تغذیه در ماه هشتم بارداری؛ زمانی برای وزن گیری جنین

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 5 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
تغذیه در ماه هشتم بارداری؛ زمانی برای وزن گیری جنین

خوردنی های مجاز و غیر مجاز در ماه هشتم بارداری

تغییرات مهم در ماه هشتم بارداری

مجله پزشکی و سلامتدر ماه هشتم بارداری با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی بارداری ، برخی تغییرات مهم در بدن مادر باردار بروز می‌کند که ازجمله نشانه‌های بارز این تغییرات می‌توان به خستگی در اثر انجام فعالیت‌های بسیار سبک، سختی درحرکت در اثر سنگینی بدن اشاره کرد. به‌علاوه این‌که به دلیل بزرگی رحم و فشار آن بر معده، هضم کندتر غذا و سوزش سر دل در ما هشتم بارداری بروز می‌کند. به‌علاوه این‌که احساس نگرانی مادر در ماه هشتم بارداری در جهت تولد نوزاد سالم تشدید می‌شود. از توصیه‌های مهمی که در ماه هشتم بارداری به مادر باردار می‌شود، آن است که سعی نماید غذای خود را در وعده‌های کوچک میل نماید. این مسئله باعث می‌شود تا به کاهش عوارض و نشانه‌های ناشی از سوزش سر دل کمک نماید. به‌علاوه این‌که متخصصان تغذیه در ماه هشتم بارداری به مادران باردار توصیه می‌کنند که خوردنی های مجاز را مصرف و از مصرف خوردنی های غیر مجاز دوری گزینند.

خوردنی های مجاز برای ماه هشتم بارداری

غذاهای غنی از ویتامین‌ها و املاح

در طی ماه‌های آخر بارداری، خوردن غذاهایی که غنی از کلسیم و آهن باشند، از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد تا بدن مادر ذخایر کافی از این عناصر را در زمان زایمان داشته باشد. درمجموع توصیه متخصصان تغذیه آن است که در طی ماه هشتم بارداری، مادر باردار در رژیم غذایی روزانه از سبزیجات با برگ‌های سبز، خشکبار، زردآلو، میوه‌های خشک، زرده تخم‌مرغ، گوشت کم‌چرب، محصولات لبنی و موز استفاده نماید.

غذاهای غنی از کربوهیدرات، پروتئین‌ها و چربی‌ها

مصرف مواد غذایی پروتئینی مانند انواع لوبیاها، گوشت کم‌چرب، سفیده تخم‌مرغ، پنیر توفو (سویا)، ماهی، سینه مرغ، شیر، ماست و شیره سویا در این ماه از اهمیت بالایی برخوردار است. به‌علاوه این‌که در این ماه از مواد کربوهیدراتی مانند سیب‌زمینی، غلات و حبوبات کامل، انواع باقلاها، توت‌های مختلف و هندوانه می‌بایستی در رژیم غذایی استفاده نمود. در جهت تأمین چربی‌های موردنیاز بدن مادر باردار مصرف تخم‌مرغ، آجیل خام، ماهی و بادام‌زمینی در ماه هشتم بارداری توصیه می‌گردد.

مواد غذایی غنی از فیبر از خوردنی های مجاز برای ماه هشتم بارداری

در کل مصرف مواد غذایی غنی از فیبر در طی دوران بارداری از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. به خاطر این‌که مواد غذایی پر فیبر حجم مواد مغذی بالاتری نسبت به سایر مواد غذایی دارند. به همین دلیل به‌خصوص در ماه هشتم بارداری در جهت تأمین مقادیر کافی از مواد مغذی ، مصرف ذرت، لوبیای سفید، لوبیای سیاه، آواکادو، ماکارونی با گندم کامل، برنج قهوه‌ای، نان گندم کامل، گل‌کلم، کلم بروکلی، سبزیجات با برگ سبز و کرفس و دیگر خوردنی های مجاز به مقادیر کافی در رژیم غذایی مادر باردار توصیه می‌شود.

مواد غذایی غنی از فیبر از خوردنی های مجاز برای ماه هشتم بارداری

خوردنی های غیر مجاز در ماه هشتم بارداری

در ماه هشتم بارداری ، مادر باردار باید از مصرف مواد غذایی که می‌توانند باعث افزایش وزن اضافی شوند و خوردنی های غیر مجاز خودداری نماید. به‌علاوه این که از مصرف مواد غذایی که به‌نوعی خاصیت تحریک‌پذیری در بدن دارند، باید دوری کند. از جمله خوردنی های غیر مجاز می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

قهوه از خوردنی های غیر مجاز برای دوران بارداری

مصرف قهوه در دوران بارداری باید به حداقل میزان خود برسد و طبیعتاً مادر باردار نمی‌تواند همچون قبل از بارداری ، به‌راحتی از قهوه و نوشیدنی‌های حاوی قهوه استفاده نماید؛ چون‌که قهوه دارای خواص محرکی و ادرارآوری می‌باشد. به همین دلیل توصیه متخصصان تغذیه آن است که مصرف قهوه در ماه هشتم بارداری به کمترین میزان خود برسد و یا حتی‌الامکان مصرفش در ماه‌های آخر بارداری کلاً قطع گردد.

شیر غیر پاستوریزه یکی از خوردنی های غیر مجاز

شیر غیر پاستوریزه بز، گاو و گوسفند در ماه هشتم بارداری به‌هیچ‌عنوان نباید استفاده شود. به خصوص شیر غیر پاستوریزه بز خطر بروز مسمومیت گوارشی بیشتری را نسبت به سایر شیرهای غیر پاستوریزه برای مادر باردار به همراه دارد.

مصرف گوشت کوسه ماهی ، نیزه ماهی و اره ماهی

این نوع از غذاهای دریایی به دلیل این‌که حاوی سطوحی از عنصر جیوه هستند و می‌توانند بر روی سیستم عصبی جنین تأثیر مخرب بر جای گذارند، مصرفشان در ماه هشتم بارداری به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود.

مصرف گوشت کوسه ماهی ، نیزه ماهی و اره ماهی

پنیر نرم از خوردنی های غیر مجاز

پنیرهایی که پاستوریزه نمی‌شوند و بافتی نرم دارند، می‌توانند حاوی میکروب‌های بیماری‌زایی مانند لیستریا باشند. به همین دلیل مصرف این نوع پنیرها در طول دوران بارداری و ماه هشتم بارداری ممنوع می‌باشد.

خوراک مغز

از جایی که ممکن است در خوراک مغز مقادیری از میکروب‌های بیماری‌زا وجود داشته باشد که باعث تأثیرات مخربی بر رشد جنین در رحم مادر گردد و به همین دلیل از خوردنی های غیر مجاز به حساب می‌آید. بنابراین مصرف این غذا در طول ماه هشتم بارداری ممنوع می‌باشد.

تخم مرغ خام یا نیمه پخته از خوردنی های غیر مجاز در ماه هشتم بارداری

مادر باردار حتماً باید از تخم مرغ‌هایی استفاده نماید که به خوبی پخته‌شده‌اند. به خاطر این‌که در تخم مرغ خام و نیمه پخته احتمال این‌که باکتری‌های مسمومیت‌زایی مانند سالمونلا وجود داشته باشد، بالا است.

صدف خوراکی خام از خوردنی های غیر مجاز

صدف خوراکی خام، خطر بروز مسمومیت‌های غذایی را در خانم‌های باردار افزایش می‌دهد. بنابراین به هیچ عنوان نباید در طول دوران بارداری مصرف گردند.

جگر و امعاء و احشای گوشت

ازآنجایی‌که جگر و امعاء و احشای گوشت می‌توانند دارای حجم بالایی از میکروب‌های بیماری‌زا باشند و منجر به بروز مسمومیت‌های گوارشی شوند؛ بنابراین آن‌ها و هر نوع ماده غذایی که از آن‌ها تهیه می‌شوند، مانند انواع سوسیس و کالباس‌ها در ماه هشتم بارداری از خوردنی های غیر مجاز به حساب می‌آیند.

جگر و امعاء و احشای گوشت

الکل و دخانیات از خوردنی های غیر مجاز برای دوران بارداری

همان‌طور که همیشه هم عنوان‌شده، الکل و دخانیات می‌توانند عوارض جبران‌ناپذیری را بر بدن جنین برجای گذارند. بنابراین مصرف آن‌ها در طول دوران بارداری و ماه هشتم بارداری کلاً ممنوع می‌باشد.

جمع‌بندی پایانی راجع به خوردنی های مجاز و خوردنی های غیر مجاز در ماه هشتم بارداری

درست و سالم غذا خوردن در هر مرحله از بارداری، رمز سلامتی جنین و مادر می‌باشد. بنابراین توصیه متخصصان تغذیه آن است که در طول ماه هشتم بارداری ، مادر باردار از سالم‌ترین و مغذی‌ترین مواد غذایی برای رشد و تکامل جنین خود استفاده نماید تا شاهد تولد نوزادی سالم باشد.

مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر