تغذیه مناسب در ماه پنجم بارداری

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 5 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
تغذیه مناسب در ماه پنجم بارداری

تغذيه ماه پنجم بارداري برای زیبایی جنین 

لذت سپری کردن ماه پنجم بارداری

مجله پزشکی و سلامتبیشتر خانم‌ها در زندگی خود لحظه‌ای نام مادر شدن را تجربه می‌کنند که به گفته بسیاری از مادران لحظه‌ بسیار شعف برانگیزی است. حس مادر شدن از سه ماهه دوم بارداری و ماه پنجم بارداری خود را نشان می‌دهد و ماه به ماه این حس در مادر بیشتر و بیشتر می‌شود.

تغییرات مهم جنین در ماه پنجم بارداری

در ماه پنجم بارداری تقریباً تمامی اندام‌های جنین ازجمله مغز، کلیه‌ها، قلب و انگشتان و … با وجود این‌که ظاهر اولیه خود را پیداکرده‌اند اما در حال تکامل بیشتری می‌باشند. در ماه پنجم بارداری حرکات جنین در رحم مادر بیشتر از قبل می‌شود و همین امر باعث می‌شود که مادر لذت داشتن یک موجود زنده در بدن خود را احساس نماید.

مشخصه مهم ماه پنجم بارداری برای مادر باردار

در ماه پنجم بارداری ، حس تمایل مادر به خوردن غذا بیشتر از قبل می‌شود که از دلایل آن می‌توان به تغییرات هورمونی در بدن او برای تسریع در رشد و تکامل جنین اشاره نمود. درنتیجه در ماه پنجم بارداری ، خوردن برخی خوردنی های مجاز از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشند، درحالی‌که برخی مواد غذایی نیز در ماه پنجم بارداری نباید مصرف شوند و از خوردنی های غیر مجاز به حساب می‌آیند.

خوردنی های مجاز در ماه پنجم بارداری

1)مصرف فراوان آب

در ماه پنجم بارداری، مادر باردار باید به خوبی آب بنوشد، این امر مانع از بروز یبوست در او می‌شود. علاوه بر نوشیدن فراوان آب، ضروری است که روزانه حداقل دو لیوان شیر مصرف نماید تا کلسیم و ریزمغذی‌های لازم برای تشکیل استخوان‌های سالم در جنین تأمین گردد.

مصرف فراوان آب - دکتر سوشا

2) غذاهای غنی از پروتئین از خوردنی های مجاز برای ماه پنجم بارداری

در ماه پنجم بارداری، حس تمایل مادر به خوردن غذا بیشتر از قبل می‌شود که از دلایل آن می‌توان به تغییرات هورمونی در بدن او برای تسریع در رشد و تکامل جنین اشاره نمود. درنتیجه در ماه پنجم بارداری خوردن برخی مواد غذایی از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشند، درحالی‌که برخی خوردنی های غیر مجاز نیز در ماه پنجم بارداری نباید مصرف شوند. مصرف منابع غذایی غنی از پروتئین مانند گوشت قرمز کم‌چرب، گوشت ماکیان، تخم‌مرغ، خشکبار و غلات، سویا، نخود پخته، پنیر گوسفندی و توفو توصیه می‌گردند.

3)مصرف بیش‌تر سالاد در ماه پنجم بارداری

سالادهای تهیه‌شده از سبزیجاتی تازه مانند کلم، هویج، گوجه‌فرنگی تازه، برگ‌های کاهو، چغندر منبع عالی از املاح و فیبر موردنیاز در رژیم غذایی می‌باشند. البته به دلیل این‌که انواع سس‌های سالاد و انواع ادویه‌های سالاد حاوی سدیم بالایی هستند، باید در ماه پنجم بارداری مصرفشان محدود شود. در کل یک خانم باردار در ماه پنجم بارداری باید معادل با 30 گزم فیبر در روزدریافت نماید که این میزان را می‌تواند با مصرف انواع سالاد سبزیجات تازه دریافت نماید. البته مصرف بیش از 30 گرم مواد فیبری برای خانم باردار توصیه نمی‌شود، چون باعث بروز مشکلاتی مانند بواسیر می‌گردد.

4) میوه از خوردنی های مجاز رد ماه پنجم بارداری

میوه‌ها حاوی ویتامین‌ها و املاح بالایی می‌باشند، به‌علاوه این‌که خوشمزه هم هستند. به همین دلیل خانم باردار در ماه پنجم بارداری می‌تواند روزانه از میوه‌های مانند سیب، گلابی، موز، کیوی، پرتقال، انواع انگورها استفاده نماید.

5)خوردن سبزیجات سبز

خوردن سبزیجات سبزی مانند اسفناج، شنبلیله، کلم بروکلی برای تأمین املاح موردنیاز بدن ازجمله آهن در ماه پنجم بارداری به خانم‌های باردار توصیه می‌گردد. این سبزیجات می‌توانند تازه، پخته یا گریل شده استفاده شوند.

خوردن سبزیجات سبز - دکتر سوشا

6)غلات کامل فراموش نشوند

غلات کامل مانند گندم کامل، جوی کامل، برنج قهوه‌ای منابع غنی از ویتامین E، ویتامین‌های گروهB، آهن و منیزیم می‌باشند و مصرف منظم آنها در رژیم غذایی مادر در ماه پنجم بارداری در رشد جنین نقش بسیار مؤثری در پی دارد.

خوردنی های غیر مجاز در ماه پنجم بارداری

1) نوشیدنی‌های شیرین کربناته از خوردنی های غیر مجاز

نوشیدنی‌های شیرین کربناته و گازدار حاوی کافئین، شکر و انرژی بالایی می‌باشند که از خوردنی های غیر مجاز در سه ماهه دوم بارداری به حساب می‌آیند و به‌جای آن مصرف آب‌میوه‌های طبیعی و آب با طعم لیمو توصیه می‌گردد.

2)میوه‌هایی که نباید مصرف شوند

باوجود این‌که مصرف میوه‌های رنگی هر فصل برای مادران باردار منافع بسیاری در تأمین ویتامین‌ها و املاح دارد. اما ازآنجایی‌که مصرف پاپایا، انار و آناناس می‌توانند منجر به انقباضات رحمی و حتی سقط‌جنین شوند، پس مصرفشان در ماه پنجم بارداری ممنوع می‌باشد و از خوردنی های غیر مجاز به حساب می‌آیند. در ضمن نباید نوشیدنی‌هایی با عصاره میوه‌های مذکور و یا آبمیوه‌های سنتتیک که حاوی آب این سه نوع میوه می‌شوند را مادر باردار در ماه پنجم بنوشد.

3)مصرف هر نوع نوشیدنی حاوی الکل ممنوع

استفاده از هر نوع نوشیدنی که به‌نوعی در خود مقداری الکل یا مشتقات آن را داشته باشد، در کل دوران بارداری و بخصوص در ماه پنجم ممنوع می‌باشد.

مصرف هر نوع نوشیدنی حاوی الکل ممنوع - دکتر سوشا

4)دوری از نیکوتین موجود در دخانیات

استعمال دخانیات و یا زندگی در محیطی که در آن افراد از دخانیات استفاده می‌کنند، در ماه پنجم بارداری برای مادر باردار بسیار خطرناک می‌باشد و می‌تواند منجر به اکسیژن‌رسانی پایین به جنین و بروز مشکلات تنفسی و یا کم‌خونی در نوزاد پس از تولد شود.

5) قطع مصرف مواد کافئین دار

چای، قهوه، شکلات همگی حاوی مقادیری از کافئین هستند. داده‌های علمی در مورد کافئین نشان داده که مصرف زیاد آن در ماه پنجم بارداری با بروز مشکلات کم‌خوابی و بی‌خوابی نوزاد پس از تولد در ارتباط می‌باشد. بنابراین توصیه می‌شود که در ماه پنجم بارداری ، مادر باردار روزانه حداکثر دو فنجان چای و یا قهوه و حتی مقدور مقادیر کمی شکلات مصرف نماید.

6)پرهیز از مصرف غذاهای چرب

باوجود این‌که در سه ماهه دوم بارداری، افزایش وزن مادر طبیعتاً باید صورت گیرد، اما مصرف غذاهای چرب و بخصوص غذاهای آماده‌ای مانند انواع ساندویچ‌ها و پیتزاها می‌توانند باعث انباشت چربی اضافی در بدن و بالا رفتن غیرطبیعی وزن بدن مادر شوند. به همین دلیل توصیه متخصصان تغذیه آن است که مصرف غذاهای آماده در ماه پنجم بارداری، به‌طور کامل ممنوع گردد.

توصیه پایانی راجع به خوردنی های مجاز و غیر مجاز

با توجه به این‌که در ماه پنجم بارداری شکل‌گیری بافت‌های جنین با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد و این امر نیازهای تغذیه‌ای او را برای ساخت‌وساز بدنش افزایش می‌دهد، بنابراین ضروری است که مادر باردار برای ایجاد یک روند رشد و تکامل بهینه در جنین خود به توصیه‌های ارائه‌شده در این مقاله در مورد خوردن و یا نخوردن برخی مواد غذایی به‌دقت توجه نماید.

توصیه پایانی راجع به خوردنی های مجاز و غیر مجاز - دکتر سوشا

مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 

© سایت اطلاعات پزشکی دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر