رژیم غذایی مناسب برای درمان چاقی های موضعی

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
رژیم غذایی مناسب برای درمان چاقی های موضعی

رژیم غذایی مناسب برای درمان چاقی های موضعی

مجله پزشکی و سلامتمتخصصان تغذیه بر این اعتقادند که برای درمان چاقی های موضعی ، رژیم‌ غذایی خاصی نیز وجود دارند که می‌توانند در جلوگیری از انباشت بیشتر چربی در نواحی چاقی های موضعی ازجمله در ران‌ها، باسن و شکم مؤثر باشند. این رژیم‌ غذایی برای درمان چاقی های موضعی بر پایه ۱۰ نکته اساسی به شرح موارد زیر می‌باشند.

1- حضور همیشگی چای سبز برای درمان چاقی های موضعی

ترکیباتی موسوم به کاتچین ها که در چای سبز موجود می‌باشند، در چربی سوزی و کاهش وزن مؤثر می‌باشند. مطالعات علمی راجع به درمان چاقی های موضعی نشان داده نوشیدنی‌هایی که حاوی حدود ۶۲۵ میلی‌گرم کاتچین و ۳۹ میلی‌گرم کافئین می‌باشند می‌توانند در چربی سوزی و درمان چاقی های موضعی مؤثر ‌واقع شوند. این میزان کاتچین و کافئین در اکثر انواع چای‌های سبز موجود می‌باشد؛ بنابراین مصرف منظم چای سبز در رژیم غذایی می‌تواند منجر به کاهش چربی‌های مازاد بدن و درمان چاقی های موضعی گردد.

2- مصرف زیاد نمک حتماً قطع شود

دریافت زیاد نمک با ایجاد احتباس مایعات در بدن، وضعیت چاقی های موضعی را بدتر می‌کند. به همین دلیل توصیه می‌شود از مصرف زیاد نمک به‌عنوان یک چاشنی دوری کرده و در رژیم غذایی درمان چاقی های موضعی از مواد غذایی فرآیند شده و کنسروها کمتر استفاده شود.

3- محدودیت دریافت انرژی به‌خصوص در عصر و شب

بر طبق مطالعات علمی انجام گرفته مشخص شده که استفاده از رژیم غذایی کاهش وزن نقش مؤثری در درمان چاقی های موضعی دارد. به همین دلیل توصیه‌شده که در هفته حداقل ۳۵۰۰ کیلوکالری انرژی کمتری از راه مواد غذایی دریافت شود. یعنی روزانه ۵۰۰ کیلوکالری انرژی کمتری دریافت گردد. در همین زمینه برخی متخصصان تغذیه بر این باورند که محدودیت دریافت انرژی در وعده‌های عصر و شب در کنترل چاقی های موضعی بسیار مؤثر می‌باشند، اگرچه نباید فراموش کرد که در این موارد باید به دریافت انرژی کافی بخصوص در وعده صبحانه دقت بیشتری شود تا از ریزه‌خواری و دریافت کالری مازاد در طی روز جلوگیری گردد.

4- عدم مصرف نوشیدنی‌های الکلی برای درمان چاقی های موضعی

هر نوع نوشیدنی الکلی باعث افزایش میزان فعالیت رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود که همین امر منجر به افزایش فشار سیستم لنفاوی در بدن می‌گردد، درنتیجه تخلیه ترکیبات سمی در بدن به‌کندی صورت می‌گیرد. تخریب سلامت سلول‌های پوستی و تخلیه بدن از ویتامین B6 ازجمله عوامل دیگری هستند که ناشی از مصرف زیاد نوشیدنی‌های الکلی می‌باشند و شرایط را برای وخیم تر شدن وضعیت چاقی های موضعی مهیا می‌کنند.

عدم مصرف نوشیدنی‌های الکلی برای درمان چاقی های موضعی

5- عدم حذف کامل چربی‌ها از رژیم غذایی

برخی از افراد مبتلابه چاقی های موضعی بر این تصورند که حذف کامل چربی‌ها از رژیم غذایی آنها می‌تواند باعث درمان چاقی های موضعی شود. اما واقعیت امر آن است که چربی‌ها نسبت به سایر مواد مغذی دارای انرژی بالاتری می‌باشند و با محدودیت دریافت مواد غذایی چرب می‌توان در درمان چاقی های موضعی موفق‌تر عمل نمود. به‌علاوه این‌که در درمان چاقی های موضعی توجه به دریافت اسیدهای چرب ضروری مانند امگا ۳ و امگا ۶ از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود که با محدودیت مصرف چربی‌ها در رژیم غذایی از چربی‌های ضروری که در انواع ماهی‌ها، روغن‌زیتون و دانه‌های روغنی وجود دارد، برای درمان چاقی های موضعی استفاده شود.

6- نوشیدن مقادیر زیاد آب برای درمان چاقی های موضعی

در یک رژیم غذایی برای درمان چاقی های موضعی ، توجه به نوشیدن زیاد آب از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. به‌طوری که توصیه می‌شود در روز حداقل ۲ تا ۳ لیتر آب نوشیده شود. درواقع نوشیدن مقادیر زیاد آب با کنترل اشتها و پر کردن معده از یک طرف باعث جلوگیری از ریزه‌خواری در طی روز می‌شود و از طرف دیگر می‌تواند باعث دفع سموم و چربی‌های مازاد از بدن گردد. به‌علاوه این‌که در یک مطالعه تحقیقاتی مشخص شده که مصرف حدود ۲ لیتر آب سرد در روز، با افزایش میزان سوخت‌وساز در بدن و سوزاندن حدود ۷۰ کیلوکالری انرژی مازاد می‌تواند در سوزاندن چربی‌های مازاد مؤثر واقع شود.

7- محدودیت مصرف کربوهیدرات‌های ساده و انواع قندها

کربوهیدرات‌های ساده و انواع قندها به‌عنوان اولین منابع انرژی در بدن عمل می‌کنند. در یک رژیم غذایی ضد چاقی های موضعی توصیه اکید می‌شود که مصرف منابع غذایی غنی از کربوهیدرات‌های ساده و قندها محدود شوند. به همین دلیل در رژیم غذایی درمان چاقی های موضعی، حضور انواع شیرینی‌ها، قندها و نوشیدنی‌های شیرین و نوشابه‌ها می‌بایستی محدود گردد. در حقیقت محدودیت دریافت مواد کربوهیدراتِ ساده با کنترل رادیکال‌های آزاد و ترکیبات مضر در بدن باعث سوخت‌وساز مطلوب چربی‌های مازاد نیز می‌شوند. در ضمن دریافت زیاد مواد شیرین با تخلیه بدن از مواد مغذی ضد درمان چاقی های موضعی مانند ویتامین E، ویتامین C و پتاسیم در ارتباط مستقیم می‌باشند. پس ضروری است که مصرف مواد شیرین حتماً محدود گردند.

8- اطمینان از دریافت مقادیر کافی منابع غذایی پروتئینی

یک رژیم غذایی غنی با منابع پروتئینی کم‌چرب، ضد بروز چاقی های موضعی می‌باشد. درواقع آمینواسیدهایی مانند گلایسین، پرولین و لیزین که در کلاژن سازی نقش مؤثری دارند، درصورتی‌که به مقادیر کافی از راه رژیم غذایی وارد بدن شوند، می‌توانند مانع بروز و یا پیشرفت چاقی های موضعی شوند. این آمینواسیدها در بسیاری از منابع غذایی پروتئینی ازجمله ماهی، تخم‌مرغ، گوشت، حبوبات و انواع آجیل‌ها وجود دارند.

اطمینان از دریافت مقادیر کافی منابع غذایی پروتئینی

9- افزایش دریافت فیبر غذایی

فیبر ماده حیاتی موجود در منابع غذای گیاهی است که با تنظیم سرعت هضم و جذب، کنترل اشتها و کنترل چربی‌های خون می‌تواند در کنترل چاقی های موضعی مؤثر باشد. به همین دلیل در یک رژیم غذایی ضد بروز چاقی های موضعی می‌بایستی از میوه‌ها و سبزی‌ها، غلات و حبوبات به مقادیر بیشتری استفاده شود تا بتوان فیبر غذایی موردنیاز را به بدن رساند.

10- فلفل‌ها محرک در درمان چاقی های موضعی

ترکیبی موسوم به کپسایسین (Capsaicin) که در انواع فلفل‌ها به‌خصوص فلفل‌های تند مانند فلفل چیلی وجود دارد، می‌تواند با افزایش سوخت‌وساز کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها در بدن میزان انرژی پایه بدنی را تا میزان ۲۵ درصد بالا ببرد. به‌علاوه این‌که برخی از تحقیقات علمی همچنین نشان داده‌اند که مصرف ترکیبات کپسایسین از راه مصرف غذاهای حاوی فلفل‌های تند می‌تواند با کاهش مصرف غذا باعث کنترل دریافت انرژی از راه خوراکی شود. به‌طوری که در یک تحقیق مشخص‌شده افراد مبتلابه چاقی های موضعی که در روز از غذاهای حاوی فلفل چیلی استفاده می‌کنند تا ۱۶ درصد انرژی کمتری نسبت به افراد مشابه خود از رژیم غذایی دریافت می نمایند.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر