بی اشتهایی عصبی : مقصر کیست؟

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 2 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
بی اشتهایی عصبی : مقصر کیست؟

بی اشتهایی عصبی ناشی از باکتری‌های روده

 مجله پزشکی و سلامتمحققان دانشکده پزشکی دانشگاه UNC کشف کردند افرادی که مبتلا به بی اشتهایی عصبی هستند جمعیت میکروبی روده آن‌ها با سایر افراد تفاوت زیادی دارد و این تفاوت باکتریایی مسئول ایجاد برخی از علائم عصبی مرتبط با غذا خوردن است. نتایج این تحقیق که در ژورنال Psychosomatic medicine منتشر شده، شواهد کافی برای تأیید این موضوع را فراهم نموده است. هر انسانی در روده‌های خود جمعیت باکتریایی مختص به خود را دارا بوده که همانند اثر انگشت ویژه آن فرد است. به این جمعیت که شامل چندین میلیارد باکتری است و به صورت همزیستی با میزبان خود زندگی می‌کنند، فلور طبیعی گفته می‌شود. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که فلور روده به طور مستقیم خصوصیات مغز انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهند و این باکتری‌ها عامل برخی از علائم مرتبط با بیماری آنورکسی یا بی اشتهایی عصبی هستند. آنورکسی بیماری عصبی است که باعث بی اشتهایی در فرد می‌شود و هم اکنون چندین میلیون نفر به این اختلال مبتلا هستند.

آیا تغییرات باکتری‌های روده بر اختلالات ذهنی مؤثر هستند؟

در چند سال اخیر، ارتباط باکتری‌های روده با وزن و خلق و خوی افراد مورد تأیید قرار گرفته است اما تأثیر این باکتری‌های بر بی اشتهایی عصبی برای اولین بار است که در مجلات علمی منتشر می‌شود. تغییر یافتن فلور طبیعی بدن بر اثر عوامل محیطی مانند نوع تغذیه، مصرف دارو و یا نوع فعل و انفعالات مغز، تأثیر مهمی در فلور طبیعی دارد. این تغییرات باکتریایی می‌تواند به صورت مستقیم مغز را در هدف بگیرد و تغییرات ناخوشایندی ایجاد نماید. از این تغییرات نامطلوب و ناخوشایند می‌توان به اضطراب، افسردگی، و اختلالات کاهش وزن عصبی اشاره نمود. این تغییرات قابل برگشت بوده و تحقیقات زیادی در حال یافتن راه‌های برای متعادل کردن فلور طبیعی هستند.  طبیعی شدن فلور بدن می‌تواند اختلالات متابولیک و سوخت و سازی بدن را به حالت طبیعی برگرداند و از کاهش وزن بیمارگونه ممانعت نماید.

اختلالات غذا خوردن و نقش باکتری‌ها در این بیماری‌ها

محققان دریافتند که ترکیب باکتری‌ها قبل و بعد از درمان بی اشتهایی باهم بسیار متفاوت است. قبل از درمان میزان تنوع باکتری‌های روده‌ای کمتر از حالت طبیعی است در حالی که پس از درمان تنوع بیشتر شده و به حالت طبیعی نزدیک‌تر می‌شود. تنوع باکتری در روده از علائم سلامت روده و دستگاه گوارش به حساب می‌آید. در این بیماران با افزایش تنوع باکتری‌ها خلق و خو نیز تغییر می‌کند. این تحقیقات نشان می‌دهد ممکن است که تغییر باکتری‌های روده عامل بسیاری از اختلالات غذا خوردن باشد. باکتری‌های بدن می‌توانند در افزایش و کاهش وزن مؤثر باشند برای مثال اگر باکتری‌های روده موش به کلی از بین برود موش به مرور زمان چاق می‌شود. بنابراین موجودات ریزی که در بدن انسان زندگی می‌کنند بر ساختارهای درونی و رفتارهای فرد نیز تأثیر دارند.

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر