بهداشت دهان و دندان در طب سنتی

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 5 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
بهداشت دهان و دندان در طب سنتی

راهکارهای طب سنتی برای بهداشت دهان و دندان چیست؟

بهداشت دهان و دندان در طب سنتی بسیار مورد اهمیت قرار گرفته است و راهکارهای بسیاری برای آن ارائه گردیده است. دندان‌ها و لثه‌های سالم نه‌تنها لبخند زیبایی را به شما هدیه می‌دهند، بلکه نشان‌دهنده سلامت دهان و دندان شماست که در زندگی شما نقش مهمی ایفا می‌کند.

رعایت بهداشت دهان و دندان به شما کمک می‌کند تا از زرد شدن دندان‌ها و پوسیدگی آن‌ها جلوگیری کنید. همچنین از بوی بد دهان پیشگیری می‌شود؛ و دندان‌های رنگارنگ یا زرد شده و همچنین نفس بدی جلوگیری شود. بهداشت دهان و دندان برای سلامت عمومی شما نیز ضروری است.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان علاوه بر مشکلاتی که برای دهان و دندان‌های ما ایجاد می‌کند، می‌تواند بر سلامت عمومی ما نیز تأثیر بگذارد. باکتری‌های دهان و التهاب می‌تواند منجر به بسیاری از مشکلات، از جمله بیماری‌های قلبی ، سکته مغزی ، سندرم روده تحریک‌پذیر ، بیماری‌های کلیوی، دیابت و سرطان دهان شود. زنان مبتلا به بیماری‌های دهان بیشتر احتمال دارد که نوزادان کم وزن و نارس به دنیا آورند.

علاوه بر این، مشکلات دهان و دندان، درد دندان یا سایر بیماری‌های دهان و دندان می‌تواند از نظر روانشناختی نیز به افراد آسیب برساند. سلامت دندان‌ها و لثه‌ها تأثیر مستقیمی بر ظاهر فرد، صحبت کردن، جویدن و درک طعم غذاها دارد. این مشکلات حتی می‌تواند در تعاملات اجتماعی افراد نیز اختلال ایجاد کند.

خوشبختانه روش‌های خانگی زیادی برای رعایت بهداشت دهان و دندان وجود دارد. در اینجا قصد داریم به شما راه‌های حفظ بهداشت دهان و دندان در طب سنتی را بیاموزیم تا بتوانید تا حد زیادی در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید. همچنین بدون عوارض خاصی سلامت دهان و دندانتان را حفظ کنید.

اصول اولیه بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید.

شما قبل از هر اقدامی باید بدانید که موظفید، اصول اولیه بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. این بدان معنی است که از قواعد زیر پیروی کنید:

  • حداقل دو بار در روز مسواک بزنید.
  • دهان خود را بعد از هر وعده غذا بشویید.
  • حداقل یک بار در روز از دهان‌شویه استفاده کنید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” تفکرات اشتباه در خصوص بهداشت دهان و دندان ” را نیز در وب سایت پزشکی دکتر سوشا بخوانید.

اصول اولیه بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید.

بهداشت دهان و دندان در طب سنتی با شستشوی دندان‌ها با روغن

شستشوی دندان‌ها با روغن یک روش قدیمی در طب سنتی است که به بهداشت دهان و دندان کمک می‌کند. شستشوی دهان و دندان با روغن کمک می‌کند دندان، لثه‌ها و فک تقویت شوند. به علاوه از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند. شستشوی دهان و دندان با روغن همچنین به حذف باکتری‌های دهان کمک می‌کند و باعث می‌شود لثه‌های شما سالم بمانند. با این روش دندان‌هایتان نیز روشن‌تر خواهند شد.

روش کار:

  • 1 قاشق غذاخوری روغن کنجد را در دهان خود نگه دارید و بچرخانید.
  • حدود 20 دقیقه دهان و دندانتان را با آن بشویید.
  • آن را بیرون بریزید؛ از بلعیدن آن اجتناب کنید.
  • دهان خود را با آب گرم بشویید. می‌توانید از آب نمک برای خاصیت ضد میکروبی‌اش برای بهداشت دهان و دندان استفاده کنید.
  • دندان‌هایتان را به طور معمول بشویید.
  • این کار را روزانه در صبح، با معده خالی انجام دهید.
  • شما همچنین می‌توانید این کار را با روغن نارگیل انجام دهید.

بهداشت دهان و دندان در طب سنتی با شستشوی دندان‌ها با روغن

بهداشت دهان و دندان در طب سنتی با زردچوبه

گیاه دارویی زردچوبه دارای جایگاه ویژه‌ای در طب سنتی است. زردچوبه حاوی خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است که کمک زیادی به بهداشت دهان و دندان می‌کند. زردچوبه کمک می‌کند تا لثه‌ها سالم بمانند و دندان‌ها از عفونت باکتریایی رها شوند. مطالعات همچنین نشان داده‌اند که شستشوی دهان با دارچین می‌تواند به پیشگیری از پلاک‌های دهانی و ژینژیویت (gingivitis) کمک کند.

  • مقداری آب را با یک قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه مخلوط کنید تا یک خمیر به دست آید. چند بار در هفته دندان‌های خود را با آن بشویید.
  • یا می‌توانید یک قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه و نصف قاشق چای‌خوری نمک و روغن خردل را مخلوط کنید. سپس آن را یک بار در روز روی دندان‌ها و لثه‌های خود ماساژ دهید.
  • شما همچنین می‌توانید نصف قاشق چای‌خوری پودر زردچوبه را در 1 فنجان آب بریزید و آن را بجوشانید. سپس اجازه دهید سرد شود و از آن به عنوان یک دهان‌شویه یک بار در روز استفاده کنید.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” درمان گياهي بوي بد دهان ” را در وب سایت پزشکی دکتر سوشا بخوانید.

بهداشت دهان و دندان در طب سنتی با زردچوبه

بهداشت دهان و دندان در طب سنتی با چای سبز

چای سبز جایگاه ویژه‌ای در طب سنتی دارد. متخصصان طب سنتی چای سبز را به عنوان یک محصول طبیعی امیدوارکننده در سلامتی دهان و دندان می‌دانند. چای سبز حاوی فلوراید طبیعی است که بسیار در بهداشت دهان و دندان مؤثر است. پلی فنل ها و کاتچین های موجود در چای سبز نیز باکتری‌هایی را که باعث پوسیدگی دندان‌ها و بیماری‌های لثه می‌شوند، از بین می‌برند. چای سبز همچنین مانع بوی بد دهان می‌شوند.

هر روز 3 تا 4 فنجان چای سبز بنوشید. برای حفظ بهداشت دهان و دندان ترجیحاً چای سبز را بدون قند یا عسل بنوشید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” حفظ بهداشت دهان و دندان و مبارزه با بوی بد دهان ” را نیز در وب سایت پزشکی دکتر سوشا بخوانید.

بهداشت دهان و دندان در طب سنتی با چای سبز

بهداشت دهان و دندان در طب سنتی با شیرین بیان

گیاه دارویی شیرین بیان به دلیل منافع بی‌شماری که دارد، بسیار در طب سنتی به کار می‌رود. ریشه شیرین بیان همچنین می‌تواند دندان‌ها و لثه‌ها را سالم نگه دارد.

دو ترکیب عمده موجود در گیاه شیرین بیان یعنی لیکورییدین و لیزریوسفلاوان A باکتری‌های اصلی عامل باعث پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه را می‌کشند. این دو مورد، عواملی اصلی از دست دادن دندان در کودکان و بزرگ‌سالان به شمار می‌روند.

شما می‌توانید در یک ظرف پودر ریشه شیرین بیان خشک داشته باشید و دهانتان را بطور منظم با آن بشویید. شما همچنین می‌توانید با مقدار کمی آب، یک خمیر شبیه به خمیر دندان تهیه کنید و از آن برای مسواک زدن استفاده کنید.

بهداشت دهان و دندان در طب سنتی با شیرین بیان


منبع مقاله :

تهیه و ترجمه : سایت سلامت دکتر سوشا

بازگشت به صفحه مجله پزشکی و سلامت

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر