تاثیر موسیقی بر سلامت انسان را بیشتر بدانید

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
تاثیر موسیقی بر سلامت انسان را بیشتر بدانید

تاثیر موسیقی بر سلامت انسان

مجله پزشکی و سلامت : بیشتر ما علاقه زیادی به گوش دادن به موسیقی داریم ، اما اطلاعی از تاثیر موسیقی بر سلامت انسان نداریم و نمی‌دانیم که گوش دادن به موسیقی چه اثرات شگرفی بر سلامتمان دارد. تاثیر موسیقی بر سلامت انسان بسیار شنیدنی است و بهتر است که بخوانید.

1- بهبود مهارت‌های بصری و کلامی

مطالعات متعددی راجع به تاثیر موسیقی بر سلامت انسان نشان داده‌اند که آموزش موسیقی در سنین پایین ، باعث تحریک مغز کودک در راه‌هایی می‌شود که به بهبود مهارت‌های کلامی، ارتباطی و بصری کمک می‌کند.
حتی کودکان یک ساله که به همراه پدر و مادرشان در کلاس‌های تدریس موسیقی ، به موسیقی گوش می‌دهند ، توانایی بیشتری برای برقراری ارتباط دارند و پاسخ‌های مغزی پیچیده‌تری به موسیقی نشان می‌دهد و به اطرافیان لبخند می‌زند.

2- سلامت مغز و پیشگیری از پیری آن

تحقیقات نشان داده است که گوش دادن به موسیقی و یا نواختن آن ، به خصوص در سنین بالا می‌تواند به سلامت مغز کمک کند. گوش دادن به موسیقی مانند ورزش مغز عمل می‌کند و در نتیجه مزایایی مانند حافظه بهتر و وضوح ذهنی را می‌توان به عنوان تاثیر موسیقی بر سلامت انسان دانست.
حتی افرادی که دچار آسیب‌های مغزی شده‌اند ، با گوش دادن به موسیقی می‌توانند مقداری از حافظه یا حتی تمام حافظه‌شان را دوباره به دست آورند. گوش دادن به موسیقی می‌تواند موجب شود که خاطرات قدیمی و الگوهای عصبی مجدداً در مغز شما نقش ببندند ، زیرا ریتم و صدای موسیقی برای مدت طولانی در داخل هسته ذهن باقی می‌ماند.

سلامت مغز و پیشگیری از پیری آن

3- تاثیر موسیقی بر سلامن انسان و شادی بیش‌تر

همان‌طور که گفته شد ، تاثیر موسیقی بر سلامت انسان اثبات شده است. گوش دادن به موسیقی می‌تواند هیجانات و احساس شادی شما را بر انگیزد و حتی ناراحتی را از بدن شما خارج می‌کند. گوش دادن به موسیقی موجب آزاد شدن دوپامین در مغز شما می‌شود ، دوپامین ماده شیمیایی است که موجب بروز احساس خوب در شما می‌شود. به همین دلیل است که گوش دادن به موسیقی موجب می‌شود که احساس شادی و هیجان در شما برانگیخته شود. احساس شادی ناشی از گوش دادن به موسیقی با شادی بعد از رابطه جنسی ، خوردن شکلات و حتی مصرف برخی داروها یکسان است.
مطالعه دیگری در رابطه با تاثیر موسیقی بر سلامت انسان نشان داد که موسیقی با ریتم تند ، نقش کلیدی در احساس شادی دارد ، در صورتی که موسیقی با ریتم آهسته ، نقش کوچکی در بروز احساس ناراحتی دارد.

4- کاهش ضربان قلب و فشارخون

مطالعاتی راجع به تاثیر موسیقی بر سلامت انسان نشان داده‌اند که گوش دادن به موسیقی قلب را تقویت می‌کند و زمان بهبودی بیماری‌های قلبی را نیز کاهش می‌دهد.
صرف نظر از سبک موسیقی، گوش دادن به موسیقی مورد علاقه موجب آزاد شدن اندورفین‌ در مغز می‌شود که به بهبود سلامت عروق کمک می‌کند . مطالعات نشان داده است که مردان و زنانی که پس از عمل جراحی قلب ، به موسیقی گوش می‌دهند ، احساس اضطراب و درد کمتری را حس می‌کنند. همچنین گوش دادن به موسیقی موجب می‌شود که ضربان قلب شما آهسته‌تر شده و پریشانی‌تان فروکش کند.

کاهش ضربان قلب و فشارخون

5- بهبود کیفیت خواب

رایج‌ترین عواملی که موجب تداخل در خواب می‌شوند ، استرس و اضطراب (افزایش ضربان قلب) هستند. از آنجایی که موسیقی روی هر دو مورد تأثیر مثبت دارد، بهترین راه برای بهبود الگو و کیفیت خواب ، گوش دادن به موسیقی است و خوابی آرام را برای شما به ارمغان می‌آورد. تاثیر موسیقی بر سلامت انسان و خواب قابل انکار نیست.

6- تاثیر موسیقی بر سلامت انسان و کاهش افسردگی و نگرانی

مطالعه‎ای بر روی بیماران مبتلابه سرطان نشان داد که گوش دادن به موسیقی با کاهش اضطراب ، بهبود میزان فشارخون و خلق و خو ، در ارتباط است و گوش دادن به موسیقی می‌تواند اثرات مثبتی روی روح و روان، خلق و خو ، درد و کیفیت زندگی داشته باشد.

تاثیر موسیقی بر سلامت انسان و کاهش افسردگی و نگرانی

7- کاهش درد و بهبود عملکرد سیستم ایمنی

تحقیقاتی در رابطه با تاثیر موسیقی بر سلامت انسان نشان داده است که گوش دادن به موسیقی سطح هورمون استرس و کورتیزول را کاهش می‌دهد. این هورمون‌ها مسئول تضعیف سیستم ایمنی بدن، افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، تداخل با یادگیری و حافظه، کاهش تراکم استخوان، فشارخون بالا هستند. تحقیقات نشان داده است که 50 دقیقه گوش دادن به موسیقی شاد ، سطح آنتی‌بادی را در بدن انسان افزایش می‌دهد.
اگرچه تاثیر موسیقی بر سلامت انسان بسیار زیاد است اما نوع موسیقی که گوش می‌دهید بر سلامتی نیز مؤثر است ، گوش دادن به موسیقی برای شما مفید می‌باشد که از گوش دادن به آن لذت ببرید.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر