بایدها و نبایدهایی در درمان بیماری هپاتیت C

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
بایدها و نبایدهایی در درمان بیماری هپاتیت C

درمان بیماری هپاتیت C

مجله پزشکی و سلامتبیماری هپاتیت C، یک عفونت ویروسی است که کبد را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به لطف پیشرفت‌های اخیر، در حال حاضر قابل درمان است. اما در طول درمان بیماری هپاتیت C باید توصیه‌های خاصی را رعایت کنید تا مراحل درمان بیماری شما با موفقیت طی شود. نکاتی که در این مطلب می‌خوانید، بایدها و نبایدهایی در درمان بیماری هپاتیت C هستند که باید آن‌ها را رعایت کنید.

دارویی را بدون مشورت با پزشک، مصرف نکنید

داروهای مختلف، تداخلات دارویی بالقوه‌ای با داروهای درمان هپاتیت C ایجاد می‌کنند و برخی از داروها می‌توانند باعث مشکلات کبدی شوند، به همین دلیل است که قبل از اضافه کردن مصرف هر دارویی به رژیم غذایی خود، باید با پزشک مشورت کنید. برخی از داروهای مورد استفاده برای رفلکس اسید، بزرگ شدن پروستات، پیشگیری از بارداری، کلسترول بالا و تشنج می‌توانند با داروهای درمان بیماری هپاتیت C تداخل ایجاد کنند. برای درمان بیماری هپاتیت C باید هر داروی را زیر نظر پزشک استفاده نمایید.

مکمل و ویتامین‌ها را بدون مشورت با پزشک، مصرف نکنید

تأثیر مکمل‌های غذایی از نظر علمی برای درمان بیماری هپاتیت C اثبات شده نیست. حتی برخی از مکمل‌ها، عوارض جانبی مضری دارند و ممکن است تداخل دارویی با داروهای درمان بیماری هپاتیت C ایجاد کنند. قبل از مصرف مکمل‌ها و ویتامین‌ها، با پزشک خود مشورت نمایید تا خطری شما را تهدید نکند.

رعایت دستورالعمل‌های دقیق پزشک برای درمان بیماری هپاتیت C

برای موفقیت در پروسه درمان بیماری هپاتیت C باید داروهای تجویز شده توسط پزشک را مصرف کنید. اگر دوزی از دارو را فراموش کنید، احتمال مقاوم شدن ویروس به دارو، افزایش می‌یابد. اگر عوارض جانبی مصرف داروهای درمان هپاتیت C در شما بسیار زیاد بود، به پزشک خود مراجعه کنید تا با برنامه ریزی درمانی مناسبی، بیماری شما تسکین یابد.

رعایت دستورالعمل‌های دقیق پزشک برای درمان بیماری هپاتیت C

مراجعه منظم به پزشک

از آنجایی که روزانه داروهای جدیدی به لیست داروهای درمان بیماری هپاتیت C اضافه می‌شود، بایدها و نبایدهای درمان بیماری هپاتیت C نیز تغییر می‌کند و به همین دلیل است که به طور منظم باید زیر نظر پزشک باشید تا پزشک بتواند توصیه‌های لازم را به شما بکند. برای بررسی روند درمان و انجام آزمایش‌های لازم در طول درمان بیماری هپاتیت C باید زیر نظر پزشک باشید. اگر مشکل و یا عارضه جانبی داشتید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

اجتناب از مصرف الکل

الکل به عنوان یک سم از طریق کبد پردازش می‌شود و می‌تواند درست مانند ویروس بیماری هپاتیت C یک منبع التهاب در کبد باشد. به همین دلیل است که در مراحل درمان بیماری هپاتیت C به هیچ عنوان نباید الکل مصرف کنید، زیرا، نوشیدن الکل باعث کند شدن پاسخ ایمنی به ویروس، افزایش شدت آسیب کبدی و مؤثر نبودن درمان می‌شود.

هیدراته نگه داشتن بدن در درمان بیماری هپاتیت C

نوشیدن آب و مایعات کافی موجب کاهش علائم شبیه به سرماخوردگی در بیماری بیماری هپاتیت C می‌شود. روزانه 8-6 لیوان آب بنوشید و از نوشیدن الکل و نوشیدنی‌های کافئین دار اجتناب نمایید (زیرا موجب دهیدراته شدن بدن می‌شوند).

در گازهای سمی رنگ‌ها، پاک کننده‌ها و دیگر مواد شیمیایی مضر تنفس نکنید

در حین درمان بیماری هپاتیت C بسیار مهم است که دور از سموم باشید، زیرا این سموم به کبد شما آسیب می‌رسانند. قرار گرفتن در معرض مواد و یا گازهای سمی می‌تواند موجب آسیب به سلول‌های کبدی شود و منجر به تجمع چربی (استئاتوز)، مرگ سلول‌های کبدی، سیروز و یا سرطان کبد شود.

در گازهای سمی رنگ‌ها، پاک کننده‌ها و دیگر مواد شیمیایی مضر تنفس نکنید

اگر تصمیم به باردار شدن دارید، با پزشک خود مشورت کنید

ریباویرین داروی درمان بیماری هپاتیت C است که خطر نقص جنین را افزایش می‌دهد و به همین دلیل نباید زنان و مردانی که تصمیم به بچه‌دار شدن دارند، از این دارو استفاده کنند. این خطر خیلی جدی است و به همین دلیل فردی که تحت درمان است، باید قبل از با پزشک خود مشورت نماید و پس از گذشت 6 ماه از پروسه درمان بیماری هپاتیت C، باردار شود. ریباویرین ممکن است به شیر مادر نیز منتقل شود، بنابراین باید هنگام مصرف این دارو، از تغذیه با شیر مادر اجتناب شود. قبل از بارداری، در دوران بارداری و حتی بعد از زایمان باید مصرف دارو و پروسه‌های درمان بیماری هپاتیت C زیر نظر پزشک باشد.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر