مواد غذایی چه تاثیراتی بر روی مغز و سلامت مغز دارند

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
مواد غذایی چه تاثیراتی بر روی مغز و سلامت مغز دارند

سلامت مغز تحت تأثیر مواد غذایی است

مجله پزشکی و سلامت : هیچ کدام از شما باور نمی‌کنید که تا چه حد مواد غذایی که می‌خورید روی سلامت مغز و عملکرد آن تأثیرگذار هستند. تحقیقات نشان می‌دهند، آنچه که می‌خورید، به طور مستقیم روی سلامت مغز شما تأثیر می‌گذارد.

مغز شما چربی زیادی دارد و برای زنده ماندن به چربی غذا نیاز دارد

اگر تمام مایع مغز را خارج کنید ، بیشترین وزن آن ، از لیپیدها (چربی‌ها) تشکیل شده است. بقیه مواد آن از گلوکز، ریزمغذی‌ها، اسیدهای آمینه و پروتئین ساخته شده است که همه آن‌ها از تجزیه مواد غذایی که می‌خورید ؛ تامین می‌شوند.
برای سالم نگه داشتن مغز خود ، مواد غذایی چرب سالم مانند آجیل، دانه‌ها و ماهی‌های چرب بخورید. اسیدهای چرب مناسب برای تغذیه مغز ، تنها در این مواد غذایی یافت می‌شوند و به ایجاد و حفظ غشاهای سلولی جدید کمک می‌کند. همچنین این مواد غذایی چرب از بروز بیماری‌های بحرانی در مغز پیشگیری می‌کند.

چه مواد غذایی شما را بی‌خواب می‌کنند؟

اگر شما در اواخر شب احساس هوشیاری و یا بعد از خوردن نهار احساس سستی می‌کنید ، احتمالاً مغز شما نسبت به مواد غذایی که در طول روز خوردید ، احساس شادی و آرامش نمی‌کند. به گزارش بنیاد ملی خواب، نباید قبل از زمان خواب ، مواد غذایی سنگین و چرب بخورید ، زیرا هضم این مواد غذایی زمان زیادی طول می‌کشد و باعث می‌شود که مغز شما آرامش کافی برای به خواب رفتن را نداشته باشد و شما بی‌خواب شوید. کافئین موجود در نوشابه و شکلات نیز باعث بی‌خوابی می‌شوند ، از خوردن این مواد غذایی ، نزدیک به زمان خواب ، خودداری نمایید.

چه مواد غذایی شما را بی‌خواب می‌کنند؟

چربی‌های ترانس برای سلامت مغز شما نامناسب هستند

چربی‌های ترانس، که اغلب در غذاهای سرخ شده و فراورده‌های غذایی آماده و پخته شده وجود دارند، سلامت مغز را به خطر می‌اندازند و باید از خوردن بیش از حد این چربی‌ها خودداری نمایید.
تحقیقات نشان می‌دهد که چربی‌های ترانس ممکن است حافظه شما را ضعیف کنند. تحقیقات انجام شده روی موجودات زنده نشان داده است ، افرادی که مقدار زیادی مواد غذایی حاوی چربی‌های ترانس مصرف می‌کنند ، مغز کوچک‌تری دارند . برای حفظ سلامت مغز خود ، مصرف مواد غذایی حاوی چربی‌های ترانس را محدود کنید.

آنچه که می‌خورید بر روی احساس شما تأثیرگذارند

تحقیقات نشان می‌دهند ، ارتباط مستقیمی میان مصرف مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3، منیزیم، تریپتوفان، فولات و ویتامین‌های B و بهبود خلق و خو وجود دارد. خوردن میوه‌ها ، سبزیجات ، مواد غذایی غنی از امگا3 ، پروتئین ، کربوهیدرات‌های پیچیده و نوشیدن آب کافی می‌توانند تفاوت مثبتی در خلق و خو ایجاد کنند.
برای جلوگیری از کاهش دامنه توجه و خلق و خو ، از مصرف مواد غذایی حاوی میزان زیادی کربوهیدرات مانند نان سفید و دسر، که می‌تواند سطح قند خون مغز شما را با سرعت سرسام آوری بالا ببرند، اجتناب کنید. مواد غذایی حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده مانند حبوبات و غلات سبوس‌دار برای سلامت مغز نامناسب هستند زیرا سطح قند خون را با سرعت آهسته‌ای افزایش می‌دهند و در میزان مناسبی نگه می‌دارند، به همین دلیل سطح توجه و خلق و خوی شما ارتقا می‌یابد.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر