تغذیه مناسب برای افراد مبتلا به بیماری تالاسمی

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 3 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
تغذیه مناسب برای افراد مبتلا به بیماری تالاسمی

بیماری تالاسمی چیست؟

مجله پزشکی و سلامتبیماری تالاسمی از جمله بیماری‌های خونی است که با عارضه حضور هموگلوبین‌های غیرطبیعی در خون خود را نشان می‌دهد. در واقع با وجود این که تعداد هموگلوبین‌ها در خون کم نمی‌باشد؛ اما به دلیل ساختار نامناسبی که دارند، نمی‌توانند در اکسیژن رسانی مؤثر باشند.

بیماری تالاسمی به عنوان یک بیماری ژنتیکی نیز شناخته می‌شود که می‌تواند به طور ارثی در نسل‌های مختلف یک خانواده حضور داشته باشد. بیماری تالاسمی خود را به‌صورت کم خونی شدید فقر آهن و مشکلات استخوانی نشان می‌دهد و از حدود 2 سالگی به بعد نشانه‌های بالینی آن در کودک قابل مشاهده می‌باشد.
هرچند بیماری تالاسمی درمان قطعی ندارد، اما رعایت برخی نکات مهم سلامتی و از جمله تغذیه‌ای می‌تواند روند تداوم فرایند سلامتی را در فرد منجر گردد.

اهمیت تغذیه برای بیماران مبتلا به بیماری تالاسمی

مشاهدات پزشکان حاکی از آن است که کمبودهای تغذیه‌ای در افراد مبتلا به بیماری تالاسمی بسیار شایع می‌باشد. از جمله کمبود ریزمغذی‌های مهم در مبتلایان به بیماری تالاسمی می‌توان به کمبود کلسیم، روی و ویتامین C اشاره کرد. به علاوه این که میزان جذب عنصر آهن موجود در رژیم غذایی در این افراد بالاتر از افراد معمولی می‌باشد. بنابراین دریافت این ماده معدنی از راه رژیم غذایی می‌بایستی در مبتلایان به بیماری تالاسمی محدود شوند.

اهمیت تغذیه برای بیماران مبتلا به بیماری تالاسمی

وضعیت مهم‌ترین ریزمغذی‌ها در بدن افراد مبتلا به بیماری تالاسمی

1. آهن: یکی از مهم‌ترین عناصری است که تعادل آن در بدن افراد مبتلا به بیماری تالاسمی به هم می‌خورد. به طوری که بدن این افراد قابلیت جذب زیاد آهن از راه رژیم غذایی را دارد. این امر برای سلامتی این افراد مناسب نمی‌باشد. به همین دلیل توصیه متخصصان تغذیه آن است که از رژیم غذایی حاوی منابع غنی آهن در رژیم غذایی افراد مبتلابه بیماری تالاسمی کمتر استفاده شود. از جمله مواد غذایی غنی از آهن می‌توان به جگر و قلوه، غلات صبحانه‌ای غنی شده با آهن و انواع مکمل‌های مولتی‌ویتامینی حاوی آهن اشاره کرد. در همین زمینه حتی توصیه می‌شود که افراد مبتلا به بیماری تالاسمی حتماً از مکمل‌های مولتی‌ویتامینی فاقد آهن استفاده نمایند.

2. کلسیم: مشاهدات بالینی بر روی افراد تالاسمی نشان داده که این افراد اغلب با کاهش ذخایر توده اسکلتی و کمبود کلسیم روبرو هستند که ممکن است ناشی از بالا بودن عنصر آهن در بدن آن‌ها و به هم خوردن تعادل با کلسیم باشد. بنابراین به افراد مبتلا به تالاسمی توصیه می‌شود که منابع لبنی که غنی از کلسیم و ویتامین D هستند را در رژیم غذایی روزانه خود بیشتر از افراد عادی مصرف نمایند.

3. اسیدفولیک: در برخی از افراد مبتلا به تالاسمی ممکن است درجاتی از کمبود اسیدفولیک نیز مشاهده شود که در مورد این افراد مصرف مکمل اسیدفولیک به میزان 1 میلی‌گرم در روز ممکن است مفید باشد. اما مصرف این مقدار مکمل نیز باید با توصیه پزشک معالج باشد.

4. ویتامین C: از جمله ویتامین‌های محلول در آبی است که ممکن است در برخی از افراد مبتلا به بیماری تالاسمی مشاهده شود. البته برخی علت آن را ناشی از برخی تغییرات و اختلالات در بدن نیز می‌دانند، اما در هر حال افراد تالاسمی باید روزانه از منابع غنی ویتامین C مانند انواع مرکبات، گوجه فرنگی، توت فرنگی، فلفل سبز در رژیم غذایی خود استفاده نمایند.

5. عنصر روی: کمبود این عنصر در افراد مبتلا به بیماری تالاسمی شیوع بالایی دارد و در بیشتر موارد مصرف مکمل روی برای این افراد ضروری است.

6. ویتامین E: نیاز به این ویتامین در افراد مبتلا به تالاسمی به طبع از افراد سالم‌تر بالاتر می‌باشد. به همین دلیل رژیم غذایی افراد مبتلا به تالاسمی می‌بایستی حاوی روغن‌های گیاهی غنی از ویتامین E و دانه‌ها و مغزهای گیاهی باشد.

مواد غذایی غیر مجاز برای مبتلایان به بیماری تالاسمی

توصیه متخصصان تغذیه آن است که مصرف مواد غذایی همچون امحاء و احشاء حیوانات، کله و پاچه، جگر، صدف دریایی، برخی میوه‌ها مانند زردآلو، هندوانه، حبوبات، کلم بروکلی، زرده تخم‌مرغ و آجیل شور باید در رژیم غذایی افراد مبتلا به تالاسمی محدود شوند.

توصیه متخصصان تغذیه به مبتلایان به بیماری تالاسمی

متخصصان تغذیه پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و متنوع را که تأمین‌کننده کلیه مواد مغذی مورد نیاز بدن مبتلایان به بیماری تالاسمی است را به ایشان توصیه می‌کنند. از سوی دیگر آن‌ها را از مصرف خودسرانه مکمل‌های غذایی و انواع ویتامین‌ها و مولتی‌ویتامین‌ها برحذز می‌دانند و توصیه اکید می‌نمایند که مکمل‌ها را حتماً با نظر پزشک معالج خود استفاده نمایند.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر