بهترین راه برای دفع سنگ کلیه چیست ؟

مجله پزشکی و سلامت
1 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 4 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
بهترین راه برای دفع سنگ کلیه چیست ؟

راهی جالب برای دفع سنگ کلیه

مجله پزشکی و سلامت : موضوع دفع سنگ کلیه فکر بسیاری از دانشمندان را درگیر خودش کرده است. به گفته دانشمندان استفاده از ترن هوایی چرخان، راهی جالب برای دفع سنگ کلیه است و بیمارانی دیده شده‌اند که در سه سواری متوالی، سه سنگ کلیه دفع کردند. در حقیقت در اثر سوار شدن این وسایل شهربازی، بدن دچار جنبش سریعی می‌شود که این جنبش و تحرک به دفع سنگ کلیه کمک می‌کند. این روش برای دفع سنگ کلیه‌ها کوچک مؤثر است. اگر شما هم سنگ کلیه دارید، بهتر است از این روش برای دفع سنگ کلیه‌تان استفاده کنید تا ببینید چه تأثیری روی شما دارد.
سنگ کلیه در برخی از افراد و خانواده‌ها مشکل کلیوی رایجی است، به همین منظور بهتر است نکاتی را راجع به سنگ کلیه بدانید.

راهی جالب برای دفع سنگ کلیه

1- انواع سنگ کلیه‌ها یکسان نیستند

سنگ‌های کلسیمی، شایع‌ترین نوع سنگ کلیه هستند. اختلالات متابولیک، عوامل تغذیه‌ای و عمل جراحی بای پس روده می‌تواند خطر ابتلا به این نوع سنگ‌ها را افزایش دهد.
یکی دیگر از انواع سنگ کلیه ، سنگ استروویت است، که توسط یک عفونت-مانند باعث عفونت ادراری تشکیل شده و شروع به رشد می‌کند.
از دیگر انواع سنگ کلیه سنگ اسید اوریک را نام برد که در اثر کم شدن آب بدن، نقرس و دیگر عوامل ژنتیکی به وجود می‌آید. سنگ سیستین نیز توسط یک اختلال ژنتیکی ایجاد می‌شود که در این اختلال ،  مقادیر بیش از حدی از اسید آمینه خاص وارد کلیه‌ها می‌شود.

2- آیا سنگ کلیه موجب درد می‌شود؟

گاهی اوقات بیماران فکر می‌کنند که می‌توانند حرکت سنگ و یا لبه‌های تیز آن را احساس کنند، اما این یک اشتباه است و همیشه این‌طور نیست. درد در واقع زمانی رخ می‌دهد که سنگ موجب انسداد یکی از مجاری کلیوی شود و عبور ادرار به مثانه نیز دچار مشکل شود. درد شما در اثر انسداد است نه سنگ کلیه.

3- تأثیر کره بادام زمینی بر تشکیل سنگ کلیه

اگر مستعد رشد سنگ کلیه هستید ، به احتمال زیاد ، سطح بالایی از اگزالات رژیم غذایی شما با کلسیم ادرارتان متصل شده و موجب تشکیل سنگ کلیه می‌شود. مواد غذایی غنی از اگزالات مانند اسفناج، ریواس، شکلات، قهوه، کره بادام زمینی و آبجو می‌تواند احتمال تشکیل سنگ کلیه را افزایش دهد.
افرادی که مستعد سنگ کلیه هستند ، بهتر است از مصرف مواد غذایی پر اگزالات اجتناب نمایند تا سلامت کلیه‌هایشان به خطر نیفتد.

تأثیر کره بادام زمینی بر تشکیل سنگ کلیه

4- ارتباط محل زندگی و سنگ کلیه چیست؟

اورولوژیست‌ها بر این باورند که آب و هوای گرم می‌تواند باعث کم آب شدن بدن شده و در نتیجه خطر ابتلا به سنگ کلیه افزایش می‌یابد. زمانی که شما دچار کم آبی هستید، بدن شما تمام سموم خود را به کلیه‌ها می‌فرستد و همین موجب تشکیل سنگ کلیه می‌شود. به همین دلیل است که سنگ کلیه در فصل تابستان  شایع‌تر است.

5- ارتباط جالب رابطه جنسی با دفع سنگ کلیه

با توجه به مطالعه‌ای که در مجله اورولوژی منتشر شده ، رابطه جنسی می‌تواند موجب تشویق دفع سنگ کلیه‌های کوچک شود. این اتفاق می‌تواند به دلیل انتشار نیتریک اکسید (ماده شیمیایی که عامل نعوظ مردان و همچنین یک شل کننده عضلانی است) باشد. نظریه این است که نیتریک اکسید باعث به حالت استراحت  در آمدن جالب شده و در نتیجه شرایط برای دفع سنگ کلیه فراهم می‌شود.

6- آیا کلسیم مسئول تشکیل سنگ کلیه است؟

برخی از مردم قدیمی و عام بر این باورند که اگر سنگ کلیه کلسیمی دارند، نباید از محصولات لبنی و حاوی کلسیم استفاده کنند. اما این باور کاملاً غلط است و مصرف محصولات لبنی ارتباطی با تشکیل سنگ کلیه ندارد. زیرا اگر مقدار کلسیم رژیم غذایی‌تان را کاهش دهید، جذب اگزالات افزایش می‌یابد و همچنین نیاز بدن به کلسیم تأمین نشده و سلامت بدن و استخوان‌های شما به خطر می‌افتد.
صحیح این است که اگر سنگ کلیه کلسیمی دارید ، از استفاده از مکمل‌های کلسیم اجتناب نمایید . زیرا جذب این مکمل‌ها مانند جذب کلسیم از مواد غذایی نیستند و مصرف این مکمل‌ها ، میزان کلسیم ادرار را افزایش می‌دهد و احتمال خطر سنگ کلیه را افزایش می‌دهند.

آیا کلسیم مسئول تشکیل سنگ کلیه است؟

7- ارتباط مصرف آب لیمو ترش و سنگ کلیه

جالب است بدانید که مصرف آب لیمو ترش از تشکیل سنگ کلیه اسید اوریکی جلوگیری می‌کند. لیمو حاوی غلظت بالایی از سیترات (مهار کننده تشکیل سنگ کلیه) است و به همین دلیل از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می‌کند و حتی می‌تواند با قلیایی کردن ادرار ، سنگ کلیه اسید اوریکی را حل کند.

مقاله پیشنهادی دکتر سوشا : راه های موثر برای دفع سنگ کلیه

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

من پدرم 78سالشه هم عفونت ادرای داره هم عفونت خون.کراتنین خونش بالاس وسنگ کلیه هم دارن. تو بیمارستان بستریه ولی خیلی هذیون میگه. اصلا مریض بودنشو قبول نمیکنه. به چه دلیل حواسش رو از دست داده؟
ایا زود خوب میشه و اینکه احتمالا فردا دیالیز بشه ؟

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
ضمن سلام و روز بخیر هذیان گویی میتواند به دلیل همه مواردی که در بالا ذکر شد باشد، مخصوصا مبتلا بودن به عفونت خون. در شرایطی که بیمار در بیمارستان بستری شده است، استرس زیادی به او وارد میشود و شرایط محیطی هم میتواند موجب این شود که نخواهد بپذیرد که بیمار است. در واقع این یک نوع واکنش مغز به شرایط فشارهای روحی و روانی است. بنابراین احتمالا بعد از اتمام دوره درمان و بهبودی، هذیان گویی ایشان نیز برطرف میشود. بنابراین نگران نباشید، این مسئله کاملا روحی و روانی است و به شرایط جسمی ایشان بستگی ندارد و احتمالا بعد از بهبود شرایط جسمی این مشکل هم حل خواهد شد
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

باسللم وخسته نباشید خدمت شما ،همسر من حدود دوهفته پیش عمل سنگ شکن انجام دادن بعد از عمل به علت اینکه دکتر ایشان دارویی نداده بود کراتین خونش به 5 رسید وقتی که به پزشک مراجعه کردیم یه ورق قرص سفیکسیم400دادن ولی الان بعد از ده روز مصرف دارو اصلا بهبودی حاصل نشده و مدام سرگیجه و تاری دید و لرزش بدن دارن و احساس سرما میکنن ،میخواستم از شما سوال کنم که میشه هنوز عفونت تو خونشون باشه

مشاهده کامل

با سلام خدمت شما علت بالا رفتن کراتین همیشه عفونت نیست برای اطلاع از دیگر موارد مقاله زیر رو مطالعه کنید: چگونه کراتینین خون را پایین بیاوریم كراتينين كليه چيست؟ همچنین پیشنهاد می کنم مقاله بالا رو هم به دقت مطالعه کنید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر