مواد غذایی ضد سرطان؛ (12 تا از بهترین مواد غذایی ضد سرطان)

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 13 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
مواد غذایی ضد سرطان؛ (12 تا از بهترین مواد غذایی ضد سرطان)

نقش مواد مغذی اصلی در پیشگیری از سرطان

یکی از معضلات مرتبط با سلامت که امروزه باعث بالا رفتن میزان مرگ و میر در جوامع شده، نداشتن شناخت کافی در شناسایی مواد غذایی ضد سرطان و روش صحیح آنها می‌باشد. مطالعات علمی محققان نشان داده است که نوع و شیوه زندگی افراد در بروز انواع سرطان‌ها در بدن نقش دارند. در واقع کم تحرکی و پیروی از رژیم غذایی نامناسب و غیر سالم از جمله مواردی هستند که می‌توانند خطر بروز سرطان‌ها را در بدن افراد افزایش دهند. 

تصویر هرم غذایی

اگرچه نمی‌توان عنوان کرد که تغذیه می‌تواند به تنهایی در پیشگیری از بروز سرطان‌ها مؤثر واقع می‌شود، ولیکن بر اساس مطالعات علمی زیاد که در زمینه اثر تغذیه در ایجاد و پیشگیری از بروز انواع سرطان‌ها به انجام رسیده است، مشخص شده که مصرف صحیح گروه‌های غذایی در رژیم غذایی روزانه می‌توانند خطر بروز انواع سرطان‌ها مانند سرطان دهان، مری، معده، روده بزرگ، نای، پانکراس و پروستات را تا حد زیادی بکاهند.

حتما بخوانید: مهم‌ترین علائم سرطان که نادیده می‌گیرید

میوه‌ها و سبزی‌ها از جمله گروه‌های غذایی هستند که مصرف منظم و کافی آن‌ها در رژیم غذایی می‌توانند، از بروز بسیاری از انواع سرطان‌ها مانند سرطان روده جلوگیری نمایند. در ضمن دریافت مقادیر کافی فیبر از راه مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها، غلات و حبوبات به میزان روزانه ۲۵ گرم در خانم‌ها و ۵۰ گرم در آقایان و حدود ۳۵ گرم در نوجوانان می‌توانند خطر بروز سرطان روده بزرگ را کاهش دهند.باید توجه نمود که مصرف زیاد غذاهای فرآیند شده و فرآورده‌های گوشتی مانند انواع سوسیس و کالباس و ژامبون در رژیم غذایی با بروز سرطان‌ها ارتباط مستقیم دارند.

مطالعات علمی نشان داده‌اند، افرادی که از فرآورده‌های گوشتی و غذاهای آماده و فرایند شده بیشتر استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان و بخصوص سرطان روده بزرگ قرار خواهند گرفت. در ضمن برخی تحقیقات علمی بر این اعتقادند که مصرف بیش از ۵۰۰ گرم گوشت پرچرب در هفته با بالا رفتن احتمال بروز سرطان ارتباط مستقیمی دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود که از انواع گوشت‌های کم چرب در رژیم غذایی استفاده گردد. شیر و لبنیات و منابع غنی از کلسیم نیز از جمله گروه مواد غذایی هستند که مصرف متعادل و معقول آنها می‌توانند بروز انواع سرطان‌ها را به تأخیر بیندازند.

حتما بخوانید: سیر و خواص ضد سرطان آن

البته امروزه در جهت پیشگیری از پوکی استخوان بسیاری از مردم ممکن است به مصرف بالای مکمل‌های کلسیم روی آورند در این زمینه برخی تحقیقات جدید نشان داده‌اند که ممکن است بین مصرف زیاد مکمل‌های کلسیم و بروز سرطان پروستات در مردان ارتباط معنی داری وجود داشته باشد. پس در تجویز مکمل‌های کلسیم برای مردان باید جانب احتیاط لحاظ گردد. عدم تعادل در دریافت انرژی مورد نیاز روزانه نیز می‌تواند در افزایش احتمال بروز سرطان‌ها نقش داشته باشد. در واقع دریافت زیاد انرژی از راه مصرف مواد قندی، چرب و شیرین می‌توانند باعث تسریع در ابتلا به سرطان‌های مختلف مانند سرطان‌های دستگاه گوارش شوند. همچنین مصرف غذاها و نوشیدنی‌های داغ یا بسیار سرد با احتمال بروز سرطان دهان، مری و معده در ارتباط می‌باشند. پس سعی کنید همیشه غذایی با درجه حرارت متعادل را میل نمایید.

میوه و سبزیجات رنگی ضد سرطان

یک نکته در خصوص میوه و سبزیجات رنگی

میوه‌ها و سبزیجات یکی از سالم‌ترین اعضای رژیم غذای ضد سرطان هستند، اما تفاوت‌های متمایزی در عملکرد آن‌ها وجود دارد. بسیاری از مولکول‌های ضد سرطان موجود در این مواد غذایی را می‌توان با رنگ‌دانه‌های رنگی که اضافه می‌کنند، شناخت. به طور مثال سبزیجات و میوه‌های قرمز مانند گوجه فرنگی، حاوی آنتی‌اکسیدان لیکوپن هستند. فنول و آنتوسیانین‌های بنفش موجود در انگور و کرن بری می‌تواند ضد سرطان روده بزرگ و کبد باشد و آنتی‌اکسیدان دیگری به نام آلیسین می‌تواند در سبزیجات سفید مانند سیر و پیاز یافت شود.

حتما بخوانید: سرطان های قابل درمان کدام‌اند؟

تمام این آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی موجود در میوه و سبزیجات خواص ضد سرطانی قوی دارند و باید این مواد را در رژیم غذایی ضد سرطان خود مصرف نمایید. مواد شیمیایی مانند آفت‌کش‌ها، در میوه و سبزیجات نشسته وجود دارند و باید با استفاده از ضدعفونی کننده میوه و سبزیجات و شستشوی کامل آن‌ها، این مواد مضر را از روی میوه و سبزیجات از بین ببرید.

در مجموع پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و متنوع که حاوی همه گروه‌های غذایی باشد با تاکید بر کم چرب بودن غذاهای مصرفی و کم مصرف کردن غذاهای فرایند شده و اطمینان از مصرف غذاهای سالم می‌توانند از بروز انواع سرطان‌ها در بدن پیشگیری نمایند.

بهترین مواد غذایی ضد سرطان | بخش اول
مواد غذایی ضد سرطان بخورید!

مفیدترین رژیم غذایی که سرشار از مواد غذایی ضد سرطان است ، رژیم “رنگین‌کمانی” است یعنی رعایت تنوع غذایی از روی رنگ مواد غذایی. رنگ مواد غذایی می‌تواند چیزهای زیادی درباره ارزش غذایی درون خود بگوید و خوردن غذاهای رنگارنگ، راه مطمئنی برای دریافت انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است. در اینجا به تعدادی از مواد غذایی ضد سرطان اشاره می‌کنیم که هرکدام از این مواد غذایی ، در مبارزه با یک یا چند نوع سرطان مؤثر هستند.

ماهی های روغنی ضد سرطان

۱- ماهی‌های روغنی و خواص ضد سرطان آن‌ها

روغن ماهی‌هایی مانند شاه‌ماهی، ماهی خال‌مخالی و قزل‌آلا، حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ با زنجیره بلند است که یک ترکیب قدرتمند ضدالتهابی است  که می‌تواند میزان آنزیم سیکلو اکسیژناز (COX-۲) را به حداقل برساند؛ این آنزیم سبب تولید ایکوزانوئیدها (هورمون‌های منفی موضعی) که عامل ایجاد التهاب هستند، می‌شود. ایکوزانوئیدها همچنین در ایجاد سرطان و متاستاز نیز دخیل هستند.

در هنگام ابتلا به سرطان، طول تلومرها کوتاه شده و درنتیجه ساختمان DNA تخریب می‌شود و طول عمر آن‌ها کاهش می‌یابد. شواهد نشان می‌دهد که امگا-۳ می‌تواند سبب افزایش مجدد طول تلومرها شود. علاوه بر این، روغن ماهی حاوی ویتامین A است که از ویتامین‌های مهم و ضد سرطان است.

حتما بخوانید: ازدواج قوی‌ترین داروی ضد سرطان است

روغن ماهی به کاهش سطح پروستات، پستان و سرطان روده بزرگ کمک می‌کند. تحقیقات، نشان می‌دهد که مصرف ماهی‌های روغنی به پیشگیری از لاغری مفرط حین شیمی‌درمانی، کمک می‌کنند. همچنین حاوی مقدار کمی، ویتامین D نیز هستند که یک ویتامین ضد سرطان است.

توجه:
لطفاً دقت داشته باشید که امگا ۳ موجود در بذر کتان،  کوتاه زنجیره است که دارای خواص متفاوتی نسبت به امگا ۳ زنجیره بلند است. مثلاً به تأمین فیبر و اکسیژن بافت کمک می‌کند.

۲- کاروتنوئیدها (هویج، فلفل دلمه‌ای و سبزیجات سبز)

زردآلو، فلفل دلمه‌ای قرمز و زرد، سیب‌زمینی شیرین، هویج، سبزیجات سبز مثل کلم پیچ و اسفناج حاوی مواد ضد سرطان مانند بتاکاروتن هستند که در هنگام نیاز در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. 1 لیوان آب هویج، ۲ عدد سیب‌زمینی شیرین،  ۱۶ عدد زردآلو خشک و ۴ لیوان گیلاس قرمز، هرکدام حاوی mg ۲۵ کاروتنوئید هستند.

فلفل دلمه‌ای قرمز و زرد ضد سرطان

البته همه آن‌ها را باهم نخورید. مثلاً می‌توانید یک لیوان آب سبزیجات تهیه کنید و آن را با آب هویج و سیب (منبع کوئرستین) و چغندر (حاوی آنتوسیانین) شیرین کنید. مقدار کمی زنجبیل خام نیز در آن بریزید. این دستور، طرز تهیه یک نوشیدنی ضد سرطان بود!

حتما بخوانید: کشف سریع‌ترین تست تشخیص سرطان

جلبک کلرلا نیز از منابع غذایی طبیعی حاوی کاروتنوئید است. همچنین هویج خام، حاوی پکتین نیز می‌باشد. پکتین، نوعی فیبر محلول است که باکتری‌های مفید دستگاه گوارش را تقویت می‌کند. فلفل دلمه‌ای قرمز هم، منبع غنی ویتامین C است و حتی محتوای ویتامین آن، بیشتر از پرتقال است.

۳- زنجبیل و خواص ضد سرطان

زنجبیل تازه و خام، فواید زیادی دارد. زنجبیل با کاهش اثرات COX-۲، از مواد غذایی فوق‌العاده، برای کاهش التهاب است. زنجبیل دارای اثرات بی‌شماری در بدن، خصوصاً بر دستگاه گوارش است و سرعت گسترش سرطان را کاهش می‌دهد.

زنجبیل و خواص ضد سرطانی آن

جینجرول (عصاره زنجبیل) ضد سرطان است و با سرطان‌های سینه، پروستات و خون مبارزه می‌کند. ۵ گرم زنجبیل در روز به نوشیدنی خود اضافه کنید و از خواص مختلف آن از کاهش قند خون تا اثر ضد انگلی ویتامین‌ها و مواد معدنی آن بهره ببرید.

4- حبوبات یکی از بهترین مواد غذایی ضد سرطان

عدس، نخود، لوبیا، نخودفرنگی، لوبیا قرمز و حتی سویا یک منبع بزرگ از پروتئین‌های گیاهی و مهم‌تر از آن، منبع بالای فیبر هستند که سبب کاهش قند خون می‌شوند. همچنین حبوبات، به دلیل وجود فیبر لیگنان، رادیکال آزاد سرطانی را خنثی می‌کند و از مواد غذایی ضد سرطان به حساب می‌آید.

تاثیر حبوبات بر ضد سرطان

بهترین مواد غذایی ضد سرطان | بخش دوم

مواد غذایی ضد سرطان مهم را بشناسید

به یاد داشته باشید که یک سلاح بسیار مهم که ضد سرطان و یا هر نوع بیماری دیگر است، تغذیه مناسب است! تغذیه مناسب و مصرف مواد غذایی ضد سرطان، در زمان ابتلا به سرطان، می‌تواند شانس بقا و زنده ماندن را افزایش دهد. انجمن سرطان آمریکا (American Cancer Society) در سال ۲۰۱۲ گزارشی زیر نظر دیده‌بان مرکز تحقیقات سرطان ارائه داد که در آن اظهار داشت که ورزش و مصرف مواد غذایی ضد سرطان می‌تواند شانس زنده ماندن را در افراد مبتلا به سرطان افزایش دهد و حتی از بازگشت مجدد سرطان نیز پیشگیری کند. بنابراین در اینجا به تعدادی از مواد غذایی ضد سرطان اشاره می‌کنیم که می‌توانید برای درمان و پیشگیری از سرطان از آن‌ها استفاده نمایید.

1- خواص ضد سرطان آجیل برزیلی، گردو و بادام

مصرف 6 عدد آجیل برزیلی در روز می‌تواند سلنیوم مورد نیاز شما را تأمین کند. مقدار سلنیوم مورد هدف ما ۱۰۰ تا ۲۰۰ میکروگرم است. سلنیوم، یک عامل ضد سرطان بسیار مهم است. ۸ تکه نان تهیه‌شده با غلات کامل، یک عدد تخم‌مرغ ارگانیک یا یک عدد سینه مرغ می‌تواند سلنیوم موردنیاز شمارا تأمین کند.

خواص ضد سرطانی آجیل برزیلی

ماهی تن، گوجه‌فرنگی، پیاز و بروکلی نیز از منابع دیگر سلنیوم هستند.گردو و بادام را به رژیم غذایی خود بیفزایید چرا که حاوی چربی‌های مفید و فیبر زیادی هستند. طبق تحقیقات مرکز سرطان، مردمی که هرروز آجیل می‌خورند، طول عمر بالاتری دارند.

2- سبزیجات برگ سبز پهن از مواد غذایی ضد سرطان

آووکادو، لوبیا، هویج، زردآلو، کدوتنبل، زرده تخم‌مرغ و سبزیجات سبز در دستگاه گوارش شما فولیک اسید تولید می‌کنند البته درصورتی‌که باکتری‌های روده شما به‌قدر کافی باشند. این مواد غذایی، از DNA شما در زمان پرتودرمانی، نیز محافظت می‌کنند. میزان فولیک اسید توصیه‌شده روزانه ۴۰۰ میکروگرم است.

تاثیر سبزیجات برگ سبز مثل آواکادو بر سرطان

فولات، بیوتین، کولین، اینوزیتول، نیاسین، ویتامین B12 و تمام ویتامین‌های گروه B ضد سرطان هستند. ثابت‌شده است که نیاسین، سبب کشتن سلول‌های سرطانی می‌شود. زرده تخم‌مرغ، سبزیجات سبز و غلات سبوس‌دار از منابع نیاسین هستند.همچنین سبزیجات سبز و جوانه دانه‌ها منبع سولفورافان هستند. سولفورافان، آنتی‌اکسیدانی است که خواص اپی ژنیک و ضد سرطان بالایی دارد. رژیم غذایی غنی از سبزیجات، بدن شما را قلیایی می‌کند و تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بدن قلیایی، سبب تقویت سیستم ایمنی شده و از متاستاز جلوگیری می‌کند.

3- خواص ضد سرطان چغندر

چغندر ، گیلاس، بادمجان، آلو، انگور قرمز و در واقع هر میوه و سبزی بنفش‌ رنگ، حاوی آنتوسیانین (و گاهی هم رسوراترول) بوده که اثر ضد سرطان در برابر سرطان خون و مغز دارند.

4- گوجه ‌فرنگی از مواد غذایی ضد سرطان

طبق تحقیقات دانشگاه هاروارد، مصرف حدود ۷ تا ۱۰ عدد گوجه‌فرنگی در هفته، خصوصاً پخته، به علت وجود ترکیب فعال لیکوپن، علائم پروستات را تا ۴۰% کاهش می‌دهد و بر روی بسیاری از سرطان‌ها ازجمله سرطان ریه، روده بزرگ، دهانه رحم و پستان نیز اثر می‌گذارد.

خاصیت گوجه ‌فرنگی برای جلوگیری از سرطان

مقدار هدف ما، مصرف ۲۵ تا ۴۰ mg لیکوپن در روز است. سوپ گوجه فرنگی، به‌تنهایی حاوی ۶۵ میلی‌گرم لیکوپن است. همچنین توت‌فرنگی، هویج و هلو نیز حاوی مقدار کمی لیکوپن هستند. لیکوپن، یک ترکیب آنتی‌اکسیدانی قوی است که سطوح چربی بد خون را نیز کاهش می‌دهد.

بهترین مواد غذایی ضد سرطان | بخش سوم

موثرترین مواد غذایی ضد سرطان را بشناسید

به خاطر داشته باشید که استفاده از مواد غذایی ضد سرطان ، خیلی بهتر از مصرف مکمل‌های شیمیایی است. بسیاری آر این ترکیبات فعال، مزایای اپی ژنیک (تغییرات ژنتیکی در هنگام بیان ژن) قوی و ثابت شده‌ای دارند. بنابراین در اینجا به تعدادی از مواد غذایی ضد سرطان اشاره می‌کنیم که می‌توانید به‌ عنوان بخشی از درمان سرطان خود از آن‌ها استفاده نمایید.

1- دانه‌ها و خواص ضد سرطان آن‌ها

دانه‌ها (آفتابگردان، کدوتنبل، کنجد) سرشار از چربی‌های مفید و طیف وسیعی از ویتامین‌ها در فرم طبیعی (مانند ویتامین E) و فیبر هستند که برای تأمین فلور طبیعی دستگاه گوارش، مفید است. افرادی که از فیبرهای طبیعی استفاده می‌کنند، سیستم ایمنی قوی‌تری دارند و به همین دلیل است که دانه‌ها را ضد سرطان می‌دانیم.

حتما بخوانید: مصرف آجیل و کاهش ریسک برخی از سرطان‌ ها

دانه‌های آفتابگردان، حاوی سلنیوم، روی، ویتامین E و ویتامین C هستند و سبب تسریع بهبود زخم‌ها می‌شوند. مردان، می‌توانند برای سلامت پروستات، روزانه ۱۵ تا ۲۵ میلی گرم دانه آفتابگردان مصرف کنند. شما می‌توانید از مخلوط دانه‌های آفتابگردان و دانه کدوتنبل، صبح‌ها استفاده کنید.

خاصیت دانه های روغنی برای جلوگیری از سرطان

مصرف روزانه ۵ قاشق غذاخوری از هرکدام از این دانه‌ها حدود 20 میلی گرم ویتامین E تأمین می‌کند که مانع از رشد سلول‌های سرطانی می‌شود و از سلول‌های بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد، محافظت می‌کند. ویتامین E سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و شما برای مبارزه با سرطان نیاز به 600-300 میلی گرم ویتامین E در روز دارید.

لیگنان های منحصر به ‌فرد موجود در دانه کنجد نیز می‌تواند فشارخون و سطوح چربی بدن را کاهش دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که لیگنان ها می‌توانند با التهاب و سرطان بجنگند! گاماتوکوفرول موجود در ویتامین E کنجد، سبب کاهش التهاب در کل بدن می‌شود.

2- کلم بروکلی

کلم بروکلی نیز مانند سایر سبزیجات سبز (کلم، کلم پیچ و کلم بروکسل) حاوی فیبر بوده و به از بین بردن سموم بدن کمک می‌کند. علاوه بر این، فیبر غنی از گالاکتوز بوده که به عوامل مخرب در روده، متصل می‌شود و آن‌ها را دفع می‌کند. فیبر، غذای خوب باکتری‌های مفید روده است. هویج، سیب، کاسنی و پیاز منابع غنی فیبر هستند.

کلم بروکلی حاوی ایندول نیز می‌باشد که این ترکیب به همراه متابولیت های آن، عمل استروژن تهاجمی را تغییر و کاهش می‌دهد. و نیز با تغییر گیرنده‌های سلولی استروژن، خواص ضد سرطان خود را بر روی سرطان‌های وابسته به این هورمون مانند سرطان پروستات، سینه، مغز و سرطان روده بزرگ اعمال می‌کند.

3- اثر ضد سرطان قارچ‌های دارویی

خاصیت قارچ برای جلوگیری از سرطان

حجم عظیمی از شواهد و پژوهش‌ها، نشان می‌دهد که قارچ ژاپنی “شی تا که” ، قارچ “میتاکی” و قارچ “کوردیسپ”که به قارچ‌های دارویی، معروف هستند، با تقویت سیستم ایمنی بدن، اثر ضد سرطان فوق‌العاده‌ای دارند. حتی قارچی به نام قارچ دکمه، حاوی ترکیبات ضد سرطان نیز است.

 

4- سیر یکی از مواد غذایی ضد سرطان

این ماده غذایی فوق‌العاده، حاوی ترکیب فعالی به نام آلیسین است که با متوقف کردن تأمین خون برای تومورهای سرطانی، از رشد آن‌ها جلوگیری می‌کند و به همین دلیل از مواد غذایی ضد سرطان است. سیر سبب کشتن میکروب‌ها و مخمرها می‌شود و خاصیت ضدالتهابی، نیز دارد. سیر حاوی سلنیوم، تریپتوفان و سولفور است که باعث مرگ سلول‌های سرطانی می‌شوند؛ به منظور بهره بردن از خواص ضد سرطان سیر ، سعی کنید روزانه ۲ تا ۳ حبه سیر خام مصرف کنید.

سخن پایانی : سرطان بیماری مهلک، اما قابل کنترل و پیشگیری

امروز میزان پیشگیری از سرطان و شیوع سرطان روز به روز رو به افزایش است و مطمئناً تمام شما راجع به این بیماری شنیده‌اید. اگر چه سرطان بیماری حاد و پیش‌رونده‌ای است، اما تغذیه نقش مؤثری در کنترل این بیماری دارد. نه تنها سرطان ، بلکه بسیاری از بیماری‌های دیگر مانند بیماری ام اس نیز تحت تأثیر تغذیه و رژیم غذایی است. اگر می‌خواهید در درمان و پیشگیری از سرطان شما پیروز میدان باشید، باید توجه زیادی به تغذیه و رژیم غذایی خود داشته باشید. تمام تحقیقاتی که برای کاهش خطر سرطان انجام شده است به مصرف غذاهای گیاهی اشاره می‌کنند. تا به امروز با انجام مطالعات متعدد، مواد غذایی ضد سرطان بسیاری شناخته شده‌اند.

حتما بخوانید: بیماری سرطان یا (Cancer) چیست؟ 

سرطان بیماری کشنده‌ای است که رژیم غذایی نقش مهمی در افزایش خطر ابتلا به آن دارد. به همین دلیل رژیم غذایی ضد سرطان برای مبارزه با سرطان توجه همه را به خود جمع کرده است. اگرچه بیماری‌های قلبی به عنوان قاتل شماره یک هستند، اما ناخودآگاه با شنیدن کلمه سرطان، حسی از ترس و ضعف در شما به وجود می‌آید. روز به روز تعداد افراد مبتلا به سرطان افزایش می‌یابد و این بیماری سالانه جان عده زیادی از مردم را می‌گیرد.

در سال گذشته در آمریکا، 1.6 میلیون مورد جدید از سرطان گزارش شده است و بیش از 500000 آمریکایی در اثر سرطان کشته شده‌اند. پژوهش‌های اخیر تمرکز زیادی روی تأثیر رژیم غذایی بر افزایش خطر ابتلا به سرطان دارد و مطالعات زیادی در زمینه رژیم غذایی ضد سرطان انجام شده است. در این مطلب، راهنمایی‌های کوچکی راجع به مواد غذایی و رژیم غذایی ضد سرطان مطرح شده است که برای هر یک از شما مفید است.

4 نکته راجع به رژیم غذایی ضد سرطان

همه ماهی‌ها یکسان نیستند

مواد غذایی دریایی یکی از سالم‌ترین مواد غذایی هستند که در رژیم غذایی ضد سرطان، می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. غذاهای دریای سرشار از پروتئین و چربی‌های خوبی مانند امگا 3 و امگا 6 هستند و کالری پایینی دارند. اما باید بگوییم که متأسفانه بسیاری از ماهی‌هایی که می‌خوریم، مقادیر کمی جیوه، سرب و آلاینده‌های دیگر سرطان‌زا را حمل می‌کنند.

همه ماهی‌ها مثل هم نیستند

به همین دلیل است که، سازمان‌هایی مانند انجمن بارداری آمریکا، مصرف میزان متوسط بعضی از ماهی‌های خاص را به زنان باردار توصیه می‌کند. در رژیم غذایی ضد سرطان، باید از مصرف ماهی‌های جیوه دار اجتناب نمایید تا جیوه وارد بدن نشود. این ماهی‌ها عبارت‌اند از: اره ماهی، ماهی آزاد (قزل‌آلا)، ماهی تن. به جای این ماهی‌های مضر، باید مواد غذایی دریایی مثل ماهی خاردار دریایی، ساردین و میگو را به رژیم غذایی ضد سرطان خود اضافه کنید.

همه گوشت‌ها، مجرم نیستند

برخی از فرضیات نشان می‌دهند که گوشت قرمز دشمن سلامتی و آهنربای قوی سرطان است. بر اساس برخی از تحقیقات، مصرف گوشت قرمز با افزایش خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان مانند سرطان روده بزرگ و سرطان پروستات گره خورده است. اما شواهد دیگری نیز در این رابطه وجود دارد که انتخاب رژیم غذایی ضد سرطان مناسب را دشوار می‌کند. گاوهای فرانسوی لاغر هستند و اروپایی‌ها نیز در مصرف گوشت قرمز افراطی نیستند، در حالی که گاوهای آمریکایی بسیار چاق و سنگین هستند و آمریکایی‌ها علاقه زیادی به مصرف افراطی گوشت قرمز دارند. به همین دلیل نرخ ابتلا به سرطان در آمریکایی‌ها بیشتر است.

حتما بخوانید: پنج فاکتور رژیمی در کاهش سرطان معده

طریقه پخته شدن گوشت نیز تأثیر زیادی روی میزان سرطان‌زا بودن آن دارد. به طور مثال کبابی کردن گوشت، سطح مواد سرطان‌زا را افزایش می‌دهد. بررسی شواهد نشان می‌دهند که انواع مختلف گوشت گاو برای سلامتی مضر نمی‌باشد. در رژیم غذایی ضد سرطان باید در انتخاب نوع گوشت (گوشت لاغر و کم چرب) و روش طبخ آن هوشمندانه عمل کنید و در رژیم غذایی ضد سرطان خود از مصرف میزان افراطی از گوشت قرمز اجتناب نمایید. مرغ حاوی مقدار زیادی گوشت است و سرطان‌زا نیست، در رژیم غذایی ضد سرطان، مقدار بیشتری مرغ استفاده کنید.

ارتباط روغن‌ها با رژیم غذایی ضد سرطان

با توجه به مطالعات اخیر، متأسفانه باید گفت که میان نوع روغن (گیاهی، ماهی و..) و کاهش خطر ابتلا به سرطان هیچ ارتباط مستقیمی وجود ندارد. اسیدهای چرب امگا 3 مشتق شده از روغن ماهی، قبل از اینکه تأثیر مثبتی روی سلامتی بدن بگذارند، به اجزای مضری تبدیل می‌شود که سرطان‌زا هستند.

ارتباط روغن‌ها با سرطان

به همین دلیل است که تحقیقات نشان می‌دهند که افزایش مصرف امگا 3 با افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات در ارتباط است. در برخی از موارد نیز مردم با استفاده از درجه حرارت خیلی بالا، در هنگام پخت و پز، سهواً باعث سرطان‌زا شدن یک روغن می‌شوند.

چربی‌ها بخش مهمی از رژیم غذایی هستند و نباید نادیده گرفته شوند. صرف نظر از مطالب گفته شده، مزایای فراوان چربی‌های اشباع نشده (کلسترول متعادل و فراهم کردن مواد مغذی مانند ویتامین E برای بدن) قابل انکار نیست و مصرف این روغن‌ها در رژیم غذایی ضد سرطان توصیه می‌شود.

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر