علت خون آمدن از دستگاه تناسلی مردان (بررسی 4 عامل اصلی)

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 6 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
علت خون آمدن از دستگاه تناسلی مردان (بررسی 4 عامل اصلی)

چکیده مطلب 

گاهی ممکن است آقایان در حین تخلیه ادرار متوجه خروج خون شوند. خون در ادرار باید مهم دانسته شود و بلافاصله به پزشک مراجعه کرد. در این مقاله ما علت خونریزی دستگاه تناسلی مردان و روش‌های درمان آن را بررسی می‌کنیم.

چرا دستگاه تناسلی مردان دچار خونریزی می‌شود؟

به منظور حفظ سلامت آلت تناسلی باید علت خونریزی از اندام تناسلی مردان بررسی شود. خونریزی از دستگاه تناسلی مردان می‌تواند نشانه‌ای از آسیب عمومی به اندام‌های تناسلی یا نشانه‌ای از بیماری جدی‌تری باشد. در برخی موارد خونریزی از دستگاه تناسلی به خودی خود متوقف می‌شود، اما اگر ادامه یابد یا بدتر شود، باید برای بررسی وضعیت خود به پزشک مراجعه کنید. مراجعه به یک اورولوژیست می‌تواند به شما کمک کند تا علت خونریزی از دستگاه تناسلی خود را دریابید و درمان مناسبی برای رفع خونریزی خود پیدا کنید.

یک پیشنهاد رایگان به کاربران : در صورتی که سوالی دارید، می‌توانید به بخش مشاوره پزشکی آنلاین سایت پزشکی دکتر سوشا مراجعه کرده و سؤالات خود را مطرح نمایید. 

دستگاه تناسلی مردان : خون امدن از الات تناسلی مرد

خونریزی از دستگاه تناسلی مردان و علل آن

1) خونریزی از آلت تناسلی مردان به طور کلی

گاهی مردان در زمان‌هایی غیر از انزال نیز دچار خونریزی می‌شوند و یا حتی روی لباس زیر خود لکه‌های خون را می‌بینند. در واقع آلت تناسلی این افراد در مواقع مختلفی دچار خونریزی می‌شود. این خونریزی از دستگاه تناسلی می‌تواند علل مختلفی داشته باشد:

دستگاه تناسلی مردان : علت خونریزی در مردان

پارگی ورید پروستات علت خونریزی ناحیه تناسلی مردان

در این حالت، خونریزی از دستگاه تناسلی مردان معمولاً در اثر پارگی در یکی از رگ‌های پروستات ایجاد می‌شود. پروستات عضوی از بدن است که پس از تحریک جنسی، مایع منی مردان را تولید می‌کند. هنگامی که انزال در مردان، موجب منقبض شدن پروستات آن‌ها می‌شود، ممکن است باعث پارگی یکی از رگ‌های پروستات شده و مایع منی از دستگاه تناسلی مردان همراه با خون خارج شود که به این حالت هماتوسپرمی می‌گویند. اگر خونی که به همراه منی از آلت تناسلی مرد خارج می‌شود تیره باشد، این رنگ تیره نشانه‌ای از یک آسیب قبلی است. در حالی که اگر خونریزی از دستگاه تناسلی مردان به رنگ روشن باشد، نشانه آسیب و پارگی جدید است. به این ترتیب ممکن است در هنگام ادرار کردن و یا خروج مایع منی از آلت تناسلی مردان لخته خون یا خونریزی دیده شود.

دستگاه تناسلی مردان : خون امدن از دستگاه تناسلی مردان نشانه چیست

علل دیگر خونریزی از دستگاه تناسلی مردان

در این نوع خونریزی از دستگاه تناسلی مردان به جای اینکه در حین ادرار کردن باشد، معمولاً در ابتدا یا انتهای ادرار رخ می‌دهد:

• زمانی که مرد دچار تحریک جنسی بدون انزال شود یا مقدار زیادی غذای تند بخورد ممکن است متوجه خونریزی از نوک آلت تناسلی خود شود و قطرات خون را روی لباس زیر خود ببیند.
• تحریک غده پروستات ممکن است التهابی ایجاد کند که خطر خونریزی از دستگاه تناسلی مردان را افزایش دهد.
• در موارد نادر مصرف مشروبات الکلی دوچرخه سواری یا فعالیت‌های مشابه صرف نظر از زمان انزال (هر زمانی به جز زمان انزال نیز ممکن است مرد متوجه خونریزی از دستگاه تناسلی خود شود)، می‌تواند خطر خونریزی از آلت تناسلی مردان را افزایش دهد.
• عفونت و آلودگی پروستات نیز ممکن است موجب خونریزی از دستگاه تناسلی مردان شود.

دستگاه تناسلی مردان : خون امدن از دستگاه تناسلی مردان

درمان‌های این نوع خونریزی از دستگاه تناسلی

به طور کلی آنتی بیوتیک‌ها برای تسکین این علائم ضروری هستند. همانطور که با بالا رفتن سن، پروستات بزرگ می‌شود، می‌تواند رگ‌های خونی و یا رگ‌های بزرگ آن در معرض پاره شدن قرار بگیرد، در این مواقع پزشک با تجویز دارو سعی می‌کند تا جلوی علائم بزرگ شدن پروستات و این نوع خونریزی از دستگاه تناسلی مرد را بگیرد. اگر آلت تناسلی شما تنها یک بار دچار خونریزی شده است و چندین سال است که خونریزی ندیده‌اید، احتمالاً این خونریزی از آلت تناسلی شما نشانه بیماری جدی نبوده است. اگر خیلی نگران هستید می‌توانید به یک اورولوژیست مراجعه کنید تا از سلامت خود مطمئن شوید.

دستگاه تناسلی مردان : خونریزی آلت

2) خونریزی خفیف از دستگاه تناسلی مردان بعد از رابطه جنسی

برخی از مردان تنها بعد از رابطه جنسی و انزال دچار خونریزی می‌شوند. این نوع خونریزی از آلت تناسلی مردان می‌تواند علل مختلفی داشته باشد:

شایع‌ترین علت خونریزی خفیف از دستگاه تناسلی مردان بعد از رابطه جنسی

معمولاً احساس درد و خونریزی از آلت تناسلی در هنگام را به جنسی و یا پس از پایان انزال، در مردان بالای ۴۰ سالی رخ می‌دهد که برای مدتی رابطه جنسی نداشته‌‌اند. شرایط مختلفی وجود دارد که می‌تواند این خونریزی را ایجاد کند. در اغلب موارد علت خونریزی از دستگاه تناسلی مردان بعد از رابطه جنسی، تحریک پروستات یا مجرای خروجی آن در اثر فعالیت جنسی شدید یا انجام رابطه جنسی پس از مدت‌ها است. برای کاهش علائم ایجاد شده و بهبود خونریزی از آلت تناسلی بهتر است استراحت کنید. استراحت بدنی و استراحت دادن به آلت تناسلی می‌تواند موجب کاهش تحریک پروستات و التیام خونریزی از آلت تناسلی شود.

شما می‌توانید با کلیک بر روی لینک سلامت مردان به مقاله‌های آموزشی در رابطه با سلامت مردان در مجله سلامتی دکتر سوشا به‌صورت رایگان دسترسی داشته باشید.

دستگاه تناسلی مردان : خونریزی الت

خونریزی خفیف از دستگاه تناسلی مردان به خاطر التهاب

خونریزی خفیف پس از رابطه جنسی نیز ممکن است به خاطر التهاب پروستات باشد، به خصوص اگر انزال نیز دردناک باشد، این خونریزی خفیف از دستگاه تناسلی مردان می‌تواند نشانه التهاب پروستات باشد. این اتفاق در مردان مسن شایع‌تر است و پزشک می‌تواند با انجام یک معاینه معمول متوجه شود که پروستات دچار التهاب است یا خیر. پزشک بعد از معاینه بهترین روش برای رفع خونریزی از آلت تناسلی مردان را پیدا می‌کند.

دستگاه تناسلی مردان : خونریزی الت تناسلی

3) خونریزی شدید بعد از رابطه جنسی

گاهی دیده می‌شود که برخی از مردان بعد از رابطه جنسی دچار خونریزی شدیدی از مجاری ادراریشان مانند خونریزی از بینی می‌شوند. مشاهده چنین خونریزی‌هایی معمولاً افراد را نگران می‌کند زیرا ممکن است یکی از رگ‌های اصلی آلت تناسلی پاره شده باشد. این یک احتمال است و اگر خونریزی از دستگاه تناسلی مردان به خاطر پارگی یکی از رگ‌های اصلی آلت تناسلی باشد، خونریزی باید در عرض چند روز متوقف شود. اگر خونریزی متوقف نشود یا خونریزی با درد، تب یا ادرار همراه شود، باید با یک متخصص اورولوژی تماس بگیرید، زیرا این خونریزی شدید از دستگاه تناسلی مردان می‌تواند نشانه عفونت مثانه، کلیه یا پروستات باشد.

دستگاه تناسلی مردان : خونریزی مردان

4) عفونت مجاری ادراری

چرا عفونت باعث خونریزی از دستگاه تناسلی مردان می‌شود؟

عفونت‌های دستگاه ادراری ممکن است به حالب، کلیه، مجرای خروجی مثانه و یا مثانه سرایت کند. اگر این مناطق آلوده شوند، احتمال درد، حساسیت، تورم یا خونریزی از دستگاه تناسلی مردان وجود دارد، زیرا بافت آن‌ها به طور فزاینده‌ای آسیب می‌بینند. علائم دیگری که ممکن است در زمان ابتلا به عفونت دستگاه ادراری شاهد آن باشید عبارتند از:

• درد رکتوم
• بوی بد و قوی ادرار
• خروج مقدار کم ادرار
• تکرر ادرار
• سوزش هنگام دفع ادرار
• نیاز مداوم به ادرار کردن
• ابری شدن ادرار
• صورتی یا نوشابه‌ای رنگ شدن ادرار
• لرز
• درد پهلو یا کمر
• تهوع
• استفراغ
• تب
• درد پایین شکم
• احساس فشار در لگن و بخشی از دستگاه ادراری که آلوده شده است.

دستگاه تناسلی مردان : خون امدن از الت مرد

چگونه از عفونت دستگاه ادراری جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از عفونت‌های ادراری و یا خونریزی از دستگاه تناسلی مردان بهتر است اقدامات زیر را انجام دهید:

• بعد از اجابت مزاج، برای جلوگیری از گسترش باکتری در اطراف آلت تناسلی، حتماً خود را با دستمال کاغذی خوب خشک کنید.
• برای از بین بردن هر گونه باکتری، چند دقیقه بعد از رابطه جنسی مثانه خود را خالی کنید.
• در طول روز مقدار زیادی آب بخورید تا باکتری‌ها از دستگاه ادراری شما خارج شوند.

در پایان باید بگوییم که خونریزی از دستگاه تناسلی مردان را نباید نادیده گرفت، زیرا ممکن است نشانه‌ای برای یک مشکل بزرگ‌تر باشد. در صورت مکرر و طولانی شدن خونریزی از آلت تناسلی خود به پزشک مراجعه کنید.

دستگاه تناسلی مردان : خون امدن از دستگاه تناسلی مرد

نتیجه گیری:

علت خون امدن از دستگاه تناسلی مردان می‌تواند عفونت در کلیه، مثانه یا پروستان باشد یا اینکه پارگی در رگ‍های پروستات موجب آن شده باشد. علت خونریزی دستگاه تناسلی اقایان هرچیزی که باشد، باید به سرعت به پزشک اورولوژیست مراجعه کرد تا برای درمان آن اقدام شود.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :


منبع مقاله :

تهیه و گردآوری : سایت سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

باعرض سلام وخسته نباشید بنده ادرار داشتم تا ب مرا برسم یکم زمان برد و بعد از ادرار خون خارج شد وسوزش شدید داشتم و دکتر نرفتم والان بعداز سه روز سوزش کم شد ولی خون نیامد آیا نیاز ب دکتر رفتن هست چون دیگه تکرار نشده ممنون میشم اگه جواب بدین

مشاهده کامل

با سلام من بعد از رابطه جنسی دچار خون ریزی در آلت تناسلی خود شدم و سوزش زیاد دارم

مشاهده کامل

با سلام و خسته نباشید
ببخشید من بعد از ادرار چند قطره خون از التم خارج میشود و در روی لباس زیرم هم لکه های کوچک خونی مشاهده میشوند.علت از چیست؟؟لطفا جواب کاربردی بدید با تشکر

مشاهده کامل

با سلام و تشکر برای مطلب مفیدتون
یک سوال داشتم
من امروز پس از رابطه جنسی و خروج منی به سرویس بهداشتی رفتم
و هنگام ادرار متوجه لخته ی خون(نارنجی-قرمز رنگ) و سوزش در آلت شدم
اولین باره این اتفاق برام میوفته
بنظرتون صبر کنم اگر تکرار شد برم دکتر؟
یا واجبه که برم؟ حتی اگه تکرار نشه این اتفاق
ممنون

مشاهده کامل

سلام من دیروز صبح موقع ادرار یکم پرفشار ادارم رو دفع کردم و در اواسط حس کردم یه سوزش و حالت پارگی در زیر آلتم ایجاد شد و در اخر ادرار هم چند قطره خون صورتی از آلتم خارج شد و دیشب به خاطر سوزش و درد قسمته پایینیه آلتم مجبور شدم به کند ترین حالت ممکن این عمل رو انجام بدم و در آخر دوباره دوسه قطره از ادرارم به رنگ صورتی شد؟ مشکل از چی میتونه باشه؟!؟

مشاهده کامل

با سلام. سوزش و وجود خون در ادرار دلایل متعددی میتونه داشته باشه مانند عفونت کلیه یا مجاری ادراری و ... با توجه به حساس بودن اندام های فوق، توصیه میشه در اولین فرصت به پزشک متخصص اورولوژ مراجعه کنید تا با آزمایشات لازم علت مشکلتون رو بررسی کنند. با تشکر-سایت تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام ضمن تشکر از شما .چند روز پیش صبح از ادرارم خون دفع شد. خودم احساس میکردم که برخورد ضربه هایی که از پهلو در حین ورزش کردن بوده .عامل خونریزی شده. دکتر متخصص برای روشن شدن این موضوع برای من چه کاری خواهد کرد و ایا خطری متوجه کلیه هایم هست

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
کاربر گرامی با سلام بله حدس شما درست است، وارد شدن ضربات به ناحیه کلیه میتواند علت خونریزی در هنگام ادرار کردن باشد، اما تنها علت نیست. وجود مشکلات دیگری در ناحیه لگن، مثل پروستات نیز میتواند باعث خونریزی شود که البته علت قطعی آن وقتی مشخص میشود که شما به پزشک متخصص اورولوژیست مراجعه کنید تا سونوگرافی از کلیه ها و لگن انجام شود.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

با سلام و خسته نباشید
بنده پسر 26 ساله ام تا کنون دومرتبه بعد از همبستر شدنم یعنی بعد از ارضاءوقتی به سرویس بهداشتی برای تخلیه مثانه میرم خون ازم میره لخته خون هم همراهش هست .دفعات دوم و سوم هم بعد از ادرار مجدد چند قطره خون ازم میره.به متخصص اورولوژی مرراجعه کردم آزمایش خون و رادیولوژی مثانه کلیه و پروستاتم هم خوبه و نشون میده مشکلی نیست . در ضمن تو 9 یا 10 سالگی لگد خورده به بیضم و یه مقدار بیضه راستم حس میکنم یه کیسه کنارش هست که یه مایعی درونشه تا الان حس میکردم مساله ای نیست و کاهلی کردم .واقعا نگرانم .ممنون میشم راهنماییم کنید

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام مشاهده خون در ادرار مسئله ای عادی نیست و حتما باید پیگیری نمایید. با توجه به اینکه کیست در بیضه خود حس میکنید، شاید مشکل از مجاری انتقال منی است. بهتر است مجددا به پزشک اورولوژیست مراجعه نمایید تا سونوگرافی انجام دهند و مشخص شوند که جنس این کیست از چیست. با این روش احتمالا میتوانید منشا مشکل خود را پیدا کنید. مطالعه مقاله بالا نیز توصیه میشود.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

در عین خواب متوجه خون در آلتم شدم. سری از خواب پریدم. سری رفتم دستشویی. متوجه خون اومدن دو سه قطره شدم بعد دو هفته دوباره متوجه سه قطره خون شدم که خود به خودی اومد. ممنون میشم بهم بگید باید برای مشکلم چکار کنم؟

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام خون بعد از ادرار میتواند به دلایل زیادی دیده شود. از جمله آنها میتوان به عفونت مجاری ادراری، سنگ کلیه، مشکلات پروستات یا موارد دیگر اشاره کرد. توصیه ما به شما این است که در اسرع وقت به یک اورولوژیست مراجعه نمایید تا علائم بالینی شما را مشاهده کند و آزمایشات لازم را توصیه کند.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

دیدن خون درالت تناسلی. برای درمان چیکار کنم ؟

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
بستگی به موارد مختلف داره ، مثل عفونت ادرار ، سنگ کلیه و یا سایر بدخیمی ها که باید ، پیگیری توسط متخصص اورولوژی صورت بگیره
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام شوهرمن 37سالشه. بعد از رابطه خون از الت تناسلیش خارج شده. همراه با سوزش. چند باریم بعدش همراه با ادرارخون خارج شده خیلی نگرانه ممنون میشم ازراهنمایتون

مشاهده کامل

سلام مدتی هست روی الت تناسلی ام لکه پیدلشده وهنگام نزدیکی کمی پاره میشودمیخواستم ببینم بیماری چیه؟

مشاهده کامل

با سلام اطلاعات شما برای تشخیص علت کافی نیست. ولی در کل باید عرض کنم که پوست آلت تناسلی حساسترین پوست در بدن هست و بسیار مستعد زخم و جوش و خارش هست. بهتر هست پوست این ناحیه رو چرب و به دور از تعریق نگه دارید. از کاندوم های دارای لاتکس استفاده نکنید و از توصیه های مقاله بالا و مقاله زیر استفاده کنید: خارش دستگاه تناسلی مردان به خاطر چیست؟
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام
وقتتون بخیر
دیشب باخانمم رابطه داشتم و شدت رابطه زیاد بود بعدش احساس کردم آلتم میسوزه
و بعداز خواب که بلند شدم به اندازه دوتا سکه در دوجای مختلف شرتم خونریزی داشتم بعدش رفتم دستشویی و حین ادرار کردن لخته خونی ازم خارج شد
لطفا راهنمایی بفرمایید علت چیست؟
بااستراحت حل میشه یا باید مراجعه کنم به پزشک؟
از راهنمایی تون صمیمانه سپاسگزارم

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
با سلام خون بعد از ادرار طبیعی نیست و علت های زیادی میتواند باعث به وجود آمدن آن شود. بهتر است در اسرع وقت به پزشک متخصص اورولوژیست مراجعه کنید و سونوگرافی انجام دهید تا پزشک علت آن را تشخیص دهد.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر