درمان ام اس | چگونه با بیماری ام اس مبارزه کنیم ؟

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
درمان ام اس | چگونه با بیماری ام اس مبارزه کنیم ؟

بیماری ام اس

مجله پزشکی و سلامت : در بیماری ام اس به علت حملات سیستم ایمنی به سیستم عصبی مرکزی برخی از پیام رسانی‌های عصبی قطع می‌شود لذا باعث ایجاد نشانه‌های زیر می‌شود:

•    خستگی
•    بی حسی
•    مشکلات حرکتی
•    اختلالات عملکرد مثانه و روده
•    مشکلات بینایی

در ادامه به یک‌سری از توصیه‌های مهم برای فرد مبتلا به بیماری ام اس (MS) اشاره می‌کنیم.

با تغذیه به مبارزه با بیماری ام اس بروید

مالتیپل اسکلروزیس ( بیماری ام اس ) یک بیماری التهابی پیش‌رونده است. از آنجایی که نوعی بیماری التهابی است غذاهایی که التهاب را کاهش می‌دهند مانند میوه‌ها، سبزیجات و غلات می‌توانند به بهبود شرایط مغزی نخاعی و کاهش پیشروی بیماری کمک ‌کنند. غذاهای سرشار از امگا 3 و امگا 6 نتایج مطلوبی در بهبود علائم بیماری دارند. منابع غنی این ترکیبات ارزشمند، ماهی سالمون، تن، روغن زیتون و روغن کتان هستند. غذاهایی که میزان چربی پایین ولی امگا 3 بالایی دارند برای بهبود بیماری ام اس مناسب هستند.

با تغذیه به مبارزه با بیماری ام اس بروید

فعالیت جسمانی خود را افزایش دهید

روزانه 30 دقیقه فعالیت‌های جسمانی نظیر شنا و پیاده‌روی می‌تواند ضعف عضلانی و افسردگی را به میزان بالایی کاهش دهد. در یک مطالعه که در کشور استرالیا انجام شده است مشخص شد که فعالیت‌های ایروبیک سبب بهبود پمپ خون و اکسیژن رسانی بهتر به مغز می‌شود. ورزش‌های مقاومتی نیز که سبب تقویت عضلات می‌شود از ورزش‌های مفید به حساب می‌آید این نوع ورزش‌ها را می‌توان هفته‌ای دو بار انجام داد. ورزش منظم سطح انرژی بدن را بالا می‌برد مقداری از این انرژی به جسمتان و مقداری نیز به ذهنتان می‌رسد بنابراین میزان استرس و اضطراب را کاهش داده و توانایی جسمانی را افزایش می‌دهد.

ویتامین D ، ویتامین طلایی برای شماست

دکتر رنسل(Rensel) از انجمن ام اس ایالات متحده می‌گوید که میزان انرژی فرد و میزان دردی که تحمل می‌کند با مصرف ویتامین دی بهبود پیدا می‌کند. بر اساس تحقیقات کاهش ویتامین D منجر به بدتر شدن علائم بیماری ام اس می‌شود. به نظر می‌رسد که ارتباط مستقیمی بین نور خورشید و این بیماری وجود دارد. افرادی که در کودکی بیشتر در معرض نور آفتاب بوده‌اند احتمال کمتری دارد که به بیماری ام اس مبتلا شوند. روزانه 15 دقیقه در معرض نور آفتاب قرار گرفتن برای ساختن ویتامین D کافی است. مردمانی که در نیمکره شمالی کره زمین زندگی می‌کنند ممکن است نور کافی برای ساختن ویتامین D دریافت نکنند. برای این افراد غذاهایی مانند تخم مرغ، شیر، و روغن ماهی توصیه می‌شود.

برای کنترل بیماری ام اس ، سیگار نکشید

سیگار کشیدن یکی از سه فاکتور محیطی است که با بیماری ام اس در ارتباط است. سیگار نه تنها به ریه آسیب می زند بلکه اکسیژن رسانی به مغز را نیز کاهش داده و التهاب عصبی را افزایش می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد در افراد مبتلا به بیماری ام اس که سیگار بیشتر استفاده می‌کنند میزان آتروفی مغز (کوچک شدن مغز) بیشتر است. شاید ترک سیگار کار آسانی نباشد اما با مشاوره و کمک گرفتن از گروه‌های حمایتی و سایر داروهای مفید موجود می‌توان علائم را کاهش داد.

برای کنترل بیماری ام اس ، سیگار نکشید

برای درمان بیماری ام اس ، استرس را مدیریت کنید

شاید احساس می‌کنید که در یک چرخه آشفتگی قرار گرفته‌اید. استرس باعث بدتر شدن این بیماری می‌شود. یادگیری مهارت‌های کنترل استرس نظیر اولویت بندی امور، زمان‌بندی، تنفس و سایر تکنیک‌هایی که می‌توان در این مورد آموخت به مدیریت استرس کمک می‌کند. بسیاری از افرادی که مبتلا به بیماری ام اس هستند علاوه بر این بیماری باید با استرس و افسردگی نیز دست و پنجه نرم کنند. در این مورد مشاوره پزشکی و ابراز احساسات با پزشک می‌تواند در کاهش و مدیرت استرس بسیار مؤثر باشد.

کیفیت خواب خود را ارتقا دهید

آیا در طول روز خمیازه می‌کشید؟ تحقیقاتی که در ژورنال اپیدمیولوژی بالینی منتشر شده است نشان دهنده این است که نیمی از افرادی که مبتلا به بیماری ام اس (مالتیپل اسکلروزیس) هستند دچار اختلالات خواب شبانه هستند. ضعف و خستگی یکی از علائم بیماری ام اس است. یکی از مطالعات برجسته در این مورد می‌توان به ارتباط بین مشکلات خواب و افسردگی اشاره کرد. در صورتی که دچار افسردگی هستید، بهبود خواب می‌تواند علائم افسردگی را نیز کاهش دهد. سعی کنید که وقت خواب و بیدار شدن منظمی داشته باشید.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر