر سوشا مراجعه کرده و سؤالات خود را مطرح نمایید. 

علت قرمزی لثه در اطراف دندان

تورم و قرمزی لثه به علت ژنژیویت

ژنژیویت به معنای عفونت در بافت اطراف دندان‌ها می‌باشد که می‌تواند منجر به تورم و قرمزی لثه‌ها شود؛ در برخی موارد ممکن است این عارضه ایجاد خونریزی نیز بکند.

برخی از نشانه‌های ژنژیویت عبارت‌اند از:

  • جدا شدن لثه‌ از خط دندان‌ها
  • بوی بد دهان و تنفس بدبو
  • لق شدن دندان‌ها

ژنژیویت معمولاً در اثر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان به میزان کافی ایجاد می‌گردد. اگر فکر می‌کنید که بیماری ژنژیویت باعث تورم و قرمزی لثه شما شده است، حتماً به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

علت قرمزی لثه و متورم شدن لثه در اثر بیماری

تورم و قرمزی لثه به علت بارداری

انجمن بارداری آمریکا هشدار می‌دهد که برخی از زنان باردار ممکن است در طول بارداری دچار تورم و قرمزی لثه شوند. تغییرات ناشی از هورمون‌های بارداری باعث تغییر نوع واکنش شما نسبت به باکتری‌های موجود در دهان می‌شود؛ این امر باعث می‌شود شرایط مناسبی برای تشکیل پلاک‌های دندانی در دهان ایجاد شود و لثه‌ها حساس شوند.

زنان به ویژه در سه ماهه دوم بارداری خود در معرض این مشکلات دهان و دندان قرار دارند؛ بنابراین مهم است که در این دوران مراقبت‌های دندانپزشکی لازم را به عمل آوریم و به طور منظم به دندان‌پزشک مراجعه کنیم.

علت تورم و قرمزی لثه در دوران بارداری

تورم و قرمزی لثه به علت سوء تغذیه و بیماری

بعضی از شرایط و مشکلات پزشکی نیز ممکن است منجر به تورم و قرمزی لثه شود. بیماری‌هایی که سیستم ایمنی را تضعیف می‌کنند، همچنین سوء تغذیه و بیماری‌های مزمن می‌توانند به سلامت لثه‌ها آسیب برساند.

هنگامی که اختلالات خود ایمنی باعث کاهش گلبول‌های سفید خون می‌شود، که تحت عنوان نوتروپنی خود ایمن (neutropeenia autoimmune) شناخته می‌شود، نیز ممکن است تورم و قرمزی لثه ایجاد گردد.

مصرف کم ویتامین C نیز می‌تواند باعث تورم و قرمزی لثه شود. بزرگ‌سالان باید روزانه بین ۷۵ تا ۹۰ میلی‌گرم ویتامین C مصرف کنند.

قرمز شدن لثه ها و التهاب آنها بر اثر سوء تغذیه

تورم و قرمزی لثه به علت استفاده از لوازم دندانپزشکی

استفاده از لوازم دندانپزشکی مانند دندان مصنوعی ، پروتزهای دندانی ، سیم‌های ارتودنسی و سایر ابزار دندانپزشکی از دلایل کلاسیک تورم و قرمزی لثه‌ها هستند. دهان شما یکی از نواحی حساس بدنتان است که گاهی نسبت به مواد خارجی پاسخ مطلوبی نمی‌دهد.

در بعضی موارد، با استفاده مکرر از این ابزار دندانپزشکی ، تورم و قرمزی لثه به مرور زمان کاهش می‌یابد؛ اما اگر آن قدر ادامه یافت که باعث ناراحتی شما شد حتماً با دندان‌پزشک یا متخصص ارتودنسی خود مشورت نمایید.

همانطور که در بالا اشاره شد، بوی بد دهان از عوارض قرمزی لثه است.  اما اگر شما دچار عفونت سینوزیت هستید، بهتر است بدانید این مشکل با بوی بد دهان همراه است. از مجله پزشکی دکتر سوشا مقاله ” بهترین روش درمان بوی بد دهان ناشی از سینوزیت ” را مطالعه نمایید تا از روش‌های بهبود آن آگاه شوید.

علت قرمز شدن لثه ها بعد از استفاده لوازم دندانپزشکی

تورم و قرمزی لثه به علت برخی داروها

بعضی از داروها ، از جمله دیالانتین (dilantin)، فنوباربیتال (phenobarbital) یا مسدودکننده های کانال کلسیم (calcium channel blockers) می‌توانند به عنوان یک عارضه جانبی باعث تورم و قرمزی لثه شوند. بررسی کنید که آیا به تازگی مصرف داروی جدیدی را شروع کرده‌اید؟ شاید همین دارو علت تورم و قرمزی لثه شما باشد.

تورم و قرمزی لثه به علت استفاده دارو

تورم و قرمزی لثه‌ به دلیل عفونت

عفونت‌های ناشی از قارچ‌ها و ویروس‌ها نیز می‌تواند به تورم و قرمزی لثه‌ها منجر شود. در صورت ابتلا به عفونت‌های هرپسی (نوعی عفونت ویروسی که باعث تبخال نیز می‌شود) ممکن است نوعی بیماری به نام ژنژیوواستوماتیس حاد هرپسی (acute herpetic gingivostomatitis) ایجاد گردد. یکی از عوارض این بیماری نیز تورم و قرمزی لثه‌ها می‌باشد.

این مطلب را نیز مد نظر قرار دهید که ابزاری مثل دندان گیرهای کودکان محل مناسبی برای رشد کپک هستند ، دندان گیرهای کودکان محل مناسبی برای رشد کپک هستند ، پس علاوه بر لوازم دندانپزشکی ، برخی اشیاء که به دهان وارد می‌شوند هم می‌توانند منشأ انتقال عفونت به دهان باشند.

برفک دهان که در نتیجه رشد بیش از حد مخمرهای طبیعی دهان ایجاد می‌گردد، می‌تواند باعث تورم و قرمزی لثه شود. پوسیدگی دندان هم در صورتی که درمان نشود ایجاد آبسه دندانی می‌کند که ممکن است به تورم و قرمزی لثه منجر شود.

علل قرمزی لثه در کودکان می‌تواند تا حدودی متفاوت از بزرگسالان باشد که مطلب کاملی در این مورد در سایت ارائه شده است که مطالعه آن را به شما توصیه می‌کنیم.

لثه قرمز رنگ به علت داشتن عفونت

درمان تورم و قرمزی لثه

در صورتی که تورم و قرمزی لثه شما بیش از دو هفته به طول انجامید می‌بایست حتماً برای تعیین علت دقیق آن و شروع مراحل درمان، به پزشک مراجعه کنید. دندان‌پزشکتان پس از معاینه کامل دهان و دندان‌ها ، سؤالاتی در مورد زمان شروع علائم و چگونگی وقوع آن خواهد پرسید.

پزشک شما همچنین سؤالاتی درباره باردار بودن شما، تغییراتی که اخیراً در رژیم غذایی خود داشته‌اید، سابقه هرگونه بیماری و یا شروع مصرف داروهای جدید خواهد پرسید. حتی ممکن است برای بررسی عفونت درخواست انجام آزمایش خون بدهد.

درمان بیماری لثه از جمله التهاب

کاری که شما باید انجام دهید این است که حتماً برای معاینه دهان و دندان خود به طور منظم به دندان‌پزشک مراجعه کنید. در صورتی که علت تورم و قرمزی لثه ، بیماری‌های عفونی لثه بود، اطلاعات خود را در مورد اصول بهداشت دهان و دندان از طریق دندان‌پزشکتان بالا ببرید تا بتوانید با رعایت آن‌ها در خانه لثه‌هایی بدون درد و تورم داشته باشید.

برخی از اصول بهداشت دهان و دندان مثل مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن روزانه بسیار ساده ولی در عین حال کاربردی هستند.

بسته به اینکه علت تورم و قرمزی لثه شما چه باشد، دندان‌پزشکتان راه‌های مختلفی را پیشنهاد خواهد کرد؛ در ادامه نکاتی راجع به راه‌های درمان تورم و قرمزی لثه آورده شده است که می‌تواند در آشنایی شما با روش‌های درمان قرمزی لثه و تورم آن، مؤثر باشد.

درمان تورم و قرمزی لثه با روش صحیح نخ دندان کشیدن

درمان تورم و قرمزی لثه با شستشوی نمکی دهان

دندانپزشک شما ممكن است برای پیشگیری از ژنژیویت و پلاک‌های دهانی، شستشوی دهانی با محلول‌های نمکی ولرم را تجویز كند. همچنین ممکن است مارک خاصی از خمیر دندان که دارای فرمولی متناسب با وضعیت شماست، توصیه نماید.

رفع التهاب لثه با محلول‌ نمکی

درمان تورم و قرمزی لثه با کمک کمپرس سرد و گرم

قرار دادن کمپرس گرم بر روی صورت به درمان درد لثه کمک می‌کند و کمپرس سرد نیز در کاهش تورم و قرمزی لثه مؤثر خواهد بود.

درمان تورم و قرمزی لثه با کمپرس سرد و گرم

درمان تورم و قرمزی لثه با نوشیدن مقدار زیادی آب

مقدار زیادی آب بنوشید ؛ چراکه آب باعث تحریک تولید بزاق می‌شود؛ بزاق قابلیت کشتن باکتری‌های مولد بیماری دهان و دندان را دارد.

درمان قرمزی لثه با تورم با نوشیدن مقدار زیاد آب

درمان تورم و قرمزی لثه با مصرف آنتی بیوتیک ها

در برخی موارد که علت قرمزی لثه و التهاب آن عفونت های باکتریایی باشد، ممکن است لازم باشد از داروهای آنتی بیوتیک استفاده کنید.

درمان قرمز شدن لثه با آنتی بیوتیک

درمان تورم و قرمزی لثه با مصرف داروهای ضد التهابی

از آنجایی که التهاب می‌تواند اعصاب فکتان را تحریک کند، علت بیشتر دردهای مرتبط با تورم و قرمزی لثه‌ها در واقع فشاری است که این تورم بر روی اعصاب وارد می‌کند نه چیز دیگر. مصرف داروهای ضد التهابی مثل استامینوفن (acetaminophen) یا ایبوپروفن (ibuprofen) می‌تواند به شما کمک کند تا در مواقع اضطراری و قبل از دیدن پزشک یا دندانپزشکتان تا حدودی درد خود را تسکین دهید.

رفع تورم و قرمزی لثه با داروهای ضد التهابی

خوردن غذاهای سرد برای درمان تورم و قرمزی لثه

تا زمانی که حساسیت به دندان‌ها سرایت نکرده باشد، می‌توانید با مصرف غذاهای سرد به کاهش تورم و قرمزی لثه کمک کنید و تا حدودی درد ناشی از آن را از بین ببرید؛ بنابراین، می‌توانید قطعه‌ای یخ یا مثلاً انگور یخ‌زده را در محل تورم و قرمزی لثه امتحان کنید تا درد و تورم به‌آرامی و به طور طبیعی کاهش یابد.

درمان مشکل التهاب دندان با خوردن مواد غذایی سرد

استفاده از بنزوکائین برای درمان تورم و قرمزی لثه

لثه‌های متورم و قرمز ، قطعاً دردناک نیز هستند؛ محصولاتی که حاوی بنزوكائین (benzocaine) هستند، را می‌توان به صورت موضعی برای تسکین درد ، تورم و قرمزی لثه‌ها استفاده کرد. اگر چه این روش درمانی فقط یک راه حل موقت است، اما می‌تواند تا زمان مراجعه به پزشک و یا تا وقتی که سایر درمان‌ها تأثیر خود را بگذارند، به کاهش تورم و قرمزی لثه‌ها و درد ناشی از آن‌ها کمک کند.

یک توصیه رایگان : برای دسترسی به تعداد زیادی از مقالات سایت دکتر سوشا در زمینه دندان روی لینک کلیک کنید.

استفاده از بنزوکائین برای رفع قرمزی و التهاب لثه

درمان تورم و قرمزی لثه با عمل جراحی

در موارد شدید ژنژیویت ، ممکن است نیاز به جراحی باشد؛ یکی از روش‌های جراحی شیوه‌ای است که در آن دندان‌پزشک لثه آسیب دیده، پلاک‌های دندان ، تارتار یا رسوبات را به صورت لایه‌لایه برداشت می‌کند و اجازه می‌دهد که تورم و قرمزی در بخش باقیمانده لثه ، بهبود یابد.

درمان تورم و قرمز شدن لثه با جراحی

پیشگیری از تورم و قرمزی لثه

برخی از اقدامات پیشگیرانه‌ای که می‌توانید برای جلوگیری از ایجاد تورم و قرمزی لثه انجام دهید، در زیر آورده شده است:

رعایت بهداشت دهان و دندان

به طور مرتب از مسواک و نخ دندان استفاده کنید به خصوص بلافاصله پس از صرف غذا. حداقل هر شش ماه یک‌بار برای معاینه به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا در صورت نیاز دندان‌های شما را جرم‌گیری کند. اگر دهان خشکی دارید با پزشک خود در این باره صحبت کنید؛زیرا خشکی دهان می‌تواند خطر ایجاد پلاک‌های دندانی را افزایش دهد.

تفکرات اشتباهی در خصوص بهداشت دهان و دندان بین مردم رواج دارد؛ شاید بهتر باشد با افزایش دانش خود در این زمینه، به سلامت بیشتر دهان و دندانتان کمک کنید.

تورم و قرمزی لثه : مسواک زدن برای سلامت لثه

تغذیه

دریافت میزان کافی کلسیم ، ویتامین C و اسیدفولیک می‌تواند در پیشگیری از تورم و قرمزی لثه به شما کمک کند. افرادی که در رژیم غذایی روزانه خود به میزان کافی کلسیم دریافت نمی‌کنند، بیشتر به بیماری‌های لثه دچار می‌شوند. ویتامین C و اسیدفولیک نیز برای سلامت لثه و پیشگیری از ژنژیویت اهمیت دارند.

تورم و قرمزی لثه‌ها مشکلی نیست که خیلی نگران کننده باشد، به ویژه هنگامی که علت اصلی آن به خوبی مشخص گردد.

تورم و قرمزی لثه : سلامت لثه با ویتامین ث

تصاویر تورم و قرمزی لثه

عکس تورم و قرمزی لثه

 

نتیجه گیری:

رعایت بهداشت مهم‌ترین روش برای درمان تورم و قرمزی لثه است. بهتر است روزانه دوبار مسواک و یک‌بار نخ دندان استفاده شود تا از بروز این مشکل جلوگیری شود. اهمیت ندادن به سلامت دهان و لثه موجب بیماری‌های حاد و مزمن در بدن می‌شود.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :


منبع مقاله :

تهیه و گردآوری : سایت سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

سلام لثه هام قرمز شده ورم کرده دوروزه که اموکسی سیلین ومترونیدازول مصرف میکنم ورم لثه ها هم درد هم داره لطفا راهنمایی کنید سن ۳۷

مشاهده کامل

سلام با خوردن گوجه سبز روی لثه قرمز شده چون به هسته گوجه سابیده شده برای رفع قرمزی و اینکه ضخم نشه چه کنم؟ در ضمن ۲۲ ساله خانم هستم مجرد با دندانهای سالم

مشاهده کامل

مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر