چگونه بواسير را بدون عمل جراحی درمان کنیم | درمان بواسیر

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
چگونه بواسير را بدون عمل جراحی درمان کنیم | درمان بواسیر

بواسیر چیست؟

مجله پزشکی و سلامتبواسیر یا هموروئید از بیماری‌های عمومی رایجی است که به رگ‌های ملتهب و متورم مقعد در ناحیه رکتوم اشاره دارد. بواسیر به دلیل فشارهای روده‌ای یا فشارهای دوران بارداری بر دستگاه گوارش ایجاد می‌گردد. بواسیر یا رگ‌های ملتهب ممکن است داخل رکتوم (هموروئید داخلی) و یا زیر پوست ناحیه رکتوم (هموروئید خارجی) باشد. به هر حال باید از راه‌های درمان و پیشگیری از بواسیر، مطلع باشید، زیرا این بیماری در بین مردم بسیار شایع است. تا سن 50 سالگی معمولاً 50 درصد افراد به این عارضه مبتلا می‌شوند. بواسیر با علائمی مانند خونریزی بدون درد رکتوم، خارش در ناحیه مقعد، درد و ناراحتی همراه است.از آنجایی که این بیماری دردناک و آزاردهنده است ، راه درمان بواسیر نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

آیا پیشگیری و درمان بواسیر امکان پذیر است؟

برای پیشگیری و درمان بواسیر و کاهش درد و خارش آن، راه‌های مختلفی از جمله جراحی وجود دارد. اما جراحی تنها راه درمان بواسیر نیست، توصیه‌هایی که در ادامه مطلب می‌خوانید، می‌توانند به شما در پیشگیری و درمان بواسیر کمک کنند.

پیشگیری و درمان بواسیر

1- روی آوردن به مواد غذایی سرشار از فیبر

فیبر، یبوست را کاهش می‌دهد و مدفوع را نرم می‌کند، در نتیجه خروج مدفوع از مقعد به آسانی صورت می‌گیرد و بواسیر شکل نمی‌گیرد. مصرف مواد غذایی مانند لوبیا، نان‌های سبوس‌دار، غلات، حبوبات، میوه و سبزیجات را به عنوان مکمل پیشگیری از بواسیر در رژیم غذایی خود بگنجانید. مصرف مواد غذایی حاوی فیبر، نفخ و گاز شکم شما را نیز کاهش می‌دهد.

2- مصرف زیاد مایعات

مصرف مایعات یبوست را کاهش می‌دهد و مدفوع را نرم می‌کند، در نتیجه خروج مدفوع از مقعد به آسانی صورت می‌گیرد و بواسیر شکل نمی‌گیرد و یا در بواسیر کم می‌شود. آب بهترین نوشیدنی است، برای پیشگیری از بواسیر مقدار زیادی آب بخورید. آب آلو نیز ملین طبیعی است و می‌تواند در کاهش درد و درمان بواسیر به شما کمک کند.

مصرف زیاد مایعات

3- ورزش و فعالیت بدنی منظم

ورزش‌های هوازی منظم مانند 30-20 دقیقه پیاده روی سریع، مؤثرترین روش برای پیشگیری از بواسیر است.

4- استفاده از داروهای ملین یا مسهل

استفاده از ملین‌ها به شما کمک می‌کنند تا در خروج مدفوع دچار درد نشوید و فشار روی مقعد شما را، هنگام خروج مدفوع کاهش می‌دهند. برای خروج مدفوع فشار زیادی به خود نیاورید، فشار روی مقعد باعث تشکیل بواسیر می‌شود. استفاده از ملین‌ها به پیشگیری از بواسیر کمک می‌کنند.

5- در مواقع نیاز، سریعاً به دستشویی بروید

برای پیشگیری از بواسیر هرگز دستشویی خود را نگه ندارید. زمانی که دستشویی‌تان را نگه می‌دارید، مدفوع به بالا می‌رود و برای خروج آن، باید فشار و زور زیادی بیاورید. این کار باعث تشکیل بواسیر می‌شود.

کاهش درد ، خارش و درمان بواسیر

این روش‌های درمان بواسیر که در ادامه می‌خوانید، به کاهش درد و خارش بواسیر کمک می‌کنند.

1- حمام آب گرم

برای درمان بواسیر و کاهش درد و خارش آن بعد از اجابت مزاج و 3-2 بار در روز به مدت 20 دقیقه در یک وان آب گرم بنشینید، سپس خودتان را با دستمال تمیزی، خشک کنید. خیساندن ناحیه بواسیر به درمان و کاهش درد آن کمک می‌کند.

حمام آب گرم

2- ماساژ برای تسکین درد بواسیر

کرم‌های مخصوص کاهش درد بواسیر، لااقل برای یک مدت کوتاه، درد بواسیر را تسکین می‌دهند. توجه کنید که کرم هیدروکورتیزون را نباید بیش از یک هفته بدون تجویز پزشک برای تسکین درد و درمان بواسیر استفاده کنید. می‌توانید خیلی آرام با یک دستمال مرطوب، روی بواسیر را ماساژ دهید تا درد و خارش آن تسکین یابد.

3- استفاده از یخ

استفاده از بسته یخ روی بواسیر، درد، تورم و خارش بواسیر را تسکین می‌دهد. این روش برای درمان بواسیر مناسب است، البته این روش یک درمان کوتاه مدت است.

4- استفاده از مسکن در پروسه درمان بواسیر

داروهای مسکن مانند استامینوفن و ایبوپروفن به تسکین درد بواسیر کمک می‌کنند.

5- بالا نگه داشتن پاها موقع نشستن

اگر قبل از رفتن به دستشویی، پاهایتان را بالاتر از بدنتان روی پشتی بگذارید و بنشینید، زمانی که به دستشویی می‌روید، موقعیت داخلی روده‌های شما تغییر موقعیت می‌دهند و حرکات روده‌ای شما آسان‌تر می‌شود و درد کمتری حس می‌کنید.

بالا نگه داشتن پاها موقع نشستن

6- استفاده از بالش برای درمان بواسیر

به جای نشستن روی یک سطح سفت، روی بالش بنشینید. این کار درد بواسیر را تسکین می‌دهد و از تشکیل بواسیر جدید جلوگیری می‌کند.

7- برای درمان بواسیر ناحیه آن را تمیز کنید

هر روز چندین مرتبه با آب و صابون، ناحیه بواسیر را بشویید و سپس آن را با پارچه تمیزی خشک کنید. این کار به درمان بواسیر و کاهش درد آن کمک می‌کند.

8- استفاده از لباس زیر پنبه‌ای برای درمان بواسیر

لباس زیر نرم و گشادی بپوشید. این کار باعث می‌شود که ناحیه بواسیر مرطوب نشود. زیرا رطوبت بواسیر را بدتر می‌کند.
راهکارهایی که در بالا خواندید، ساده‌ترین روش‌ها برای درمان و پیشگیری از بواسیر است که به راحتی می‌توانید در منزل خود با استفاده از این روش‌های ساده از تشکیل بواسیر پیشگیری کنید و یا در بواسیر را التیام بخشید.

استفاده از لباس زیر پنبه‌ای برای درمان بواسیر

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر