خواص سیاه دانه – خواص سیاه دانه از نظر طب اسلامی و طب سنتی

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 6 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
خواص سیاه دانه - خواص سیاه دانه از نظر طب اسلامی و طب سنتی

خواص سیاه دانه چیست؟

خواص سیاه دانه از نظر طب اسلامی و طب سنتی قابل مقایسه با هیچ گیاه دارویی دیگری نیست. این گیاه دارای طبع گرم و خشک است و طرفداران آن مدعی هستند که جز مرگ ناگهانی، قادر است تمام مشکلات بشر را درمان کند!

حتماً می‌خواهید بدانید که خواص سیاه دانه چیست که این همه از آن تعریف می‌شود. پس با این مقاله همراه ما باشید.

درمان نفخ شکم با سیاه دانه

یکی از خواص سیاه دانه درمان نفخ شکم است. نفخ یا باد شکم یکی از شایع‌ترین مشکلاتی است که افراد زیادی با آن درگیر هستند. برای درمان نفخ شکم با سیاه دانه می‌توانید پودر تخم آن را با پودر دارچین مخلوط کنید و روی غذا یا دسر خود بپاشید.

پیشنهاد می‎‌کنیم مقاله ” درمان باد شکم زیاد ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید.

پوست بهتر با سیاه دانه

یکی دیگر از خواص سیاه دانه بهبود کیفیت و ظاهر پوست می‌باشد. به عنوان مثال ادعا می‌شود که استفاده موضعی از تخم سیاه دانه می‌تواند به درمان جوش‌های زیر پوستی کمک کند. برای داشتن پوستی بهتر با سیاه دانه می‌توانید روغن کنجد و پودر سیاه دانه را با هم مخلوط کنید و همانند ماسک از آن استفاده کنید. برای گرفتن بهترین نتیجه بهتر است حداقل دو هفته از این ماسک استفاده کنید. در مصرف این ماسک زیاده‌روی نکنید زیرا ممکن است منجر به بسته شدن منافذ شما شود.

مراقبت بعد از شیمی درمانی با سیاه دانه

یکی دیگر از خواص سیاه دانه این است که می‌تواند عوارض ناشی از شیمی درمانی را در افراد کاهش دهد. متأسفانه شیمی درمانی با وجودی که تنها راه درمان قطعی در برخی از سرطان‌هاست، عوارض بی‌شماری را به فرد تحمیل خواهد کرد. یکی از عوارض شایع شیمی درمانی مشکلات کلیوی و افزایش سطح کراتین خون می‌باشد. یکی از خواص سیاه دانه این است که می‌تواند سطح کراتین خون را تحت کنترل درآورد.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” غذاهای بعد از شیمی درمانی ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید.

تسکین دردهای سر با سیاه دانه

یکی دیگر از خواص سیاه دانه این است که می‌تواند دردهای ناحیه سر و جمجمه را کاهش دهد. برای بهره‌مندی از این خاصیت سیاه دانه می‌تواند حدود 25 گرم سیاه دانه را با حدود 100 گرم عسل ترکیب کرده و استفاده کنید.

درمان عطسه با سیاه دانه

یکی دیگر از خواص سیاه دانه این است که می‌تواند عطسه را در افرادی که دائماً عطسه می‌کنند بهبود بخشد. برای استفاده از این خاصیت سیاه دانه می‌توانید ترکیب سیاه دانه بوداده و روغن زیتون را برای یک دقیق روی پیشانی خود ماساژ دهید.

درمان عطسه با سیاه دانه

درمان زگیل با سیاه دانه

درمان زگیل یکی دیگر از خواص سیاه دانه است. مشاوران طب سنتی برای درمان زگیل پیشنهاد می‌کنند که از سیاه دانه جویده شده و مخلوط شده با بزاق را روی زگیل‌ها بریزید.

درمان سینوزیت با سیاه دانه

از سیاه دانه می‌توان برای درمان سینوزیت نیز استفاده کرد. در صورتی که قصد دارید از این خاصیت سیاه دانه استفاده کنید می‌بایست در فصل پاییز هفته‌ای یک‌بار با سیاه دانه بخور دهید.

افزایش شیر مادر با سیاه دانه

برخی از خانم‌ها به دلیل مزاج سردی که دارند، شیر کمی تولید می‌کنند که برای نوزادشان کافی نیست. مصرف سیاه دانه به این افراد کمک می‌کند تا به مرور زمان شیرشان افزایش پیدا کند.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” گیاهان و مواد غذایی تأثیرگذار بر تولید شیر مادر ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید.

تسهیل بارداری با سیاه دانه

در روزهای پایانی بارداری ، دردهای شکمی به سراغتان خواهد آمد که گاهی شما را مستأصل می‌کند. شما می‌توانید از ترکیب 25 گرم سیاه دانه و 100 گرم عسل برای کنترل این دردهای شکمی و همچنین افزایش مقاومت بدنتان برای فرایند زایمان استفاده کنید. در صورتی که مقدار کمی روغن حیوانی نیز به ترکیب بالا بیفزایید، اثربخشی آن بیشتر خواهد شد.

درمان جوش‌های چرکی با سیاه دانه

یکی دیگر از خواص سیاه دانه درمان جوش‌های چرکی می‌باشد. جوش‌های چرکی اغلب به دلیل تغییرات هورمونی دوران نوجوانی و جوانی ایجاد می‌گردند. شما می‌توانید با استفاده از خمیر سیاه دانه نسبت به درمان این جوش‌ها اقدام نمایید. برای تهیه این خمیر ضد جوش، مقداری پودر سیاه دانه را با مقداری سرکه ترکیب کنید تا یک ماده خمیری به دست آید. سپس خمیر به دست آمده را به صورت ماسک روی صورت خود استفاده کنید.

درمان روماتیسم با سیاه دانه

تسکین علائم بیماری روماتیسم نیز یکی دیگر از خواص سیاه دانه می‌باشد. برای بهره‌مندی از این خاصیت سیاه دانه یک فنجان روغن سیاه دانه را گرم کنید. هر شب قبل از خواب با این روغن محل‌های دردناک مفاصلتان را ماساژ دهید. سپس روی آن را با یک تکه پارچه عایق بپوشانید و اجازه دهید تا صبح در محل بماند.

درمان روماتیسم با سیاه دانه

درمان سرگیجه و درد گوش با سیاه دانه

شما می‌توانید از سیاه دانه برای درمان سرگیجه و بهبود درد گوش نیز استفاده کنید. برای این منظور می‌توانید چند قطره روغن سیاه دانه را با یک قاشق عسل مخلوط کنید. برای گرفتن بهترین نتیجه، این معجون را حداقل برای 11 روز و به صورت ناشتا مصرف کنید.

درمان اسهال با مصرف سیاه دانه

یکی دیگر از خواص سیاه دانه این است که از آن می‌توان برای درمان اسهال نیز استفاده کرد. برای درمان اسهال با سیاه دانه، می‌توانید بعد از هر وعده غذایی از مخلوط سیاه دانه و عصاره شاهی استفاده کنید.

درمان دیابت با سیاه دانه

شما می‌توانید با مصرف سیاه دانه سطح قند خون خود را کاهش دهید. بعلاوه اینکه سیاه دانه می‌تواند عملکرد سلول‌های بتای پانکراس را که در بیماری دیابت کاهش می‌یابد، بهبود بخشد. برای بهره‌مندی از اثر ضد دیابت سیاه دانه کافی است روزانه تنها 2 گرم سیاه دانه استفاده کنید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” درمان دیابت با داروهای گیاهی ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید.

درمان زخم معده با سیاه دانه

یکی از علل اصلی زخم معده ، عفونت با باکتری هلیکو باکتر پیلوری می‌باشد. به نظر می‌رسد که سیاه دانه با کاهش عفونت هلیکوباکتر پیلوری می‌تواند مانع از بروز زخم معده شده و یا از شدت آن بکاهد.

درمان تشنج با مصرف سیاه دانه

جلوگیری از تشنج یکی دیگر از خواص سیاه دانه می‌باشد. معمولاً بیماری‌هایی چون تشنج در برابر داروهای شیمیایی مقاومت نشان می‌دهند و به خوبی به درمان پاسخ نمی‌دهند. این در حالی است که مصرف عصاره سیاه دانه به درمان بسیاری از موارد تشنج کمک می‌کند.

درمان فشار خون بالا با سیاه دانه

فشار خون بالا نیز با مصرف سیاه دانه قابل درمان است. برای این منظور شما تنها به دو ماه زمان نیاز دارید و می‌بایست روزانه حدود 200-100 گرم عصاره سیاه دانه مصرف کنید.

درمان فشار خون بالا با سیاه دانه

درمان آسم با مصرف سیاه دانه

یکی دیگر از خواص سیاه دانه این است که می‌تواند علائم بیماری آسم را کاهش دهد. تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که مصرف سیاه دانه برای درمان آسم نتایج چشمگیری را به همراه دارد. برای بهره‌مندی از این تأثیر درمانی سیاه دانه، می‌توانید از ریختن عصاره سیاه دانه در آب جوش استفاده کنید.

درمان ریزش مو با سیاه دانه

سیاه دانه همچنین می‌تواند ریزش مو را کاهش دهد. همچنین سیاه دانه می‌تواند باعث رویش مجدد موهای سر شود. شما می‌توانید برای درمان ریزش مو و تحریک رشد مجدد موها ، از ترکیب پودر سیاه دانه، حنا و روغن سوسن استفاده کنید.

درمان سرطان روده بزرگ با سیاه دانه

خوشبختانه یک خاصیت سیاه دانه اثر ضد سرطانی آن است. بعلاوه اینکه می‌تواند در درمان برخی از سرطان‌ها نظیر سرطان روده بزرگ همانند و یا حتی بهتر از داروهای شیمیایی عمل کند بدون آنکه عوارض آن‌ها را به همراه داشته باشد.

ترک اعتیاد با سیاه دانه

تحقیقات نشان داده است که سیاه دانه می‌تواند در ترک اعتیاد به افراد کمک کند. به نظر می‌رسد که سیاه دانه از طریق کاهش میل افراد به مصرف مواد مخدر تأثیر خود را اعمال می‌کند.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” مواد غذایی و مکمل هایی که برای ترک اعتیاد بسیار ضروری هستند ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید.

درمان بیماری های کبدی با سیاه دانه

یکی دیگر از خواص سیاه دانه این است که به پاکسازی کبد و درمان بیماری های آن کمک می‌کند. برای درمان بیماری های کبد با سیاه دانه بهتر است از یک قاشق مرباخوری از ترکیب سیاه دانه، آلوئه ورا و عسل به صورت روزانه استفاده کنید. برای گرفتن بهترین نتیجه بهتر است حداقل یک هفته به این روش ادامه دهید.

درمان بیماری های کلیوی با سیاه دانه

شما می‌توانید از سیاه دانه برای درمان مشکلات کلیوی و بی اختیاری ادرار نیز استفاده کنید. برای این منظور می‌توانید مقداری پودر سیاه دانه را در یک لیتر آب جوش بریزید و با عسل آن را شیرین کنید. از این جوشانده به مدت یک هفته استفاده کنید تا نتیجه بگیرید. راه دیگر برای استفاده از این خاصیت سیاه دانه این است که مخلوط پودر سیاه دانه و روغن زیتون را روی بخش‌های دردناک کلیه خود ضماد کنید.

درمان بیماری های کلیوی با سیاه دانه

تقویت نیروی جنسی با سیاه دانه

یکی دیگر از خواص سیاه دانه تقویت قوای جنسی می‌باشد. شما می‌توانید با ماساژ روغن سیاه دانه در ناحیه کمر، علاوه بر تمدد اعصاب، نیروی جنسی خود را نیز تقویت کنید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” چه مواد مغذی بر تقویت قوای جنسی تأثیر دارد ” را نیز در وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا بخوانید.

 

منبع مقاله :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

بازگشت به صفحه مجله پزشکی و سلامت

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

پیامبر اکرم (ص) فرموده است: خواص ترکیب سیاه دانه با عسل بسیار زیاد است به نحوی که می توانند هر دردی را درمان کند.
تحقیقات نشان داده است که مواد معدنی و ویتامین های موجود در دانه های سیاه دانه در درمان دیابت ، سل ، بیماری های قلبی عروقی ، کم خونی و میگرن مفید است.
اسیدهای چرب ضروری در سیاه دانه آن را یک ماده ضد سرطان می کند که همچنین در حفظ سلامت پوست و مو بسیار مفید است.
سیاه دانه غنی از آهن و پتاسیم است و علاوه بر تقویت سیستم ایمنی، مسمومیت خون و یبوست را از بین می برد.

دانه های سیاه دارای خواص بسیاری هستند از جمله درمان سرطان، درمان زخم معده، حذف سموم در کبد و تنظیم سیستم گوارش بدن.

مشاهده کامل

مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر