برای درمان سرماخوردگی چه بخوریم

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 5 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
برای درمان سرماخوردگی چه بخوریم

برای درمان سرماخوردگی در فصل پاییز چه کنیم؟

مجله سلامت : آمریکایی‌ها برآورد کردن که سالانه یک میلیارد نفر به سرماخوردگی دچار میشن و بیش از 200 ویروس مختلف وجود داره که میتونه باعث سرماخوردگی بشه. برای همین مهمه که به روش‌های درمان چنین بیماری شایعی توجه کنیم.

هر ساله میلیون‌ها نوع ویروس آنفولانزا مردم رو بیمار میکنه و حدود 200000 نفر از مردم جوری مریض میشن که باید تو بیمارستان بستری بشن. از این تعدادی که به شدت مریض شدن، سالانه نزدیک به 36000 نفرشون به خاطر سرماخوردگی و آنفولانزا میمیرن. با توجه به این آمار، باید به دنبال بهترین راه برای درمان سرماخوردگی باشید و از روش‌ها طبیعی و بدون دارو برای درمان سرماخوردگی استفاده کنید.

حتماً خیلی از شماها تو این تغییر فصل فوراً سرما خوردید و علائم سرماخوردگی کلافتون کرده. برای درمان سرماخوردگی و علائمش علاوه بر روش‌های طبیعی برای درمان سرماخوردگی باید از مواد غذایی مفید هم استفاده کنید. در ادامه مطلب به چندین ماده غذایی، میوه و نوشیدنی مفید برای درمان سرماخوردگی اشاره می‌کنیم.

برای درمان سرماخوردگی در فصل پاییز چه کنیم؟

مایعات، آب، آب میوه و چای برای درمان سرماخوردگی

میکروب و ویروس سرماخوردگی و آنفولانزا در دهان، گلو و بینی رشد می‌کنند؛ اما مصرف زیاد مایعات در طول روز به غشاهای مخاطی گلو و دهان شما کمک می‌کند تا به دام ویروس‌ها نیفتند. همچنین زمانی که مایعات را می‌‌خورید، همراه با مایعات ویروس‌های سرماخوردگی مجاری گوارشی شما نیز وارد اسید معده می‌شوند و قبل از اینکه شما را بیمار کنند یا علائم سرماخوردگی شما را تشدید کنند، از بین می‌روند. به هر حال چه شما بیمار نباشید و چه در حال حاضر بیمار باشید مصرف مایعات برای سرماخوردگی شما مفید هستند.

اگر گلو درد دارید، برای درمان سرماخوردگی و گلودرد خود، کمی عسل و آب لیمو را داخل آب جوش یا چای بریزید و این نوشیدنی مفید برای سرماخوردگی را بنوشید. خوردن عسل برای درمان گرفتگی صدا و گلو درد توصیه می‌شود.

مایعات، آب، آب میوه و چای برای درمان سرماخوردگی

شیر برای سرماخوردگی خوب است

یک استدلال نسبتاً گسترده‌ای راجع به مصرف شیر و محصولات لبنی دیگر برای سرماخوردگی وجود دارد در این فرضیه گفته می‌شود که شیر برای سرماخوردگی خوب نیست، چرا که باعث ترشح بیشتر مخاط و خلط شده و بهبود سرماخوردگی را به تعویق می‌اندازد؛ اما مطالعات علاوه بر این که نشان می‌دهند که ارتباطی بین مصرف شیر و تشدید علائم سرماخوردگی ، احتقان و گرفتگی بینی و افزایش ترشحات بینی وجود ندارد، مزیت مصرف شیر برای سرماخوردگی را نیز نشان دادند.

در نتیجه اگر دچار سرماخوردگی هستید برای بهبود علائم خود شیر بنوشید. شیر برای درمان سرماخوردگی مفید است.

شیر برای سرماخوردگی خوب است

سوپ مرغ برای درمان سرماخوردگی

حتماً شمام از بچگی یادتونه که مادرتون تا اولین علائم سرماخوردگی رو توی شما میدید یه کاسه سوپ مرغ تازه میپخت و به زور میگفت که سوپ بخورید. سوپ مرغ نه تنها مایعات لازم برای کمک به مبارزه با ویروس‌ها را برای شما فراهم می‌کند، بلکه باعث بهبود التهاب می‌شود و از این طریق به بهبود علائم سرماخوردگی کمک می‌کند.

⊗طرز تهیه سوپ برای سرماخوردگی

سبزیجات تازه و استخوان مرغ بهترین مواد غذایی برای سرماخوردگی هستند و به همین خاطر برای تهیه سوپ بهتر است از سبزیجات تازه مانند جعفری، هویج، سیب زمینی و پیاز استفاده کنید و سوپ را همراه با مرغ و آب مرغ فراوان، کمی بلغور جو یا رشته سوپی (ورمیشل) بپزید. هیچ یکی از اجزای سوپ مرغ را سرخ نکنید چرا که سوپ مرغ آبپز بهترین غذا برای درمان سرماخوردگی و بهبود گلودرد است. زمانی که سوپ مرغ شما آماده شد آن را با چند قطره لیمو تازه بخورید، لیمو ترش برای سرماخوردگی مفید است.

پیاز هم ضد میکروب است و هم تقویت کننده سیستم ایمنی بدن و به همین خاطر توصیه می‌شود که حتماً در سوپ مرغ ریخته شود.

سوپ مرغ برای درمان سرماخوردگی

سیر برای درمان سرماخوردگی

سیر حاوی آلیسین است که یک ضد میکروب قوی می‌باشد که می‌تواند باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها را از بین ببرد. سیر با چنین خواص ضد میکروبی که دارد برای درمان سرماخوردگی شما بسیار خوب به نظر می‌آید.

می‌توانید سیر را کمی خورد کرده و آن را درون سوپ مرغ خود بریزید تا حدود یک ربع نیز داخل آن پخته شده و آن را بخورید. سیر برای سرماخوردگی عالی است، اگر می‌خواهید هر چه سریع‌تر خوب شوید هر 4-3 ساعت یک بار یک حبه سیر بجوید.

اگر کودک شما سیر نمی‌خورد یک روش جالب برای اینکه از سیر برای سرماخوردگی او استفاده کنید این است که یک سیر کوبیده شده در هر یک از جوراب‌هایش بیندازید تا وقتی او راه می‌رود سیر از طریق پوست کف پایش جذب بدنش شود و از این طریق سیر به درمان سرماخوردگی او کمک کند.

سیر برای درمان سرماخوردگی

ادویه جات برای درمان سرماخوردگی

با توجه به طب سنتی هند، دارچین، گشنیز و زنجبیل تعریق را افزایش می‌دهند و به همین دلیل برای کاهش تب موقع سرماخوردگی بسیار مفید به نظر می‌آیند. علاوه بر کاهش تب ، این ادویه‌ها یک مسکن طبیعی هستند که به کاهش درد، تسکین گرفتگی بینی و گلودرد کمک می‌کنند.

ادویه جات برای درمان سرماخوردگی

ماست برای سرماخوردگی

ماست حاوی یک باکتری به نام لاکتوباسیلوس رئوتری (Lactobacillus reuteri) است که از ازدیاد و رونویسی ویروس‌هایی که به بدن شما حمله می‌کنند، جلوگیری می‌کند. مارک‌هایی از ماست که حاوی این باکتری هستند، برای درمان سرماخوردگی شما مفید هستند. ماست یک لبنیات عالی برای سرماخوردگی و تسکین علائم شما است.

ماست برای سرماخوردگی

قارچ برای درمان سرماخوردگی

قارچ‌ ها تولید سیتوکین‌ها (سلول‌هایی برای مبارزه با عفونت) را افزایش داده و به همین خاطر است که برای درمان سرماخوردگی و عفونت ناشی از آن مفید هستند. همچنین حاوی پلی ساکاریدها و کلاس دیگری از ترکیبات هستند که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند.

قارچ برای درمان سرماخوردگی

آیا انار برای سرماخوردگی خوب است؟

با خوردن میوه انار و نوشیدن آب میوه آن که حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است، دوره سرماخوردگی شما کوتاه‌تر می‌شود و مدت زمان کم‌تری از علائم سرماخوردگی رنج می‌برید. شاید انار برای درمان سرماخوردگی مفید نباشد اما به خاطر آنتی اکسیدان‌های فراوانی که دارد، مدت زمان سرماخوردگی شما را کوتاه می‌کند.

آیا انار برای سرماخوردگی خوب است؟


مقالات پیشنهادی دکتر سوشا :

مرجع تخصصی پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.

باسلام مقدار مصرفی داروی کوریزان سبز واسه دخترم 2سال و 8 ماهشه چقدره؟ از چندتا داروخانه پرسیدم
یکی گفت5 cc. یکی گفت 2/5cc. منم 5 ccدادم ولی داخل بروشور زده 5سیسی ماله 6 سال به بالاست.
حالا چکار کنم خیلی ضرر داره واسه کبدش :'(

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
کاربر گرامی سلام میزان مصرفی هر دارو در درجه اول باید توسط پزشک تجویز شود. اگر امکان آن نبود، باید به بروشور محصول مراجعه کرد. هر کارخانه ای دوز متفاوتی از محصول را تولید میکند، اگر داخل بروشور دارو ذکر شده است 5سی سی برای بالای 5 سال است، پس شما حجم کمتری از دارو را به فرزند خود بدهید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

دخترم 1سال وسه ماه سن دارد4.روز پیش تب خفیفی داشت بردم دکترگفت گلوش عفونت داره آموکسی سیلین تجویز کردی ،یک دفعه که آنتی بیوتیک دادم متوجه ورم وقرمزی لثه شدم فکرکردم تکه ی غذا زیرش رفته فشاردادم ولی چیزی نبود تااینکه درروز دوم لثه ی پایینی هم ملتهب شد، و وجود دونه های ریزی درسرزبان ازجمله اطرف بیرونی لبش شدم بردم دکتردوباره گفت تایک هفته چرک خشک کن بخوره وامروزروز سومی هست که چرک خشک کن مصرف میکنه ولی بهبودی حاصل نشده فقط تب نداره ،چندتا دونه امروزدوباره بیرون لبش زده خیلی هم درد داره اصلا به غیر شیر هیچی نمیخوره خیلی نگرانم راهنماییم کنین لطفا ممنون

مشاهده کامل

کارشناس وب سایت (2)
کاربر گرامی وجود التهاب و قرمزی در برخی نقاط دهان میتواند از عوارض جانبی مصرف آموکسی سیلین باشد. شاید بهتر باشد کودک خود را برای انجام تست حساسیت به پزشک ببرید.
آیا این پاسخ برای شما مفید بود؟

سلام خسته نباشید.چند وقت پیش سرماخوردگی پیدا کردم و با آنتی هیستامین و دیفن درمان کردم و خوب نشدم تا گلو درد شدید و گوش درد شدید پیدا کردم.خلط زرد مایل به سیاه از گلو و بینی خارج میشد.گوش سمت راست کلا کیپ شده و درد دارم.به پزشک مراجعه کردم سه آمپول سفازولین و قرص سفکسیم 200 روزی یکی برایم تجویز کرد.عفونت گلوم بهتره اما گوشم همچنان کیپ و کمی درد دارد.با گوش پاک کن داخل گوش رو تمیز میکنم و هیچ ترشحی ندارد و از قسمت داخلی دچار گرفتگی شده.آقا هستم 35 ساله.ممنون

مشاهده کامل

مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر