خونریزی مقعدی هنگام دفع مدفوع

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
خونریزی مقعدی هنگام دفع مدفوع

علت خونریزی مقعدی چیست؟

خونریزی مقعدی هنگام دفع مدفوع در بیشتر موارد زنگ خطر یک اتفاق قابل کنترل است و دلالت بر مشکل حادی ندارد. معمولاً خونریزی مقعدی می‌تواند به دلایل زیر اتفاق بیفتد:

آیا شما هم با مشکل “ خونریزی مقعدی هنگام دفع مدفوع ” مواجه هستید؟
شما می‌توانید در انتهای صفحه و در بخش نظرات سوال یا تجربه خود را مطرح کنید تا در کمترین زمان ممکن به سوالتان پاسخ داده شود

هموروئید ( بواسیر )

در اغلب موارد خونریزی مقعدی هنگام دفع مدفوع نشانه‌ای از وجود بواسیر در مقعد شما می‌باشد. در مقعد یکسری عروق خونی وجود دارد که شبیه یک بالشتک قابل ارتجاع عمل می‌کند. هنگامی که این عروق بر اثر فشار زیاد ناشی از مدفوع یا دیگر عوامل تحت فشار قرار گیرند، ملتهب و متورم می‌شوند. این اتفاق باعث می‌شود که مسیر مقعد را بسته و از خروج مدفوع، گاز و مخاطات روده جلوگیری کنند.

شقاق یا فیشر

ممکن است علت خونریزی مقعدی هنگام دفع مدفوع در شما عارضه شقاق یا فیشر باشد. شقاق اختلالی است که در آن، شکافی در ناحیه مقعد ایجاد می‌گردد.

بیماری های التهابی روده

گاهی هم علت خونریزی از مقعد بیماری های التهابی روده مانند کرون یا کولیت اولسراتیو می‌باشد.

پولیپ روده

پولیپ روده به معنای رشد بخشی از پوشش داخلی روده است که در برخی از مواد می‌تواند علت خونریزی مقعدی هنگام دفع مدفوع باشد.

سایر عوامل

گاهی اوقات خونی که از طریق مقعد دفع می‌گردد، از نواحی بالاتر دستگاه گوارش منشأ گرفته است. بهتر است در صورت مشاهده هر نوع خونریزی مقعدی به پزشک مراجعه کنید تا علت اصلی آن را مشخص کند. برای دریافت مشاوره پزشکی رایگان سوالات خود را در بخش مشاوره پزشکی دکتر سوشا ثبت کنید.

خونریزی مقعدی هنگام دفع مدفوع چه موقع خطرناک است؟

  • هنگامی که خون قرمز تیره یا زرشکی باشد.
  • خونریزی در حین دفع رخ دهد.
  • رنگ مدفوع به مانند قیر یا زنگاری باشد.
  • اگر سن شما بیش از 50 سال است
  • سابقه خانوادگی سرطان راست روده و یا روده بزرگ داشته باشید.

خونریزی مقعدی هنگام دفع مدفوع چه موقع خطرناک است؟

برای درمان خونریزی مقعدی چه کنیم؟

اگر خون دفع شده قرمز روشن بوده، بلافاصله پس از دفع مدفوع خارج شود و سابقه ابتلا به هموروئید داشته باشید، راه‌های وجود دارد که می‌توان آن را مهار کرد. البته حتی اگر با چنین راهکارهایی خونریزی مقعدی هنگام دفع مدفوع متوقف شود، لازم است پزشک خود را از آنچه رخ داده است، مطلع سازید.

کاغذ توالت خود را همراه داشته باشید

بیمارانی که با مشکل خونریزی مقعدی مواجه شده‌اند می‌بایست از دستمال توالت‌های نرم دولایه استفاده کنند. حتی اگر این بدین معنی باشد که دستمال خود را همیشه همراه داشته باشند. برخی از افراد از دستمال‌های ارزان‌قیمت و خشن استفاده می‌کنند و محل خونریزی را با آن، دچار جراحت می‌کنند. شما همیشه باید از دستمال‌های نرم استفاده کنید و محل را خشک نگه دارید.

ناخن‌های خود را گرفته و مرتب کنید.

ممکن است مانیکور کردن ناخن منطبق با مد باشد، اما باید دانست که ناخن‌های بلند ممکن است خطرناک باشد. برخی از افراد خصوصاً خانم‌ها به دلیل بلندی ناخن‌ها، هموروئیدها را چنگ زده و مجروح می‌کنند.

ناحیه را چرب کنید.

سعی کنید پیش از اجابت مزاج با ژل روغنی ناحیه را چرب کنید. این امر ممکن است باعث تسهیل دفع مدفوع شود.

به تغذیه خود بیشتر توجه کنید.

غذای خود را به خوبی بجوید. توجه داشته باشید آنچه که می‌بلعید را باید دفع کنید، حتی اگر آن را هضم نکرده باشید! گرچه این حالت کمتر اتفاق می‌افتد، اما اگر فردی استخوانی را ببلعد، در هنگام دفع، این استخوان موجب برش و پارگی و در نهایت خونریزی مقعدی هنگام دفع مدفوع خواهد شد. از طرفی لازم است از خوردن غذاهایی که باعث ایجاد یبوست می‌شوند، خودداری کنید.

تا می‌توانید آب بنوشید!

روزانه 8-6 لیوان آب بنوشید. آب موجب می‌شود مدفوع نرم گردد و در هنگام دفع فشار کمتری ایجاد کند. هرچه بیشتر زور بزنید، احتمال خونریزی مقعدی هنگام دفع مدفوع افزایش خواهد یافت.

با مصرف غذاهای حجیم، حجم مدفوع را افزایش دهید.

غذاهای فیبری نظیر میوه‌ها، سبزیجات، لوبیا، غلات سبوس‌دار، حجم مدفوع را افزایش می‌دهند. این نوع تغذیه موجب آن می‌گردد که در هنگام دفع فشار کمتری لازم باشد که به سهم خود موجب کاهش فشار بر عروق می‌شود و به پیشگیری از بروز خونریزی مقعدی هنگام دفع مدفوع کمک می‌کند. برای دریافت مشاوره پزشکی رایگان سوالات خود را در بخش مشاوره پزشکی دکتر سوشا ثبت کنید.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 


منبع مقاله :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

من وقتی یبوست میگیرم و به دستشویی میرم و زور میزنم و بعد از دفع حس پارگی و بعد قطرات خون رو میبینم ک بعد از شست و شو تموم میشه و درحالتی ک یبوست ندارم همچین اتفاقی نمیوفته
فقط مواقعی ک خیلی زور میزنم و به زور دفع میشه این اتفاق میوفته

مشاهده کامل

با سلام با توجه به مشکلی که برای دفع دارید توصیه میشه به پزشک متخصص گوارش مراجعه شود تا از بیماری هایی که در اثر این مشکل بوجود میاد مانند هموروئید پیشگیری کنید. برای کمک به دفع میوه و سبزیجات در وعده های غذایی خود مصرف کنید .میوه هایی مانند سیب،کیوی،انجیر و سبزیجات ملین هستند و در رفع یبوست موثر هستند. با تشکر سایت تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

بنده سه روز است که مقعد ام بسیار درد میکند انگاز تیر میکشد در همه حال درد دارم نشسته ایستاده….دارو هم استفاده میکنم ولی دردش غیر قابل تحمله… تقریبا ۳روز پیش موقع اجابت مزاج کمی فشار آوردم تا الان دارم درد می کشم. دکتر هم رفتم. ولی معاینه نکرد فقط همین چیزها رو پرسید گفت ترمبوز دارم. چندتا دارو داده ولی تاحالا اثری نداشته .چکار کنم ؟

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
سلام وقتتون بخیر شما هنگام دستشویی از آب سرد استفاده کنین دو بار در روز در لگن آب گرم بشینین و از کرم ام جی بعد از اجابت مزاج استفاده کنین صبح ها ناشتا ۲ لیوان آب ولرم بنوشید تا دستگاه گوارشتان فعال شده و شکمتان بدون فشار کار کند و حتی المقدور هنگام دستشویی فشار زیاد به خودتون نیارین و از دستشویی فرنگی استفاده کنین
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام ۳روز پیش هنگام دفع مدفوع کمی فشار اوردم به خودم الان ۳روز درد ناحیه مقعد دارم در همه حالت درد دارم انگار ۱خورده بواسیر هم بیرون زده ولی قبلا هم بود مشکلی نداشتم…این حجم درد بی سابقست…در ضمن من به ادویه جات به خصوص فاعل با توجه به علاقه به شدت حساس هستم و پس از استفاده از این قبیل غذاها به ویژه فست فود دچار سوزش و خارش شدید هنگام اجابت مزاج دارم…. این درد مقعد همه چی بهم ریخته کمکم کنید.

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
سلام وقتتون بخیر اگر به مواد غذایی خاصی حساسیت دارین ، تا جایی که امکان دارد از آن استفاده نکنین ، برای بهبود دردتون میتونین از کرم ام جی به مدت دو تا سه روز بعد از اجابت مزاج استفاده کنین ، حتما هنگام دستشویی از آب سرد استفاده کنین و همچنین دو بار در روز در لگن آب گرم بنشینین .
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر