مکمل های دوران یائسگی؛ 12 مکمل لازم در دوران قاعدگی

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
مکمل های دوران یائسگی؛ 12 مکمل لازم در دوران قاعدگی

بهترین مکمل های دوران یائسگی

مجله پزشکی و سلامت : از آنجایی که در دوران یائسگی ، ترشح هورمون‌های مختلف تغییر می‌کند، زنان باید در دوران یائسگی بهترین مکمل ها را برای حفظ سلامتی و جلوگیری از پوکی استخوان استفاده نمایند.

۱- کوهوش سیاه برای کاهش گرگرفتگی دوران یائسگی

کوهوش سیاه (Black Cohosh) گیاهی است که بومی آسیا نیست و بیشتر در کشورهای شمالی قاره آمریکا رشد می‌کند و یکی از بهترین مکمل های مورد مطالعه برای دوران یائسگی است. مطالعات متعددی، مشخص نموده‌اند که این گیاه، در مقایسه با دارونما به کاهش علائم دوران یائسگی خصوصاً گرگرفتگی ، کمک می‌کند.
هشدار! در صورت داشتن مشکلات کبدی، از این گیاه استفاده نکنید.

۲- بذر کتان برای کاهش تعریق شبانه در دوران یائسگی

کتان و روغن دانه آن ، ممکن است به کاهش برخی علائم دوران یائسگی ، کمک کند. کتان، منبع خوبی از لیگنان است که سبب تعادل هورمون‌های زنانه در دوران یائسگی می‌شود. هرچند ، همه مطالعات انجام‌شده، اثر آن را بر کاهش گرگرفتگی نیز نشان داده است.

۳- کلسیم برای پیشگیری از کاهش تراکم استخوان

به علت کاهش هورمون‌ها، در دوران یائسگی ، تراکم استخوانی نیز کاهش می یابد که این مسئله، یک امر جدی است و بسیار مهم است که به میزان کافی، کلسیم دریافت کنید. زنان کمتر از ۵۱ سال، نیاز به ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم در روز دارند. زنان ۵۱ ساله و بالاتر، نیاز به مقدار بیشتری کلسیم در حدود ۱۲۰۰ میلی‌گرم در روز دارند.
نکته: بهتر است کلسیم موردنیاز خود را از مواد غذایی دریافت کنید و اگر نیاز به مکمل کلسیم داشتید، در کنار کلسیم رژیم غذایی، از مکمل کلسیم با حداکثر دوز ۵۰۰ میلی‌گرم در یک وعده، استفاده کنید؛ به ‌این ‌ترتیب، جذب کلسیم افزایش می‌یابد.

۴- شبدر قرمز بهترین مکمل برای دوران یائسگی

بسیاری از خانم‌ها شبدر قرمز را به امید استروژن‌های گیاهی آن برای کاهش علائم دوران یائسگی ، مصرف می‌کنند. هرچند که تاکنون، نتایج تحقیقات، ضد و نقیض بوده‌اند. با وجود تردیدهایی که در این زمینه وجود دارد، مطالعات اخیر نشان داده است که زنانی که به مدت ۳ ماه شبدر قرمز مصرف کرده بودند، سرطان رحم نداشته‌اند. اما اگر تردید دارید و در این زمینه نگران هستید، بهترین کار این است که با پزشک خود مشورت کنید.

۵- ویتامین D بهترین مکمل برای دوران یائسگی

ویتامین D نیز مانند کلسیم بهترین مکمل برای سلامت استخوان‌ها است. بدون ویتامین D بدن شما نمی‌تواند کلسیم را جذب کند. اغلب بزرگ‌سالان، نیاز به ۶۰۰ واحد ویتامین D در روز دارند. افراد در سنین ۷۱ سالگی و بالاتر، نیاز به ۸۰۰ واحد ویتامین D در روز دارند. ویتامین D را می‌توان از برخی مواد غذایی ، نور خورشید و یا مکمل ها به‌دست آورد. پوست ما در مواجهه با نور خورشید، ویتامین D تولید می‌کند. اما نور خورشید ممکن است به پوست شما آسیب برساند بنابراین بهتر است آن را از طریق رژیم غذایی و یا مکمل، دریافت کنید.

ویتامین D بهترین مکمل برای دوران یائسگی

۶- سیب زمینی وحشی جایگزین هورمون

قرص‌ها و کرم‌های ساخته‌شده از گونه‌های خاصی از سیب‌زمینی وحشی، جایگزین محبوبی برای هورمون درمانی در دوران یائسگی است. به نظر می‌رسد برخی از ترکیبات طبیعی در سیب زمینی وحشی، شبیه استروژن و پروژسترون عمل می‌کند اما ممکن است در انسان‌ها فعال نباشند! تاکنون مطالعات بالینی از اثربخشی آن‌ها در انسان‌ها در دست نیست.

۷- جینسینگ بهترین مکمل برای بهبود خواب و خلق‌وخو در دوران یائسگی

شواهد تعداد کمی از مطالعات، نشان داده است که انواع مختلف جینسنگ ممکن است کیفیت زندگی در دوران یائسگی را بهبود بخشد. اما مطالعاتی که تاکنون صورت گرفته است اثر جینسینگ آمریکایی و کره‌ای را در بهبود گرگرفتگی، نشان داده است.

۸- مخمر سنت جان برای کنترل نوسانات خلق‌وخو

مخمر سنت جان (St. John’s) یک درمان شناخته‌شده برای افسردگی خفیف است که برای خانم‌های یائسه نیز مفید است. برخی شواهد نشان می‌دهد که مخمر سنت جان، به‌ویژه زمانی که با گیاه کوهوش مصرف شود سبب بهبود خلق‌وخو و کنترل نوسانات خلقی وابسته به دوران یائسگی می‌شود.

۹- دی هیدرواپی آندروسترون (DHEA) هورمون جوانان

سطوح هورمون دی هیدرواپی آندروسترون در بدن ما بعد از ۳۰ سالگی، افت می‌کند. برخی مطالعات کوچک ف نشان داده‌اند که مکمل DHEA برخی علائم دوران یائسگی مانند کاهش میل جنسی و گرگرفتگی را برطرف می‌کند. البته یک نگرانی در مورد استفاده طولانی‌مدت از DHEA و یا دوزهای بالای آن و افزایش خطر بروز سرطان پستان، وجود دارد.

۱۰- دونگ کوئی، ملکه گیاهان

دونگ کوئی از هزاران سال قبل در طب چینی، برای سلامت زنان، مورداستفاده قرار می‌گرفت. اما تحقیقات اخیر، اثر آن را بر کاهش گرگرفتگی، اثبات نکرد. ازآنجاکه مصرف طولانی‌مدت دونگ کوئی، ممکن است با خطر ابتلا به سرطان، ارتباط داشته باشد، حتماً قبل از مصرفان با پزشک مشورت کنید.

دونگ کوئی، ملکه گیاهان

۱۱- سویا، غذای شگفت‌انگیز برای دوران یائسگی

زنان یائسه در ایالات‌متحده، ۸ برابر بیشتر از زنان آسیایی ، گرگرفتگی را تجربه می‌کنند که علت آن می‌تواند مصرف سویا توسط آسیایی‌ها باشد. مطالعات، دریافته‌اند که سویا در تسکین گرگرفتگی مؤثر است. غذاهای حاوی سویا مانند آجیل سویا و توفو (پنیر سویا) و مکمل های فیتواستروژنی (استروژن گیاهی) سبب از بین بردن گرگرفتگی خفیف می‌شوند.

۱۲- استفاده هوشمندانه از مکمل ها در دوران یائسگی

بهترین مکمل ها هم دارای اثرات جانبی هستند پس قبل از مصرف آن‌ها با پزشک خود مشورت کنید. مکمل ها و یا گیاهان ممکن است با داروهای شما تداخل ایجاد کنند. آن‌ها می‌توانند اثر داروها را افزایش و یا کاهش دهند و برخی از آن‌ها حتی می‌توانند واکنش‌های آلرژیک ایجاد کنند.

© سایت اطلاعات پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر