خواص بامیه برای دیابت

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
خواص بامیه برای دیابت

آیا در درمان قطعی دیابت بامیه مؤثر است؟

خاصیت بامیه برای دیابت غیرقابل انکار است. بامیه از دیرباز برای درمان مشکلات سلامتی استفاده می‌شده است. بامیه حاوی پتاسیم، ویتامین B، ویتامین C، اسیدفولیک و کلسیم است. بعلاوه یک غذای کم‌کالری است و مقدار زیادی فیبر دارد. به تازگی درباره خواص بامیه برای دیابت نوع 1، نوع 2 و دیابت حاملگی زیاد صحبت می‌شود.

بر اساس آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، شیوع بیماری دیابت در حال افزایش است. با یافته‌هایی که درباره خاصیت بامیه برای دیابت به دست آمده است، در این مقاله قصد داریم برای بیماران دیابتی شرح دهیم که چگونه می‌توانند از خواص بامیه برای دیابت خود بهره ببرند. پس همراه ما باشید.

شما می توانید مقاله ” درمان دیابت با داروهای گیاهی ” را در وب سایت پزشکی دکتر سوشا بخوانید.

مطالعات درباره خواص بامیه برای دیابت

مطالعات زیادی درباره خواص بامیه برای دیابت در حال انجام هستند. بر اساس یک تحقیق درباره بامیه و قند خون، آب بامیه سطح قند خون را در موش‌هایی که به دیابت بارداری مبتلا هستند، کاهش می‌دهد. تحقیقاتی نیز در زمینه تأثیر دانه‌های بامیه انجام شده است زیرا دانه‌های بامیه از زمان‌های قدیم در ترکیه برای درمان دیابت استفاده می‌شده است. نتایج این مطالعات هم به نفع بیماران دیابتی بود و نشان داد خاصیت بامیه برای دیابت غیرقابل انکار است.

بامیه و قند خون

بامیه از راه‌های مختلفی می‌تواند به کنترل سطح قند خون در افراد دیابتی کمک کند:

  • بامیه آنزیم‌های تجزیه‌کننده کربوهیدرات‌ها را مهار می‌کند؛ بنابراین قند کمتری به خون آزاد می‌شود.
  • بامیه حساسیت به انسولین را افزایش می‌دهد. با افزایش حساسیت به انسولین ، بدن حساسیت بیشتری نسبت به سطح قند خون پیدا می‌کند؛ بنابراین سریع‌تر نسبت به کاهش قند خون اقدام می‌کند.
  • بامیه به بازسازی سلول‌های بتا پانکراس کبد کمک می‌کند. سلول‌های بتا پانکراس مسئول تولید انسولین هستند که در افراد دیابتی عملکرد آن‌ها کاهش یافته یا به طور کامل از دست رفته است.
  • بامیه ترشح انسولین را افزایش می‌دهد.
  • بامیه فیبر بالایی دارد که از تجمع گلوکز در خون جلوگیری می‌کند و بیشتر قند جذب می‌شود.

بامیه و قند خون

خاصیت بامیه برای دیابت به دلیل فیبر بالای آن

بامیه حاوی فیبر بالایی است. تخمین زده می‌شود که 8 بامیه متوسط حدوداً دارای 3 گرم فیبر هستند. فیبرهای غذایی مزایای بسیاری برای سلامتی دارند. فیبرها به هضم بهتر غذا، کاهش اشتها و احساس سیری طولانی کمک می‌کند. به علاوه افزایش مصرف فیبر در رژیم غذایی باعث کنترل بهتر قند خون و بهبود حساسیت به انسولین می‌شود. به همین دلایل غذاهایی که دارای فیبر زیادی هستند از گزینه‌های درمانی مناسب در رژیم غذایی افراد دیابتی هستند. با این تفاسیر، یکی از دلایل اصلی خاصیت بامیه برای دیابت، میزان بالای فیبر آن می‌باشد.

خاصیت بامیه برای دیابت به دلیل ضد استرس بودن آن

شواهدی وجود دارد که عصاره بذر بامیه دارای اثر آنتی اکسیدان و ضد استرس در جریان خون موش می‌باشد. مدیریت سطح استرس بخش مهمی از مدیریت بیماری دیابت است. دوره‌های طولانی و شدید استرس می‌تواند باعث افزایش سطح قند خون شود. سلامت روان باید بخشی از روند درمان دیابت باشد و کاهش استرس دلیل دیگر خاصیت بامیه برای دیابت می‌باشد.

مقاله ” افراد دیابتی چه غذاهایی را نباید بخورند ” را در وب سایت پزشکی دکتر سوشا بخوانید.

کاهش کلسترول یکی دیگر از خواص بامیه برای دیابت

یک خاصیت بامیه برای دیابت این است که میزان کلسترول خون را کاهش می‌دهد. غذاهایی با محتوای فیبر بالا و اثرات آنتی اکسیدانی برای افراد مبتلا به دیابت توصیه می‌شود؛ زیرا کلسترول را پایین می‌آورند. انجمن قلب آمریکا اشاره می‌کند که بیماران دیابتی بیشتر احتمال دارد کلسترول خونشان افزایش یابد. هنگامی که عارضه کلسترول بالا با دیابت همراه شود، اصلاً به نفع بیماران دیابتی نخواهد بود. به همین دلیل است که پیروی از یک رژیم غذایی کاهنده کلسترول برای افراد دیابتی بسیار مهم است. این هم یکی دیگر از خواص بامیه برای دیابت بود.

کاهش کلسترول یکی دیگر از خواص بامیه برای دیابت

کاهش خستگی روزانه یکی دیگر از خواص بامیه برای دیابت

مطالعات نشان داده‌اند که بامیه زمان و شدت خستگی را در افراد دیابتی کاهش می‌دهد. اگر افرادی که ورزش می‌کنند از بامیه استفاده کنند، می‌توانند مدت بیشتری تمرین کنند و بعد از ورزش سریع‌تر بهبود می‌یابند.

بهبود عملکرد سیستم قلبی عروقی بخش مهمی از پیشگیری و درمان دیابت است. این به این معنی است که گیاه بامیه می‌تواند به داشتن به سبک زندگی فعال‌تر کمک کند؛ بنابراین این هم یک خاصیت بامیه برای دیابت خواهد بود.

مقاله پیشنهادی دکتر سوشا : بهترین رژیم غذایی برای افراد دیابتی

سایر خواص بامیه برای سلامتی

از آنجا که بامیه غنی از فیبرهای غذایی ، ویتامین‌ها ، مواد معدنی مهم و آنتی‌اکسیدان های قدرتمندی است، بسیار برای سلامتی مفید است. برخی از خواص بامیه برای سلامتی عبارت‌اند از:

  • جلوگیری و بهبود یبوست
  • کاهش کلسترول
  • کاهش خطر برخی از انواع سرطان، به ویژه سرطان کولورکتال
  • بهبود سطح انرژی و بهبود علائم افسردگی
  • کمک به درمان گلودرد ، سندروم روده تحریک‌پذیر ، زخم و التهاب ریه

منبع مقاله :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

بازگشت به صفحه مجله پزشکی و سلامت

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر