بهترین روش برای آموزش عادات بهداشتی به کودکان

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
بهترین روش برای آموزش عادات بهداشتی به کودکان

برای فراگیری عادات بهداشتی به کودکان کمک کنید

مجله پزشکی و سلامتوقتی می‌خواهید به کودک خردسالتان در کاری کمک کنید، مطمئناً این جمله را از او شنیده‌اید: “خودم می‌توانم انجام بدهم. ” کودکان به ویژه در سنین پیش دبستانی دوست دارند کارهایشان را خودشان انجام بدهند. تلفن جواب دادن، غذا دادن به یک حیوان خانگی و حتی جمع کردن لوازمشان هم شامل این مقوله می‌شود. اما وقتی پای عادات بهداشتی در میان است نمی‌توان کار را به‌طور کامل به کودکان سپرد چون ممکن است به سلامت آنان لطمه وارد شود. به عنوان والدین کودک شرایط شما دارای یک منطق نامعلوم است. از یک سو دوست دارید کودکتان را مستقل بار بیاورید ولی از طرف دیگر در رعایت نظافت و عادات بهداشتی بسیار باید محتاطانه عمل کنید. آموزش عادات بهداشتی به کودکان جزو اموری است که صبر، حوصله و مداومت زیاد احتیاج دارد. به منظور بهترین نتیجه گیری از آموزش عادات بهداشتی به کودکان ، مهم نکته باید همیشه اولویت داشته باشد و آن نیاز به پاسخگویی صحیح به سؤالات کودک است تا اهمیت مسئله را به خوبی درک کند.

ما زمانی می‌توانیم ادعا کنیم که آموزش بهداشت خوبی داده‌ایم که در نبود ما نیز خود کودک احساس الزام به رعایت عادات بهداشتی را در خود داشته باشد و آن‌ها را به درستی رعایت کند. به بیان بهتر باید آن‌قدر مسائل را ساده و صریح برای کودک شرح داد که کل ماجرا در ذهن او اهمیت پیدا کرده و ملکه ذهن او گردد. دومین فاکتور در آموزش بهداشت صبر زیاد است. باید آن‌قدر وقت کافی در اختیار کودکمان بگذاریم تا به خوبی روش انجام امور بهداشتی خود را یاد بگیرد. مثلاً اگر دستان خود را آهسته می‌شوید، وسوسه نشوید و به این کار را برای او انجام ندهید. صبر کنید تا با آزمایش و خطا بهترین روش را پیدا کند.  قبل از آموزش عادات بهداشتی به کودک ، بد نیست تا در مورد میکروب‌ها به‌عنوان موجودات مرموزی که دیده نمی‌شوند ولی باعث بیماری‌ها و یا ایجاد پوسیدگی‌های دندان می‌شوند به‌صورت یک داستان ساده برایش حرف بزنید.سعی نکنید آن‌قدر مسئله را سخت و پیچیده کنید که کودکتان افکار وسواس گونه پیدا کند. بهتر است به او بگویید که با رعایت ساده عادات بهداشتی به‌راحتی از پس این موجودات نه چندان قوی بر می‌آید.

عادات بهداشتی مهم در آموزش بهداشت به کودکان

آموزش مسواک زدن به کودکان از عادات بهداشتی مهم

سعی کنید کودکتان را مانند یک قهرمان در این عادات بهداشتی پرورش دهید تا دندان‌هایش را مانند دانه‌های مروارید حفظ و تمیز کند. از ارزش دندان و اهمیت آنها و اینکه تا آخر عمر به آن‌ها نیاز داریم با او صحبت کنید. در ابتدای شروع آموزش مسواک زدن سخت گیر نباشید. به اندازه یک دانه لوبیا خمیر دندان روی مسواک او قرار دهید و به او نشان دهید چگونه دندان‌هایش را بشوید. می خودتان هم همراه او مسواک بزنید تا جهت حرکت برس مسواک روی دندان‌ها را خوب درک کند. در ابتدا 30 ثانیه شستشو کافی است. کاری نکنید که خسته یا متنفر شود. کم‌کم زمان را به 90 ثانیه برسانید. بعد مرحله شستشو با آب و تف کردن مواد خمیردندان و آب را به او آموزش دهید.

عادت شانه زدن موها

یادگیری این عادات بهداشتی برای پسر بچه‌ها سخت نیست چون موهای آنها معمولاً کوتاه است. اما اگر دختر بچه‌ای با موهای بلند دارید حتماً با گره خوردن موها و اشک کودکتان کاملاً آشنایی دارید. یادگیری این مهارت قدری زمان بر است چون به قوی شدن دست و قدرت تطبیق حرکات دست با جهت موها هم بستگی دارد. به او یاد دهید همیشه از ریشه مو شروع کند و تا پایین مو ادامه دهد تا موها در هم گره نخورند. مسئله مهم در عادت شانه کردن مو فقط نحوه شانه کردن نیست، بلکه درک و اهمیت این موضوع هم بسیار مهم است که کودک یاد بگیرد شانه و برس هر فرد باید مخصوص به خودش باشد، درست مانند مسواک او که فقط برای خود آن فرد استفاده می‌شود.

عادت شانه زدن موها

عادت دست شستن از عادات بهداشتی مهم

شستشوی دست‌ها مهارتی است که بی شک از مهم‌ترین عادات بهداشتی در زندگی فرد محسوب می‌شود. خصوصاً وقتی کودک به اجتماع می‌رود و به پیش دبستان یا دبستان می‌رود دست‌هایش کاملاً آلوده خواهد بود. خوشبختانه کف درست کردن در روشویی مهارتی است که کودکان در آن تبحر کافی دارند. اما دو مورد اصلی در شستشوی دستان کودک وجود دارد که نظارت شما را به‌عنوان والدین کودک می‌طلبد. یکی میزان مصرف آب و دیگری نحوه صابون زدن و زمان صابون مالیدن به همه‌ی قسمت‌های دست. باید به کودک به طور هم‌زمان در مورد میزان مصرف آب و نحوه درست استفاده صابون نیز آموزش داد. شاید فکر کنید برای کودک 5 ساله درک و فهم این عادات بهداشتی سخت است اما به یاد داشته باشید برای آموزش بهداشت و مسائل مهم و بنیادین که بعدها تا آخر عمر جزو عادات فرد محسوب می‌شوند این سن یعنی حدود 4 یا 5 سالگی سن خوبی است و در ضمن حافظه کودک پذیرای تمام این آموزش‌ها می‌باشد. آموزش سئو کردن سایت را میتوانید در میزفا مشاهده کنید.


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا : 

© سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر