لیست 15 تایی از بدترین مواد غذایی سرطان زا که باید بشناسید

مجله پزشکی و سلامت
0 نظر | مدت زمان خواندن مقاله: 6 دقیقه
درخصوص این مطلب سوال دارید؟
لیست 15 تایی از بدترین مواد غذایی سرطان زا که باید بشناسید

مواد غذایی سرطان زا کدام‌اند؟

مجله پزشکی و سلامت : سرطان یکی از بیماری‌های بسیار رایج است که سالانه جان بسیاری از مردم را می‌گیرد. این بیماری نیز مانند بسیاری از بیماری‌های دیگر ابل پیشگیری است. برای پیشگیری از سرطان باید از مصرف مواد شیمیایی و یا مواد غذایی سرطان زا اجتناب کنید. به همین منظور در ادامه مطلب به تعدادی از مواد غذایی سرطان زا اشاره می‌کنیم.

1- نوشابه‌های گازدار

نوشابه‌های گازدار ، نوشیدنی‌های سرشار از قند و کالری هستند که هیچ ارزش غذایی ندارند. این نوشیدنی‌های گازدار ، برای سلامت شما بسیار مضر هستند. علاوه بر این،مصرف این نوشیدنی‌های گازدار با افزایش وزن ، التهاب و مقاومت به انسولین مرتبط است، مصرف این نوشیدنی‌های کافئین ‌دار شیرین می‌تواند به بیماری رفلاکس معده و مری منجر شود. این بیماری موجب نشت اسید معده به مری و در نتیجه درد و سوزش می‌شود.
یک مطالعه اخیر نشان می‌دهد که مصرف کنندگان نوشابه ،در معرض خطر سکته مغزی هستند. علاوه بر این، نوشابه‌های گازدار حاوی میزان زیادی رنگ‌های مصنوعی و مواد شیمیایی هستند که منجر به افزایش خطر ابتلا به سرطان می‌شوند. به همین دلیل است که نوشابه‌های گازدار از مواد غذایی سرطان زا هستند.

2- چیپس از مواد غذایی سرطان زا

اگرچه نمکی و ترد بودن چیپس ، خوردن آن را لذت بخش کرده است ، اما اثرات منفی زیادی روی سلامت معده اعمال می‌کند. چیپس سرشار از کالری ، نمک و چربی‌های اشباع و ترانس است که موجب افزایش وزن و فشار خون می‌شود. پروسه تهیه چیپس در حرارت بالا و توسط ماده‌ای به نام آکریل آمید انجام می‌شود. آکریل آمید ماده سرطان زایی است که در سیگار نیز وجود دارد. در نتیجه چیپس از مواد غذایی سرطان زا است که مصرف آن شما را در خطر ابتلا به سرطان قرار می‌دهد.

3- فراورده‌های گوشتی

فراورده‌های گوشتی مانند سوسیس ، کالباس و هات‌داگ ، مخرب سلامتی و از مواد غذایی سرطان زا هستند. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که این فراورده‌های گوشتی سرشار از نمک و مواد شیمیایی هستند که مصرف مکرر آن‌ها موجب افزایش 44 درصدی خطر مرگ می‌شوند. مواد شیمیایی و نگه‌دارنده‌ای که در این فراورده‌های گوشتی وجود دارند ، برای بهبود ظاهر این فراورده‌ها در پشت ویترین فروشگاه‌ها است و موجب شده است ، این مواد غذایی سرطان زا باشند.

فراورده‌های گوشتی

4- کنسرو گوجه فرنگی یکی از مواد غذایی سرطان زا

به طور معمول گوجه فرنگی، یک جزء اصلی در بسیاری از رژیم‌های غذایی سالم است، اما اگر این گوجه فرنگی کنسرو شده باشد،می‌تواند برای سلامتی افراد خطرناک باشد. پوشش قوطی‌های کنسرو ، از یک ماده شیمیایی به نام بیس فنول-A (BPA) ساخته شده است.
بر اساس تحقیقات انجام شده ، BPA می‌تواند در فعالیت شیمیایی مغز اختلال ایجاد کند و به شدت سرطان زا است. به همین دلیل سازمان غذا و دارو ، در تلاش است تا میزان BPA مواد غذایی کنسرو شده را کاهش دهد. گوجه فرنگی کنسرو شده از مواد غذایی سرطان زا و خطرناک است ، زیرا گوجه فرنگی اسیدی است و به راحتی BPA پوشش قوطی کنسرو ، وارد آن می‌شود. به همین دلیل است که کنسرو گوجه فرنگی به شدت سرطان زا است.

5- پاپ کورن مایکروویوی

تماشای فیلم بدون پاپ کورن چه مزه‌ای دارد؟ پاپ کورن یک تنقلات سالم است ، اما مشکل اینجاست که پاپ کورن‌های ماکروویوی که در کیسه هستند ، مواد مضری دارند که از مواد غذایی سرطان زا هستند. پوشش کیسه این پاپ کورن‌های ماکرویوی ، حاوی ماده شیمیایی به نام اسید پرفلورواکتان است. این سم در تفلون نیز وجود دارد. یک مطالعه تکان‌دهنده در دانشگاه کالیفرنیا نشان داد که این سم می‌تواند با ناباروری در زنان ، افزایش خطر ابتلا به سرطان کبد، مثانه، کلیه و بیضه مرتبط باشد.

برخی از کیسه‌های پاپ کورن ماکروویوی حاوی روغن سویا، با یک ماده شیمیایی به نام دی استیل نیز آلوده شده است که این ماده شیمیایی برای کارگران شرکت‌های تولید کننده خطرناک است و موجب توسعه بیماری‌های ریوی در بین این افراد شده است. به همین دلیل استفاده از این ماده شیمیایی در کارخانجات ممنوع شده است.

6- مواد غذایی سرطان زا و چربی‌های اشباع شده

این نوع چربی‌ها ، به شکل فجیعی با بیماری‌های قلبی ، کمبود سیستم ایمنی بدن و سرطان مرتبط است. روغن نباتی و روغن‌های جامد ، یکی از انواع شایع چربی‌های اشباع هستند و برای سلامتی بدن بسیار خطرناک می‌باشند. چربی‌های اشباع و ترانس ، چربی‌های کشنده‌ای هستند که سرطان زا بوده و سلامت بدن را به خطر می‌اندازد. برای جلوگیری از خطر ابتلا به سرطان ، باید روغن‌های سالم مانند روغن زیتون ، روغن نارگیل و یا روغن هسته انگور را جایگزین روغن‌های هیدروژنه و اشباع کنید.

مواد غذایی سرطان زا و چربی‌های اشباع شده

7- سیب‌زمینی سرخ شده از مواد غذایی سرطان زا

جالب است بدانید که سیب‌زمینی سرخ شده نیز مانند چیپس ، از مواد غذایی سرطان زا است، زیرا در حرارت بسیار بالا سرخ می‌شوند و همچنین حاوی ماده سرطان زایی به نام آکریل آمید هستند.

8- ماهی‌های پرورشی از مواد غذایی سرطان زا

ماهی، معمولاً یک گوشت بسیار سالم و سرشار از پروتئین، چربی و اسیدهای چرب سالم است. اما این پروتئین فوق‌العاده می‌تواند جنبه‌های منفی نیز داشته باشد. ماهی‌های پرورشی (ماهی قزل‌آلا، تیلاپیا و …) حاوی آنتی‌بیوتیک‌ها و آفت‌کش‌ها هستند. هر یک از این عوامل، سرطان زاهای جدی هستند که موجب می‌شود ماهی‌های پرورشی، از جمله جدی‌ترین مواد غذایی سرطان زا باشند.

9- الکل یکی از مواد غذایی سرطان زا

طبق مطالعات انجام شده، الکل یک ماده سرطان زا است. طی 14 سال مطالعه انجام شده در زنان آمریکایی، عادات رژیم غذایی و شیوه زندگی افراد، مورد بررسی قرار دادند. از 200000 زن یائسه شرکت کننده در این مطالعه، کسانی که هرروز حداقل یک نوشیدنی الکلی مصرف می‌کردند، 30 درصد بیش‌تر به سرطان سینه مبتلا می‌شدند. بعد از تنباکو، الکل دومین علت اصلی سرطان است. مصرف الکل با نارسایی قلبی، سکته مغزی و مرگ ناگهانی در ارتباط است.

10- شیرین کننده‌های مصنوعی

اغلب مردم بر این باورند که قندهای مصنوعی، جایگزین خوبی برای شکر طبیعی هستند. این یک تصور کاملاً اشتباه است. مصرف شیرین کننده‌های مصنوعی مانند آسپارتام بیش از قند طبیعی، موجب افزایش وزن می‌شوند، همچنین کنترل سطح قند خون در افرادی که این قندهای مصنوعی را استفاده می‌کنند، دشوارتر از سایر افراد است. این امر یک مشکل بزرگ برای افراد دیابتی است که در تلاش برای کنترل سطح انسولین هستند. شواهد نشان می‌دهد که شکسته شدن شیرین کننده‌های مصنوعی در بدن، موجب تولید ماده‌ای به نام DKP می‌شود که سرطان زا است. البته این مطلب کاملاً به اثبات نرسیده است.

شیرین کننده‌های مصنوعی

11- قندهای تصفیه شده

اگرچه قند تصفیه شده به اندازه شیرین کننده مصنوعی، مضر نمی‌باشد، اما باید از مصرف این نوع قندهای تصفیه شده اجتناب کنید. زیرا این نوع قندها نیز سرطان زا هستند. این نوع قندها علاوه بر اینکه ترشح انسولین را سرکوب می‌کنند، بلکه یک منبع سوخت فوق‌العاده برای سلول‌های سرطانی است. محققان دریافتند که مصرف این قندها موجب افزایش رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی می‌شود.

12- گوشت دودی یکی از مواد غذایی سرطان زا

کباب کردن گوشت دودی، اگرچه بسیار لذت بخش است، اما عواقب ناگواری دارد. گوشت دودی یکی از مواد غذایی سرطان زا است. طی فرایند دودی کردن گوشت، گوشت، دود جذب می‌کند و همان دود، نیز جذب بدن می‌شود. دودی بودن این گوشت‌ها علت اصلی سرطان زا بودن آن‌ها است (فرایند دودی کردن گوشت، آن را سرطان زا می‌کند. اما اگر خودتان گوشت را کبابی کنید، نرخ سرطان زا بودن آن‌ها تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

13- ترشیجات

مصرف انواع ترشی‌ها (و خیار شور)، خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می‌دهد. در نتیجه می‌توان گفت، ترشیجات و خیار شورها، از مواد غذایی سرطان زا هستند.

14- مواد غذایی رژیمی

مطمئناً عبارت‌هایی مثل کم شکر! بدون قند! بدون چربی! برای شما آشنا هستند. درسته؟ مواد غذایی رژیمی حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی! رنگ‌های مصنوعی! و مواد شیمیایی! هستند که همه این مواد غذایی سرطان زا هستند. رنگ‌های مصنوعی رایج‌ترین موادی هستند که در صنعت استفاده می‌شوند. در پودرهای لاغر کننده به‌جای میوه‌ها و مواد غذایی سالم از این رنگ‌های مصنوعی استفاده می‌کنند که سرطان زا هستند.

مواد غذایی رژیمی

15- آرد سفید تصفیه شده از مواد غذایی سرطان زا

احتمالاً چیز زیادی راجع به آردهای تصفیه شده نمی‌دانید و علت سرطان زا بودن آن را نیز می‌دانید. آرد سفید تصفیه شده همان آرد سفید است. این آرد با مواد شیمیایی خاصی تصفیه شده که سرطان زا است. تصفیه آرد موجب افزایش سطح کربوهیدرات آرد می‌شود و مصرف این نوع آرد، سطح قند خون افراد را نیز بالا می‌برد. به‌خصوص اگر این آرد سفید را همراه با یک رژیم غذایی پر کربوهیدرات استفاده نمایید، سطح قند خون و تولید انسولین تا حد زیادی افزایش می‌یابد که برای سلامتی بدن مناسب نیست.

© وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

شما هم می توانید در مورد این مقاله پرسش خود را با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت پرسش خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شده یا روی دکمه " افزودن پرسش جدید " کلیک کنید. همچنین پرسش شما بعد از ثبت، توسط مدیریت سایت بررسی و بعد از تاییدیه مدیریت سایت، پرسش شما نمایش داده می شود.
هیچ پرسشی در رابطه با این مقاله مطرح نشده است. چنانچه پرسشی دارید، آن را با کاربران و پزشکان سایت مطرح نمایید.
مقالات پیشنهادی
ویدئوها
ویدئوهای بیشتر